مقایسه‌ ویندوز 10 با ویندوز 8.1 و 7

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ویندوز ۱۰ با ویندوز ۸ و ویندوز ۷ چه تفاوت‌هایی دارد چه امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد و آیا ارزش ارتقاء را دارد؟
تبلیغات

در این مقاله قصد داریم تا جدیدترین محصول منتشر شده‌ی شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ را، از نظر کارایی و عملکرد، امنیت و رابط کاربری، با ویندوز ۸.۱ و ۷ مقایسه کرده و شما را با برخی از ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد این نرم‌افزار پرکاربرد آشنا کنیم. در ادامه با زومیت همراه بمانید.

اگر از ویندوز ۷ یا ۸.۱ استفاده می­‌کنید، این شانس را خواهید داشت تا ویندوز خود را به آخرین نسخه­‌ی منتشر شده، یعنی ویندوز ۱۰، ارتقاء دهید.

 به هر حال، با وجود تغییرات اصلی و بسیار زیادی که در ویندوز ۸.۱ بوجود آمد، جای تعجب نیست که بسیاری از کاربران، استفاده از این سیستم عامل را به صورت موقت به تأخیر انداختند زیرا آن‌ها ترجیح می‌دادند، با نسخه‌­ای کار کنند، که با ظاهر آن بیشتر آشنا هستند.

تا جولای ۲۰۱۶، کاربران ویندوز ۷ و ۸.۱ می­‌توانند به صورت رایگان، ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ ارتقاء دهند. اما آیا شما هم این کار را انجام خواهید داد؟

در زیر جدیدترین نسخه‌­ی منتشر شده‌­ی سیستم‌عامل مایکروسافت را با نسخه­‌های قبلی آن، از نظر چند ویژگی خاص مقایسه کرده‌­ایم. شاید با مطالعه­‌ی آن­‌ها بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

رابط کاربری

رابط کاربری در ویندوز۱۰

رابط کاربری ویندوز ۷ پس از انتشار آن در سال ۲۰۰۸، مورد استقبال بسیار زیاد کاربران قرار گرفت، آن‌ هم به دلیل به روز بودن، جذابیت داشتن و سادگی استفاده از آن.

در این نسخه، در کنار حفظ طرح کلی نسخه‌­های پیشین، ویژگی­‌های جدید و کاربردی مانند aero snap، لیست‌های پرش (jump lists) ، نوار وظیفه­‌ی پین گذاری شده و کاربر پسند، اضافه شده است.

در مقابل ویندوز ۸.۱ با طراحی کاملا جدید و ناآشنا ارائه شد و همین موضوع موجب شد تا کاربران، طراحی ظاهری ویندوز ۷ را به آن ترجیح دهند.

شکل کلاسیک منوی استارت (Gone) حذف شد و به جای آن یک Metro) start screen) قرار گرفت که فقط به خاطر وسعتش توانست کاربران را گیج و سردرگم کند.

در این نسخه، پشتیبانی از چند مانیتور که به صورت همزمان به سیستم متصل می­‌شوند، بهبود یافته است و می­‌توان برای هر صفحه تنظیمات جداگانه­‌ای انجام داد. به علاوه هر صفحه start bar مربوط به خود را دارد که نشان می‌دهد، چه برنامه­‌ای در آن مانیتور در حال اجراست.

ویندوز ۱۰، مشکلات و نواقص windows 8.1 را پوشش داده و آن­‌ها را برطرف کرده است. (منوی استارت به حالت قبلی برگشته و تاحدودی نیز کامل­‌تر شده است).

قسمت­‌هایی از منو به صورت Live tiles نمایش می‌یابند و امکان نمایش منو به صورت تمام صفحه نیز وجود دارد.

در منوی استارت برنامه‌­ها و اپلیکیشن­‌های استفاده شده، به ترتیب نمایش داده می‌­شوند. این ویژگی قبلا در ویندوز ۷ نیز وجود داشت.

یکی دیگر از ویژگی­‌های اصلی ویندوز ۱۰، Continuum است. این ویژگی موجب تطبیق رابط کاربری در دستگاه‌­هایی که از این ویندوز در آن­ها استفاده شده، می­‌شود. به علاوه موجب تعامل متقابل و طراحی ظاهری یکسان در دستگاه­‌هایی مانند موبایل‌ها، تبلت‌­ها، لپ­‌تاپ­‌ها و کامپیوترهای شخصی می‌شود.

ویژگی‌ها و عملکرد

با این که مشکلاتی در خصوص رابط کاربری وجود دارد، در ویندوز ۸.۱ ویژگی ‘Hyperboot’ و ‘Instant Go’ معرفی شده است. این ویژگی‌­ها به کاربران اجازه می­‌دهد تا برای شروع یا ادامه­‌ی فعالیت‌­های مورد نظر خود، سرعت عمل بیشتری داشته باشند. در ویندوز ۱۰ این قابلیت بهبود یافته است و این بدین معناست که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دستگاه‌ها به حالت قبلی خود باز می‌گردند.

هر دوی این سیستم عامل­‌ها به OneDrive مجهز شده­‌اند. با این ویژگی، ذخیره فایل­‌ها در فضای ابری به وسیله­‌ی File Explorer، راحت‌­تر شده است.

این ویژگی در windows 7 وجود ندارد.

Cortana (ابزاری است که به عنوان دستیار شخصی و برای رقابت با Siri شرکت اپل طراحی شده است) یکی از نرم­‌افزارهای موجود در ویندوز ۱۰ که در اختیار شما قرار گرفته است. با این که این نرم­‌افزار هنوز کامل نشده، اما کاربران را قادر می‌­سازد تا از طریق گفتار، اقدامات و جستجوهای مورد نظر خود را انجام دهند.

به علاوه widows 10 با قرار دادن یک مرورگر پیش فرض جدید در خود، نشان داده که در زندگی چیزی فراتر از Internet Explorer نیز وجود دارد. مرورگری توسعه یافته و کم حجم به نام Edge؛ این مرورگر دارای ویژگی‌­های جدیدی مانند همگام سازی با Cortana ، reading mode و annotation tools است.

از لحاظ عملکرد، تفاوت اندکی بین ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰ وجود دارد و کاربرانی که از دستگاه‌های هوشمند و مدرن استفاده می‌کنند، بعید است که متوجه تغییرات عمده­‌ای شده باشند. با این حال گنجانده شدن DirectX 12 در ویندوز ۱۰، موجب ارائه‌­ی عملکرد برتر گرافیکی سه بعدی شده و به توسعه دهندگان قدرت کنترل و مانور بیشتری داده است.

امنیت

امنیت در ویندوز۱۰

با انتشار ویندوز ۷ و ویندوز ۸.۱، شرکت مایکروسافت به صورت قابل توجهی تنظیمات امنیتی آنلاین و دستگاه‌های خود را از طریق دو ویژگی جدید و کلیدی افزایش داده تا از تهدیدات امنیتی بالقوه جلوگیری کند.

 ویندوز ۱۰ شما را قادر می‌سازد از اثر انگشت، اسکن عنبیه یا اسکن چهره، به جای کلمه‌ی عبور استفاده کنید. برای استفاده از این ویژگی جدید که ‘Windows Hello’ نام دارد، باید دستگاه‌ها از سخت‌افزار سازگار شده با این ویژگی، استفاده کنند.

دومین مورد، ‘Passport’ نام دارد. این ویژگی ویندوز را قادر می‌سازد تا با تایید هویت شما، اجازه‌ی دسترسی به برخی از سایت‌ها را برای شما صادر کند. این کار ریسک به خطر افتادن و لو رفتن کلمه‌ی عبور را کاهش می‌دهد.

ویندوز ۷ و ۸.۱ در حال حاضر از نظر امنیتی، در سطح مطلوبی قرار دارند اما ویندوز ۱۰ با این ویژگی‌های جدید، برای مقابله با تهدیدات امنیتی همیشه در حال تغییر، بهتر از سایر نسخه‌های ویندوز است.

پشتیبانی

شرکت مایکروسافت قصد دارد تا پایان دهه‌ی دوم میلادی، پشتیبانی از هر سه نسخه‌ی سیستم‌عامل خود را ادامه دهد. طبیعتا ویندوز ۷ که از دو نسخه‌ی دیگر قدیمی‌تر است، اولین گزینه برای حذف از این مجموعه خواهد بود.

پشتیبانی از نسخه‌های ویندوز در تاریخ‌های مشخص شده‌ی زیر، به پایان خواهد رسید:

ویندوز ۷ (سرویس پک ۱): ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰

ویندوز ۸.۱: ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳

ویندوز ۱۰: ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵

نتیجه‌گیری

ویندوز ۱۰ در مقایسه با ویندوز ۸.۱ و ۷، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکانات جدید را فرآهم آورده است. به علاوه، رابط کاربری در این نسخه بسیار بهبود یافته است. با وجود این‌که، این سیستم عامل کامل نیست و از نظر عملکرد و کارایی تفاوت قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسخه‌ی قبلی نداشته اما بهبود شیوه‌ی برقراری ارتباط با کاربران، امنیت و امکان دسترسی آسان در دستگاه‌هایی که از ویندوز ۱۰ در آن‌ها استفاده شده است، موجب شد تا به مناسب‌ترین جایگزین برای ویندوز ۷، مبدل شود.

رویای شرکت مایکروسافت برای ایجاد یک سیستم‌عامل زیبا، جذاب و کاربر‌پسند، با انتشار این نسخه حقیقت یافت و به خاطر امکان دانلود و ارتقاء رایگان این سیستم‌عامل تا ۲۹ جولای ۲۰۱۶ و همچنین تلاش‌های ارزشمند و سخت کوشانه‌ی تولیدکنندگان، به نرم‌افزاری دست‌ اول و محبوب تبدیل شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات