بوت استرپینگ؛ بهترین استراتژی برای استارتاپ هایی که سرمایه گذار ندارند

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دسترسی نداشتن به سرمایه‌گذار دلخواه به معنی شکست استارتاپ شما نیست. روش‌هایی مثل بوت استرپینگ، اگر آگاهانه مورد استفاده قرار بگیرند، این فقدان را جبران می‌کنند.
تبلیغات

بوت استرپینگ روندی جدید و نوظهور در کسب‌وکار است. درحالی‌که شرایط ایده آل استارتاپ‌ها، دسترسی به سرمایه از طرف یک یا چندین سرمایه‌گذار است؛ در واقعیت همیشه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. گاهی اوقات استارتاپ‌ها ناچارند از بوت استرپینگ استفاده کنند؛ بدین‌صورت که یا خود مؤسسان درصدی از موجودی سرمایه را متقبل شوند یا بخشی از درآمد جاری را که در طول زمان حاصل می‌شود، به بالا بردن سرمایه اختصاص دهند.

آیا دسترسی نداشتن به سرمایه‌گذار به این معنی است که یک استارتاپ حتماً محکوم به شکست است؟ البته که نه! بسیاری از کارآفرینان موفق با استفاده از بوت استرپینگ کسب‌وکار خود را توسعه داده‌اند.

مزایای بوت استرپینگ برای استارتاپ‌ها

واقعیت این است که بوت استرپینگ مزایای خاصی دارد. به‌عنوان‌ مثال ما مجبور نیستیم چیزی را برای کسی (به‌جز مشتریان) توضیح دهیم. همچنین می‌توانیم با خلاقیت خود، پیشرفتمان را کنترل کنیم. برای افرادی که تلاش کرده‌اند از وام گرفتن اجتناب کنند، فشار روانی بسیار کمتری در انتخاب پروسه‌های تولیدی وجود دارد و پتانسیل خلاقیت و نوآوری آن‌ها به‌شدت بالاتر می‌رود.

چه انتظاراتی از بوت استرپینگ داشته باشیم

کلید بوت استرپ کردن موفق این است که آگاه باشید این کار به زمان نیاز دارد. ممکن است رشد استارتاپ شما آهسته‌تر شود؛ زیرا شما به سرمایه‌ی دلخواه خود دسترسی ندارید.

توجه داشته باشید که این شرایط، لزوماً بد نیستند. به‌خصوص برای افرادی که هم‌زمان با راه‌اندازی استارتاپ، در حال یادگیری اصول کسب‌وکار هستند. این افراد اگر از ابتدای کار خود به حجم بالای سرمایه دست پیدا کنند، شاید در استفاده از آن دچار سردرگمی شوند.

درهرصورت اگر تصمیم گرفتید برای تأمین سرمایه‌ی کسب‌وکارتان، از بوت استرپینگ استفاده کنید، فرایند زیر به شما کمک می‌کند راهی را در پیش بگیرید که از شکست دور باشد:

مقیاس‌دهی آرامی داشته باشید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کسب‌وکارها در همه‌ی صنایع، این است خیلی سریع مقیاس‌دهی می‌کنند. این کار باعث می‌شود استارتاپ متحمل فشاری شود که نمی‌تواند آن را مدیریت کند. حتی استارتاپ‌هایی که از پشتیبانی سرمایه‌گذاران بهره می‌گیرند هم به دام این اشتباه می‌افتند.

اگر به بوت استرپینگ روی آورده‌اید، ناگزیرید سرعت خود را کم کنید. به‌جز در حالتی که به‌صورت ناگهانی مانند جایزه، هدیه یا ارث پولی به دست شما رسیده باشد، احتمالاً میلیون‌ها تومان پول برای هزینه کردن در اختیار ندارید. اما مقیاس‌دهی آرام به شما فرصت می‌دهد در طول زمان، پایه‌های قوی‌تری برای کسب‌وکارتان فراهم کنید.

داستان مسابقه‌ی خرگوش و لاک‌پشت را به خاطر دارید؟ در پایان کار افرادی برنده می‌شوند که آهسته و پیوسته پیش بروند.

How to Bootstrap Your Business When You Can

روی پروسه‌هایی متمرکز شوید که درآمدزایی بیشتری دارند

اگر سرمایه‌ی خود را از بوت استرپینگ تأمین می‌کنید، می‌دانید که بخش اعظم درآمدی که به دست می‌آورید دوباره به کسب‌وکار شما بازمی‌گردد. طبق اصل پارتو که به قانون ۲۰-۸۰ هم شناخته می‌شود، ضروری است که بدانید منابع محدود خود را کجا سرمایه‌گذاری کنید: باید از فرآیندهایی استفاده کنید که پول بیشتری برایتان می‌آورند.

به‌عنوان‌ مثال اگر در زمینه‌ی بازاریابی فعالیت می‌کنید و متوجه شده‌اید که با ایمیل مارکتینگ فروش بیشتری دارید، با سرمایه‌گذاری روی تبلیغات فیس‌بوک و مدیریت اینستاگرام، شاهد رشد لیست ایمیل‌هایتان خواهید بود.

ریسک‌پذیری استراتژیک

درحالی‌که استفاده از وام و بدهی به اطرافیان برای رشد استارتاپ قابل توصیه نیست؛ بسیاری از مواقع با در نظر گرفتن تراز بدهی‌ها و طلب‌ها، استفاده‌ی استراتژیک از تسهیلات بانکی می‌تواند نجات‌بخش شما باشد. 

بااین‌حال به یاد داشته باشید که اگر از روش‌های اعتباری مثل چک‌های مدت‌دار، پرداخت‌های قسطی یا خریدهای اعتباری استفاده می‌کنید، باید برای پرداخت به‌موقع حساب‌های خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. اجازه ندهید که خطرپذیری شما به ضرر کسب‌وکارتان تمام شود یا به‌عبارتی‌ دیگر، اگر ریسک‌پذیر هستید، اطمینان حاصل کنید که استراتژی خوبی پشت این تصمیم وجود دارد.

کلام آخر

اگر بوت استرپ کردن تنها گزینه‌ی پیش روی شما است، این نکات به شما کمک می‌کند آن را به شیوه‌ای هوشمندانه اجرا کنید. بازهم به یاد داشته باشید که کسب‌وکارهای موفق بسیاری کار خود را با بوت استرپینگ شروع کرده‌اند و دلیلی وجود ندارد که شما هم این راه را در پیش نگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات