بامداد، نخستین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان آغاز به‌کار کرد

یک‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ابر آروان در رویداد سوار ابرها ۱۴۰۱ از آغاز به کار «بامداد»، نخستین دیتاسنتر اختصاصی این شرکت خبر داد.
تبلیغات

ابر آروان در جریان پنجمین دوره از رویداد سالانه‌ی سوار ابرها، از دیتاسنتر اختصاصی «بامداد» پرده برداشت. محمدعرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان درباره‌ی دیتاسنتر بامداد چنین می‌گوید:

دیتاسنتر بامداد، اولین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پیام و به‌کمک نتیکس، از شرکای ابر آروان، به‌ بهره‌برداری رسید. از امروز می‌توانید اولین ابرک خود را روی دیتاسنتر بامداد ایجاد کنید.

محمدعرفان شمسی می‌گوید ابر آروان در دیتاسنتر بامداد علاوه‌بر سخت‌افزار نسل دو و سه، سرورهای CPU Optimize و Memory Optimize نیز ارائه می‌دهد. به‌گفته‌ی شمسی، سرورهای بامداد در کنار Network Storage، سرویس Local Storage را نیز در بطن خود دارند. فضای ذخیره‌سازی تحت شبکه در سرورهای بامداد از پسِ ۱۲ هزار عملیات ورود/خروج داده بر ثانیه (IOPS) با تأخیر کمتر از ۵ میلی‌ثانیه برمی‌آیند. از سوی دیگر عملکرد سرویس محلی به ۳۰ هزار IOPS با تأخیر زیر یک میلی‌ثانیه می‌رسد.

شایان رضایی، راهبر دیتاسنتر در ابر آروان می‌گوید دیتاسنتر بامداد براساس استانداردهای پیش‌ساخته، با استفاده از کانتینرهای ۴۰ فوت و در نظر گرفتن Modularity (طراحی ماژولار) ساخته شده است. او در ادامه درباره‌ی ویژگی‌های فنی بامداد چنین توضیح می‌دهد:

دیتاسنتر بامداد از سه مسیر با دو مرکز شرکت ارتباطات زیرساخت در ارتباط است تا پایداری اینترنت بامداد به بهترین شکل حفظ شود. ژنراتورها با سه منبع متفاوت طراحی شده‌اند تا بدین‌ترتیب هنگام اختلال برق در هر منبع، وجود لایه‌های دیگر فعالیت مستمر بامداد را پوشش می‌دهد. سیستم خنک‌کننده‌ی دیتاسنتر بامداد ۱۲۰ تُن (۱،۴۴۰،۰۰۰Btu برساعت) ظرفیت دارد و انرژی موردنیاز آن همانند رک‌ها از سه منبع متفاوت تأمین می‌شود.

راهبر دیتاسنتر در ابر آروان می‌گوید شرکت متبوعش مهرماه سال گذشته دیتاسنتر فروغ را در تهران راه انداخت؛ سپس از ابتدای دی ۱۴۰۰، شهریار در تبریز به زیرساخت ابری آروان اضافه شد. او اعلام کرد که از امروز هم علاوه‌بر بامداد، دیتاسنتر سیمین در تهران دردسترس قرار می‌گیرد. رضایی می‌گوید «امسال دیتاسنتر سهراب را در اصفهان افتتاح می‌کنیم و در سال ۱۴۰۲ هم سراغ سعدی در شیراز می‌رویم.»

محمدعرفان شمسی می‌گوید ناحیه‌ی دردسترس AZ1 در دیتاسنتر بامداد از امروز آغاز به‌کار می‌کند و در آینده AZ2 نیز افتتاح می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند سناریوهای Multi AZ را نیز به‌راحتی پیاده‌سازی کنند. او اعلام کرد که در آینده‌ی نزدیک، منابع سخت‌افزاری دیتاسنتر هرمان در هلند افزایش می‌یابد و یک دیتاسنتر جدید نیز در اروپا به زیرساخت بین‌المللی ابر آروان اضافه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات