اینترنت رایگان؛ ۳۰ گیگ برای سایت‌های منتخب و ۱۰ گیگ برای اینترنت

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری خبر داده که اینترنت رایگان برای سرپرستان خانوار سه دهک اول فعال شده است.
تبلیغات

وزیر ارتباطات به‌تازگی اعلام کرده بود حجم اینترنت رایگان سالانه ۴۰ گیگ شده است. حالا مجید حقی جزئیات بیشتری از این طرح دولت اعلام کرده که بر این اساس از ۴۰ گیگابایت اینترنت رایگانی که برای هر خانوار در نظر گرفته شده، ۳۰ گیگابایت برای استفاده از سایت‌های منتخب و فقط ده گیگابایت آن برای استفاده از اینترنت در نظر گرفته می‌شود. اکنون بسته اینترنت ۹۴۴ هزار نفر که مشترک اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای مجازی تلفن همراه شاتل موبایل، های وب، آپتل، سامان تل و منطقه آزاد کیش هستند فعال شده است. سایت‌های منتخب همان سایت‌های ترافیک داخلی سایت‌هایی هستند که در سامانه‌ی سازمان فناوری اطلاعات ثبت شده‌اند.

همچنین حقی خبر داده که این طرح که با هدف حمایت از اقشار کم‌برخوردار اجرا شده، قرار است در قالب مسئولیت اجتماعی اپراتورها باشد. تا پیش از این وزارت ارتباطات درباره‌ی محل تأمین هزینه‌ی این طرح اطلاع‌رسانی نکرده بود. پرداخت هزینه‌ی اینترنت رایگان از سوی اپراتورها پیش از این هم سابقه دارد. زمانی که دولت در اسفند ۹۸ به دلیل همه‌گیری کرونا خبر از اعطای۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان به مردم داد، گفته می‌شد این هزینه را اپراتورها پرداخت خواهند کرد.مجید حقی در این باره به زومیت می‌گوید: «این ظرفیتی است که در پروانه‌ی اپراتورها دیده شده و با توجه به نظر حاکمیت این سرویس‌ها را ارائه می‌کنند، ما در بخش پیامک‌های بحران هم از همین ظرفیت استفاده می‌کنیم» اما به نظر می‌رسد تأمین هزینه‌ی اینترنت رایگان که از وعده‌های دولت سیزدهم بوده، توسط اپراتورها مسائلی به‌دنبال داشته باشد. سال گذشته دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با سیتنا گفته بود: «اگر اپراتورها در پیروی از دستورها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویسی را به صورت رایگان دراختیار دهک خاصی قرار دهند و درمقابل هزینه‌ای دریافت نکنند، چون بخش خصوصی به‌دنبال سرمایه‌گذاری خود در انتظار درآمد است، جبران آن هزینه از بقیه مشترکین خواهد بود.» اما حقی می‌گوید مسئولیت اجتماعی یعنی متناسب با حضور در اجتماع و ظرفیت‌های آن و با استفاده از کاربرانی که به اپراتور سود می‌رسانند خدماتی ارائه می‌کنند: «این ظرفیت پروانه‌ای یک توافق و میثاق بین حاکمیت و بخش خصوصی است. این چارچوب تنظیم شده و ظرفیت گذاشته شده است. همه جای دنیا کسی که در فضای عمومی کشور کسب‌و‌کار می‌کند و سود می‌برد در مواقع خاص هم باید وظیفه اجتماعی‌اش را انجام بدهد.»

تعرفه‌ی اینترنت ثابت و سیار پس از چند سال، در ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرد و در کنار آن اپراتورها بسته‌های اینترنتی باصرفه را حذف کرده و تغییر دادند. وزارت ارتباطات درمقابل، طرح اینترنت رایگان به سه‌ دهک پایین درآمدی را مطرح کرد.

سازمان رگولاتوری خبر داده کد ملی و شماره تلفن همراه افراد مشمول این طرح به اپراتورها اعلام شده و بسته‌ی اینترنت برای آن دسته از مشمولانی فعال شده که مشکلی برای فعال‌سازی مثل قطعی سیم‌کارت به دلیل بدهی یا مسدودی نداشته باشند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین اعلام کرده متقاضیانی که ثبت‌نامشان موفقیت‌آمیز بوده اما بسته‌‌شان فعال نشده برای پیگیری با مراکز تماس اپراتورها تماس بگیرند و در صورتی که پاسخی دریافت نکردند با مراجعه به نشانی https://۱۹۵.cra.ir درخواست خود را برای رسیدگی ثبت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات