سامانه معاملات آنلاین طلا تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
با تصویب ضوابط فروش طلا در فضای مجازی پس از دو سال، سامانه رصد معاملات طلا تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود.
تبلیغات

ضوابط فروش طلا در فضای مجازی که پس از دو سال تصویب و ابلاغ شده است، سامانه‌های آنلاین فروشگاهی که قصد فروش طلای آب‌شده و مصنوعات جواهر و نقره و طلا دارند، موظف می‌کند با تأمین‌کنندگان دارای پروانه کسب مرتبط با طلا و جواهر قرارداد تنظیم کنند.

به گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، پس از تشکیل کارگروه طلا در این اتحادیه، در نهایت ضوابط خاص رسته‌ی شغلی سامانه معاملات آنلاین طلای آب‌شده و مصنوعات طلا، جواهر و نقره تدوین و توسط اتاق اصناف ایران تصویب شد. طبق این ضوابط که توسط مرکز اصناف و بازرگانان ایران ابلاغ شده است، مصنوعات طلا و جواهر دارای کد استاندارد تولید و طلای آب‌شده دارای کد عیارسنجی خواهند بود. همچنین محل نگه‌داری و ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران باید روی سرورهای داخلی شرکت‌های دارای مجوز از سازمان نظام صنفی کامپیوتری باشد و محل نگه‌داری کالا توسط تأمین‌کننده در پروانه کسب صادره از اتحادیه صنف طلا و جواهر ذکر شود.

در دستورالعمل منتشر‌شده، اعلام شده است که سامانه باید امکان نمایش اطلاعات مؤثر در تصمیم‌گیری خریداران را در بر داشته باشد؛ همچنین باید دارای سیستم اطلاعاتی مطمئن برای ذخیره کردن پیام به‌ منظور جلوگیری از دسترسی غیر مجاز در واسط‌های بادوام باشد. به همین منظور، سازوکار احراز هویت از جمله استعلام از درگاه بانک و خدمات تراکنشی بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات و همچین درگاه ثبت گزارش تخلفات فراهم خواهد شد.

مسئولیت ارسال کالاهای فروخته‌شده، تا قبل از تحویل به‌ عهده‌ی صاحب سامانه آنلاین است

مسئولیت ارسال کالاهای فروخته‌شده تا قبل از تحویل به خریداران و مسئولیت اصالت، کیفیت و عیار طلای فروخته‌شده بر اساس ضوابط تصویب‌شده، برعهده‌ی صاحب سامانه آنلاین است. طبق ماده ۷ این دستورالعمل، فرد صنفی مکلف است سقف تراکنش یا تعیین اعتبار کسب‌وکار را رعایت کند که منوط به استعلام از بانک مرکزی، انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه، ارائه‌ی ضمانت‌نامه بانکی یا وثیقه‌ی بانکی است. وی همچنین باید قوانین و مقررات کشور همانند قوانین نظام صنفی، انتظامی، بهداشتی و ایمنی، قانون تجارت الکترونیک، جرایم کامپیوتر‌ی، ممنوعیت فروش آنلاین طلا به‌صورت امانی، قوانین محیط کار و دستورالعمل‌های مربوط به نر‌خ‌گذاری کالاها و خدمات را رعایت کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران چهار روز پیش اعلام کرد سامانه رصد معاملات طلا برای ایجاد شفافیت در بازار طلا و مقابله با پولشویی، تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. به‌گفته‌ی ابراهیم محمدولی، با راه‌اندازی سامانه رصد معاملات بازار طلا، تمام معاملات بازار طلا ثبت می‌شود و افرادی که قصد خرید آنلاین دارند، صرفا ازطریق اپلیکشن همین سامانه امکان معامله خواهند داشت.

با توجه ‌به اینکه برخی طی ماه‌های اخیر از خرید طلا در فضای مجازی ضرر کرده بودند، تهیه‌ی دستورالعملی برای خرید مجازی طلا به‌خصوص در شرایط شیوع کرونا ضروری به ‌نظر می‌رسید. نظر شما در خصوص خرید طلا در فضای مجازی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات