آمار تردد جاده‌ای مردم طی هشت ماه شیوع کرونا در کشور

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش نقشه و مسیریاب بلد از جست‌وجوی مکان‌ها توسط مردم از اسفند سال ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹، حاکی از بیشترین تعداد سفر از خروجی تهران در خردادماه و به ‌سمت آزادراه شمال است.
تبلیغات

سرویس نقشه و مسیریاب بلد طی گزارشی، رفتار کاربران خود در مسیریابی و جست‌وجوی مکان‌‌ها از اسفند سال ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ را بررسی و نتایج آن را منتشر کرده است. گزارش بلد در خردادماه بیشترین میزان مسیریابی از خروجی تهران به سمت آزادراه شمال را طی هشت ماه اخیر نشان می‌دهد. در این گزارش نشان داده می‌شود که افزایش مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز تفریحی در هرماه، تعداد مراجعه به مراکز درمانی ماه بعد را افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی بلد، بررسی مسیرهای پرتردد از استان تهران به استان‌های قم، مازندران، گیلان، اصفهان، البرز و مرکزی طی هشت ماه گذشته در مسیریاب بلد با داشتن ۵ میلیون کاربر، نشان می‌دهد که تردد در ماه‌های اسفند و فروردین شدیدا کاهش یافته و درمقابل، در خردادماه به بیشترین حد خود رسیده است. پس از فروردین و به‌جز تیرماه، تعداد مسیریابی از سمت تهران به استان‌های ذکرشده رشد یافته که بیشترین رشد مربوط به گیلان و مازندران بوده؛ البته تعطیلات رسمی زیادی در خردادماه وجود داشت که سفرها را افزایش داده است.

گزارش بلد حاکی از آن است به‌جز اسفندماه که شیوع ویروس کرونا هنوز تازگی داشت، میزان سفرها در سطح کشور به‌خصوص در تعطیلات رسمی افزایش یافته است.

بلد با بررسی ترافیک در آزادراه‌ها نتیجه‌گیری کرده است که چه جاده‌هایی شلوغ یا خلوت بوده‌اند. در این میان، بیشترین بار ترافیکی از خروجی تهران به‌ سمت آزادراه شمال در فروردین ماه ثبت شده و آزادراه تهران - کرج شاهد کم‌ترین بار ترافیکی بوده است.

پرجست‌وجو‌ترین مکان‌ها: بیمارستان‌ها و مراکز تفریحی

بیشترین تعداد جست‌وجو در بلد طی هشت ماه گذشته مربوط به مراکز تفریحی و پس از آن مراکز درمانی بوده است. بر اساس اطلاعات نمودارهای بلد، جست‌و‌جوی مکان‌هایی مانند پارک و رستوران در خردادماه رشد زیادی داشته و سینماها با بازگشایی از تیرماه، شاهد رشد جست‌وجو بوده‌اند. جالب آن است که در هفته‌ی آخر خرداد بیشترین مسیریابی‌ها به‌سمت بیمارستان‌ها در بلد ثبت شد.

طبق گزارش بلد، جست‌وجوی مکان‌های تفریحی پس از خرداد ماه کاهش یافته؛ درحالی‌که حجم حرکت به ‌سمت مراکز درمانی تا مهرماه کاهش نیافته است. پس از آن، دوباره جست‌وجوی مراکز تفریحی افزایش یافت و تنها اندکی بعد، مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز درمانی در بلد افزایش یافت.

آمار استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در زمان شیوع کرونا

بررسی آمار استفاده افراد از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی طی هشت ما اخیر با استفاده از امکان مسیریابی ترکیبی، نشان می‌دهد که تیر و مردادماه شاهد کاهش و شهریور و مهر شاهد افزایش بوده‌اند؛ البته استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در مهرماه بار دیگر کاهش یافت. بلد پیش‌بینی می‌کند که طرح ترافیک بر آمار استفاده کاربران از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی تأثیر گذاشته باشد.

به‌علاوه، رفت‌وآمد شهری در اسفند ۱۳۹۸ به‌شدت کاهش یافت و از فروردین، به حالت عادی بازگشت. افراد در اواخر شهریور و اواسط مهرماه بیش از همه طی هشت ماه اخیر تردد درون شهری و بین شهری داشته‌اند و آمار جابه‌جایی در روزهای تعطیل متوالی به‌طور کلی کاهش داشته است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات