بررسی آیپد ایر (iPad Air) اپل

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۲
مطالعه 32 دقیقه
به بررسی تخصصی آیپد ایر اپل (iPad Air) می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را بر می‌شماریم.
تبلیغات

هرچند تبلت‌های اندرویدی بالاخره توانستند در سال ۲۰۱۳ فروش بیشتری را در مقابل آیپدهای اپل رقم بزنند، اما همچنان هیچ تبلتی در دنیا محبوبیت آیپد را ندارد. هنوز هم در برخی موارد آیپد اپل پیشتاز است و انتخاب اول تعداد بیشماری از کاربران محسوب می‌شود. اپل در جدیدترین تبلت ۱۰ اینچی خود، برای اولین‌بار ظاهر آیپد را تغییر داد و از زبان طراحی آیپدمینی در آن بهره برد. در این مقاله به بررسی تخصصی آیپد ایر اپل می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را بر می‌شماریم. با زومیت همراه باشید.

اپل در آیپد ایر طراحی چند ساله خود را تغییر داد و از طراحی مشابه آیپد مینی در آن بهره برد. تبلت ۱۰ اینچی جدید اپل نه‌تنها نسبت به نسل‌های قبل سبک‌تر و باریک‌تر است، بلکه به لطف باریک‌شدن حاشیه دور صفحه‌نمایش، ابعاد آن نیز کوچک‌تر شده است. از طرفی این تبلت اولین تبلت دنیا با پردازنده ۶۴ بیتی نیز به شمار می‌رود. آیپد ایر مجهز به پردازنده A7 است که توسط خود اپل طراحی شده و قدرت و بازده فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

طراحی و سخت‌افزار

بدنه آلومینیومی طوسی رنگ که در پشت آن لوگوی یک سیب نیم‌خورده چشمک می‌زند. شاید همین نگاه اول تا مجذوب محصول جدید اپل شدن، کافی باشد. درست از لحظه‌ای که جعبه مستطیلی سفید رنگی که لوگوی اپل روی آن خودنمایی می‌کند, رو‌به‌رو می‌گردید، حس استفاده از یک محصول با کیفیت و رده‌بالا به شما انتقال می‌یابد. در جعبه اصلی محصول, یک آداپتور و یک کابل USB سفید رنگ دیده می‌شود که درکنار یک دفترچه راهنمای قرار گرفته است.

در همان اولین‌بار استفاده از آیپد Air، حس سبک و خوش‌ساخت بودن آن به شما انتقال می‌یابد و با یک نگاه می‌توانید، حاصل تلاش مهندسان و هنرمندان اپل که برای خلق محصولی اغوا‌کننده گرد آمده‌اند را مشاهده کنید. 

وقتی آیپد را از جعبه خارج کردیم، کاهش وزن چشم‌گیر و باریک‌تر شدن دستگاه نسبت به نسل قبل، نظر ما را به خود جلب کرد. با تمام این حرف‌ها، اما طراحی آیپد Air در هیچ یک از قسمت‌ها،‌ با تغییری انقلابی رو‌به‌رو نشده است. هنوز هم با یک صفحه‌نمایش یکپارچه با بدنه در قسمت رو‌به‌رو، مواجه هستید که حداقل حاشیه‌های مشکی پهنی در قسمت بالا و پایین دارد و دکمه اصلی دایره‌ای آن در وسط بخش‌ پایینی دستگاه دیده می‌شود. در قسمت روبرویی، علاوه بر این‌ها یک دوربین 1.2 مگاپیکسلی برای مکالمات تصویری نیز قرار دارد.

مقاله‌های مرتبط:

آیپد ایر دارای ابعاد ۲۴۰ در ۱۶۹.۵ در ۷.۵ میلی‌متر است و این درحالی است که آیپد نسل سوم ابعاد ۲۴۱.۲ در ۱۸۵.۷ در ۹.۴ میلی‌متری داشت. همچنین وزن آیپد ایر برابر ۴۶۹ گرم و وزن آیپد سوم ۶۵۲ گرم بود. به این ترتیب وزن آیپد ایر بیش از ۱۸۰ گرم و ضخامت آن نزدیک به ۲ میلی‌متر کاهش یافته است و همه این‌ها باعث اروگونومی بهتر و استفاده آسان‌تر از آیپد ایر نسبت به آیپد اول می‌شود. اپل برای کاهش ابعاد و وزن دستگاه مجبور شده از باتری کوچک‌تری در آیپد ایر بهره ببرد و ظرفیت باتری را از ۱۱٫۵۶۰ میلی‌آمپر ساعت در آیپد نسل سوم به ۸٫۸۲۰ میلی‌آمپر ساعت در آیپد ایر کاهش داده است. بااین‌حال طول عمر باتری نسبت به نسل قبل تغییری محسوسی نکرده است و دلیل این موضوع نیز استفاده از نمایشگر کم‌مصرف‌تر و پردازنده بسیار بهینه A7 است.

طراحی ظاهری یک امر سلیقه‌ای است؛ برخی از کاربران طراحی سابق و سنتی آیپد با بدنه نقره‌ای با لوگوی مشکی رنگ را به طراحی جدید آیپد ایر ترجیح می‌دهند و برخی نیز آیپد جدید را زیباتر از نسخه‌های قبلی می‌دانند. اما آنچه واضح و مشخص است کاهش وزن و ابعاد آیپد باعث استفاده آسان‌تر و حمل راحت‌تر دستگاه شده است.

مشخصات سخت‌افزاری iPad Air

  • سیستم-روی-یک-چیپ A7 شامل پردازنده مبتنی برمعماری ARM v8 با  2 هسته 1.3 گیگاهرتز، حافظه رم 1 گیگابایت و گرافیک چهارهسته‌ای PowerVR G6430
  • صفحه‌نمایش 9.7  اینچ با رزولوشن 2048 در 1536 از نوع IPS LCD با چگالی پیکسل 264 پیکسل بر اینچ
  • سیستم‌عامل iOS 7 
  • دوربین 5 مگاپیکسل به‌همراه قابلیت تشخیص چهره، تثبیت عکس، فوکوس دلخواه و HD
  • دوربین جلو 1.2 مگاپیکسل
  • حافظه ذخیره‌سازی 16/32/64/128 گیگابایت بدون درگاه میکرو SD
  • باتری 8,820 میلی‌آمپر ساعتی، غیر قابل تعویض توسط کاربر
  • بلوتوث، درگاه لایتنینگ
  • ابعاد 240 در 169 در 7.5 میلی متر / وزن 478 گرم
  • در دو مدل با سیم‌کارت و بدون سیم‌کارت
  • قیمت آیپد حدود 1,595,000 هزار تومان برای مدل 16 گیگابایت Wi-fi

در بخش پشتی دستگاه، لوگوی فلزی اپل بر پس‌زمینه طوسی رنگ، جذابیت دستگاه را افزایش می‌دهد، این لوگو در محیط‌های پرنور به رنگ مشکی رنگ قابل مشاهده خواهد بود. در پایین دستگاه، بلندگوها دو طرف ورودی لایتنینگ را احاطه کرده‌اند. در قسمت بالا نیز جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری یا هدفون و دکمه خاموش/روشن قرار دارد که در مابین آن‌ها یک صفحه پلاستیکی که تا بخشی از پایین دستگاه ادامه داشته است، دیده‌ می‌شود (این قسمت پلاستیکی مختص مدل دارای سیم‌کارت است).

iPad Air vs iPad 3

در سمت راست دستگاه، دکمه‌های کاهش و افزایش حجم صدا در پایین دکمه‌ی مخصوصی که برای قرار‌دادن سریع دستگاه در حالت سکوت و خارج‌کردن آن از این حالت تعبیه شده است، به چشم می‌رسد. همچنین اندکی پایین‌تر و در قسمت راست، محل قرار‌گیری سیم‌کارت دیده می‌شود. در سمت چپ دستگاه نیز هیچ درگاه یا دکمه‌ای وجود ندارد.

در هنگام در دست‌گرفتن دستگاه، سبک‌بودن و باریک‌شدن آن باعث شده تا به‌راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید و به‌سادگی در مدت زمان‌ طولانی از آن استفاده کنید. کمتر‌کردن اندازه حاشیه‌های صفحه‌نمایش امروزه به یکی از استانداردها در تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند بدل شده است که زیبایی دستگاه را دو چندان می‌کند. اما همچنان  حاشیه صفحه‌نمایش در قسمت بالا و پایین به قدری زیاد است که شاید در مقایسه با بعضی از محصولات رده بالای دیگر شرکت‌ها کمی در ذوق می‌زند. البته این حاشیه خود فضایی را برای قرار‌گرفتن انگشتان دست فراهم می‌کند تا کاربر راحت‌تر از تبلت استفاده کند.

زمانی‌که دستگاه را در حالت پرتره در دست می‌گیرید، به‌راحتی می‌‌توانید با انگشتان شصت خود گوشه‌های صفحه‌نمایش را لمس کنید. با این وجود زمانی‌که دستگاه را در حالت افقی  در دست می‌گیرید، برای استفاده ناچارید تا از یک دست به‌عنوان تکیه‌گاه بهره‌مند شوید یا هر دو انگشت شصت خود را به دو طرف بکشانید.

در مجموع تغییرات ظاهری اعمال شده در آیپد جدید، باعث بهبود و سهولت استفاده از آیپد ایر شده است و آن را به محصولی کاربردی‌تر و قابل‌حمل‌تر بدل کرده است.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش در محصولات اپل، همیشه یکی از بهترین‌ها در بین محصولات دیجیتالی محسوب می‌گردد. آیپد ایر نیز از این قائده مستثنی نیست و با صفحه‌نمایش 9.7 اینچی با رزولوشن 1536 در 2048 پیکسلی و چگالی 264 پیکسل در اینچ، بار دیگر با قدرت به نبرد با دیگر تبلت‌ها در این بخش وارد شده است.

iPad Air Display

به‌طور کلی به هیچ شکل نمی‌توان از کیفیت صفحه‌نمایش آیپد ایر خرده گرفت یا ایرادی به آن وارد کرد. چرا که در این آیپد نیز به مانند نسل‌های قبلی، با صفحه‌نمایشی رو‌به‌رو هستیم که چه ازلحاظ میزان تیزی (شارپ) و چه لحاظ  روشنایی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همچنین تراکم پیکسل کاملا استاندارد 264 پیکسل در هر اینچ نیز هیچ‌گونه ایرادی ندارد و بدین ترتیب با چشم عادی نمی‌توان کوچک‌ترین پیکسلی را در صفحه به‌صورت مجزا دید.

در آخر نیز، خللی در نمایش رنگ‌ها در صفحه وجود ندارد. همان‌طور که در بخش طراحی نیز لایه‌ای برای حفاظت  از اثر انگشت دیده می‌شود، در بخش صفحه‌نمایش‌ نیز از چنین لایه‌ای خبری نیست و این ایراد به این بخش نیز وارد می‌شود. به‌طوری‌که جای ماندن اثر انگشت روی صفحه‌نمایش به قدری جدی است که اگر فکری به حال آن نکنید بعد از یکی دو روز به غیر از اثر انگشت چیز دیگری از صفحه‌نمایش باقی نخواهد ماند. 

در عوض لایه محافظ ضد‌خش گوریلا گلس روی صفحه‌نمایش خیال شما را از این بابت که دستگاهتان در هنگام کشیده‌شدن جسم تیز خش نمی‌افتد راحت می‌کند. درکنار تمامی این‌ صحبت‌ها، صفحه‌نمایش رتینا با کیفیت بالا و وضوح و روشنایی بسیار خوب، نه‌تنها در محیط‌های داخلی، بلکه در محیط‌های خارجی و در نور آفتاب نیز به‌راحتی قابل استفاده است. زاویه دید تبلت نیز باعث شده تا بتوانید محتویات صفحه‌نمایش را در زوایای مختلف، با تغییر رنگ اندک مشاهده کنید.

در زمان عرضه آیپد ایر، بسیاری بر این باور بودند که صفحه‌نمایش این تبلت نسبت به نسل قبل تغییر خاصی نکرده است؛ اما این صفحه‌نمایش حالا 23 درصد کمتر نور را منعکس می‌کند و حداکثر شدت روشنایی آن نیز 7 درصد بیشتر شده است. اما این همه ماجرا نیست! نسبت کنتراست تصویر در صفحه‌نمایش iPad Air نسبت به iPad 4 نزدیک به 32 درصد بهبود یافته و دقت نمایش رنگ‌ها نیز در آن ارتقا یافته است. اگر زومیت را دنبال کرده باشید حتما می‌دانید که صفحه‌نمایش آیپد ایر از نوع IGZO است؛ استفاده از فناوری IGZO همچنین باعث باریک‌تر شدن صفحه‌نمایش شده و از همه مهم‌تر مصرف انرژی در آن را نسبت به صفحه‌نمایش آیپد 4 تا 57 درصدکاهش داده است.

نرم‌افزار

نرم‌افزار همواره یکی از مهم‌ترین برتری‌های اکوسیستم iOS نسبت به دیگر رقبا بوده است، برتری که همواره مدیران ارشد اپل از آن به‌عنوان برگ برنده iOS در مقابل اندروید یاد می‌کنند. درحال‌حاضر اپل نزدیک به ۳۰۰ هزار عنوان اپلیکیشن سازگار با صفحه‌نمایش بزرگ تبلت‌ها را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و این در حالی است که تعداد اپلیکیشن‌های سازگار با تبلت‌ها در اندروید نزدیک به یک سوم این مقدار، برآورد می‌شود. از این رو با آیپد همواره می‌توانید به طیف وسیعی از بازی‌ها، اپلیکیشن‌های کاربردی و آموزشی و غیره دسترسی داشته باشید.

در iOS 7 دسترسی به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل با ژست‌های حرکتی و کنترل پنل‌های تازه به مراتب ساده‌تر از قبل شد. با کشیدن انگشتتان به روی صفحه و به سمت راست، قفل صفحه‌نمایش باز می‌شود و همانجا سیستم‌عامل آشنای iOS روبروی چشمانتان ظاهر می‌گردد. همان ظاهر آشنا و ساده iOS. با بالا کشیدن قسمت پایین صفحه‌نمایش، با صفحه تنظیمات سریع یا همان کنترل‌سنتر مواجه می‌شوید که در آن می‌توانید همچون تلفن‌های اندرویدی، از روشنایی صفحه‌نمایش تا تنظیمات وای‌فای و بلوتوث و AirDrop را تنظیم کنید.

با لمس صفحه و کشیدن انگشت از بالا به سمت پایین، با بخش نوتیفیکیشن‌ها رو‌به‌رو می‌گردید که به سه بخش مجزا برای اعلانیه‌های تقویم و وضعیت آب و هوای منطقه، کل اعلانیه‌ها و بخش اعلانیه‌های از دست رفته تقسیم می‌گردد. همه این موارد در iOS 7 اضافه شدند و دسترسی به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل را آسان کردند.

تا پیش از این برای خاموش و روشن‌کردن شبکه وای-فای یا کم و زیاد‌کردن شدت روشنایی تصویر، باید بخش تنظیمات را اجرا کرده و گزینه مدنظر را یافته و تغییرات را اعمال می‌کردید؛ اما حالا تنها با لمس صفحه و کشیدن انگشت به سمت بالای صفحه به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. هر زمان نیز که نیاز به جستجوی مورد خاصی داشته باشید، تنها کافی است میانه صفحه‌نمایش را لمس کرده و سپس انگشت خود را به سمت پایین بکشید تا کادر جست‌وجو نمایش داده شود.

کنترل سیستم‌عامل با حرکات انگشت:

یکی از مواردی که همواره آیپد و سیستم‌عامل iOS را در جایگاه بهتری نسبت به رقبا قرار می‌دهد، پشتیبانی عالی از ژست‌های لمسی است. کاربر می‌تواند ژست‌های لمسی را از بخش تنظیمات غیرفعال کرده یا  این کنترلرهای حرکتی را به‌صورت اختصاصی ایجاد کنید. از جمله کنترلرهای حرکتی پیش‌فرض می‌توان به حرکت پنج انگشت به سمت داخل اشاره کرد که درواقع برای خروج از اپلکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طرف مقابل، حرکت پنج انگشت به سمت بیرون نیز سبب می‌شود تا بخش تسک منیجر یا چند وظیفگی با طراحی تازه‌ای که برای آن در iOS 7 لحاظ شده، پدیدار شود. همچنین با پایین‌کشیدن انگشت در هر صفحه‌ای از صفحات اصلی، می‌توانید به صفحه جست‌وجو دسترسی داشته باشید. اگر چند برنامه در حال اجرا دارید و قصد حرکت بین آن‌ها را دارید تنها کافی است تا صفحه را با چند انگشت لمس کرده و به سمت راست و چپ صفحه بکشید.

iPad Air Multi Gesture

اپلیکیشن‌‌های پیش‌فرض و مخصوص iOS: 

جدا از برنامه‌های پیش‌فرض، iOS 7 قابلت‌های فراوانی دارد که بعضی از آن‌ها را در زیر با یکدیگر مرور می‌کنیم. از جمله این قابلیت‌ها طراحی دوباره اپلیکیشن‌های پیش‌فرض همچون Reminders، تقویم و ساعت است که آن‌ها را در قالب تصویر در معرض نمایش شما قرار داده‌ایم.

Reminders

reminder

این اپلیکیشن در یادآوری کارهایی که قرار است در طی هفته‌ها یا ماه‌هایتان انجام دهید، کمک می‌کند. به‌طوری‌که به‌راحتی می‌توانید به‌جای تعیین‌کردن ماه، یک موضوع مشخص برای مثال کارهای اداره را در آن به‌عنوان شاخه‌ای جدا ایجاد کرده و امور مربوط به آن را در این زیر مجموعه قرار دهید و برای آن‌ها توضیحات لازم و حتی آلارم تعیین کنید.

Safari

بررسی گلکسی اس 6 اج سامسونگ (Galaxy S6 Edge)

سافاری با سرعت مناسب در وبگردی و امنیت تبادل اطلاعات بالا، یکی از بهترین مرورگرها حداقل در iOS به شمار می‌رود که با اضافه‌شدن قابلیت همسان‌سازی مبتنی بر سرویس ابری iCloud، امکان باز‌کردن تب‌های گوناگون در تبلت و تلفن‌هوشمند اپلی را به‌صورت هم‌زمان فراهم می‌سازد. تنها اشکال که البته چندان هم ایراد نیست، عدم پشتیبانی از فلش  است که رفته رفته جای خود را به HTML5 می‌دهد و انتظار می‌رود درآینده به‌طور کامل منسوخ شود.

iBooks

ibooks

با کمک این اپلیکیشن نه‌تنها می‌توانید کتاب‌های PDF را بخوانید، بلکه قادر خواهید بود به جستجوی د‌ه‌ها مجله و روزنامه آنلاین که در آیتونز به زبان انگلیسی یا غیره منتشر می‌شوند، پرداخته و موارد مدنظر خود را دریافت کنید. همچنین رابط کاربری بسیار زیبا و امکانات مورد نیاز برای تنظیم نور و جست‌وجو در کتاب‌ها، آیپد را به دستگاه ایدئال برای مطالعه کتاب‌های الکترونیکی تبدیل ‌می‌کند.

NewsStand

Newsstand

اگر به‌دنبال مشترک‌شدن در روزنامه‌ها و مجلات معتبر روز دنیا باشید و به‌دنبال اپلیکیشنی برای دانلود این نشریات می‌گردید، NewsStand دراختیار شما است. با کمک این اپلکیشین به‌راحتی می‌توانید مشترک ده ها نشریه که بسیاری از آن‌ها به‌رایگان در اختیارتان هستند شده یا با کمک دسته‌بندی‌های متفاوت، موضوع دلخواه خود را پیدا کنید و مجله مورد علاقه خود را از بین ده‌ها مجله که شاید اسم آن‌ها را هم نشنیده باشید، پیدا و ذخیره کنید.

Photos

photos

علاوه بر اینکه در هنگام عکسبرداری به جلوه‌ها دسترسی دارید، بعد از عکسبرداری نیز می‌توانید بدون نیاز به اپلیکیشن جانبی، تغییرات جالب توجهی روی عکس‌هایتان اعمال کنید. اپلیکیشن گالری همچنین از قابلیت‌هایی همچون  امکانات ذخیره‌سازی در سرویس‌های ابری یا اشتراک‌گذاری فوری نیز بهره می‌برد. به‌علاوه به کمک این اپلیکیشن می‌توانید به‌صورت مستقیم به پرینترهای بی‌سیم متصل شوید یا با کمک سرویس Air Drop عکس‌هایتان را در Apple TV استریم کنید. همچنین قابلیت Air Drop برای ارسال آن‌ها به نزدیکترین iDevice نیز در اختیارتان است.

Gamecenter

Gamecenter

کاربران علاقمند به بازی‌های دستگاه‌های هوشمند، بدون شک با اپلیکیشن‌هایی همچون GameCenter برای iOS یا Google Play Games برای اندروید آشنایی دارند. اپلیکیشن گیم سنتر اپل نیز با قابلیت‌هایی مشابه از جمله قابلیت پیدا‌کردن دوستان و ثبت امتیازات به شما در پیدا‌کردن بازی‌های مورد علاقتان با قیمت‌های مختلف یا حتی رایگان کمک می‌کند. شما می‌توانید همچنین در AppStore به‌دنبال بازی‌هایی باشید که قابلیت اجرا به‌صورت نوبتی و چند‌نفره دارند یا حتی رقابت‌های هم‌زمان را با دوستانتان در گیم‌سنتر بر سر امتیاز بیشتر آغاز کنید.

مجموعه اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل در AppStore: 

تا به اینجای کار، درکنار هم نگاهی به سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آیپد داشته‌ایم. حالا در ادامه می‌خواهیم  به اپلیکیشن‌هایی که اپل برای سیستم‌عامل iOS به‌صورت اختصاصی در اپ استور ارائه کرده‌ است، نگاهی بیندازیم. این اپلیکیشن‌ها که به‌صورت اختصاصی توسط اپل برای سیستم‌عامل پرطرفدارش طراحی و تولید شده است، عبارت‌اند از Pages، اپلیکیشن Key Note، اپلیکیشن Numbers و iPhoto و iMovie و GarageBand! این اپلیکیشن‌ها برای iOS و همینطور مک به‌رایگان قابل دریافت است. ما در این قسمت به غیر از اپلیکیشن GarageBand به بررسی دیگر اپلیکیشن‌های اختصاصی این مجموعه پرداخته‌ایم. با ما در ادامه این بررسی برای بررسی ویدیویی این اپلیکیشن‌ها همراه شوید.

Pages

پس از عدم تمایل مایکروسافت و امتناع این شرکت از عرضه نسخه کامل اپلیکیشن‌های آفیس برای سیستم‌عامل اپل، غول آمریکایی دست به کار شده تا با ارائه اپلیکیشن‌هایی همچون Pages، Numbers و Key Note یک جایگزین مناسب و کامل برای آفیس ارائه کرده باشد. اپلیکیشن Pages که جزئی از بسته نرم‌افزاری اختصاصی اپل است، یکی از بهترین‌ اپلیکیشن‌هایی است که با کمک آن می‌توانید از هر آنچه در یک نرم‌افزار ویرایشگر متن به آن نیاز دارید، بهره‌مند شوید. اپلیکیشنی که در آن‌ از ‌ده‌ها قالب پیش‌فرض با قابلیت ویرایش قرار داده شده تا به سرعت و آسانی بتوانید یک فایل نوشتاری با فرمت دلخواه (PDF، WORD یا حتی Pages) ایجاد کنید.

قابلیت‌های ویرایش این برنامه، به اندازه آنچه در ورد مایکروسافت تجربه کرده‌اید نیست؛ اما بسیاری از قابلیت‌ها رایج مورد نیاز کاربران را پوشش می‌دهد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به تنظیمات پاراگراف‌بندی، قابلیت‌تغییر فونت و سایز و رنگ متن یا قرار‌دادن عکس، موزیک، جدول و ‌نمودارهای گوناگون سه‌ بعدی و دو بعدی اشاره کرد. برای ذخیره‌سازی فایل‌هایتان نیز، اپل استفاده از سرویس Air Drop یا iCloud به‌عنوان سرویس ابری یا در راحت‌ترین حالت استفاده از آیتونز را قرار داده است. همچنین می‌توانید فایل‌هایتان را به‌صورت پیش‌فرض در اپلیکیشن ذخیره و مشاهده و ویرایش کنید. همچنین اگر اشتباهاً دستتان روی دکمه Home خورد نیز نگران نباشید! چرا که همیشه فایل‌هایتان در این مواقع به‌صورت خودکار ذخیره می‌شوند.

Numbers

IMG 0171

نرم‌افزار Excel از مجموعه برنامه‌های آفیس مایکروسافت، یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهایی است که در هر رشته و هر سطح کاربری بنا به نیاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما وجود اپلکیشنی که بتواند جای خالی این نرم‌افزار همراه و کاربردی را برایتان پر کند، موضوعی است که اپل با عرضه Numbers  تا حدود زیادی آن را پوشش داده است.

هر چند در این اپلیکیشن خبری از فرمول‌های آنچنانی نیست و نمی‌توانید بعضی از امکانات اکسل که البته‌ کاربران حرفه‌ای تنها از آن‌ استفاده می‌کنند، بهره‌مند شوید. اما از طرف دیگر رابط‌کاربری آسان و ده‌ها فرمول کاربردی و مهم، به‌همراه امکانات جور واجور دیگر، نامبرز را به جایگزینی قابل قبول بدل می‌کند. درواقع اگر از کاربران نیمه‌حرفه‌ای اکسل هستید یا از آن به‌عنوان یک برنامه معمولی استفاده می‌کنید، اپلیکیشن نامبرز با ده‌ها قالب پیش‌فرض با موضوعات و اشکال مختلف و امکانات متنوع برای تغییر ظاهر و فرمت‌های گوناگون، به خوبی نیاز شما را پوشش می‌دهد.

همچنین می‌توانید از د‌ه‌ها چارت و آبجکت دو بعدی و سه‌بعدی برای هرچه کاربردی‌تر کردن اکسل خود بهره‌مند شوید یا خیلی راحت از اپلیکیشن پیش‌فرض استفاده کنید. ذخیره‌سازی فایل‌ها نیز به همان ترتیب قبلی قابل اجراست.

KeyNote

IMG 0172

سیر اپلیکیشن‌های با کاربرد مشابه در سبد نرم‌افزاری اپل با keynote پایان می‌یابد. این اپلیکیشن مشابه با نرم‌افزار پاور‌پوینت مایکروسافت است که قرار است در ارائه‌های تصویری به یاری شما بیاید. این اپلکیشن نیز به رسم باقی اپلیکیشن‌ها مملو است از امکانات متنوع و قالب‌های پیش‌فرض زیبا که ساخت یک ارائه حرفه‌ای و مناسب را برای شما آسان می‌کند. تنها کافی است تا یک آبجکت انتخاب کنید و با لمس گزینه انیمیشن، در آن از جلوه‌های جالبی که تعداد آن خیلی زیاد است استفاده کنید و حتی ترتیب ظهور و خروج آن‌ها را انتخاب کنید. می‌توانید نمونه ارائه ما را برای نشان‌دادن قابلیت‌های این اپلیکیشن در ویدیوی کوتاه زیر ببینید.

iPhoto

IMG 0173

اپلیکیشن iPhoto یکی از مهم‌ترین نیازهای کاربران تلفن‌هوشمند و تبلت‌، ویرایش عکس‌ها و اپلکیشنی قدرتمند و ساده برای انجام این کار است. اپل نیز  اپلیکیشن iPhoto را برای استفاده کاربران iOS عرضه کرده تا جمعی از قابلیت‌های مورد نیاز را دراختیار آن‌ها قرار دهد. به‌طوری‌که به کمک آن به‌راحتی و به سرعت می‌توانید یک تصویر کاملا حرفه‌ای خلق کنید.

از جمله امکانات این اپلیکیشن‌ می‌توان به تغییر اکسپوژر و تغییر در رنگ (برای مثال می‌توانید رنگ نارنجی در عکس را کمرنگ یا پررنگ‌تر کنید) با Exposure، میزان سیاهی و سفیدی عکس‌ها را تغییر دهید. از دیگر امکانات این اپلیکیشن می‌توان به تغییر در حالت عکس، قابلیت ترمیم و روتوش و جلوه‌های گوناگون اشاره کرد. قابلیت Auto-enhance نیز به شما برای روتوش سریع عکس کمک می‌کند. همچنین‌ می‌توانید با کمک white Balance حالت‌های متفاوتی را برای انتخاب بالانس سفیدی انتخاب کنید.

GarageBand

اگر از اهالی موسیقی هستید، پس Garage band برای شما ساخته شده است. این نرم‌افزار ترکیب بسیار جالبی از ده‌ها ساز است که قابلیت ترکیب با یکدیگر دارند و به شما در ارائه یک موزیک اختصاصی با ساز‌های دلخواه کمک می‌کنند. همچنین جلوه‌های صوتی بسیاری نیز در این موزیک‌ها وجود دارند که شما را در تبدیل‌شدن به یک دیجی واقعی یاری می‌کند.

iMovie

IMG 0175

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های کاربردی که شاید استفاده از آن به مراتب بیشتر از باقی اپلیکیشن‌های ویرایش فیلم باشد، همین iMove است که با کمک آن می‌توانید فیلم‌های ساده و خانگی درست کنید یا فیلم‌های موجود در دستگاهتان را ویرایش کنید. همچنین ده‌ها جلوه و موسیقی متناسب با نوع ویدئو در بخش جلوه‌های پیش‌فرض قرار دارد که به‌راحتی می‌تواند در تبدیل عکس‌ها و ویدیوهایتان به یک ویدیوی جالب توجه به شما یاری رساند.

 سرویس‌های اختصاصی اپل برای کاربران iOS

این روزها رقابت تولیدکنندگان بزرگ بر سر سرویس‌های اختصاصی است. سرویس‌هایی که بتوانند با وجود اختصاصی‌بودن، کاربران پرتوقع امروزی که بر سر ده‌ها دو راهی قرار دارند را به استفاده از یک محصول و یک سرویس راضی کند. اپل نیز در این میان دست روی دست نگذاشته است و سرویس‌های مختلفی را طی چند سال اخیر دراختیار کاربرانش قرار داده است. با ما همراه باشید، تا سه تا از مهم‌ترین سرویس‌های اپل برای آی‌دیوایس‌ها که در آیپد ایر قرار دارند، را معرفی کنیم.

AirDrop

AirDrop

یکی از مشکلات اصلی کاربران iDevice ها، عدم وجود قابلیت انتقال آسان فایل بین دستگاه‌هایشان است. اما اپل با ارائه Air Drop تلاش کرده است تا این مشکل را تا حدودی برطرف کند. هر چند این راه‌حل تنها برای انتقال فایل‌ بین iDevice‌هاست و ازطریق آن نمی‌توان فایل بین دستگاه‌های غیر اپلی با اپلی‌ها منتقل کرد.

اپل همچنان اکوسیستم‌ خود را بسته نگاه می‌دارد و این موضوع حداقل برای ما خوشایند نیست. اما از طرف دیگر این انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های iOS به آسانی انجام می‌پذیرد و از امنیت بیشتری برخوردار است. برای استفاده از Air Drop در دو iDevice دارای سیستم‌عامل اپل، کافی است تا ابتدا مرکز کنترل را با کشیدن پایین  به بالا  اجرا کنید  و گزینه Air Drop لمس کنید  تا این قابلیت فعال شود. بعد از آن هر تصویر یا موزیکی را که دوست داشتید را با لمس فلش مربوط به اشتراک‌گذاری، به سرعت و آسانی ارسال کنید. در نهایت این سرویس ‌تا زمانی‌که محدود به دستگاه‌های iDevice می‌شود و برای استفاده از آن نیاز به شبکه وای‌فای باشد، کاربرد قابل توجهی ندارد و نمی‌تواند جای خالی بلوتوث را برایتان پرکند.

AirPlay، iCloud

ocloud-airplay

این قابلیت برای آن‌هایی که می‌خواهند فایل‌هایشان را روی تلویزیون یا دستگاه‌های دیگر به نمایش در بیارند کاربرد دارد. اما مشکل اصلی آنجاست که باید دستگاهی که می‌خواهید فایل‌های ویدیویی یا تصویری یا حتی موزیک‌هایتان را روی آن استریم کنید، از قابلیت AirDrop پشتیبانی کند. بنابراین اگر Apple TV ندارید یا دستگاه‌هایتان از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند این امکان را فراموش کنید.

سرویس iCloud نیز همان سرویس ابری اپل برای کاربران iDeviceهاست که نه‌تنها فضایی جهت ذخیره‌سازی دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد، بلکه به کمک آن می‌توانند تمامی بخش‌های مختلف دستگاه‌های اپلی خود را همسان‌سازی کنند! برای مثال می‌توانید با ذخیره‌سازی تصاویر مربوط به آیفونتان در سرویس ابری، آن‌ها را در هر جایی و هر دستگاهی مشاهده کنید! مثلا تصاویر گرفته شده با آیفون را به‌صورت فوری در آیپد مشاهده کنید یا برعکس!‌

باتری

اگر اهل وبگردی هستید، اگر آیپد را برای استفاده از اپلیکیشن‌هایش می‌خواهید و اگر به‌دنبال پخش موزیک هستید، شک نکنید که آیپد با باتری 8900 میلی‌آمپر بر ساعتی شما را ناامید نخواهد کرد. شما با یک استفاده طولانی‌مدت از شبکه وای‌فای، پخش موزیک و ویدئو و هر کاری که فکرش را بکنید، به‌راحتی می‌توانید یک روز را با باتری آیپد سر کنید.

ما در آزمایش معمول زومیت، یک فیلم 720P را درحالی‌که شبکه‌های ارتباطی خاموش شده بود و نور صفحه نیز روی 50 درصد تنظیم شده بود به‌صورت مداوم پخش نمودیم و در این حالت باتری آیپد موفق شد تا 9.5 ساعت زیر این مصرف مداوم انرژی دوام بیاورد. در وب‌گردی با وای-فای یا شبکه 3G نیز پردازنده A7 بسیار بهینه عمل می‌کند و باتری دستگاه قادر است حدود 9 ساعت وبگردی را پشتیبانی کند.

iPad Air Battery

آیپد ایر از همان شارژر ۱۲ واتی USB که به درگاه لایتنینگ متصل می‌شود بهره می‌برد. این شارژر در آیپد نسل قبل نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. ازآنجاکه باتری آیپد ایر نسبت به نسل قبل کوچک‌تر شده است، در مدت زمان کوتاه‌تری شارژ کامل می‌شود. شارژ کامل باتری این تبلت حدود ۴ ساعت و بعضی اوقات کمی بیشتر طول می‌کشد.

دوربین:

اگر تاکنون با زومیت همراه بوده باشید، با قانونی نانوشته در رابطه با تبلت‌ها آشنایید که در آن هیچ تبلتی تولید نمی‌شود که در آن دوربین با کیفیت مناسبی داشته باشد. اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تبلت‌های این شرکت دوربین مناسبی دیده نمی‌شود. دوربین معمولی 5 مگاپیکسلی آیپد ایر، تصاویر را با نویز فراوان ذخیره می‌کند و اگر نور محیط مناسب نباشد، تصاویر ضبط شده به هیچ‌وجه قابل قبول نیستند.

اپلیکیشن دوربین نیز امکانات قابل توجهی ندارد و تنها قابلیت فوکوس و HDR در آن قابل ذکر هستند. فیلم‌برداری با آیپد نیز به دلیل بزرگ‌‌بودن تبلت دلچسب نیست و نمی‌توانید با آن فیلم‌های با کیفیتی ثبت کنید! به‌طور کلی توصیه می‌کنیم چندان در فکر یک تبلت با دوربین خوب نباشید؛ چرا که اصولاً تبلت‌ها ازلحاظ ابعاد نیز مناسب تصویر‌برداری و فیلم‌برداری نیستند و برای این کار به یک دوربین خوب یا یک تلفن‌هوشمند احتیاج خواهید داشت.

اسپیکرها

iPad Air Speakers

بلندگوها در آیپد جدید تقریبا تمامی محیط پایین تبلت به غیر از ورودی USB را اشغال کرده‌اند. این بلندگوها با کیفیت و حجم صدای بالایی که دارند، می‌توانند به‌راحتی در محیط‌های شلوغ نیز موسیقی پخش نمایند. کیفیت بلندگوها نیز به اندازه کافی بالا هست تا به کمک آن بتوانید صدای موسیقی را به خوبی بشنویند و از آن لذت ببرید. برنامه پخش موزیک نیز با دسته‌بندی موزیک‌ها ازلحاظ هنرمند، ژانر و آلبوم شما را در دسته‌بندی و جستجوی موزیک‌هایتان یاری می‌کند. همچنین شما می‌توانید به کمک رادیو آیتونز، موزیک‌های که در آیتونز موجود هستند را نیز پیدا و گوش دهید.

قدرت و بازده

بنچمارک‌های A7 (سیستم-روی-یک-چیپ جدید اپل) نشان از قدرت و بازده بسیار بالای آن دارد. اپل در پردازنده جدید خود نشان داد که می‌تواند با همان 2 هسته همیشگی، بازده بالاتری نسبت به پردازنده‌های 4 هسته‌ای بازار ارائه کند. A7 از لیتوگرافی 28 نانومتری HK+MG سامسونگ بهره می‌برد. این بدین معنا است که طراحی کلی تراشه توسط اپل و براساس معماری ARMv8 انجام شده، سپس طرح‌ها دراختیار سامسونگ قرار گرفته تا نسبت به تولید A7 اقدام کند. پس در این بین سامسونگ تراشه A7 اپل را بدون هیچ دخالتی، تولید کرده است.

iPAd Air

نکته جالب توجه دیگر در سیستم-روی-یک-چیپ A7 مربوط به فرکانس کاری 2 هسته‌ی آن است؛ این پردازنده با فرکانس 1.4 گیگاهرتز کار می‌کند که خود شگفت‌انگیز است. چون این پردازنده 1.4 گیگاهرتزی تقریبا عملکردی مشابه با S800 با 4 هسته 2.3 گیگاهرتز دارد.

بهتر است به گفته‌های شرکت آرم استناد کنیم: «فرکانس بهینه برای هسته‌های Cortex A15 در یک گوشی‌هوشمند، 1.2 گیگاهرتز است». درحال‌حاضر سامسونگ در تراشه‌ی اکسینوس 5410 خود از هسته‌های 1.6 گیگاهرتز استفاده می‌کند و در 5420 که قلب تپنده‌ی گلکسی نوت 3 است، فرکانس بیشینه‌ی 1.7 گیگاهرتز را انتخاب کرده است. رابطه‌ی بین فرکانس‌کاری و توان در یک تراشه‌، حدوداً یک رابطه‌ی مجذوری است؛ به این معنی که که برای فرکانس بیشتر به ولتاژ بالاتر نیاز داریم و ولتاژ 2 برابر، توان مصرفی 4 برابر را به‌دنبال دارد.

اگر علاقمند هستید تا در باره قدرت و عملکرد A7 بیشتر بدانید مقاله مفصل «بررسی عمیق تراشه 64 بیتی A7 اپل» را مطالعه کنید؛ اما برای درک بهتر قدرت و بازده این تبلت نتایج بنچمارک‌ها را مشاهده کنید:

 

iPad Air

iPhone 5s

iPad 4

Galaxy Note 3

Xperia Z1 Tablet

SunSpider

(ms) هرچه کمتر بهتر

395

418

865

590

838

GXFBench 2.7 T-Rex HD Offscreen (fps)

25

23

19

26

23

‌BrowserMark 2

3659

3549

2825

3041

2380

3DMark Ice Storm Unlimited

14,631

13,729

10,613

 15,250

 

Geekbench 3.0 (multi-thread)

2,682

2,562

1,763

2,937

2,638

Linpack

1,015

795

N/A

 870

 608

جمع بندی

آیپد سال‌های سال است که لقب پرفروش‌ترین تبلت‌ بازار را به خود اختصاص می‌دهد. اپل با پایه‌گذاری برندی که هر کاربری را اغوا می‌کند، توانسته تا با اکوسیستمی قدرتمند نبض بازار تبلت را در دست بگیرد. آیپد ایر نیز به رسم تمامی محصولات اپل با طراحی قابل‌توجه که حس یک کالای لوکس را منتقل می‌کند، جنس بدنه عالی و وزن مناسب‌تر، همان iOS همیشگی را با کوهی از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها به کاربرانش ارائه می‌کند. اما آیپد ایر نیز به رسم باقی محصولات دنیای تکنولوژی اشکالاتی دارد که البته در سایه طراحی زیبا، کیفیت ساخت عالی و طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها پنهان شده است.

نقاط قوت

  • بدنه فلزی به‌همراه طراحی زیبا
  • سبک و باریک با ارگونومی مناسب
  • پردازنده قدرتمند و بهینه A7
  • طول عمر باتری مناسب
  • اکوسیستم غنی به‌همراه طیف وسیعی از نرم‌افزارهای سازگار با صفحه‌نمایش بزرگ تبلت

نقاط ضعف

  • امکانات جدید iOS 7 بسیار خوب هستند، اما هنوز دسترسی به برخی از بخش‌ها مشکل است
  • اکوسیستم بسته و دشوار در ارتباط با ابزارهای غیراپلی

در تهیه این مقاله مسعود یوسف‌نژاد و وحید دیّانی مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات