برخلاف تصور، هدست اپل ویژن پرو به چشم‌ها آسیب نمی‌زند

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
اپل ویژن پرو روی صورت مرد جوان درحال بازی با دسته
خطرناک‌بودن نمایشگر برای بینایی افسانه است و هدست‌هایی نظیر پرو ویژن نمی‌توانند چشم را ضعیف کنند.
تبلیغات

بسیاری از کاربران اپل ویژن پرو از خستگی چشم‌هایشان شکایت کرده‌اند. این هدست دو صفحه‌نمایش 4K باکیفیت دارد که در فاصله‌ی بسیار کمی از چشم قرار می‌گیرند. انتقادات واردشده به ویژن پرو مانند شکایات رایج از همه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی است و کارشناسان می‌گویند استفاده از این محصولات مشکل‌ساز نخواهد شد.

دکتر آرویند ساینی، سخن‌گوی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا، می‌گوید: «برخلاف اعتقاد رایج، نشستن خیلی نزدیک به تلویزیون به چشمان شما آسیب نمی‌زند. آسیب صفحه‌‌نمایش‌ به چشم‌ها افسانه است.»

بسیاری از افراد از درد و التهاب چشم‌هایشان در هنگام استفاده از ویژن پرو گفته‌اند. دکتر ساینی در این زمینه می‌گوید: «این علائم موقتی هستند که احتمالاً ناشی از پلک‌نزدن کافی افراد حین استفاده از دستگاه است.»

دکتر ساینی درباره‌ی علائمی مانند سرگیجه و حالت تهوع می‌گوید که وقتی تصویری را در حال حرکت مشاهده می‌کنید، سیگنال‌های ارسال‌شده به مغز باعث می‌شوند حس کنید که انگار واقعاً در حال حرکت هستید؛ حتی اگر ثابت بایستید.

نمای نزدیک از لنزهای اپل ویژن پرو

فشار چشم نیز می‌تواند ناشی از عاملی به نام تضاد هم‌گرایی و تطبیق باشد. در دنیای واقعی، وقتی به شیئی نگاه می‌کنید، نقطه‌ی کانونی و فاصله‌ی فیزیکی تا آن جسم یکسان است. در واقعیت مجازی، عمق شبیه‌سازی می‌شود؛ بنابراین، فاصله‌ی چشم شما تا صفحه‌ی فیزیکی و آنچه در دنیای مجازی روی آن تمرکز می‌کنید، ممکن است با‌هم مطابقت نداشته باشد. این باعث خستگی عضلات چشم می‌شود.

هیچ مدرک علمی‌ای وجود ندارد که مضر‌بودن نمایشگرهای دیجیتال (ازجمله دستگاه‌هایی مانند هدست واقعیت مجازی) برای چشم را ثابت کند. حتی اگر واقعیت مجازی بینایی شما را به‌خطر نیندازد، اذیت‌شدن چشم‌ حین استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است.

برای کاهش اذیت‌شدن چشم، اپل توصیه می‌کند که هنگام شروع کار هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار استراحت کنید. این شرکت به اندازه‌بودن هدست واقعیت مجازی اپل برای سر نیز تأکید می‌کند.

دکتر ساینی توصیه می‌کند که از روش ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید. هر ۲۰ دقیقه، فرد باید ۲۰ ثانیه استراحت کند و به چیزی در فاصله‌ی ۲۰ فوتی (۶ متر) نگاه کند. همچنین، می‌توان از قطره‌ی چشم استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات