قیمت پردازنده‌های تردریپر AMD مشخص شد: ۱۰۰۰ دلار ارزان‌تر از Core i9

جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
مطالعه 6 دقیقه
ای‌ام‌دی روز گذشته قیمت و مشخصات پردازنده‌های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای تردریپر را اعلام کرد.
تبلیغات

ای‌ام‌دی با مشخص کردن قیمت پردازنده‌های تردریپر، بار دیگر کاربران و کارشناسان را شگفت زده کرد. پردازنده‌های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای تردریپر 1920X و 1950X نام خواهند داشت و قیمت آن‌ها به‌ ترتیب برابر با ۷۹۹ و ۹۹۹ دلار خواهد بود. این در حالی است که قیمت پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای Core i9-7980XE اینتل ۱۰۰۰ دلار بیشتر از پردازنده‌ی 1950X است. پردازنده‌های تردریپر ای‌ام‌دی با چیپست X399 برای رقابت با پردازنده‌های رده‌ بالای اینتل با چیپست X299 معرفی شده‌اند. تردریپر حداکثر از ۱۶ هسته، ۳۲ مگابایت کش L3 و حافظه‌ی ۴ کاناله پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌های رایزن ‌ای‌ام‌دی

تردریپر 1950X

تردریپر 1920X

رایزن 7

1800X

سوکت

(TR4 (LGA

4094-pin

(AM4 (PGA

1331-pin

هسته/ترد

۳۲/۱۶

۲۴/۱۲

۱۶/۸

فرکانس پایه

۳.۴ گیگاهرتز

۳.۵ گیگاهرتز

۳.۶ گیگاهرتز

فرکانس توربو

۴ گیگاهرتز

۴ گیگاهرتز

۴ گیگاهرتز

XFR

(؟+۱۰۰)؟

 (؟+۱۰۰)؟

+۱۰۰ مگاهرتز

کش L3

32 مگابایت

32 مگابایت ؟

۱۶ مگابایت

TDP

۱۸۰ وات*

۱۸۰ وات*

۹۵ وات

خطوط PCI-E 16X

۶۰+۴

۶۰+۴

۱۶+۴+۴

فرکانس رم (1DPC)

؟

؟

۲۶۶۶ مگاهرتز

فرکانس رم(2DPC)

؟

؟

۲۴۰۰ مگاهرتز

چیپست

X399

X399

X370

B350

A320

قیمت پیشنهادی AMD

۹۹۹ دلار

۷۹۹ دلار

۴۹۹ دلار

قیمت خرده‌فروشی

معلوم نیست

معلوم نیست

۴۱۹ دلار

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، برخی از خانه‌ها با علامت سؤال مشخص شده است. ای‌ام‌دی اعلام کرده است که این اطلاعات را هنگام نزدیک شدن به زمان ارائه‌ی محصول در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد. ولی با معلوم شدن برخی از اطلاعات، می‌توانیم قیمت‌ پردازنده‌های جدید و رده بالای دسکتاپ دو شرکت را با هم مقایسه کنیم. کاربران برای پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ ترد 1950X، حدود ۷۰۰ دلار کمتر از پردازنده‌ی Core i9-7960X با ۱۶ هسته و ۳۲ ترد و هزار دلار کمتر از پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای Core i9-7980XE پرداخت خواهند کرد. همچنین با خرید پردازنده‌ی ضعیفتر 1920X با ۱۲ هسته و ۲۴ ترد، ۴۰۰ دلار کمتر از پردازنده ی ۱۲ هسته‌ای و ۲۴ ترد Core i9-7920X و ۶۰۰ دلار کمتر از پردازنده‌ی ۱۴ هسته‌ای و ۲۸ ترد Core i9-7940X پرداخت خواهید کرد.

مادربورد x399

ای‌ام‌دی می‌گوید که از ماه آینده، فروش پردازنده‌ها و مادربورد‌های رایزن تردریپر را آغاز خواهد کرد و پیش‌فروش سیستم‌های Alienware Area-51 نیز از ۲۷ جولای آغاز خواهد شد (این سیستم‌ها از پردازنده‌ی تردریپر استفاده می‌کنند). با توجه به این‌که اینتل کار خود را با عرضه‌ی پردازنده‌های Core i7 در اواسط ماه جولای شروع خواهد کرد و روند عرضه را تا ماه اکتبر که تاریخ عرضه‌ی Core i9-7980XE است ادامه خواهد داد، پردازنده‌های تردریپر ای‌ام‌دی این فرصت را دارند که بخشی از بازار را با عرضه‌‌ی زود هنگام خود در ماه آگوست به دست بگیرند.

رایزن تردریپر 1950X

با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از پردازنده‌ی 1950X دراختیار داریم، این پردازنده از ۱۶ هسته‌ی ذن با کلاک ۳.۴ گیگاهرتز در حالت پایه و ۴ گیگاهرتز در حالت توربو استفاده می‌کند و برچسب قیمتی ۹۹۹ دلاری دارد. این محصول در واقع دو چیپ رایزن۷ 1800X با قیمت ۴۹۹ دلار است که به هم پیوسته و یک پردازنده‌ی 1950X با قیمت ۹۹۹ دلار را به وجود آورده‌است (البته تردریپر از لحاظ سخت افزاری و کنترلر بسیار پیچیده‌‌تر از پردازنده‌های رایزن است). با توجه به مشخصات و فرکانس کاری و این‌که یک پردازنده‌ی 1800X با کمی فرکانس کاری بیشتر دارای توان مصرفی ۹۵ وات است، احتمالا توان مصرفی پردازنده‌ی 1950X حدود ۱۸۰ وات خواهد بود.

ای ام دی رایزن تردریپر

همانطور که گفته شد، سرعت کلاک تردریپر در حالت توربو به ۴ گیگاهرتز می‌رسد. رسیدن به این فرکانس در پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی با استفاده از فناوری XFR میسر می‌شود. با استفاده از این فناوری، زمانی که دما و توان مصرفی اجازه دهد، فرکانس پردازنده در گام‌های ۲۵ مگاهرتزی افزایش پیدا می‌کند. ای‌ام‌دی حداکثر فرکانس قابل افزایش توسط XFR را برای تردریپر اعلام نکرده است؛ اما با توجه به تجربه‌ی کارشناسان در مورد سیلیکون رایزن و مشخصات پردازنده‌های قبلی، این مقدار باید بیشتر از ۱۰۰ مگاهرتز باشد. انتظار داریم ای‌ام‌دی از همان لحیم Indium-Tin که در بقیه‌ی رایزن‌ها بکار رفته است، در تردریپر نیز استفاده کند. همچنین درصورت عرضه شدن این پردازنده همراه با خنک‌کننده‌ی استوک عرضه شود، با توجه به توان مصرفی ۱۸۰ واتی ای‌ام‌دی باید از خنک‌کننده‌ی قدرتمندی در کنار تردریپر استفاده کند.

مقایسه‌ی غول‌های دو شرکت

هم اکنون اینتل، پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای خودش را با نام Core i9-7980XE و برچسب قیمتی ۱۹۹۹ دلار معرفی کرده است. این پردازنده در انتهای سال جاری عرضه خواهد شد و مشخصات کامل آن در اختیار سایت‌ها و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

ویژگی‌ها

AMD 1950X

INTEL Core i9-7980XE

هسته/ترد

۳۲/۱۶

۳۶/۱۸

فرکانس پایه/توربو

۴/۳.۴ گیگاهرتز

؟

خطوط PCI-E 16X

۶۰

۴۴

کش L2

۵۱۲ کیلوبایت برای هر هسته

۱ مگابایت برای هر هسته

کش L3

۳۲ مگابایت

۲۴.۷۵ مگابایت

TDP

۱۸۰ وات*

۱۶۵ وات؟

قیمت

۹۹۹ دلار

۱۹۹۹ دلار

با مقایسه‌ی این دو پردازنده و آن‌چه که از پیش می‌دانیم، ای‌ام‌دی در بسیاری از جبهه‌ها آماده‌ی نبرد با ‌اینتل است. اولین نکته قیمت کاملا رقابتی 1950X است. هر دو پردازنده از رم‌هایی با فرکانس ۲۶۶۶ در حالت 1DPC پشتیبانی می‌کنند. با این حال در اینجا نیز کفه‌ی ترازو کمی به سود ای‌ام‌دی است؛ چراکه اینتل از ECC پشتیبانی نمی‌کند، درحالی‌که انتظار می‌رود پردازنده‌های تردریپر از ECC پشتیبانی کنند. از سوی دیگر اینتل ریزمعماری قوی‌تری دارد و پردازش‌های داخل پردازنده ارتباط بهبود یافته‌تری دارند؛ با این حال اگر پردازنده‌ی ای‌ام‌دی در فرکانس بالاتری کار کند، باید منتظر بود و کارایی دو پردازنده را در دنیای واقعی مقایسه کرد.

پردازنده های core i9 اینتل

تردریپر به ۶۰ لاین PCIe برای شتاب‌دهنده‌هایی مانند پردازنده‌ی گرافیکی، کارت‌های RAID و سایر عملکردها دسترسی دارد؛ به‌علاوه ۴ خط دیگر نیز توسط چیپست رزرو شده است. این در حالی است که لاین‌های  PCIe پردازنده‌های Core i9 اینتل به ۴۴ خط محدود می‌شود، اما چیپست X299 پشتیبانی و توانایی‌های بالاتری در عملیات I/O دارد. انتظار داریم توان مصرفی 1950X برابر با ۱۸۰ وات و توان مصرفی رقیب اینتلی‌اش در حدود ۱۶۵ وات باشد که برتری نسبی اینتل را در پی دارد. همچنین درحالی که اینتل از AVX-512 پشتیبانی می‌کند، ای‌ام‌دی از AVX و FMA-های کوچکتری در تردریپر استفاده کرده است. از دیگر موارد جالب توجه میزان تاخیر (Latency) چیپ به چیپ (die-to-die) تردریپر است که بعد از ارائه‌ی آن معلوم خواهد شد.

رایزن تردریپر 1920X

دو رقیب مستقیم پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای و ۲۴ تردی تردریپر 1920X، پردازنده‌‌ی ۸ هسته‌ای Core i7-7820X و پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای Core i9-7900X هستند که هر دو همین حالا در دسترس هستند.

ویژگی‌ها

AMD 1920X

INTEL Core i7-7820X

INTEL Core i7-7900X

هسته/ترد

۲۴/۱۲

۱۶/۸

۲۰/۱۰

فرکانس پایه/توربو

۴/۳.۵ گیگاهرتز

۴.۵/۳.۶ گیگاهرتز

؟

خطوط PCI-E 16X

۶۰

۲۸

۴۴

کش L2

۵۱۲ کیلوبایت برای هر هسته

۱ مگابایت برای هر هسته

۱ مگابایت برای هر هسته

کش L3

۳۲ مگابایت

۸.۲۵ مگابایت

۱۱ مگابایت

TDP

۱۸۰ وات*

۱۴۰ وات

۱۴۰ وات

قیمت

۷۹۹ دلار

۵۹۹ دلار

۹۹۹ دلار

پردازنده‌ی 1920X با قیمت ۷۹۹ دلاری، بین پردازنده‌های i7-7820X با قیمت ۵۹۹ دلار و Core i9-7900 با قیمت ۹۹۹ قرار می‌گیرد، ولی تعداد هسته‌های بیشتری از آن‌ها دارد. پردازنده‌ی ای‌ام‌دی ۴+۶۰ لاین PCIe دارد، درحالی که تعداد لاین‌های PCIe پردازنده‌های اینتل به ترتیبئ به ۴۴ و ۲۸ خط می‌رسد. هر دو پردازنده‌ی اینتل از AVX512 پشتیبانی می‌کنند، ولی فقط پردازنده‌ی 7900 از موتور FMA به صورت ۵۱۲ بیتی و دوال پشتیبانی می‌کند و برادر کوچکترش تنها یک موتور FMA دارد (پردازنده‌ی 1920X ای‌ام‌دی از FMA-های ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند).

بنچمارک‌هایی که ای‌ام‌دی توسط نرم‌افزار CINEBENCH به دست آورده و منتشر کرده است، مطابق جدول زیر است:

نتایج بنچمارک CINEBENCH

هسته/ترد

۳۲/۱۶

۲۴/۱۲

۲۰/۱۰

فرکانس پایه/توربو

۴/۳.۴ گیگاهرتز

۴.۰/۳.۵ گیگاهرتز

۴.۳/۳.۳ گیگاهرتز

قیمت

۹۹۹ دلار

۷۹۹ دلار

۹۹۹ دلار

امتیاز

۳۰۶۲

۲۴۳۱

۲۱۶۷

به‌نظر می‌رسد پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای تردریپر در زمان عرضه به بازار بدون رقیب باشد و لقب «سریع‌ترین پردازنده‌ی دسکتاپ کلاس مصرفی جهان» را به‌راحتی به‌خود اختصاص بدهد. البته باید تا عرضه‌ی پردازنده‌ی i9-7980XE در اواخر سال جاری میلادی منتظر ماند و دید تردریپر دربرابر غول ۱۸ هسته‌ای اینتل چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات