ساتوشی ناکاموتو، شخصیت افسانه‌ای ارز‌های دیجیتال، چه کسی است؟

یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
چرا مخترع بیت کوین، مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان، نمی‌خواهد هویتش فاش شود؟
تبلیغات

ساتوشی ناکاموتو کیست

اگر به‌دنبال داستانی مدرن، پر از رمزوراز و توطئه هستید، شایعه‌ها و واقعیت‌ها درباره بنیان‌گذار ناشناخته و مرموز بیت کوین، بهترین موضوع است. ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نامی مستعار است که برای فرد یا افراد ناشناخته‌ تولیدکننده بیت کوین انتخاب شده‌ است. او اوراق سفید (White Paper) بیت کوین و اولین پایگاه داده بلاک چین را طراحی کرد و همچنین پیش‌گام در حل مشکل دو بار خرج‌کردن (Double Spending) پول دیجیتال ازطریق شبکه همتا‌به‌همتا بود.

ضمن دعوت به مطالعه کامل این مقاله از شما دعوت می‌کنیم تا همراه ویدئو زومیت باشید:

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

ناکاموتو تا آذر ۱۳۸۹ (دسامبر ۲۰۱۰) در توسعه بیت کوین فعال بود. او به بیت کوین، نه ابزاری برای سرمایه‌گذاری و نوسان‌گیری یا حفظ ارزش سرمایه، بلکه به چشم پول الکترونیکی که شخص ثالث را دور می‌زند، نگاه می‌کرد. افراد زیادی ادعای ناکاموتو بودن و افراد زیادی را نیز دیگران ناکاموتو معرفی کردند. با‌این‌‌حال تا امروز، هویت ساتوشی در پرده‌ای از ابهام باقی‌مانده است.

ناکاموتو ادعا کرده که نوشتن کد برای بیت کوین را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده است. ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ (۱۸ آگوست ۲۰۰۸)، او یا یکی از همکارانش دامنه bitcoin.org را ثبت و وب‌سایتی را در آن آدرس ایجاد کردند. ۱۰ آبان (۳۱ اکتبر)، ناکاموتو اوراق سفیدی درباره فهرست پستی رمزارزها در metzdowd.com منتشر و در آن ارزی دیجیتال را با عنوان «بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتابه‌همتا» معرفی کرد.

بلاک جنسیس بیت کوین

پیام جاساز شده ساتوشی ناکاموتو در بلاک جنسیس بیت کوین.

۲۰ دی‌ ۱۳۸۷ (۹ ژانویه ۲۰۰۹)، ناکاموتو نسخه ۰.۱ نرم‌افزار بیت کوین را در SourceForge (سرویسی تحت‌وب برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار) منتشر و با استخراج جنسیس بلاک یا بلاک پیدایش (اولین بلاکی که در هر بلاک چین ثبت می‌شود) با ارزشی برابر ۵۰ بیت کوین، شبکه را راه‌اندازی کرد. در این بلوک، چنین پیامی در اولین تراکنش جا‌ساز شده بود: «در آستانه دومین نجات برای بانک‌ها!»

از زمان ایجاد بیت کوین در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۹)، این ارز دیجیتال فرازونشیب‌های بسیاری پشت‌سر گذاشته و سال ۱۳۹۹ رشد ۴۰۰ درصدی تجربه کرده است

این متن به تیتری خبری در روزنامه تایمز اشاره می‌کرد که ۱۴ دی ۱۳۸۷ (۳ ژانویه ۲۰۰۹) منتشر شده بود و درواقع طعنه‌ای به بی‌ثباتی بانکداری بود. هویت خالق بیت کوین بار‌دیگر با انتشار پرونده‌ای در کوین‌ بیس در کانون توجه مردم قرار گرفت. در این پرونده، گفته شده بود که اگر روزی هویت واقعی ناکاموتو مشخص شود، ممکن است تأثیری منفی بر ارزش بیت کوین داشته بگذارد.

بیت کوین ازنظر ارزش بازار، برترین رمزارز در جهان محسوب می‌شود؛ اما هنوز رمزورازهای زیادی در تولید آن وجود دارد. چه کسی بیت کوین را ایجاد کرده است؟ آیا بیش از یک نفر ایجادش کرده‌اند؟ ساتوشی ناکاموتو کیست؟

بیت کوین ازطریق نرم‌افزاری مستقل اجرا می‌شود و افرادی موسوم به ماینر آن را استخراج می‌‌کنند و حداکثر تعداد بیت کوین‌های موجود ۲۱ میلیون است. تا سال ۲۰۲۱، حدود ۱۸/۵ میلیون بیت کوین استخراج شده و جایگاه خود را به‌عنوان «ذخیره ارزش» تثبیت کرده است.

سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰)، تعداد معدودی از تجار به‌‌جای ارزهای چاپی (اسکناس) شروع به پذیرش بیت کوین کردند. یکی از اولین کالاهای ملموس خریده‌شده با ارز دیجیتال دو عدد پیتزا (داستان پرداخت بیت کوین برای دو پیتزا) بود که البته راضی‌کردن صاحب پیتزافروشی چند روز طول کشید. لازلو بالاخره در ۱ خرداد ۱۳۸۹ (۲۲ می ۲۰۱۰) موفق شد دو عدد پیتزا در ازای ۱۰ هزار بیت کوینی سفارش دهد که امروز بیش از ۳۷۰ میلیون دلار ارزش دارد. اهمیت این معامله بدین‌دلیل است که در آن زمان پرداخت بیت کوین در ازای کالا اصلاً مرسوم نبود و این خرید درواقع نقطه عطفی برای استفاده بیت کوین محسوب می‌شود.

لازلو که اولین‌بار پیتزا را با بیت کوین خریداری کرد!

از آن به‌بعد شرکت‌های دیگری نیز شروع به‌سرمایه‌گذاری در ارز کرده‌اند. فوریه ۲۰۲۱، تسلا بیش از یک‌میلیارد دلار بیت کوین خرید و به مشتریان خود اجازه داد خودروهای الکتریکی این شرکت را با بیت کوین بخرند؛ اما پس از چند ماه به بهانه مصرف انرژی زیاد بیت کوین، این امکان خرید را متوقف کرد.

‌این رمزارز نخبگان فناوری را نیز جذب خود کرد. سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)، برادران وینکل‌وس، از سرمایه‌گذاران بیت کوین، ۱۰ میلیون دلار بیت کوین خریدند و در کمتر از یک سال سرمایه آن‌ها بیش از سه برابر شد. تخمین زده می‌شود که این دوقلوها ۱ درصد از کل بیت کوین موجود در بازار را دراختیار دارند.

سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱)، سیلک رود (Silk Road)، بازار آنلاینی برای فروش مخدرها، راه‌اندازی شد و از بیت کوین به‌عنوان سیستم پرداخت اصلی خود استفاده کرد. بیت کوین به‌‌دلیل ماهیتش ردیابی‌شدنی نیست و به ارزی ایدئال برای تسهیل تجارت موادمخدر در بازار سیاه تبدیل شد. با بیت کوین، هر کسی می‌توانست در «سیلک‌رود» موادمخدر بخرد، بدون اینکه هویتش فاش شود. البته این مزیت کاملاً یک‌طرفه نیز نبود: از برخی جهات، این وب‌سایت به بیت کوین به‌عنوان وسیله‌ای برای تجارت مشروعیت مضاعف داد. شماری از کارشناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند بین این وب‌سایت که سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) مسدود شد و ساتوشی ناکوموتو ارتباط وجود دارد.

سیلک رود

وب‌سایت سیلک‌رود

۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ (۲۳ آوریل ۲۰۱۱)، ناکاموتو به توسعه‌دهنده هسته اصلی بیت کوین، مایک هیرن، ایمیلی کوتاه با مضمون زیر ارسال کرد:

Satoshi Nakamoto Sat, Apr 23, ۲۰۱۱ at 3:40 PM

To: Mike Hearn

I've moved on to other things. It's in good hands with Gavin and everyone.

I do hope your BitcoinJ continues to be developed into an alternative client. It gives Java devs something to work on, and it's easier with a simpler foundation that doesn't have to do everything. It'll get critical mass when impatient new users can get started using it while the other one is still downloading the block chain.

او با اشاره به پروژه بیت کوین نوشت: «به‌سراغ پروژه دیگری رفته‌ام و خیالم از بابت آینده بیت کوین راحت است.» او کنترل سورس کد و مستندسازی شبکه را به گوین اندرسن سپرد و چندین دامنه مرتبط را نیز به اعضای مختلف بیت کوین انتقال داد و مشارکت خود در این پروژه را متوقف کرد.

ایمیل های ساتوشی و مایک

نمونه‌ای از ایمیل‌های رد‌و‌بدل‌شده بین مایک هیرن و ساتوشی ناکاموتو

حساب ساتوشی در فروم بیت کوین

آخرین پیام ساتوشی در فروم بیت کوین

سرنخ‌ها و حدس‌هایی که تاکنون درباره ساتوشی ناکاموتو می‌دانیم:

  • هنگام کار روی بیت‌ کوین در لندن زندگی می‌کرده است.

با توجه به پروفایل ساتوشی ناکاموتو در بنیاد P2P، او احتمالاً متولد ۱۶ فروردین ۱۳۵۴ (۵ آوریل ۱۹۷۵) است؛ اما با توجه به برخی نکات دیگر، او برنامه‌نویس ۵۵ تا ۶۵ ساله‌ و عضو سابق انجمن سایفرپانک و ساکن محله‌ای تکنولوژیک در سان‌فرانسیسکو کالیفرنیا است. می‌توان حدس زد ساتوشی ناکاموتو هنگام اختراع بیت کوین در شهر لندن زندگی می‌کرده است. با بررسی پست‌های ساتوشی ناکاموتو در بیت کوین‌ تاک (Bitcointalk)، مشارکت‌های سورس فورج (SourceForge)، ایمیل‌ها و دیگر داده‌های موجود، نشان می‌دهد که لندن محتمل‌ترین مکانی است که خالق ناشناس بیت کوین در آنجا زندگی می‌کرده است.

براساس نمودارهایی نقطه‌ای برای محاسبه موقعیت مکانی ساتوشی ناکاموتو در زمان‌های فعالیتش، موقعیت‌هایی شامل انگلستان، آمریکای‌شرقی، منطقه اقیانوس آرام، ژاپن و استرالیا مکان‌هایی هستند که احتمال می‌رود ساتوشی ناکاموتو آنجا زندگی کرده باشد. البته ممکن است ساتوشی با فعالیت در ساعات زمانی مختلف، باعث گمراهی محققان شود. بااین‌حال، محققان با بررسی پست‌ها و فعالیت‌های او به این نتیجه رسیدند که ساتوشی ناکاموتو در دوره‌ای که روی بیت کوین کار می‌کرده، در ژاپن و استرالیا نبوده است. درواقع، محتمل‌ترین مکان با توجه به پیام او در بلوک جنسیس مورخ ۲۰ دی ۱۳۷۸ که پیش‌تر اشاره شد، بریتانیاست.

  • سبک نگارش خاص خود را داشت.

ناکاموتو بعد از هر جمله، بدون استثنا دو بار فاصله اضافه می‌کرد. این عادت نسبتاً عجیب و قدیمی معمولاً در مشاغل نظامی و دانشگاهیان و همه افرادی دیده می‌شود که عادت داشته‌اند از ماشین تایپ استفاده کنند و باعث می‌شود سن ساتوشی را بیش از ۵۰ سال تخمین زد.

علاوه‌براین موضوع، شواهدی مانند املای پایان کلماتی همچون Analyse و Organise که با ise به‌جای ize نوشته شده، استفاده از املای انگلیسی کلماتی مانند Colour و Neighbor و نحوه استفاده ناکاموتو از واژه‌ «سخت - Bloody» (کلمه‌ای پرکاربرد مختص بریتانیایی‌ها) باعث تقویت این فرضیه می‌شوند. به‌احتمال زیاد نه‌تنها او بریتانیایی بوده؛ بلکه هنگام کار روی بیت‌ کوین در لندن زندگی می‌کرده است. این تحقیق مدرک کاملاً معتبری درباره محل سکونت ساتوشی ناکاموتو یا اصلیت او ارائه نمی‌دهد؛ اما استدلالی قوی درباره محل زندگی او ارائه می‌کند.

  • نامزد جایزه نوبل است.

سال ۲۰۱۵، باگوان چودری، پروفسور امورمالی در یو‌سی‌ال‌ای (UCLA)، ساتوشی ناکاموتو را نامزد دریافت جایزه نوبل علوم اقتصادی کرد. به‌گفته او، اختراع بیت کوین انقلابی در جریان اقتصادی ایجاد کرد که شایسته جایزه نوبل است.

  • فقط به‌صورت دیجیتالی ارتباط برقرار می‌کرد.

به‌گفته تایمز، او تنها ازطریق ایمیل و فروم بیت کوین با سایر کاربرها ارتباط برقرار می‌کرد و به ملاقات حضوری یا استفاده از تلفن علاقه‌ای نداشت.

  • از ویکی‌لیکس درخواست کرد که بیت کوین را به‌عنوان کمک مالی قبول نکند.

دسامبر ۲۰۱۰ و بعد از اینکه طرفداران ارزهای دیجیتال از ویکی‌لیکس خواستند بیت کوین را به‌عنوان کمک مالی بپذیرد، ساتوشی ناکاموتو با ارسال پستی در فرومی مربوط به بیت کوین نوشت:

از ویکی‌لیکس می‌خواهم بیت کوین را به‌عنوان کمک مالی نپذیرد. این ارز دیجیتال هنوز خیلی نوپا است و نمی‌توان انتظاری فراتر از ظرفیت از آن داشت. با این حجم از تقاضا برای استفاده از بیت کوین، قطعاً نابود خواهد شد.

احتمالاً ساتوشی ناکاموتو در آن لحظه هرگز فکر نمی‌کرد که ارزش اختراع او و بازار رمزارزها بعدها به یک‌تریلیون دلار برسد.

  • ممکن است زن باشد.

ازآنجاکه هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو تابه‌حال تأیید نشده و به افسانه‌ای دیرینه و نمادی الهام‌بخش تبدیل شده، برای همیشه نمایانگر کسی است که به ارزش‌های آینده‌ای باز و مشترک و غیرمتمرکز فشار می‌آورد. او ممکن است زن یا مرد یا حتی گروهی از افراد باشد.

  • شاید گروهی از شرکت‌ها باشد.

برخی از کاربران بیت کوین به‌شوخی گفته‌اند که ساتوشی ناکاموتو درواقع می‌تواند گروهی از چهار شرکت فناوری آسیایی باشد: سامسونگ (Sa) ، توشیبا (Toshi) ، ناکامیچی (Naka) و موتورولا (‌Moto). البته هیچ اثبات رسمی برای این نتیجه‌گیری وجود ندارد!

  • فقط حدود ۵۰۰ بیت کوین از بیش از یک‌میلیون بیت کوین خود را خرج کرده است.

با بررسی دفترچه حساب‌ها، برنامه‌نویسی به نام سرجیو دمیان لرنر تخمین زد شخصی که احتمال می‌رود ساتوشی ناکاموتو باشد، فقط حدود پنج‌هزارم درصد از دارایی بیت کوین یا تقریباً معادل ۵۰۰ بیت کوین خود را تاکنون خرج کرده است. تحقیقات نشان می‌‎دهد که ساتوشی، می‌توانست بیت کوین بیشتری استخراج کند اما عمداً از این کار خودداری کرده است و با مهار هش ریت خود، به سایر استخراج‌کنندگان سهمی عادلانه از بلوک‌ها، داده است.

  • از توسعه‌دهندگان بیت کوین خواسته که روی مسئله پیدایش پر رمزوراز این ارز دیجیتال تأکید نکنند.

فروردین ۱۳۹۰ (آوریل ۲۰۱۱)، این بیانیه به ایمیل گوین آندرسن ارسال شد و آخرین ارتباط ساتوشی ناکاموتو بود.

هویت‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

خبرنگاران کنجکاو بسیاری برای یافتن شخصیت اصلی ناکوموتو تلاش کردند و در مواردی نیز نام و تصویر برخی اشخاص را مطرح کردند، اما تاکنون هیچ یک به اثبات نرسیده است.

برای مثال می‌توان به جاشوا دیویس، خبرنگار نیویورکر اشاره کرد. وی پس از تحقیقات فراوان با انتشار گزارشی اعلام کرد که ساتوشی ناکاموتو کسی جز مایکل کلیر، فارغ‌التحصیل رشته‌ی رمزنگاری از دانشگاه ترینیتی دوبلین نیست. دیویس با بررسی بیش از ۸۰ هزار کلمه‌ای که برگرفته از نوشته‌های آنلاین ناکاموتو است، فاکتورهایی نظیر مشخصات زبان مورد استفاده توسط وی را استخراج کرده است. وی همچنین گمانه‌های دیگری در این رابطه مطرح کرده که برای مثال می‌توان به جامعه‌شناس اقتصادی و توسعه‌دهنده‌ی اسبق بازی فنلاندی، ویلی لادونویتا اشاره کرد. البته هر دوی این شخصیت‌ها ارتباط خودشان با ساتوشی ناکاموتو را انکار کرده‌اند.

ادعاهای دیگری نیز در رابطه با پیدا کردن ناکوموتوی واقعی، ارائه شده است. برای مثال می‌توان به گزارش منتشرشده توسط آدام پننبرگ اشاره کرد. وی مدعی شده که ناکوموتو یک شخص نیست، بلکه نیل کینگ، ولادیمیر اکسمان و چارلز برای شخصیت مجازی ساتوشی ناکاموتو را شکل داده‌اند. پننبرگ با جستجوی عبارات به کار برده شده در مقاله‌ی ناکوموتو، در پی این بود تا سایر مواردی که چنین عباراتی در آن‌ها به کار رفته، پیدا کند. گزارش منتشرشده توسط پننبرگ، نشان از این دارد که این سه تن در مقاله‌ای با عنوان «Computationally Impractical to Reveerse» تعدادی از عبارات مشابه آنچه ناکوموتو در مقاله‌اش استفاده کرده است، به کار برده‌اند. وب‌سایت Bitcoin.org که توسط ساتوشی ناکاموتو به ثبت رسیده، دقیقاً سه روز پس از قبول شدن این مقاله کار خود را آغاز کرده است. البته پس از مطرح شدن این موضوع، هر سه تن این موضوع را تکذیب کردند.

از جمله‌ی سایر نام‌هایی که به ساتوشی ناکاموتو، نسبت داده شده‌اند، باید به مارتی مالمی، دونال اُ. ماهونی و مایکل پیرس اشاره کرد. جد مک‌کالب، شخصیت شناخته‌شده‌ی دنیای بیت کوین نیز از این موضوع بی‌نصیب نمانده است. وی بنیانگذار Mt. Gox ،Ripple و Stellar است که فعالیت‌های خود را در کشور ژاپن انجام می‌دهند. وی در برهه‌ای از زمان با مشکلات عدیده‌ای در زمان اداره‌ی Mt. Gox روبه‌رو شد.

در ادامه، محتمل‌ترین حدس‌ها برای شخصیت واقعی ساتوشی ناکاموتو را معرفی خواهیم کرد:

هال فینی (Hal Finney)

هال فینی

هال فینی قبل از اختراع بیت کوین پیش‌گام در رمزنگاری بود و به‌غیر از خود ناکاموتو، اولین شخصی بود که از نرم‌افزار بیت کوین استفاده کرد و اشکالات آن را گزارش و اصلاحاتی انجام داد. به‌گفته اندی گرینبرگ، روزنامه‌نگار فوربس، هال فینی چند بلوک دورتر از شخصی به نام دوریان ساتوشی ناکاموتو زندگی می‌کرد. گرینبرگ از مشاور تحلیل نگارشی، پاتریک جوالا خواست نمونه‌ای از دست‌خط فینی را با نوشته‌های ناکاموتو مقایسه کند. آنان متوجه شدند این نزدیک‌ترین شباهت در‌مقایسه‌با دیگر هویت‌های احتمالی است که تاکنون داشته‌اند. گرینبرگ دو نظریه را مطرح کرد:

  • فینی به‌جای ناکاموتو می‌نوشته است؛
  • همان ناکاموتو است و به‌سادگی از هویت همسایه‌اش، دوریان، استفاده کرده تا هویت اصلی خود را مخفی نگه دارد.

بااین‌حال گرینبرگ پس از ملاقات با فینی، دیدن ایمیل‌های رد‌و‌بدل‌شده بین او و ناکاموتو، تاریخچه کیف‌پول بیت کوین هال (ازجمله اولین تراکنش بیت کوین از ناکاموتو که فراموش کرده بود آن را پرداخت کند) و شنیدین دلایل او برای رد ناکاموتو بودن، نتیجه گرفت که فینی حقیقت را می‌گوید. پاتریک جوالا نیز بعد از دیدن ایمیل‌ها تفاوت‌هایی بین مدل نوشتاری فینی و ناکاموتو پیدا کرد.

فینی درباره تعاملات خود با ناکاموتو می‌گوید:

فکر می‌کردم با جوان ژاپنی بسیار باهوش و مهربانی طرف هستم. در طول زندگی‌ام فرصت تعامل با افراد درخشانی را داشته‌ام؛ بنابراین، مشخصه‌های این دسته از افراد را می‌شناسم و ناکاموتو یکی از آن‌ها بود.

فینی قاطعانه هرگونه ادعای خالق بیت کوین بودن را رد کرد و هرگونه مشارکتش در این فعالیت را مشارکت ثانویه دانست.

سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴)، فینی براثر نوعی بیماری عصبی (ALS) درگذشت. او در یکی از آخرین پست‌‎هایش در فرومی مربوط به بیت کوین گفت هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو برای او همچنان نامعلوم است. او به مشارکت خود در این پروژه افتخار می‌کرد و دارایی بیت کوین خود را که در کیف‌پولی آفلاین ذخیره شده بود، به‌عنوان ارث به خانواده‌اش سپرد و گفت: «امیدوارم برای خانواده‌ام ارزشمند باشد.» ارزش بیت کوین او اکنون معادل ۶۴ هزار دلار است.

نیک سابو (Nick Szabo)

نیک سابو

سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴)، فردی به‌نام نیک سابو ایده‌ای مطرح کرد که برمبنای آن شرکت‌ها می‌توانستند بدون نیاز به شخص سوم قراردادها را بین یکدیگر منعقد کنند. ایده سابو این بود که قراردادها به‌صورت کدهای رایانه‌ای نوشته و در فضایی رمزنگاری‌شده قرار داده شوند و هر زمان تمام شرایط قرارداد کاملاً اجرا شد، به‌طور خودکار قرارداد کامل شود و معامله را آزاد کند. سابو بعدها کتابی به‌نام «قرارداد هوشمند» نوشت و در آن ایده‌اش را به‌تفصیل توضیح داد؛ اما به‌‌دلیل رشدنکردن فناوری بلاک چین، در آن زمان هیچ‌کدام از ایده‌های سابو عملی نشدند.

آذر ۱۳۹۲ (دسامبر ۲۰۱۳)، اسکای گری، وبلاگ‌نویس، با استفاده از روشی به‌عنوان تحلیل سبک‌شناسی نیک سابو را به اوراق سفید بیت کوین پیوند داد. سابو از علاقه‌مندان ارز غیرمتمرکز بود که مقاله‌ای درباره «Gold Bit»، ارز دیجیتالی قدیمی‌تر از بیت کوین، منتشر کرده بود و رمزارز او شباهت زیادی به بیت کوین داشت. با اینکه هال فینی و وی دای و دیگران مکاتباتی با ساتوشی کرده‌اند و ایمیل‌های مربوط به این مکاتبات درمعرض عموم قرار گرفته‌ است، بین نیک سابو و ساتوشی هیچ ایمیلی رد‌و‌بدل نشده است. اردیبهشت ۱۳۹۰ (می ۲۰۱۱)، سابو در مقاله‌ای درباره خالق بیت کوین اظهار کرد:

من و وی دای و هال فینی تنها علاقه‌مندان به پیگیری این قضیه بودیم (با فرض اینکه ناکاموتو واقعی هیچ‌کدام از آن‌ها نباشند).

دومینیک فریزبی، نویسنده حوزه مالی، شواهد زیادی درباره ناکاموتو بودن سابو ارائه داد؛ اما هیچ‌کدام نظریه‌اش را اثبات نکرد. سابو در ایمیلی به فریزبی گفت: «متأسفانه اشتباه می‌کنید، من ساتوشی نیستم؛ اما خیلی‌ها این اشتباه را می‌کنند.» ناتانیل پاپر نیز در نیویورک‌تایمز نوشته بود شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ساتوشی فردی آمریکایی‌مجارستانی‌تبار به نام نیک سابو است؛ ادعایی که سابو آن را رد کرد و گفت: «ساتوشی نیستم؛ اما ممنونم!» سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶)، فایننشال‌تایمز گفت ناکاموتو ممکن است تیمی متشکل از هال فینی و نیک سابو و آدام بک باشد.

دوریان ساتوشی ناکاموتو (Dorian Satoshi Nakamoto)

۱۵ اسفند ۱۳۹۲ (۱۶ مارس ۲۰۱۴)، لیا مک گراث گودمن، روزنامه‌نگار، در مقاله‌ای مشهور در مجله نیوزویک فردی آمریکایی‌ژاپنی ساکن کالیفرنیا را با نام شناسنامه‌ای دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو شناسایی کرد. گودمن علاوه‌بر نام او، با اشاره به حقایقی به‌طور آشکار او را مخترع بیت کوین دانست. ناکاموتو به‌عنوان فیزیک‌دان در دانشگاه کال پلی (Cal Poly) در پومونا آموزش دیده بود و به‌عنوان مهندس سیستم در پروژه‌های دفاعی طبقه‌بندی‌شده و مهندس کامپیوتر در شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعات و مالی کار می‌کرد. ناکاموتو در اوایل دهه ۱۹۹۰ دو بار از کار اخراج شد و به‌گفته دخترش آزادی‌خواه شد.

گودمن به‌عنوان مهم‌ترین بخش این مقاله نوشت که در مصاحبه حضوری کوتاهی با ناکاموتو، از او درباره بیت کوین پرسید و او نیز هویت خود را به‌عنوان بنیان‌گذار بیت کوین تأیید کرد و گفت: «نمی توانم در این مورد چیزی بگویم؛ چراکه آن را رها کرده و به افراد دیگری تحویل داده‌ام که اکنون مسئولیت آن را برعهده دارند.»

انتشار این مقاله موج انبوهی از خبرنگاران را راهی خانه دوریان کرد که او را حتی هنگام رانندگی نیز تعقیب می‌کردند. بااین‌حال در طول مصاحبه کامل بعدی، دوریان ناکاموتو هرگونه ارتباط با بیت کوین را رد کرد و گفت او قبلا هرگز چیزی درباره این ارز دیجیتال نشنیده بوده و سؤال گودمن را درباره کار قبلی خود برای پیمان‌کاران ارتش سوءبرداشت کردهکه بیشتر آن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بوده است. افزون‌براین در مصاحبه‌ای با عنوان «از من هر چیزی بپرس»، ادعا کرد که سؤال گودمن را درباره کارش در سیتی بانک سوءتعبیر کرده است. بعدها پیام دیگری مبنی بر هک‌شدن حساب منتشر و باعث ایجاد سؤالاتی درباره صحت پیام قبلی شد.

کریگ رایت (Craig Wright)

۱۷ آذر ۱۳۹۴ (۸ دسامبر ۲۰۱۵)، وایرد (Wired) نوشت که کریگ استیون رایت استرالیایی یا بیت کوین را اختراع کرده یا حقه‌بازی است که خیلی دلش می‌خواهد ما این موضوع را باور کنیم. کریگ رایت حساب توییتر خود را حذف کرد و نه او و نه همسر سابقش به سؤالات مطبوعاتی پاسخی ندادند. همان روز، گیزمودو (Gizmodo) داستانی با این ادعا منتشر کرد که ظاهراً هکری به حساب‌های ایمیل رایت دست یافته و مشخص شده است که ساتوشی ناکاموتو نامی مستعار مشترک برای کریگ استیون رایت و دیوید کلیمن، تحلیلگر قانونی است که سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) درگذشته است. جو ماتونیس، مدیر سابق بنیاد بیت کوین و گَوین اندرسون، توسعه‌دهنده بیت کوین و ایان گریگ، رمزگذار، از ادعای رایت پشتیبانی کردند.

تعدادی از ترویج‌دهنده‌های برجسته بیت کوین با این گزارش‌ها قانع نشدند و این احتمال مطرح شد که شواهد ارائه‌شده حقه‌بازی بیشتر نبوده است که وایرد نیز این احتمال را تأیید کرد. پیتر تاد، توسعه‌دهنده بیت کوین، گفت پست وبلاگ رایت حاوی هیچ شواهدی بر رمزنگاری نیست. جف گارزیک، توسعه‌دهنده دیگر بیت کوین، نیز تأیید کرد شواهد و مدارک عمومی ارائه‌شده رایت هیچ چیزی را ثابت نمی‌کند و نهایتا محقق امنیتی، دن کامینسکی، نتیجه‌گیری کرد ادعای رایت چیزی جز «کلاه‌برداری عمدی» نبوده است.

اردیبهشت ۱۳۹۸ (می ۲۰۱۹)، رایت با استناد به قانون افترای انگلستان از افرادی شکایت کرد که منکر مخترع بیت کوین بودن او شدند و او را کلاه‌بردار خواندند. همان سال، رایت حق چاپ اوراق سفید بیت کوین و کد نسخه ۰.۱ آن را در ایالات متحده برای خود ثبت کرد. اعضای تیم او این ثبت را نشانه به‌رسمیت‌شناختن رایت به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو عنوان کردند. بعدتر، دفتر حق چاپ ایالات متحده با انتشار بیانیه مطبوعاتی توضیح داد که این ادعا درست نیست!

ساتوشی ناکاموتو و ایلان ماسک (Elon Musk)

ایلان ماسک

ساهیل گوپتا، کارمند سابق اسپیس ایکس (SpaceX)، در وبلاگی احتمال ناکاموتو بودن ایلان ماسک را مطرح کرد؛ اما ایلان ماسک در توییتی به تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۶ (۲۸ نوامبر ۲۰۱۷)، آن را رد کرد و گفت اگر او ناکاموتو بود احتمالاً نام مستعار بهتری برای خود انتخاب می‌کرد!

گوین اندرسن (Gavin Andresen)

آندرسن، توسعه‌دهنده نرم‌افزار مقیم ماساچوست، درکنار ناکاموتو درزمینه توسعه بیت کوین کار می‌کرد. گفته می‌شود نوشته‌های آندرسن شباهت زیادی به ناکاموتو دارد و زمانی‌که ناکاموتو پروژه را ترک کرد، وی «نگه‌دارنده اصلی» کد بیت کوین شد. برخی فکر می‌کنند ناکاموتو پروژه را ترک نکرد؛ بلکه آندرسن فقط هویت دوگانه خود را کنار گذاشت. دانش آندرسن درباره بیت کوین بسیار عمیق است. به‌گفته‌ی گوین اندرسن، ساتوشی پس از آن ارتباطش را با وی قطع کرد که فهمید وی گفتگویی با سازمان سیا داشته است. البته این موضوع فقط در مورد اندرسن صادق نیست و از آن پس ناکاموتو ارتباط خود را با تیم رهبری بیت کوین قطع کرد. گوین اندرسن اعلام کرده که برای ادای توضیحاتی در خصوص بیت کوین به سازمان سیا و گفت‌وگو با مسئولان این نهاد امنیتی دعوت شده بود و ساتوشی با اطلاع از این موضوع، دیگر به سراغ بیت کوین نیامده است. گوین آندرسن، تمام‌وقت در گروه حمایت از بنیاد بیت کوین کار می‌کرد و ازطریق وب‌سایت خود اظهار کرد این تصور «برداشتی اشتباه» است که افراد فعال در سال‌های اولیه بیت کوین به‌طرز افسانه‌ای ثروتمند هستند. آندرسن ناکاموتو بودن را انکار می‌کند و دیگر توسعه‌دهندگان پروژه نیز این گفته را تأیید می‌کنند.

وی درباره بیت کوین می‌گوید:

همه واحدهای پولی دیجیتال قبلی نیازمند متولی مرکزی مطمئنی بودند و مستقل‌بودن بیت کوین یکی از مزایای مهمش است. بیت کوین واحد پولی رایج در آینده است، هم در فضای مجازی و هم در مبادلات بین‌المللی؛ البته برای رسیدن به آن نقطه سال‌های زیادی طول خواهد کشید.

به‌اعتقاد او، گام بعدی در توسعه بیت کوین تبلیغ آن به‌واسطه شرکتی بزرگ یا استفاده‌ از آن به‌عنوان پول رایج در کشوری است که پول ملی‌اش با شکست مواجه شده.

پاول سولوتشی کالدر لرو (Solotshi Calder Le Roux)

پاول ۴۶ ساله نابغه‌ای مجرم و اهل زیمبابوه است که قصد داشت سرویسی مانند آمازون، اما در بازارسیاه ایجاد کند. او نرم‌افزار رایگان رمزگذاری E4M را نوشت؛ همان نرم‌افزار رمزگذاری و رمزگشایی‌ای که ساتوشی ناکاموتو برای قفل‌کردن یک‌میلیون بیت کوین خود استفاده کرده بود. همچنین، او مانیفستی نوشته است که به‌لحاظ سبک نوشتاری و انتخاب واژگان به اوراق سفید بیت کوین بسیار شباهت داشت که در سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) منتشر شد. سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)، وی به‌دلیل چندین اتهام ازجمله قاچاق موادمخدر و قتل به ۲۵ سال زندان محکوم شد و از آن زمان، در زندان به‌سر می‌برد. شایع شده است که وی یک‌میلیون بیت کوینش را هنوز خرج نکرده است.

نام لرو در یکی از چندین پاسپورتش «سولوتشی» است که ازلحاظ آوایی، شباهت زیادی با ساتوشی دارد.

شینیچی موچیزوکی (Shinichi Mochizuki)

اردیبهشت ۱۳۹۲ (می ۲۰۱۳)، تد نلسون ناکاموتو را ریاضی‌دان ژاپنی، شینیچی موچیزوکی، معرفی کرد.

موچیزوکی که فرزند ازدواجی بین‌المللی بود، در پنج‌سالگی به‌همراه خانواده‌اش از ژاپن به ایالات متحده مهاجرت کرد و در شانزده‌سالگی از آکادمی فیلیپس اکستر در نیوهمشایر فارغ التحصیل شد. بعد از آن مدرک لیسانس و دکتری خود را از دانشگاه پرینستون در رشته ریاضیات گرفت و بعد از دو سال تدریس در هاروارد، در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴) به ژاپن بازگشت. موچیزوکی در‌حال‌حاضر استادتمام دانشگاه معتبر کیوتو در ژاپن است.

علاوه‌بر داشتن اصل‌و‌نسب ژاپنی، شینیچی موچیزوکی انگلیسی را به‌خوبی می‌دانست و شخصیتی خجالتی و پرتلاش داشت

معمولاً ریاضی‌دانان یافته‌هایشان را با همکارانشان مطرح و سپس آن‌ها را منتشر می‌کنند؛ اما موچیزوکی رفتاری غیر‌متعارف داشت و از به‌اشتراک‌گذاشتن مطالبش قبل از انتشار و سخنرانی درباره آن‌ها امتناع می‌کرد. دقیقاً مانند بیت کوین که در بدو تولد با دقت به‌عنوان موجودی بیگانه در گوشه‌های مبهم اینترنت رها شده بود، موچیزوکی بمبی در زمینه ریاضیات رها و عقب‌نشینی کرده بود. او اصطلاحات خاصش را در بیش از یک دهه تحقیق جداگانه ایجاد کرده بود که حتی ریاضی‌دانان دیگر نمی‌توانستند تجزیه‌و‌تحلیلشان کنند.

نلسون گفت:

اگرچه شواهد پذیرفتنی و به‌اعتقاد من قانع‌کننده است، به‌قطع نمی‌توان گفت موچیزروکی همان ناکاموتو است.

ناکاموتو واقعی چگونه می‌تواند هویت خود را ثابت کند؟

  • می‌تواند از PGP خود استفاده کند.

PGP یا همان امضای آنلاین برنامه رمزگذاری منحصر‌به‌فردی است که با نام کاربری شخص مرتبط است. ناکاموتو واقعی می‌تواند آن را به پستی یا پیامی ضمیمه کند تا هویتش آشکار شود.

  • می‌تواند دارایی بیت کوین خود را جابه‌جا کند.

تصور می‌شود ثروت ناکاموتو بیش از یک‌میلیون بیت کوین (معادل بیش از یک‌میلیارد دلار) باشد. ازنظر تئوری، ناکاموتو می‌تواند آن‌ها را به آدرس دیگری منتقل کند.

چرا خالق بیت کوین نمی‌خواهد هویتش فاش شود؟

سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸)، شهروند اهل هاوایی، برنارد فون ناتهاوس، ارز جدیدی به نام Liberty Dollars معرفی کرد؛ اما به‌اتهام نقض قوانین فدرال، به شش ماه حبس خانگی همراه‌ با سه سال زندان مشروط محکوم شد.

 برنارد فون نوتهاوس

سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷)، دولت یکی از اولین ارزهای دیجیتال، E-Gold را در شرایط مناقشه‌برانگیزی به‌دلیل پول‌شویی تعطیل کرد. ماه ژانویه، ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اقداماتی برای «محدودکردن» بیت کوین پیشنهاد داد؛ بنابراین ناشناس‌ماندن مخترع بیت کوین از عواقب ناگوار حقوقی برایش جلوگیری کرده و تا حدی باعث موفقیت آن شده است.

علاوه‌بر‌این، یکی از اصول بنیادی بیت کوین غیر‌متمرکز‌بودن آن است و برای مؤسسه‌ها یا افراد مشهور کاربردی نیست. قبل‌تر اشاره شد ناکاموتو اصلی‌ترین هدف اختراع بیت کوین را ایجاد سیستمی برای پرداخت الکترونیک براساس رمزنگاری دانست که به دو طرف معامله اجازه می‌دهد بدون نیاز به حضور فردی دیگر مستقیماً با یکدیگر معامله کنند. گفته شده است فاش‌شدن هویت ناکاموتو می‌تواند باعث سقوط ارزش بیت کوین شود.

مخترع بیت کوین درباره موفقیت آن چه حسی دارد؟

جاشوا دیویس برای نوشتن داستانی درباره مخترع بیت کوین، درباره هویت احتمالی او چهار ماه تحقیق کرد:

هر وقت پستی خبری درباره افزایش ارزش بیت کوین می‌بینم، به این فکر می‌کنم آیا ساتوشی هم این را می‌بیند؟ به چه چیزی فکر می‌کند؟ آیا افتخار می‌کند؟ آیا ممکن است روزی بالاخره هویتش را برملا کند؟ اگر ساتوشی ناکاموتو تاکنون هویتش را مخفی نگه داشته، بعید است هرگز بتوانیم بفهمیم کیست.

نظریه ساده دیگری نیز وجود دارد که مدعی‌ است ناکاموتو مدتی بعد از اختراع بیت کوین درگذشته، ازاین‌رو در مدت یازده سال، نشانه‌ای از حضورش نیافته‌ایم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات