گزارش زومیت از همایش گنو/لینوکس، نرم افزارهای آزاد و جشن انتشار اوبونتو در اصفهان

جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
همایش گنو/لینوکس، نرم‌افزارهای آزاد و جشن انتشار اوبونتو ۱۶.۰۴ در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ به میزبانی انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه اصفهان در تالار صائب این دانشگاه برگزار شد. هدف از این همایش، گردهمایی کاربران و طرفداران لینوکس به منظور آشنایی هرچه بیشتر جامعه‌ی لینوکس ایران و نیز آشنایی دانشجویان مهندسی کامپیوتر با گنو/لینوکس و یکی از توزیع‌های پرطرفدار آن بود. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انتشار نسخه‌ی جدید یکی از توزیع‌های محبوب لینوکس یعنی اوبونتو، بهانه‌ای بود تا کاربران و طرفداران این سیستم‌عامل و کاربران علاقمند به آشنایی با آن، در گردهمایی جشن انتشار اوبونتو ۱۶.۰۴ در اصفهان، حضور پیدا کنند و علاوه بر استفاده از تجارب یکدیگر، مباحث روز این سیستم‌عامل را نیز بررسی کنند و بعلاوه کاربران جدیدی را برای مهاجرت به اوبونتو تشویق کنند.

دانشگاه اصفهان

این همایش از دو بخش اصلی کارگاه‌های آموزشی تخصصی و ارائه‌های عمومی تشکیل شده بود. کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف با اهدافی از قبیل آشنایی کاربران جدید با گنو/لینوکس و خصوصا اوبونتو، مباحث تخصصی برای کاربران باتجربه‌تر و نیز مباحث متفرقه برای کاربران علاقمند برگزار شد. کارگاه‌های برگزار شده در بخش اول همایش عبارت بودند از: اوبونتو و امبدد سیستم‌ها، ساختار فایل سیستم لینوکس، مهاجرت آسان وشروع سریع اوبونتو، شروع کار با داکر، آموزش راه‌اندازی فروشگاه آنلاین با وردپرس و آموزش شروع برنامه‌نویسی.

تنوع کارگا‌ه‌های برگزار شده نشان می‌داد که تیم برگزارکننده‌ی همایش، جامعه‌ی هدف آموزش را گسترده‌تر در نظر گرفته‌اند و تلاش داشته‌اند کاربران متنوعی از کاربران با تجربه اوبونتو تا کاربران جدید و حتی افرادی که علاقه‌ای به استفاده از سیستم‌عاملی غیر از ویندوز ندارند را  برای شرکت در این همایش جذب کنند. قشر زیادی از کاربران علاقمند می‌توانستند با شرکت در هر یک از کارگاه‌ها، مباحث آن را به خوبی درک کنند. یکی از دلایل مفید بودن این نوع کارگاه‌ها را می‌توان نزدیکی سن مدرسان به شرکت‌کنندگان نامید که تعامل این دو گروه را در زمان کوتاه برگزاری کارگاه، آسان‌تر می‌کرد.

پس از برگزاری کارگاه‌های تخصصی و پذیرایی ابتدایی شرکت‌کنندگان، نوبت به ارائه‌ها و مراسم جشن انتشار اوبونتو رسد. البته شاید بهتر بود عنوان جشن از ابتدای مراسم انتشار اوبونتو حذف می‌شد چرا که مراسم خاصی برای جشن گرفتن انتشار اوبونتو ۱۶.۰۴ برگزار نشد.

ارائه‌های پایانی مراسم را کاربران باتجربه در حوزه‌های مختلف انجام دادند که می‌توان از آنها به عنوان کارگاه‌هایی با حضور تمامی شرکت‌کنندگان نام برد.

اولین ارائه توسط امین آسوده در مورد برندسازی شخصی (Personal Branding) انجام شد. برندسازی شخصی، که یکی از مباحث مهم بازاریابی و تجارت الکترونیک است، چند سالی است که در بین متخصصین رواج پیدا کرده است. برندسازی شخصی به طور خلاصه بدین معنا است که افراد سعی کنند تخصص، تجربه و مهارت خود را با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی، به کاربران معرفی کنند. برندسازی شخصی را می‌توان جایگزین رزومه‌های سنتی دانست. افراد با معرفی کامل خود در فضای مجازی و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های آن، می‌توانند تخصص و مهارت خود را برای عرضه به کارفرمایان ارائه دهند. برندسازی شخصی را می‌توان این‌گونه نیز تعریف کرد: "افراد با شنیدن نام شما و جستجوی اینترنتی نام شما، به یاد کدام مباحث تخصصی می‌افتند؟"

محمدرضا اسدالهی فرد در ارائه‌ی بعدی قرار بود در مورد آینده‌ی وب صحبت کند. اما او به دلایلی تصمیم گرفته بود که مباحث را با نگاه به گذشته‌ی وب شروع کند و صحبت درباره‌ی آینده‌ی آن را به رویدادی دیگر موکول کرد. اسدالهی فرد در مورد تاریخچه‌ی وب گفت که می‌توان تاریخ پیدایش وب ۰ یعنی ابتدایی‌ترین نسخه از وب را زمانی دانست که انسان‌ها توانایی ارتباط با یکدیگر را پیدا کردند. زمانی که وب ۱.۰ بوجود آمد وبسایت‌ها حالت استاتیک داشتند و تنها مدیران وبسایت‌ها قابلیت انتشار محتوا در وب را داشتند و کاربران تنها به عنوان مطالعه‌کننده و مشاهده‌کننده در وب فعالیت می‌کردند. اما وب ۲.۰ انقلابی در انتشار محتوا ایجاد کرد و به کاربران نیز اجازه‌ی انتشار محتوا را داد و آن‌جا بود که وبلاگ‌ها، روزانه حجم زیادی از محتوا را در فضای وب منتشر می‌کردند.

web 2

ارائه‌ی سوم که توسط دانیال بهزادی انجام شد، در مورد استفاده از اوبونتو در دستگاه‌های قابل حمل یود. بهزادی در ارائه‌ی خود به این نکته اشاره کرد که تیم توسعه‌دهنده‌ی اوبونتو پس از عرضه‌ی چند نسخه از این توزیع برای گوشی‌های هوشمند، در حال طراحی و توسعه‌ی پلتفرمی هستند که با استفاده از یک هسته‌ی مشخص، با انجام تغییرات مورد نیاز می‌تواند در دستگاه‌های مختلف از گوشی و تبلت تا کامپیوتر شخصی، لپتاپ و لوازم خانگی هوشمند نیز استفاده شود. تیم اوبونتو قصد دارد ایده‌ای که مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ در سر داشت را به طور کامل‌تر برای اوبونتو اجرا کند.

ارائه‌ی آخر را می‌توان تخصصی‌ترین ارائه‌ی این رویداد دانست که برای کاربران باتجربه و حرفه‌ای و مدیران سیستم‌ها (System Admin) بسیار جذاب بود و البته بهتر بود به عنوان کارگاهی تخصصی برگزار می‌شد. مازیار سجودیان در این ارائه توضیحی در مورد فایل سیستم ZFS یا (Zettabyte File Sytem) داد. به طور کلی برخی مزایای استفاده از این نوع فایل سیستم در سرورها و دیتاسنترها را می‌توان محافظت در برابر از بین رفتن اطلاعات، پشتیبانی از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بالا، سهولت در افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی سرور، فشرده‌سازی با کیفیت بالا و بازسازی خودکار اطلاعات دانست.

zfs

یکی از موضوعاتی که بهتر بود به عنوان ارائه‌ای عمومی در این همایش برگزرار شود، ارائه‌ای برای توضیح تفاوت‌ها و مزیت‌های اوبونتو نسبت به دیگر توزیع‌های لینوکس و نیز برتری لینوکس نسبت به ویندوز و دیگر سیستم‌عامل‌ها برای کاربری‌های شخصی و تجاری بود.

به هر حال برگزاری چنین همایش‌هایی توسط دانشجویان و نیروهای جوان هیچ‌گاه بدون اشکال نخواهد بود و مسئولین دانشگاه می‌توانند با مشورت‌های تخصصی خود این قشر پرانرژی از متخصصان آینده‌ی دنیای تکنولوژی را راهنمایی کنند.  نکته‌ی جالب توجه، حضور کاربرانی از شهرهای دیگر مانند شیراز و تهران در این مراسم بود که نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی جامعه‌ی لینوکس به حفظ ارتباطات با یکدیگر و گسترش جامعه‌ی طرفداران این سیستم‌عامل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات