نسخه جدید 16.04 سیستم عامل اوبونتو منتشر شد؛ بهبود‌های جدید و پایداری بیشتر

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جدیدترین نسخه پایدار و با پشتیبانی طولانی مدت سیستم عامل اوبونتو به تازگی منتشر شده است. در این مطلب به معرفی ویژگی‌های جدید و کلی این سیستم عامل گنو/لینوکسی خواهیم پرداخت. با زومیت همراه بمانید.
تبلیغات

رابط کاربری این سیستم عامل یونیتی نام دارد و کمپانی توسعه دهنده آن نیز کنونیکال است. این پلتفرم بسیار سریع، امن و هزاران اپلیکیشن مختلف دارد. توسعه دهندگان اوبونتو معتقدند برای همه کار‌هایی که شما می‌خواهید با سیستم عامل خود انجام دهید، اوبونتو می‌تواند تمام نیاز‌های شما را رفع کند.

اوبونتو در نسخه جدید با شماره ۱۶.۰۴ از کرنل ۴.۴ لینوکس استفاده می‌کند. فایرفاکس نسخه ۴۵٫۷ و تاندربرد ۳۸.۶ به صورت پیش‌فرض بر روی این سیستم عامل نصب شده‌اند. همچنین در این نسخه لیبرِآفیس ۵.۱ با بهبود‌هایی در بخش‌هایی مانند منو و نوار‌های کناری و همچنین اضافه شدن پشتیبانی از سرور‌های راه دور بروزرسانی شده است.

در این نسخه از سیستم عامل کنونیکال حالا می‌توان به راحتی ۳۵ محیط توسعه مختلف را با Ubuntu Make نصب کرد. از دیگر بروزرسانی‌هایی که در این نسخه از سیستم عامل اوبونتو جای پیدا کرده می‌توان به پایتون ۳.۵، Golang 1.6، یونیتی ۷.۳.۲، Gtk 3.16.7، کیو‌ تی ۵.۴.۲ و در نهایت Compiz 0.9.12.1 اشاره کرد.

تنوعی از اپلیکیشن‌های مورد نیاز

اوبونتو نیز برای دانلود و مرور بین اپلیکیشن‌های مختلف یک استور مخصوص دارد که بسیاری از برنامه‌های آن به صورت رایگان و بسیار راحت قابل استفاده هستند.

ubuntu-apps

برای ارسال راحت پیام‌های متنی، اوبونتو تلگرام را به شما پیشنهاد می‌دهد که تمرکز آن روی امنیت و سرعت است. برای مرور و وبگردی وب‌سایت‌های مختلف می‌توانید از نسخه مخصوص سیستم عامل گنو/لینوکس مرورگر کروم استفاده کنید. برای ارسال و دریافت ایمیل، کلاینت تاندربرد را پیشنهاد می‌کند که از طرف موزیلا ساخته شده و قابلیت‌های شخصی سازی زیادی دارد. این کلاینت ایمیل از مایکروسافت اکسچنج، جیمیل، هات‌میل، پاپ یا IMAP پشتیبانی می‌کند.

ubuntu-desktop

ویرایش فایل‌های آفیس را می‌توانید با لیبرِآفیس انجام دهید که با آفیس مایکروسافت نیز سازگار است. ابزار بسیار خوب ویرایش تصاویر Gimp را می‌توانید با این نرم‌افزار انجام دهید و پخش فایل‌های ویدیویی را با VLC انجام دهید.

ویرایش فایل‌های آفیس

ubuntu-office

با LibreOffice می‌توانید اسناد حرفه‌ای، صفحات گسترده و ارائه‌های مختلفی بسازید. فرمت‌های خروجی و ورودی این برنامه‌ها نیز کاملا با برنامه‌های آفیس مایکروسافت هماهنگ است. به این معنی که می‌توانید فایل‌های وُرد، صفحات گسترده اکسل و ارائه‌های پاورپوینت را در این برنامه باز کنید و مشغول ویرایش آن‌ها شوید.

امکان اشتراک گذاری اسنادی که ساخته‌اید نیز وجود دارد و همچنین می‌توانید مستقیم از طریق دسکتاپ از Google Docs استفاده کنید.

مشاهده فایل‌های تصویری و ویدیویی

اوبونتو برنامه پیش‌فرض Shotwell را به شما پیشنهاد می‌دهد تا بتوانید سریع تصاویر را ایمپورت، مرتب‌سازی، ویرایش یا مشاهده کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید تصاویر مورد علاقه خود را بلافاصله درون وب‌سایت‌های مشهور اشتراک گذاری عکس و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ubuntu-videos

همچنین ابزار Gimp در این سیستم عامل وجود دارد که اجازه ویرایش حرفه‌ای تصاویر همچون فتوشاپ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ابزار کاربردی و بسیار مهم دیگر این پلتفرم Videos نام دارد که برای مشاهده فایل‌های ویدیویی استفاده می‌شود. می‌توانید فایل‌های ویدیویی خود را با PiTiVi ویرایش کنید و آن‌ها را با Movie Player یا VLC مشاهده کنید.

بازی

ubuntu-games

بازی‌هایی مانند سودوکو و بازی‌های شوتر برای اوبونتو در دسترس هستند که می‌توانند ساعت‌ها شما را مشغول نگه دارند. برای مثال بازی‌های Dota 2 ،Civilization V ، Football Manager و Borderlands 2 را می‌توان نام برد.

جمع بندی

ubuntu

یونیتی از ویژگی مخصوصی به نام Dash برخوردار است که اجازه جستجو بین انواع مختلف محتوای درون سیستم عامل و فضای وب را در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین گشت و گذار بین فایل‌های مختلفی که در سیستم عامل خود دارید با این ابزار ویژه یونیتی بسیار آسان‌تر می‌شود.

پس از دو سال انتظار بالاخره نسخه پایدار دیگر با پشتیبانی بلند مدت (LTS) از سیستم عامل اوبونتو منتشر شد. این نسخه از سیستم عامل اوبونتو را می‌توانید هم‌اکنون از وب‌سایت رسمی آن دریافت و نصب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات