اولین شبکه عمومی اینترنت اشیا در کشور راه‌اندازی شد

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اولین شبکه اینترنت اشیا در کشور با هدف ایجاد زیرساخت برای توسعه‌ی سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا راه‌اندازی شد.
تبلیغات

لینک‌نِت، اولین شبکه اینترنت اشیا در کشور، با مشارکت سه مجموعه‌ی لینکپ (شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌ی اینترنت اشیا)، فناپ‌تلکام (ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت‌های مخابراتی) و شناسا (سرمایه‌گذار خطرپذیر) راه‌اندازی شد. در مراسم این افتتاحیه که نهم بهمن در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای میان کنسرسیوم لینک‌نت و سازمان فناوری اطلاعات برای ارائه‌ی خدمات رایگان شبکه‌ی لینک‌نت به استارتاپ‌ها امضا شد.

به گزارش زومیت، امضای این قرارداد به استارتاپ‌های حوزه‌ی IOT امکان می‌دهد که طی ۶ ماه تا سقف ۱۰۰ دستگاه را به‌طور رایگان و ۶ ماه بعد با تخفیف به شبکه‌ی لینک‌نت متصل کنند. درواقع لینک‌نت زیرساختی برای توسعه‌ و گسترش سرویس‌های اینترنت اشیا ایجاد کرده است. شرکت فناپ‌تلکام با داشتن بیش از ۱۲۰ دکل و پاپ‌سایت در شهر تهران، زیرساخت موردنیاز شبکه را دراختیار لینکپ قرار می‌دهد تا شرکت‌های مختلف بتوانند به شبکه‌ی لینک‌نت متصل شوند و در راستای هوشمندسازی ساختماه‌ها و مصرف بهینه‌ی انرژی حرکت کنند. تمرکز لینکپ بر ارائه‌ی راهکارهای هوشمندسازی محیطی است که در ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری اداری و مسکونی استفاده می‌شود.

هم‌اکنون لینک نت در ۱۳ نقطه‌ی تهران فعال شده و برنامه‌ریزی شده تا انتهای سال کل تهران تحت پوشش این شبکه قرار بگیرد. مدیرعامل فناپ در این مراسم اظهار کرد که دولت‌ها با ایفا کردن نقش خود به‌عنوان ناظر می‌توانند به رشد کشور کمک کنند اما تجربه نشان داده که اگر دولت‌ها دخالت مستقیم در این حوزه داشته باشند، نتیجه‌ی آن، تنها عقب افتادن از کار و رشد منفی است.

مدیر عامل فناپ در مراسم راه اندازی لینک نت

مدیرعامل شرکت فناپ که زیر نظر دولت اقدام به شبکه‌سازی می‌کند، اعتقاد دارد که ازدیاد زیرساخت‌ها کاری را به پیش نمی‌برد و اکنون با هم‌افزایی ایجاد شده و تولد شرکتی به‌نام لینک‌نت، تمام ارائه‌دهندگان سرویس‌های IOT می‌توانند در این بستر فعالیت کنند؛ چرا که رقابت طبیعتا باید در بخش سرویس باشد و نه زیرساخت.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم که در این مراسم حضور داشت، اعلام کرد که کارکرد اصلی دولت‌ها، شاید ایجاد و حمایت زیرساخت مناسب برای شکل‌گیری شرکت‌های توانمند باشد. به‌گفته‌ی امیر ناظمی، کشوری قدرتمند محسوب می‌شود که شرکت‌های بزرگ داشته باشد که آن شرکت‌ها وارد تعاملات بین‌المللی شوند؛ در غیر این صورت، آن کشور هم قدرت خود را از دست می‌دهد و هم خود را به‌عنوان کشوری که می‌تواند مورد حمله و تحت فشار قرار بگیرد، معرفی می‌کند.

به بیان ناظمی، پیش‌تر زمانی‌که حادثه‌ای طبیعی اتفاق می‌افتاد، اصلی‌ترین مطالبه‌ی مردم، اتصال آب و برق بود اما اکنون مردم بیش از همه درخواست می‌کنند که سریع‌تر ارتباطات و اینترنت آن‌ها متصل شود. ناظمی استدلال می‌کند که بر همین اساس، ارتباطات اکنون زیرساختی اساسی محسوب می‌شود. به‌گفته‌ی معاون وزیر ارتباطات، وظیفه‌ی اصلی یک کشور، کمک به ایجاد چنین شرکت‌هایی است تا شرکت‌های بزرگ بتوانند در شرایط منصفانه با یکدیگر رقابت کنند.

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم راه اندازی اولین شبکه اینترنت اشیا لینک نت

امیر ناظمی همچنین اظهار کرد که اکنون تعداد ماشین‌هایی که به هم وصل می‌شوند، افزایش یافته و باید زیرساختی وجود داشته باشد تا آن‌ها را به‌هم متصل کند. به‌گفته‌ی رئیس سازمان فناوری اطلاعات:

در دنیا راه‌حل‌های مختلفی برای فراهم کردن زیرساخت اینترنت اشیا مطرح شده که یکی از آن‌ها استفاده از زیرساخت ارتباطی موبایل است. پروتکل‌های ارتباطی مانند NarrowBand با کم‌ترین اتلاف زمان می‌توانند دو ابزار را به‌هم متصل کنند. البته NarrowBand راه‌حل گران‌قیمتی است اما راه‌حل‌های دیگری مانند شبکه LoRaWAN سطح پوشش بیشتری دارد و هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد.

ناظمی، ایجاد زیرساختی برای اتصال ابزار‌ها و اشیای مختلف شرکت‌ها را ازجمله ثمرات تفاهم‌نامه‌ی لینک‌نت با سازمان فناوری عنوان می‌کند. در این مراسم، لینک‌نت از یکی از برندگان رقابت الکام استارز به نام دئو با طرح ایجاد ابزاری برای اطلاع دادن آتش‌سوزی به آتش‌نشانی نیز تقدیر کرد. بر این اساس، فناپ ۱۰ هزار دستگاه در مناطق تحت پوشش به دئو اختصاص داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات