ترندهای جستجوی گوگل مردم ایران در سالی که گذشت

سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
مطالعه 4 دقیقه
جستجوی گوگل
بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ پرجست‌وجوترین عبارت‌های گوگل در ایران مربوط به خرید خودرو و اطلاع از شرایط آن بوده است.
تبلیغات

گزارش پیش رو بر اساس نتایج ترندهای گوگل در ایران در تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۲۳ تهیه شده و بازه‌ای دوازده ماهه را از همین تاریخ در سال ۲۰۲۲ در بر می‌گیرد که چند روز با کل سال ۱۴۰۱ تفاوت دارد. ترندهای جست‌وجو مواردی هستند که در یک بازه‌ی زمانی مشخص رشد زیادی داشته‌اند و شرایط جامعه هم بر این نتایج تاثیر گذاشته است. نکته مهم این است که این فهرست بر اساس نتایجی است که با آی پی ایران جست‌وجو شده‌اند. در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ بسیاری از مردم بر حسب نیاز تمام مدت از وی‌پی‌ان استفاده کرده‌اند و طبیعی است که نتایج این فهرست با جست‌وجوهایشان متفاوت باشد.

فهرست پرجست‌وجوترین‌ عبارت‌ها در گوگل معمولا می‌تواند نیاز، نگرانی یا کنجکاوی جمعیت یک کشور را بسنجد. سال ۱۴۰۱ برای مردم ایران سالی پر از وقایع مهم بود، وقایعی تاثیرگذار و حساس که در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیازهایی را به وجود آورد یا باعث کنجکاوی شد. ۲۰ عبارت پر‌جست‌وجوی گوگل در کشور هم آینه‌ای از این وقایع است که فهرست آن‌ها در زومیت تهیه شده‌است.

اولین و دومین عبارت پرجست‌وجوی گوگل در ایران در سالی که گذشت، «سامانه یکپارچه‌ی خودرو» و «سامانه یکپارچه‌ی تخصیص خودرو» بود. به ویژه‌ که تغییراتی در تصمیم‌گیری‌ها در اواخر سال بازار خودرو را دچار نوسان کرد. ابتدا قرار بود ثبت نام خودروها از طریق شرکت‌های واردکننده و نمایندگی‌ها انجام شود اما در نهایت وزارت صمت تصمیم گرفت همه شرکت‌های خودروساز در سامانه‌ای یکپارچه خودرو عرضه کنند. همین موضوع هم بسیاری را برای پیدا کردن زمان و شیوه‌ی ثبت نام و میزان سپرده‌گذاری وادار به جست‌وجوهای مکرر کرد که بالاخره ببینند چطور می‌توانند خودرو بخرند.

«سلام فرمانده» سومین عبارت پرجست‌وجو در سال گذشته بود.

بسیاری هم در سالی که گذشت « my medu.ir» را جست‌وجو کرده‌اند، پنجره‌ی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش که فرهنگیان، دانش‌آموزان و والدین از آن‌ بر حسب نیاز استفاده می‌کنند و اخبار مرتبط با این وزارتخانه هم در آن منتشر می‌شود. یکی از خدمات این سامانه هم مشاهده فیش حقوقی فرهنگیان است. سال گذشته برای فرهنگیان سال پرچالشی بود و مشکلات طرح رتبه‌بندی و عقب افتادن حقوقشان نارضایتی‌های بسیاری را برایشان به همراه داشت. علاوه بر این احتمالا غیرحضوری شدن مدارس به بهانه‌های مختلف و نیاز به استفاده از سامانه شاد هم در جست‌وجوی این سامانه تاثیرگذار بوده است.

پس از این‌ها باز هم به خاطر نیاز مردم به کسب اطلاعات در مورد خرید خودرو، عبارت «سامانه یکپارچه فروش خودرو» پنجمین عبارت پرجستجوی گوگل شد.

عبارت پرجست‌وجو

فهرست پرجست‌وجوترین عبارات گوگل در ایران

۱. سامانه یکپارچه خودرو

۲. سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

۳. سلام فرمانده

۴. my medu.ir

۵. سامانه یکپارچه فروش خودرو

۶. زلزله‌ی ترکیه

۷. مهدی بیزیکسر

۸. تقویم ۱۴۰۱

۹. شهره لرستانی

۱۰. اعتراضات

۱۱. روبیکا وب

۱۲. فیلترشکن قوی

۱۳. بهمن موتور

۱۴. فیلتر شکن

۱۵. دانلود فیلتر شکن

۱۶. ایران اینترنشنال

۱۷. قیمت سکه امروز

۱۸. نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو

۱۹. دیجی موویز

۲۰ وضعیت هوای فردا

روز ششم فوریه مصادف با ۱۷ بهمن زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ مرکز و جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه را لرزاند و مرگ و ویرانی وحشتناکی در پی داشت و باعث شد تنها عبارت این فهرست که به وقایع خارجی مرتبط است زلزله‌ی ترکیه باشد. عبارت «زلزله‌ی ترکیه» به عنوان ششمین عبارت پرجست‌وجو در ایران به ابعاد و ویرانی این زلزله مرتبط است. این زلزله در ساعت ۴.۱۷ دقیقه صبح به وقت محلی و زمان خوابیدن مردم به وقوع پیوست و مرگ‌ومیرها و آسیب‌ این زلزله را هولناک‌تر کرد. آخرین آمارها حکایت از قربانی شدن بیش از ۴۵ هزار نفر از مردم در این زلزله داشت.

هفتمین عبارت این فهرست به صنعت گیم مرتبط است. «مهدی بیزیکسر» استریمری است که نامش در این فهرست آمده و صفحه‌ی او در پلتفرم آپارات نشان از پرطرفدار بودن ویدیوهای بازی‌های او دارد.

در این فهرست جایگاه هشتم جست‌وجو مربوط به عبارت «تقویم ۱۴۰۱» است.

نام «شهره لرستانی» نهمین جایگاه این فهرست است. نام سابق بازیگری که تیرماه ۱۴۰۱ در صفحه اینستاگرامش از تطبیق جنسیت خود خبر داده، هویت جنسیتی خود را علنی کرد و نام مازیار را برای خود برگزید. موضوعی که در فضای مجازی خبرساز شد و بسیاری نام او را در گوگل جست‌وجو کردند.

اعتراضات مردمی که از اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، خیلی زود به مسئله‌ی مهم مردم کشور تبدیل شد و ابعاد مختلف آن زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داد. اتفاقی که تغییرات بسیاری را در جامعه به دنبال داشت و باعث شد کلمه‌ی «اعتراضات» دهمین کلمه‌ی پرجست‌وجوی این فهرست در سال ۱۴۰۱ شود.

وقایعی که به دنبال این اعتراضات به وقوع پیوست، بخش دیگری از عبارت‌های پرجست‌وجوی سال گذشته را رقم زد. جست‌وجو برای فیلترشکن‌، پیام‌رسان‌های داخلی و یکی از رسانه‌های پوشش‌دهنده‌ی اعتراضات در رتبه‌های بعدی فهرست پرجست‌وجوها قرار گرفتند.

با محدودیت‌هایی که به بهانه‌ی اعتراضات برای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی ایجاد شد، عجیب نیست که عبارت «روبیکا وب» یازدهمین عبارت پرجست‌وجو باشد. پس از آن جایگاه دوازدهم، چهاردهم و پانزدهم هم به ترتیب «فیلترشکن قوی»، «فیلترشکن» و «دانلود فیلترشکن» بودند که نشان از شدت گرفتن فیلترینگ و افزایش محدودیت‌های اینترنت در سالی که گذشت دارد.

سیزدهمین عبارت پرجست‌وجو هم «بهمن موتور» بود. یکی از شرکت‌های فروش خودرو که سال گذشته شرایط پیش‌ فروش محصولات خود را اعلام کرد.

«ایران اینترنشنال» هم متاثر از اخبار منعکس شده از اعتراضات در این رسانه، شانزدهمین عبارت پرجست‌وجو در سال گذشته در ایران بود.

سال ۱۴۰۱ همچنین با تورم بالا و افزایش قیمت روز به روز و حتی ساعت به ساعت ارز و طلا همراه بود. عبارت «قیمت سکه امروز» به عنوان هفدهمین عبارت پرجست‌وجو هم نگرانی مداوم مردم را از گرانی و روز به روز فقیرتر شدن نشان می‌دهد.

هجدهمین جایگاه این فهرست با عبارت «نتایج قرعه‌کشی ایران‌خودرو» باز هم به فروش خودرو مربوط است. نوزدهمین عبارت به یکی از سایت‌های پرطرفدار دانلود فیلم و سریال یعنی «دیجی موویز» اختصاص پیدا کرده است.

در سال گذشته بسیاری از مردم با جست‌وجوی «وضعیت هوای فردا» به دنبال منبعی برای اطلاع از تغییرات جوی و آب و هوایی بودند که باعث شد آخرین عبارت فهرست ۲۰ عبارت پر‌جست‌وجوی گوگل در ایران مربوط به آب و هوا باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات