در جست‌وجوی جهان گم‌شده با تلسکوپ جیمز وب

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از سال‌ها انتظار علاقه‌مندان نجوم، ۴ دی ۱۴۰۰ سرانجام تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت برفراز موشک آریان ۵ روانه‌ی فضا شد تا مأموریت انقلابی خود را آغاز کند.
تبلیغات

تلسکوپ جیمز وب با موفقیت به فضا پرتاب شد؛ اما هنوز سفر پرخطری را در پیش دارد. در طول یک ماه آینده، فضاپیما در حال حرکت به‌سمت مقصدش در فاصله ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین خواهد بود. در طول مسیر، جیمز وب به‌آرامی باز می‌شود و به‌شکل پیکربندی نهایی‌اش درمی‌آید. این فرایند شامل صدها گام مختلف است که وقوع اشکال در اجرای حتی یکی از آن‌ها، می‌تواند کل مأموریت را با خطر شکست مواجه کند.

پرتاب تلسکوپ، تنها آغاز راهی طولانی است. جیمز وب اکنون فهرستی بلندبالا از کارهایی را دارد که باید در طول هفته‌های آتی به‌تدریج انجام دهد. تلسکوپ ابتدا پنل‌های خورشیدی‌اش را برای تأمین نیرو از خورشید خواهد گشود و سپس آنتن‌های گین خود را برای برقراری ارتباط با زمین باز خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در طول مسیر باید باز شود، سپر خورشیدی تلسکوپ است؛ قطعه‌ای متشکل از ۵ لایه‌ی نازک ساخته‌شده از ماده‌ای به نام کپتون.

جیمز وب برای آنکه بتواند در نور فروسرخ ببیند، باید در دمایی بسیار کم فعالیت کند. سپر خورشیدی شرط ضروری برای جذب گرمای خورشید است و به جیمز وب امکان می‌دهد تا در دمای بسیار سرد منفی ۲۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار داشته باشد. استقرار سپر خورشیدی باید بی‌نقص باشد تا موفقیت مأموریت تضمین شود. این سپر خوشبختانه ۱۴ دی به‌طرز موفقیت‌آمیزی باز شد. برای بررسی بیشتر این تلسکوپ و هدف آن، تا انتهای ویدئو همراه زومیت باشید.

تماشا ویدئو در یوتیوب

آیا فکر می‌کنید تلسکوپ جیمز وب باعث کشف جهانی جدید می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات