آینده اپل واچ در حوزه سلامت به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مدیران اپل توضیحاتی در مورد تمرکز اپل واچ بر حوزه سلامت و تندرستی و همچنین آینده‌ی ساعت هوشمند اپل در حوزه سلامت ارائه داده‌اند.
تبلیغات

نخستین ساعت هوشمند اپل در سال ۲۰۱۵ معرفی و روانه‌ی بازار شد. از آن زمان تاکنون، کوپرتینونشین‌ها قابلیت‌های بیشتری در حوزه‌ی سلامت و تندرستی به گجت پوشیدنی خود اضافه کرده‌اند.

ساعت‌های هوشمند اپل مجهز به قابلیت‌هایی همچون ثبت نوار قلب (ECG) و تشخیص سقوط هستند. به‌نظر می‌رسد اپل برنامه‌ها و طرح‌های گسترده‌تری برای ساعت هوشمند خود دنبال می‌کند و درصدد است تا دستگاهی با تمرکز بیشتر بر حوزه‌ی سلامت به بازار عرضه کند.

بررسی اپل واچ سری ۴ / Apple watch series 4

جف ویلیامز، مدیر بخش طراحی اپل در گفتگویی با نشریه‌ی ایندیپندنت به این موضوع اشاره کرد که طرح‌های توسعه‌ای اپل در حوزه‌ی سلامت برای اپل واچ بسیار بنیادین و اساسی هستند. وی در صحبت‌های خود افزود:

در ابتدا ایده‌های بسیار بزرگ و اساسی در حوزه‌ی سلامت برای ساعت‌های هوشمند اپل داشتیم. برخی تصور می‌کردند که چنین طرح‌های توسعه‌ای، قابلیت اجرایی ندارند؛ ولی توانستیم کارهایی هم انجام دهیم. بسیار جالب است که کاربران بتوانند اطلاعات مفیدی را در گجتی پوشیدنی روی مچ دست خود، همیشه همراه داشته باشند.

 نخستین باری که اپل در گزارشی در مورد مشخصات و ویژگی‌های مربوط به حوزه‌ی سلامت و تندرستی اپل واچ توضیح داد، بسیاری از کاربران هیجان‌زده شده‌اند. جف ویلیامز در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد این موضوع صحبت می‌‌کند:

وقتی برای نخستین بار در مورد ویژگی‌های متمایز اپل واچ در حوزه‌ی سلامت توضیحاتی داده شد و ویژگی‌هایی همچون پایش ضربان قلب مورد توجه قرار گرفت، بسیاری از کاربران متعجب شده بودند. برای کاربران جالب بود که بتوانند به ساعت هوشمند خود نگاه کنند و گجت پوشیدنی بتواند در هر لحظه ضربان قلب آن‌ها را پایش کند. به‌مرور متوجه شدیم که اپل واچ می‌تواند قابلیت‌های کاربردی دیگری را نیز دراختیار کاربران قرار دهد. درنتیجه، طرح‌های توسعه‌ای بیشتری برای ساعت هوشمند اپل درنظر گرفتیم و موضوع اپلیکیشن‌های مربوط به سلامت و پزشکی که از نظر قانونی نیز تاییدیه‌های لازم را گرفته باشند، مطرح شد. 

ویلیامز به‌همراه دسای، مدیر بخش سلامت اپل، هر دو تأکید دارند که قابلیت‌های مربوط به سلامت و بهداشت تنها یکی از ویژگی‌های حوزه‌ی سلامت اپل واچ محسوب می‌شود. آن‌ها معتقدند که چنین امکاناتی باعث می‌شود، کاربران بیشتری اپل واچ را مورد توجه قرار دهند.

ویلیامز معتقد است که موضوعات مرتبط با سلامت و تندرستی یکی از حوزه‌های مهمی است که کاربران بدان توجه ویژه‌ای نشان می‌‌دهند و از اهمیت خاصی نیز برخوردار است. اما اپل واچ قابلیت‌های دیگری نیز دارد و تنها گجت پوشیدنی با امکانات سلامت و تندرستی نیست. کاربران علاوه بر امکان استفاده از قابلیت‌های حوزه‌ی سلامت اپل واچ، می‌توانند از امکانات دیگری همچون دریافت و ارسال پیام‌ها، برقراری تماس و... استفاده کنند. درنتیجه، کاربرانی که اپل واچ را به مچ دستان خود می‌بندند، هم‌زمان از قابلیت‌های مختلفی برخوردار خواهند شد.

دسای نیز معتقد است، مسایل مربوط به حوزه‌ی سلامت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ممکن است برخی کاربران در تمام ساعات روز توجهی به سلامت خود نداشته باشند، ولی اپل واچ می‌تواند تجربه‌ی خوب و قابل‌توجهی را دراختیار آن‌ها قرار دهد و به چنین کاربرانی یادآوری کند که به سلامت خود نیز توجه نشان دهند.

Apple Watch Series 5 /‌ اپل واچ سری 5

آینده اپل واچ به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟ 

یکی از سوالاتی که ممکن است به ذهن کاربران بیاید آن است که کوپرتینونشین‌ها قصد دارند در آینده چه قابلیت‌های جدیدی را به اپل واچ در حوزه‌ی سلامت و تندرستی اضافه کنند؟ در اصل آینده‌ی ساعت هوشمند اپل ازنظر ردیابی سلامت و تندرستی به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

کوین لینچ، معاون بخش فناوری اپل معتقد است، با وجودی که در حال حاضر نیز اپل واچ از قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردار است، گجت پوشیدنی اپل هنوز در ابتدای راه قرار دارد. وی معتقد است: 

در حال حاضر ساعت هوشمند اپل قابلیت‌های خوبی دارد که می‌تواند برای کاربران مفید باشد. اطلاعاتی که اپل واچ از پایش ضربان قلب ارائه  می‌دهد، داده‌های خوبی هستند. با قابلیت‌های مانیتورینگ موجود در اپل واچ می‌توان اطلاعاتی درمورد فیبریلاسیون دهلیزی دراختیار داشت. طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در این حوزه وجود دارد که می‌توانیم در ادامه روی آن کار کنیم. 
Apple Watch Series 5 Aluminum / اپل واچ سری 5 آلومینیوم

وی در ادامه افزود:

همچنین سایر حوزه‌های مربوط به سلامت از جمله سلامت شنوایی، حوزه‌های سلامت مربوط به بانوان و سلامت قلب، از جمله مواردی است که اپل به آن‌ها توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. شاید در این مسیر بتوانیم ابزارهای جدیدی توسعه دهیم و به بازار عرضه کنیم. ولی همان‌طور که گفته شد، هنوز در ابتدای راه هستیم. موضوعات بسیاری مورد توجه ما است و باید کارهای زیادی انجام دهیم. اما یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مورد آن فکر می‌کنیم و جزو استراتژی‌های خود قرار داده‌ایم آن است که از بین تمامی حوزه‌های مربوط به سلامت، کدام‌یک بیش از بقیه برای کاربران کاربردی است و بهتر است روی توسعه‌ی کدام‌یک زمان و انرژی بگذاریم؟

ویلیامز در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که اپل در حوزه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های مربوط به سلامت، به محدودیت‌ها نمی‌اندیشد و سعی دارد موانع را از سر راه خود بردارد. کوپرتینونشین‌ها قصد دارند بیشترین و موثرترین حضور را در این حوزه رقم بزنند. وی در آخر اضافه کرد: «ما قصد داریم در این مسیر حرکت کنیم و باید ببینیم این سفر ما را به کجا خواهد رساند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات