با گوریلا گلس و تفاوت بین نسخه‌های مختلف آن آشنا شوید

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
گوریلا گلس چیست؟ چه تفاوت‌هایی بین نسخه‌های مختلف آن وجود دارد؟ در این مقاله به پاسخ این سؤالات می‌پردازیم.
تبلیغات

احتمالا زیاد نام گوریلا گلس را شنیده‌اید. گوریلا گلس نام یک فناوری است که باعث می‌شود مقاومت شیشه در برابر خط و خش و ضربات بیشتر شود. اینکه بیشتر کاربران امروزه با گوریلا گلس آشنایی دارند، به دلیل استفاده از این فناوری در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است؛ اما باید توجه داشته باشید که این تکنولوژی در دستگاه‌ها و بخش‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوریلا گلس چیست؟

این فناوری توسط کمپانی کورنینگ توسعه داده شده است. گوریلا گلس از ماده‌ای به نام آلومینوسیلیکات قلیایی ساخته شده است. این ماده با پیوند آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن به دست می‌آید. آلومینوسیلیکات قلیایی، ماده‌ای نیست که بتوان آن را در همه‌جای طبیعت پیدا کرد. شرکت کورنینگ فرآیند ساخت این ماده را از اواسط سال ۲۰۰۵ آغاز کرد. هدف از طراحی ماده‌ی مورد اشاره این بود که در برابر آسیب‌دیدگی و خراش مقاوم باشد و علاوه بر این، وزن و ضخامت کمی (۰.۴ میلی‌متر) داشته باشد.

البته گوریلا گلس اولین فناوری پیشرفته‌ای نیست که در این بخش توسعه داده شده است. این تکنولوژی قبلا با نام کمکور (Chemcor) شناخته می‌شد. کورنینگ پیش از گوریلا گلس انواع دیگری از شیشه‌های مقاوم را تولید کرده بود که در برخی از لوازم خانگی، دستگاه‌های چشم‌پزشکی، خودروها، هوا و فضا و برنامه‌های کاربردی دارویی از آن‌ها استفاده شد. درهرحال باید گفت شرکت کورنینگ با فعالیت در عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، واقعا به موفقیت دست پیدا کرد.

اگرچه فناوری مورد بحث باعث جلوگیری از شکستن شیشه می‌شود و حتی با وارد آوردن ضربات چکش هم نمی‌توان این نوع شیشه را شکست، اما گوریلا گلس باعث نشکن شدن گوشی‌ هوشمند یا تبلت شما نخواهد شد. میزان مقاومت گوریلا گلس به نسخه‌ی این فناوری و یک سری فاکتور دیگر مثل ضخامت بستگی دارد. بنابراین بهتر است در مورد این فناوری این‌گونه فکر کنیم که از نمایشگر گوشی هوشمند یا تبلت ما در برابر خط و خش‌ عمیق محافظت می‌کند. در ادامه قصد داریم به ذکر تفاوت‌های اصلی بین نسخه‌های مختلف گوریلا گلس بپردازیم.

گوریلا گلس نسخه ۱ 

اولین نسخه‌ی گوریلا گلس بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ آماده شد؛ اما نمایش بزرگ و واقعی این فناوری روی کار آمدن آیفون بود. اپل اولین نسل گوشی هوشمند خود را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد. در زمان معرفی آیفون اولیه‌ی اپل، فناوری گوریلا گلس به کار گرفته‌شده در این محصول باعث شده بور ضخامت نمایشگر به ۱.۵ میلی‌متر برسد. نمایشگر اولین آیفون با یک لایه‌ی چربی‌گریز پوشانده شده بود تا بدین طریق، اثر انگشت و لکه‌ در سطح صفحه‌نمایش به حداقل ممکن برسد.

گوریلاگلس

آیفون تنها گوشی هوشمندی نبود که در نمایشگر آن از لایه‌ای از جنس گوریلا گلس بهره گرفته شد. کورنینگ همچنین موفق شد اولین نسل از فناوری خود را در حدود ۲۵۰ نوع دستگاه مختلف ارائه کند.

گوریلا گلس نسخه ۲

کورنینگ در سال ۲۰۱۲ نسل دوم فناوری گوریلا گلس را در نمایشگاه CES معرفی کرد. در این نسخه، مقاومت این فناوری در حد نسل قبل بود؛ با این تفاوت که این بار ضخامت لایه‌ی گوریلا گلس کاهش یافت. نسل دوم تکنولوژی مورد بحث ۲۰ درصد نسبت به نسخه‌ی اول آن ضخامت کمتری داشت. کورنینگ در تست‌های آزمایشگاهی خود فشاری در حد ۵۰ کیلوگرم روی لایه‌ی گوریلا گلس ۲ قرار داد؛ بدون اینکه خط و خشی روی آن ایجاد شود یا بشکند.

در همان سال، گوریلا گلس در بیش از ۶۰۰ میلیون دستگاه مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا که این نسخه نسبت به نسل اولیه‌اش باریک‌تر شده بود، تولیدکنندگان مختلف می‌توانستند مدل‌هایی باریک‌تر و سبک‌تر از گوشی‌های هوشمند خود به مرحله‌ی تولید برسانند. شایان ذکر است که در نمایشگر دو گوشی‌ هوشمند گوگل نکسوس ۴ و گلکسی اس ۳ سامسونگ از فناوری گوریلا گلس ۲ استفاده شده بود.

گوریلا گلس نسخه ۳

در نسخه‌ی دوم گوریلا گلس تمرکز اصلی بر کاهش ضخامت بود؛ اما در نسل سوم این فناوری، مقاومت این شیشه در برابر صدمات نسبت به نسل قبلی‌اش بیشتر شد. در این نسخه از گوریلا گلس، فناوری جدیدی موسوم به «مقاومت محلی در برابر آسیب» یا به‌اختصار NDR معرفی شد که به شیشه اجازه می‌دهد در برابر خط و خش‌هایی عمیق‌تر نیز مقاوم باشد. بنا به اعلام کمپانی کورنینگ، نسل سوم گوریلا گلس می‌تواند تا ۳۵ درصد از اعمال خط و خش روی نمایشگرها جلوگیری کند.

گوریلاگلس ۳

کورنینگ تصمیم گرفته بود در سومین نسل گوریلا گلس، مقاومت این فناوری را نسبت به نسخه‌های قبلی آن افزایش دهد. دستیابی به این هدف به لطف یک فرآیند تولید جدید برای کورنینگ ممکن شد. گوریلا گلس ۳ در جریان برگزاری رویداد CES 2013 رسما معرفی شد و پس از آن در صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمندی چون گلکسی اس ۴ سامسونگ، موتو جی موتورولا و موتو ایکس موتورولا از این نسخه از فناوری مورد بحث استفاده شد.

گوریلا گلس نسخه ۴

کورنینگ در سال ۲۰۱۴ نسل جدید گوریلا گلس را با تغییرات جسورانه معرفی کرد. این کمپانی یک نظرسنجی برگزار کرد که در نتیجه‌ی آن مشخص شد ۷۰ درصد از آسیب‌هایی که به نمایشگر گوشی‌های هوشمند وارد می‌شود بر اثر سقوط این دستگاه‌ها رخ داده‌اند؛ بنابراین شرکت مورد بحث سرمایه‌گذاری برای تقویت شیشه‌ی خود را آغاز کرد. گوریلا گلس ۴ با تمرکز بر این ایده توسعه داده شد که برابر سقوط، مقاومت داشته باشد.

در حقیقت بر اساس مطالعات آزمایشگاهی، نسل چهارم فناوری گوریلا گلس نسبت به نسل قبلی‌اش تا دو برابر مقاومت بیشتری دارد. مشخصا این تکنولوژی در برابر ضربات مختلف نمی‌تواند مقاومتی در حد «موتو شاترشیلد» گوشی هوشمند موتو فورس را ارائه کند. گوشی‌های هوشمند گلکسی نوت ۵ سامسونگ و ایسوس ذنفون ۲ لیزر از جمله معدود دستگاه‌هایی به شمار می‌روند که از نسل چهارم فناوری گوریلا گلس بهره می‌بردند.

گوریلا گلس نسخه ۵

نسل پنجم فناوری گوریلا گلس کمپانی کورنینگ با تمرکز بیشتر بر مقاومت در برابر سقوط معرفی شد. در واقع گوریلا گلس ۵ نسبت به نسل قبلی خود در برابر صدمات مختلف تا چهار برابر عملکرد بهتری از خود نشان داده است. کورنینگ اعلام کرد که بر اساس تست‌های آزمایشگاهی انجام‌شده توسط این کمپانی، نسل پنجم گوریلا گلس در برابر سقوط‌ از ارتفاع ۱.۶ متری کاملا مقاوم است. افزون بر این، شرکت مورد بحث تضمین کرده که فناوری گوریلا گلس ۵ می‌تواند در ۸۰ درصد از مواقع در سقوط‌ از ارتفاع یک متری روی سطوح بسیار سخت، از شکسته شدن نمایشگر جلوگیری کند.

«آیا گوشی هوشمند من از گوریلا گلس بهره می‌برد؟»

در گذشته بر اساس اینکه گوشی‌های هوشمند در چه مناطقی از جهان عرضه می‌شوند، تغییراتی در آن‌ها اعمال می‌شد. بیشتر تولیدکنندگان از نسخه‌های مختلف فناوری گوریلا گلس در تولید محصولات خود بهره می‌برند و برخی دیگر از شرکت‌ها مثل سونی، تکنولوژی مختص به خود را در این زمینه توسعه داده‌اند. دراگون‌ تِیل (Dragontail) یک فناوری مشابه گوریلا گلس است که به‌طور بسیار گسترده‌ای توسط کمپانی‌های چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزون بر این،اکنون نمایشگرهایی وجود دارند که در تولید آن‌ها از ترکیب آلومینیوم و کریستال یاقوت کبود بهره گرفته شده است.

در وب‌سایت کمپانی کورنینگ، یک بخش مخصوص وجود دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن و انتخاب نام تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند خود، این موضوع را بررسی کنند که آیا گوشی آن‌ها به گوریلا گلس مجهز شده است یا خیر. در این بخش از و‌ب‌سایت کورنینگ همچنین می‌توان به این مورد پی برد که چه دستگاه‌هایی از چه نسخه‌ای از گوریلا گلس بهره می‌برند. در گذشته، اینکه شرکت‌های مختلف به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت نهایی محصولات خود برای بازارهای درحال‌توسعه، از گوریلا گلس در تولید محصولات خود استفاده نکنند، به امری رایج و طبیعی مبدل شده بود. درهرحال امروزه این اقدام کمتر در بین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند دیده می‌شود. برای مراجعه به بخش مورد اشاره در وب‌سایت کورنینگ می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

آیا گوشی هوشمند اندروید شما از گوریلا گلس بهره می‌برد؟ به نظر شما این فناوری تا چه حد به جلوگیری از وارد آمدن آسیب به نمایشگر گوشی‌ها و تبلت‌ها کمک می‌‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات