همکاری ایرانسل با وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
مطالعه 6 دقیقه
مدیرعامل ایرانسل در مراسم افتتاح هشتمین سایت 5G ایرانسل در شهر اندیشه تهران، از همکاری‌های این شرکت برای توسعه شبکه ملی اطلاعات درکنار وزارت ارتباطات سخن گفت.
تبلیغات

هشتمین سایت نسل پنج ایرانسل روز گذشته، ۹ آذرماه، در شهر اندیشه واقع در غرب استان تهران راه‌اندازی شد. این نخستین سایت ایرانسل است که روی فرکانس جدید ۲.۳ گیگاهرتز راه‌اندازی می‌شود. به‌جز فناوری 5G، فناوری Massive MIMO و LTE Pro نیز ازطریق این سایت، به مشترکان ایرانسل ارائه می‌شود.

ایرانسل سال گذشته در شهر شیراز، مشهد و کیش و در محیط‌های عمومی همچون پارک آب و آتش تهران نیز سایت 5G راه‌اندازی کرده است. این اپراتور همچنین آمادگی خود برای افتتاح سایت 5G در هر نقطه از کشور را درصورت رفع دغدغه تخصیص فرکانس اعلام کرده است.

صحبت مدیرعامل ایرانسل با زارع پور، وزیر ارتباطات

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات نیز در آیین رونمایی آنلاین این سایت حاضر بود و ابتدا از ساختمان مرکزی ایرانسل بازدید کرد. مدیرعامل ایرانسل برای وزیر، طرح توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را معرفی کرد که شامل نسل پنج تلفن‌همراه، توسعه نسل چهار تلفن همراه (LTE-Pro)، توسعه مراکز داده و امکان‌سنجی پیاده‌سازی خدمت «فیبر به خانه (FTTH)»، کاربست‌های هوش مصنوعی (مدیریت هوشمند ترافیک، سامانه Avatar، سامانه هوشمند ارتباط با مشتریان)، راهکارهای هوشمند ایرانسل مبتنی بر کلان‌داده و بومی‌سازی تجهیزات می‌شود.

درادامه مراسم آنلاین با حضور وزیر، سه مرکز افتتاح شدند:

  • مدرسه دخترانه و پسرانه «اینترنت و ارتباطات» ایرانسل در روستای توحیدآباد خاش استان سیستان و بلوچستان: ایرانسل مدرسه خود در خاش را پیرو درخواست مردم این روستا و در قالب پروژه USO با هزینه ۳۰ میلیارد ریالی احداث کرد. این دو مدرسه هر کدام سه کلاسه و به امکانات آموزشی، بهداشتی و ورزشی مجهز هستند و ظرفیت آموزش به ۱۳۰ دانش‌آموز در مقاطع اول و دوم متوسطه را دارند.
  • سایت ارتباطی روستایی (USO) ایرانسل در شهرستان گلوگاه استان مازندران: با بهره‌برداری از این سایت، روستاهای آغوز دره، وزوار، سفیدچاه، فت‌کش، اندرات و پارسا، شامل ۴۷۸ خانوار و ۱۲۹۴ نفر تحت پوشش فناوری نسل دوم، سوم و چهارم تلفن‌همراه قرار گرفتند.
  • کلنگ‌‌زنی مرکز سوئیچینگ داده ایرانسل در همدان: با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های مهم شبکه 5G، کاهش ضریب تأخیر و ارسال اطلاعات با سرعت بالا است، احداث مراکز سوئیچینگ داده در کمترین فاصله جغرافیایی با مشترکان، یکی از اقداماتی است که موجب افزایش سرعت ارسال و دریافت داده می‌شود. میزان تأخیر در ارسال داده از سمت مناطق غربی کشور هم به‌شدت کاهش می‌یابد.
افتتاح مدرسه ایرانسل در خاش سیستان و بلوچستان

بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل با اشاره به تلاش چندساله ایرانسل برای تعامل با وزارت ارتباطات اعلام کرد این شرکت مهم‌ترین تعهد خود را کمک به توسعه شبکه ملی اطلاعات و پروژه توسعه ارتباطات روستایی (USO) می‌داند و تلاش می‌کند هر روز بهتر از گذشته، این تعهدات را عملیاتی کرده و آن‌ها را براساس برنامه زمان‌بندی پیش ببرد. وی درخصوص توسعه شبکه موبایل مطابق با برنامه مدون سالانه نیز اعلام کرد که ظرفیت شبکه در لایه دسترسی، انتقال و هسته شبکه، بیش از تقاضا نگه داشته‌ شده است و آمادگی برای توسعه ارتباطات زیرساخت هم وجود دارد. عباسی‌آرند افزود:

ایرانسل در راستای تحقق شعارهای دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات، در توسعه شبکه و پلتفرم‌ها و خدمات بومی گام برمی‌دارد و هدفمان این است که تراز دسترسی و کیفیت شبکه، در شأن ملت عزیز ایران باشد. در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال، تحقق دولت الکترونیک، یا به تعبیر عام‌تر تحول دیجیتال نیز، ایرانسل ایده‌ها و طرح‌هایی دارد که در کنار وزارت ارتباطات، می‌تواند کمک شایانی به برنامه‌های دولت محترم باشد.

وزیر ارتباطات: راهبرد اساسی ما، تحقق شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ است

درادامه این سخنان، وزیر ارتباطات از ایرانسل برای تلاش در جهت افزایش کیفیت ارتباطات و کیفیت زندگی مردم تشکر کرد و گفت دولت سیزدهم به‌دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات برای حل مشکلات کشور است. عیسی زارع‌پور اضافه کرد:

فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به کوچک شدن دولت، ارتقای اثربخشی پروژه‌ها، شفاف کردن فرایندها، کاهش زمینه‌های فساد و از بین بردن امضاهای طلایی (که یکی از شعارهای جدی این دولت است) بیانجامد و ابزار و بستر تحقق آن، تحقق فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات است. ما در وزارت ارتباطات این هدف را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم و راهبرد اساسی ما تحقق شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان بستر رسیدن به این اهداف است.
بازدید وزارت ارتباطات از ایرانسل

وزیر ارتباطات در همین زمینه تأکید کرد که شبکه ملی اطلاعات دارای دو بال اساسی شبکه و خدمات است که در بال نخست، راهبرد اساسی وزارت ارتباطات این است که در افق ۱۴۰۴ شبکه‌ای پرسرعت، با کیفیت و امن در سراسر کشور داشته باشیم. او اشاره کرد که درکنار تلاش برای توسعه شبکه ارتباطات ثابت پرسرعت مبتنی بر فیبر، افزایش کیفیت شبکه همراه نیز دنبال می‌شود.

ما معتقدیم که مانند همه‌جای دنیا، [در ایران هم] باید موازنه موجود بین شبکه ثابت و همراه به هم بخورد و فشار دسترسی از روی شبکه موبایل برداشته شود. همه می‌دانیم که منابع فرکانسی شبکه موبایل محدود است و در صورت توسعه شبکه ثابت، با توجه به مزایای آن، مردم به‌سمت استفاده از خدمات این شبکه سوق پیدا می‌کنند. در صورت توسعه شبکه ارتباطات ثابت، خدمات دولت هوشمند به‌راحتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و مردم از طریق یک پنجره واحد، به این خدمات دسترسی پیدا می‌کنند.

وزیر ارتباطات: موازنه بین شبکه ثابت و همراه باید به‌هم بخورد

زارع‌پور اضافه کرد که در کنار توسعه شبکه، باید خدمات پایه و پلتفرم‌های بومی را هم داشته باشیم؛ به‌گفته او شواهد نشان می‌دهد که جوانان ایرانی چیزی از کشورهای دیگر کم ندارند و ایرانسل نیز ثابت کرده که هر جا اراده کرده، توانسته است کار و زندگی مردم را با فناوری تسهیل کند. زارع‌پور با اشاره به نقش کلیدی اپراتورها به‌ویژه ایرانسل در توسعه خدمات شبکه و سرعت دسترسی گفت: «شما موتور این حرکت هستید و می‌توانید در رسیدن به این هدف مؤثر باشید. توقع از ایرانسل این است که برای ارتقای کیفیت شبکه، روز به روز تلاش کند. ایرانسل رضایت مشترکان را تا نسبت خوبی جلب کرده و باید این مسیر را با قوت و قدرت ادامه دهد تا مردم حداکثر رضایت را از این اپراتور داشته باشند. ایرانسل باید در راستای راهبرد وزارت ارتباطات، میدان‌داری کرده و نقش ملی خود را در بخش فیبر ایفا کند. ما هم در تسهیل این مسیر، هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم.»

وزیر ارتباطات: ایرانسل بومی‌سازی را بیش از پیش دنبال کند

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه تا پایان دولت، مردم ارتباطات پرسرعت فیبر را تجربه می‌کنند، اضافه کرد مردم ما شایسته سرعت چندین گیگابیت بر ثانیه هستند و اگر دست به دست بدهیم، این کار شدنی است. وزیر ارتباطات به اقدامات ایرانسل در بومی‌سازی تجهیزات نیز اشاره کرد و گفت:

اگر ظرفیت در داخل کشور وجود نداشته باشد، خرید خارجی پذیرفتنی است و ممکن است برای برخی ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مجبور باشیم از توان خارجی استفاده کنیم. اما جایی که محصولات بومی‌سازی و تجاری شده وجود دارد، شایسته نیست سراغ خارجی‌ها برویم. آن‌هایی که در زمان تحریم، رفتند و پشت سرشان را نگاه نکردند، روا نیست دوباره برای آن‌ها مسیری باز کنیم. برعکس محصول ایرانی، باید در شبکه‌های ارتباطی کشورهای مختلف در جریان باشد. وی گفت: جوانان ایرانی چند سر و گردن به لحاظ تخصص و انگیزه و هوش خدادادی بالاتر هستند و اگر میدان به آن‌ها داده شود، نشان داده‌اند که می‌توانند پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها را پیاده‌سازی کنند و از ایرانسل می‌خواهم که بومی‌سازی را بیش از پیش، به‌عنوان یک راهبرد و تکلیف ملی دنبال کند.

زارع‌پور همچنین با اشاره به کندی شبکه شاد و گلایه مردم از این اپلیکیشن، از همراه اول و ایرانسل درخواست کرد که بررسی این موضوع را درنظر داشته باشند و درصورت وجود مشکل در زیرساخت پردازشی و زیرساخت ارتباطی، آن را برطرف کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات