بازار از مرز ۴۵ میلیون نصب فعال گذشت

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
بازار در آستانه‌ی ده سالگی، از مرز ۴۵ میلیون نصب فعال گذشت. کرونا تاثیر عمیقی بر استقبال از پلتفرم‌های آنلاین گذاشت اما این تنها دلیل رشد بازار در سال جاری نیست.
تبلیغات

فروردین ماه سال ۹۸ بازار اعلام کرد که از مرز ۴۰ میلیون نصب فعال گذشت. این درحالی بود که بازار هشتمین سال فعالیت خود را سپری می‌کرد و هنوز بلایی به‌نام کرونا نازل نشده بود. در آستانه‌ی ۱۰ سالگی کافه بازار، این پلتفرم از ۴۵ میلیون نصب فعال خبر داده است.

قطعا نمی‌توان تاثیر شیوع کرونا را بر گسترش استفاده از پلتفرم‌های آنلاین و سرگرمی نادیده گرفت. بازار در گزارش «تأثیر ویروس کرونا بر رفتار کاربران» که اردیبهشت منتشر شد، اعلام کرد که در دوره‌ی ۶ هفته‌ای اول اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹، کاربران بیش از ۳۱۴ میلیون بار اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را دانلود و به‌روزرسانی کرده‌اند که به‌ترتیب افزایش ۳۵ و ۳۰ درصدی رشد میانگین هفته‌ای برای این دو دسته را نشان می‌دهد. همچنین تماشای ویدئو در کافه بازار پس از شیوع ویروس کرونا ۷۴ درصد رشد کرد و آمار تماشای ۳/۵ میلیون دقیقه محتوای ویدئویی مختص ویروس کرونا را رقم زد.

بااین‌حال عوامل دیگری هم وجود دارد که به استقبال بیشتر از کافه بازار در سال جدید انجامیده است. در این میان باید به رایگان شدن تمام ویدیوهای بازار، راه‌اندازی بخش سپر امنیت و بخش کودک در بازار اشاره کرد.

رایگان شدن محتوای ویدیوئی

مدیر محتوای بخش ویدیو بازار هم اظهار می‌کند که با توجه به تعداد بالای کاربرهای این پلتفرم، بازار در تلاش است تا سلایق بیشتری را پوشش بدهد. میعاد بافراست به خبرنگار زومیت می‌گوید بازار سعی دارد بستر مناسبی برای سرگرمی کاربرها فراهم کند و بخش ویدیو بر همین اساس اضافه شده است و با استقبال خوبی هم مواجه شد که این موضوع در افزایش تعداد نصب‌های بازار هم اثر گذاشت.

بافراست درخصوص رایگان شدن محتوای ویدئویی بازار نیز اضافه می‌کند که با توجه به استقبال خوب از محتواهای رایگان، بازار تصمیم گرفت محتواهای فیلم و سریال رو تا حد امکان به‌صورت رایگان در اختیار کاربرها قرار داده تا هم جامعه‌ی بزرگ‌تری را پوشش دهد و هم به کاربرهای بازار این امکان را بدهد تا بدون پرداخت هزینه‌، فیلم و سریال‌های دلخواه‌شان را تماشا کنند.

به‌گفته‌ی مدیر محتوای بخش ویدیو بازار، قرار است در آینده، محتواهای غیر از فیلم و سریال هم به بازار اضافه شوند؛ البته باز هم به‌صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه.

بازار با راه‌اندازی بخش کودک، دسترسی کودکان به محتوای مناسب را تسهیل و از دسترسی آنان به محتوای نامناسب سن آن‌ها جلوگیری کرده است. بر این اساس، محتوای برنامه بازار (اعم از برنامه، بازی و ویدیو) بر اساس رده‌ی سنی کودکان (تا ۱۰ سال) پالایش می‌شود و برنامه‌ها، بازی‌ها و ویدیوهای مناسب، تا حد ممکن، در معرض دید و استفاده‌ی آن‌ها قرار می‌گیرد.

تمرکز روی بازی

موضوع دیگر، متمرکز شدن بازار طی ماه‌های اخیر روی بازی‌ است. امین امیر شریفی، مدیرعامل بازار در افتتاحیه رویداد بازیِ «کژوال کمپ» در این خصوص گفت یکی از اقدامات مهم، جدا کردن صفحه‌ی بازی با برنامه‌ها بوده است که رشد ۵۰ درصد نصب بازی‌ها را به‌دنبال داشته است. همچنین اکنون محتوا برای کاربران شخصی‌سازی شده است که رشد ۱۰۰ درصدی نصب بازی در صفحه‌ی اصلی را منجر شده است.

پاسخ‌دهی و حل مشکلات توسعه‌دهندگان 

مرکز تماس توسعه‌دهندگان اسفند ۹۷ راه‌اندازی شد تا همکاری بهتری ازسوی آن‌ها با بازار صورت بگیرد. به‌گفته‌ی سرپرست تیم پشتیبانی توسعه‌دهندگان بازار، ماهانه تقریبا ۵ هزار ایمیل و ۲۰۰۰ تماس تلفنی توسعه‌دهندگان پاسخ داده می‌شود و توسعه‌دهندگان طی ۶۰ روز گذشته، ۹۹ درصد از پاسخ‌گویی به تماس‌ها و ۹۰ درصد از پاسخ‌گویی به ایمیل‌ها رضایت داشتند.

منیژه یادگاری در پاسخ به زومیت اضافه می‌کند که تا پایان آذر ۹۹، حدود ۵۶ هزار توسعه‌دهنده‌ی فعال در بازار فعالیت داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات