مدیرعامل نشان: اگر ویز در ایران حضور نداشت، نشان رشد نمی‌کرد

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل «نشان» از تأثیر فیلترینگ بر توسعه‌ی کسب‌وکارهای داخلی و نقش آن‌ها در فیلتر شدن رقبای خارجی می‌گوید.
تبلیغات

مدیرعامل نقشه و مسیریاب «نشان» طی گفت‌وگویی با زومیت، از تأثیر فیلتر شدن رقبای خارجی بر رشد نشان و دلایل ماندگار شدن کاربران این پلتفرم پس از آبان ۹۸ می‌گوید. به‌گفته‌ی جواد عامل، قطع اینترنت بین‌الملل در آبان‌ماه ۹۸ باعث شد تعداد زیادی کاربر به‌ سمت نشان بروند؛ اما واضح بود که این کاربران از روی اجبار و نیاز به استفاده از پلتفرم‌ داخلی به این مسیریاب روی آورده‌اند و وقتی اینترنت وصل شود، آن‌ها از نشان می‌روند.

عامل در همین راستا تأکید می‌کند که اجبار به استفاده از پلتفرم‌های خاص، خواه ناخواه ذهنیت کاربر را به آن پلتفرم منفی می‌کند. او اضافه می‌کند: «... بااین‌حال، ما یک نمودار داشتیم که میزان رشدمان را روی آن پیش‌بینی کرده بودیم؛ جالب آنجا است که بعد از وصل شدن اینترنت، اعداد روی نمودار به‌تدریج افت نکرد و ظرف ۶ ماه، ما به عددی که پیش‌بینی کرده بودیم رسیدیم.»

جواد عامل با اشاره به فیلتر شدن ویز با دستور دادستانی و ممنوعیت فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، گفت: «در آن زمان، نشان راه‌اندازی نشده بود و ما با خود فکر کردیم که چرا چنین پلتفرمی راه‌اندازی نکرده‌ایم. وقتی نشان منتشر شد، نظر دادستانی برگشته بود، ویز در بازار حضور داشت و همین اواخر مسدود شد؛ بااین‌حال ما در همین زمان رشد را تجربه کردیم که نشان می‌دهد رشدمان متأثر از فیلتر رقیب نبوده است.»

عامل: نشان زمانی رشد کرد که ویز رفع فیلتر شده بود

جواد عامل اعتقاد دارد که شرط برتری یافتن یک پلتفرم بر دیگری این است که غیر از تمایزهای ناشی از محلی بودن، فناوری را بهبود بدهد و در این زمینه به داشتن علم و سواد در متخصصان صنایع مختلف کشور همچون خودروسازی اشاره می‌کند که بدون داشتن انگیزه‌ی رقابت نمی‌توانند محصولی در سطح جهانی ارائه کنند. مدیرعامل نشان توضیح داد: «به مردم حق می‌دهیم که دید مثبتی به پلتفرم‌های ایرانی نداشته باشند؛ چون بعضی کسب‌وکارها هم از فیلتر شدن رقبا سود برده‌اند و ذهنیت‌های منفی وجود دارد. باور شخصی من این است که مسدود کردن پلتفرم خارجی نتیجه‌ی خوبی ندارد؛ چراکه ما زمانی دست به ایجاد تمایز و رقابت زدیم که ویز بود و زمانی‌که چنین پلتفرم قدرتمندی نباشد، رقابتی هم به‌ وجود نمی‌آید تا برای بهبود تلاش کنیم و بتوانیم زمانی در سطح جهانی خود را مطرح کنیم.»

الزام وجود چند مسیریاب داخلی

مدیرعامل نشان در مورد فعالیت هم‌زمان چند نقشه و مسیریاب داخلی به زومیت می‌گوید: «حوزه و پلتفرم‌های مبتنی بر مکان اکنون به‌شدت در حال رشد هستند؛ برای مثال تاکسی‌های اینترنتی نیاز به نقشه دارند. حوزه‌ی نقشه کشش و ظرفیت زیادی برای کار و حتی ورود بازیگران جدید دارد.» عامل در همین زمینه به شرکتی به نام مپ باکس در ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کند که چند نوبت جذب سرمایه انجام داده و این درحالی است که گوگل در آن کشور حضور دارد؛ به‌گفته‌ی او، این موضوع نشان‌دهنده‌ی ظرفیت ورود پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی نقشه است.

عامل: فضای هم‌افزایی با دیگر پلتفرم‌های فعال حوزه مسیریاب تا دو سال پیش وجود داشت

به‌گفته‌ی عامل، نشان هم در یک بازه‌ی زمانی قصد هم‌افزایی با دیگر پلتفرم‌های فعال در حوزه داشت؛ اما رشد آن در دو الی سه سال اخیر باعث شد فعلاً تمرکز تیم نشان روی توسعه‌ی اپلیکیشن باشد و ظرفیت ادغام مسیریاب‌های داخلی برای نشان کم شود. او می‌گوید بازار و مردمی که به این اپ‌ها نیاز دارند، تعیین می‌کنند که چند پلتفرم باید وجود داشته باشند؛ برای مثال در زمان راه‌اندازی ویز، پلتفرم‌های مهمی فعال در دنیا بودند و ویز با یک ایده‌ی جدید به بازار آمد و فضا را متحول کرد.

فضای رقابتی بین سرویس‌های مسیریاب داخلی

جواد عامل فضای رقابت سرویس‌های مسیریاب داخلی در فروشگاه‌های اپلیکیشن را منصفانه نمی‌داند و می‌گوید در مجموعه‌ی هزاردستان و استور آن‌ها، کافه‌بازار، اعمالی در خصوص تبلیغ کردن مسیریاب این شرکت جریان دارد که به نظر نمی‌رسد هوشمند باشند و باید بررسی عمیق شوند. به ‌گفته‌ی او، نباید یک فروشگاه اپلیکیشن بتواند بیش از حد و به‌صورت متمادی، یک اپلیکیشن به‌خصوص را تبلیغ کند یا درنتیجه‌ی جست‌وجو، به‌طور نامربوط، آن را به مخاطب نشان دهد.

عامل مثال می‌زند که مدتی پیش، یکی از نزدیکان او قصد داشت برنامه‌ی نشان را از کافه بازار دانلود کند و آن را سرچ کرد؛ سپس اولین گزینه‌ی جست‌وجو را نصب کرد و متعجب شد که چرا لوگوی نشان تغییر کرده است؛ او اپلیکیشن «بلد» را به‌اشتباه نصب کرده بود. مدیرعامل نشان می‌گوید جایگاه نمایش تبلیغ و نحوه‌ی قیمت‌گذاری تبلیغات در کافه‌بازار ابهامات جدی دارد و پاسخ‌های این شرکت گره‌ای از ماجرا باز نمی‌کند. جواد عامل در همین زمینه به فروشگاه اپلیکیشن گوگل اشاره می‌کند که با وجود شناخته ‌شدن در دنیا به‌عنوان انحصارطلب، هرگز دست به چنین تبلیغاتی نمی‌زند.

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات