معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: برخی شرکت‌های زیست‌بوم استارتاپی ناهنجاری‌های جدی فرهنگی دارند

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
روح‌اله دهقانی فیروزآبادی
دهقانی فیروزآبادی می‌گوید بعضی استارتاپ‌ها ناهنجاری‌های جدی دارند که با حمایت از جریان‌های اصیل فرهنگی و انقلابی باید رقبای قوی برایشان ایجاد کرد.
تبلیغات

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی اعتقاد دارد بعضی از استارتاپ‌های کشور ناهنجاری‌های جدی فرهنگی دارند که با دو راهکار می‌توان با این ناهنجاری‌های مقابله کرد؛ یکی با تدوین و اجرای قوانین محکم و دیگری با پشتیبانی از جریان‌های انقلابی تا با این شرکت‌ها رقابت کنند.

پس از محدودیت‌های دو هفته اخیر برای تعدادی از استارتاپ‌ها که به پلمب یا تعلیق مجوز یا از دسترس خارج شدن آن‌ها منجر شده بود، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها به انتقاد از این جریان پرداخته و رویه‌های موجود در برخورد سلبی با این مجموعه‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال را نامناسب دانستند.

«هنجارشکنی» عنوانی بود که به رفتار این مجموعه‌ها نسبت داده شده و به‌عنوان تخلفی مطرح شد که نهادهای ذی‌ربط برخورد و مقابله با آن را لازم دیدند. حالا به نظر می‌رسد در توصیف اکوسیستم استارتاپی کشور کلیدواژه ناهنجاری یا هنجارشکنی در حال تکرار شدن است. مطلب اخیری که معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور در صفحه شخصی خود در «ویراستی» منتشر کرده بعضی از مجموعه‌های فعال در اکوسیستم استارتاپی کشور مبتلا به همین کلیدواژه «ناهنجاری» دانسته شده‌اند که لازم است به شیوه‌های مختلف این مشکل را در آن‌ها رفع کرد.

دهقانی فیروزآبادی در پست اخیر خود ابتدا مجموعه‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال را به دو دسته «زیست‌بوم فناوری» و «زیست‌بوم کارآفرینی استارتاپی» تفکیک کرده و در ادامه توضیح داده است که هرچند زیست‌بوم فناوری به دنبال حل مسائل واقعی و مشکلات کشور است، اما در زیست‌بوم کارآفرینی استارتاپی ناهنجاری‌های فرهنگی جدی وجود دارد:

بیشتر دانش‌بنیان‌ها در زیست‌بوم فناوری فعالیت می‌کنند به دلیل درگیر بودن با حل مسائل واقعی و مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف مانند درمان، نفت، کشاورزی، هوافضا و... سلامت فرهنگی و دلبستگی به کشور دارند، اما برخی از شرکت‌های زیست‌بوم کارآفرینی استارتاپی ناهنجاری‌های جدی فرهنگی دارند.

البته معاون علمی رئیس جمهور توضیح نداده است که بر چه اساس این دو دسته از مجموعه‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال را از یکدیگر تفکیک کرده و به این نتیجه رسیده که برخی مجموعه‌هایی که اخیراً هنجارشکنی به آن‌ها نسبت داده شده، کمکی به حل مشکلات و مسائل واقعی نمی‌کنند یا دلبستگی به کشور ندارند.

دهقانی فیروزآبادی در توضیح دلیل ناهنجاری‌های فرهنگی، که بعضی استارتاپ‌ها به آن دچار هستند، نوشت: «از نظر من، دلیل عمده آن جنس ورود این مساله در سال‌های گذشته همراه با جریان‌های خارجی-غربی و فرهنگ غربی بوده و آسیب‌های جدی هم داشته است.»

او قانون‌گذاری و ایجاد رقابت را راهکار رفع ناهنجاری‌های جدی فرهنگی دانسته و نوشته است: «تدوین و اجرای قوانین محکم توسط تنظیم‌گرهای اقتصاد دیجیتال در کشور از یک سو و حمایت و پشتیبانی از جریان‌های اصیل و معتقد فرهنگی و انقلابی برای ایجاد رقابت قوی از سوی دیگر است.»

او در پایان متن خود نیز نهادسازی‌های پی‌ در پی را بی‌فایده دانسته و اضافه کرده است که مردم باید برای نقش‌آفرینی تقویت شوند؛ البته دهقانی فیروزآبادی به‌طور دقیق توضیح نداده که مردم در حوزه اقتصاد دیجیتال و مسائل اکوسیستم استارتاپی کشور چطور باید نقش‌آفرینی کرده و تغییری ایجاد کنند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات