در جلسه مجلس با حضور وزیر ارتباطات چه گذشت

یک‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توضیح عملکرد خود در دولت دوازدهم، امروز به صحن علنی مجلس رفت و به ابهامات و سؤال‌های نمایندگان پاسخ داد.
تبلیغات

پس از تهیه‌ی طرحی برای استیضاح محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط نمایندگان مجلس، مقرر شد تا وی توضیحات خود درمورد مسائل طرح‌شده را در مجلس ارائه دهد.

این جلسه، امروز، یکم تیرماه برگزار شد و جهرمی به شرح دفاعیاتی از عملکرد وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم پرداخت.

اعتراضات نمایندگان شامل: اختصاص نیمی از ترافیک اینترنت کشور به اینستاگرام، مجازبودن قمازبازی در فضای مجازی، نقض گسترده‌ی حریم خصوصی شهروندان، حمایت‌نشدن پیام‌رسان‌های داخلی، افسارگسیختگی در فضای مجازی، اجرایی‌نشدن دولت الکترونیک در مناطق کمتربرخوردار، مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه، قانونی‌نبودن طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی»، روند آهسته‌ی پیشرفت فضایی کشور و تکمیل‌نشدن پروژه‌ی شبکه ملی اطلاعات بود.

به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، در وزارت ارتباطات دو حوزه‌ی کلیدی و دو محور کلیدی و فعال وجود دارد؛ شبکه ملی اطلاعات و برنامه‌ی صلح‌آمیز فضایی. جهرمی گفت، همه‌ی اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذیل این دو برنامه تعریف می‌شود و شبکه ملی اطلاعات در سال ۸۴ طرح، در سال ۸۶ تصویب شده و از آن زمان در حال پیگیری است. جهرمی می‌گوید اولین گام در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، استقرار شبکه‌ی ارتباط در محل مناسب بود که در این زمینه، از سال ۸۶ تا ۹۲ شاهد رشد بوده‌ایم. حال ظرفیت شبکه به ۱۸ هزار مگابیت رسیده و برنامه‌هایی برای اتصال ۱۱ درصد روستاهای باقی‌مانده به اینترنت نسل سوم و چهارم نیز درنظرگرفته‌شده‌ است.

به‌گفته‌ی جهرمی، با وجود تحریم و فشارها بر شبکه‌ی ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات تلاش حداکثری خود را انجام داد و طبق گزارش سازمان جهانی مخابرات، ایران با تجربه‌ی بالاترین نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه، به رتبه‌ی دوم دنیا دست پیدا کرد. جهرمی می‌گوید شیوع کرونا نیز مجال خوبی برای محک‌زدن وضعیت وزارت ارتباطات در توسعه‌ی زیرساخت‌ها بود و در یک بازه‌ی زمانی ۱۰ روزه، استفاده از شبکه‌ی ارتباطی، رشدی ۱۵۰درصدی داشته است. به اذعان جهرمی، آمارهایی که برای خرداد سال آینده پیش‌بینی می‌شد، ظرف ۱۰ روز نمود پیدا کرد.

جهرمی، دولت الکترونیک را نیز در مسیر توسعه خواند و گفت سازمان ملل در این رابطه، ایران را با ۲۰ پله رشد معرفی کرده؛ مجلس شورای اسلامی نیز در موضوع تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز، بالاترین نمره را به وزارت ارتباطات داده است که مهم‌ترین پروژه وزارتخانه‌ی مربوطه در این زمینه دولت الکترونیک بود.

شکسته‌شدن انحصار مخابرات در استفاده از فیبر نوری نیز موضوعی است که وزیر ارتباطات در سخنان خود از آن به‌عنوان پدیدارشدن ضعفی یاد می‌کند که وجود داشته و در این زمان نمود پیدا کرده است. جهرمی گفت:

مشخص شد که ما باید در ارتباطات سابق، به هر شرایط، انحصار موجود را بشکنیم و راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کنیم. خصوصی‌سازی با وجود رقم‌زدن اتفاقات مهم و دستاوردهای مهم، اشکالاتی هم داشته که باید برطرف شود. بحث واگذاری کانال‌های زیرزمینی و سیم مسی به‌نوعی باید مورد اصلاح قرار گیرد تا راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود. در توسعه‌ی شبکه ارتباطی درون استانی، یا باید مجوز داده شود که دولت ورود کند، یا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز شود.تکیه به‌تنهایی، بر شرکت مخابرات ایران اشتباه است و باید این بار مسئولیت را تقسیم کنیم.شرکت مخابران ایران باید وارد گود رقابت شود؛ این رقابت باعث رشد و بالندگی شرکت شده و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد شد.

جهرمی: الزام و تسهیل ارائه خدمات ازطریق پیام‌رسان‌های بومی به حمایت قانونی مجلس نیاز دارد

وزیر ارتباطات به فتوای راهبردی رهبری دررابطه‌با رعایت حرمت تعرض به فضای خصوصی مردم در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها گفت، دولت دراین‌باره لایحه‌ای تهیه کرده که مدتی در کمیسیون لوایح منتظر مانده و تقاضا داریم سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد. وی گفت الزام و تسهیل ارائه‌ی خدمات ازطریق پیام‌رسان‌های بومی به حمایت قانونی مجلس نیاز دارد؛ در برخی از مقاطع موانع قانونی در این مورد وجود دارد و در موارد دیگری، انحصارها باید شکسته شود که در برابر این موارد نیز مقاومت وجود دارد. جهرمی همچنین پیشنهاد کرد که برای کمک به وزارت ارتباطات، کمیسیون ویژه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال که در مجلس تشکیل شده، باید دائمی باشد.

جهرمی به حمایت از کسب و کارهای خرد در دولت اشاره کرد و گفت، این موضوع در دستور کار قرار گرفته تا جوانان شهرستانی با رقابت با پایتخت‌نشینان از فرصت برابر برخوردار باشند. وی از پیاده‌سازی طرح نوآفرین با همین هدف در وزارت ارتباطات خبر داد که اکنون ۵هزار شرکت نوپا از تسهیلاتش برخوردار شده‌اند.

از اخبار دیگر جهرمی، افتتاح مرکز داده خدمات پایه‌ی شبکه ملی اطلاعات تا نیمه‌ی مرداد بود.

جهرمی درمورد اقدامات وزارتخانه‌ی متبوعش در حوزه‌ی فضایی گفت که تا پایان سال، ۱۸ ماهواره‌ی تولید داخل خواهیم داشت. او توضیح داد:

تعداد ماهواره‌های ساخته‌شده‌ی وزارت ارتباطات در سال ۹۲ سه مورد، تا پایان سال ۹۶، هفت مورد و تا پایان سال ۹۸، ۱۵ مورد بوده است.مطابق با برنامه‌ی تنظیمی، پیشرفت پروژه ماهواره‌ای ۸۲درصد است و بودجه‌ی مربوطه تا دو برابر افزایش یافته است.

ظرفیت نیروی هوافضای سپاه اخیرا به حوزه صلح‌آمیز فضایی وزارت ارتباطات اضافه شده است

جهرمی گفت برنامه‌ی صلح‌آمیز فضایی در وزارت ارتباطات درحال پیگیری بوده و ظرفیت نیروی هوافضای سپاه نیز اخیرا به این حوزه اضافه شده است.

وزیر ارتباطات همچنین درارتباط‌با تراکنش‌های مالی در فضای مالی نیز گفت، وزارت ارتباطات نمی‌تواند در حوزه‌ی وظایف بانک مرکزی ورود کند؛ بر همین اساس اگر جرم و جنایتی در فضای مجازی صورت گیرد، ما مسئول بررسی آن نیستیم و این مسائل بیانگر پیچیدگی فضای مجازی است.

بااین‌حال، جهرمی پس از پاسخ به سوالات نمایندگان، به نقش مجلس در حل مشکلات تأکید کرد. وی گفت: «تمامی سوالات شما از من به‌جا است اما باید از اشخاص دیگری بپرسید، بیان موضوع نسبت ترافیکی که یکی از دغدغه‌های دکتر قالیباف هم بود، برای ما بسیار اهمیت دارد و باید پرسید نسبت ترافیکی در کجا درست می‌شود؟ از جریان داده و اطلاعات درست می‌شود که این موضوع وابسته به تولید محتوا است.»

او اضافه کرد که محتوا باید ساخته و روی پلتفرم داخلی به گردش درآید؛ وزارت ارتباطات برای حمایت از محتوا ورود می‌کند و می‌خواهد بحث تلویزیون‌های اینترنتی را حمایت کند اما به ما می‌گویند به این موضوع ورود نکنید، پس چگونه باید داده بالا برود؟

وی درمورد کار در حوزه‌ی کودک سخن گفت که وزارت ارتباطات برای رفع نگرانی در حوزه‌ی فرهنگ به آن ورود کرد اما در دادگاه از وی شکایت شده و گفته‌شد که شما حق ندارید در بحث محتوا ورود داشته باشید. «ما متخصص محتوا نیستیم اما در برخی قسمت‌ها، برای رفع دغدغه‌ها، به‌صورت آتش به اختیار ورود می‌کنیم که با اعتراضات گسترده‌ای مواجه می‌شویم.»

او درمورد مشکل انحصار مخابرات نیز از مجلس خواست تا وارد بحث خصوصی‌سازی شود.

آذری‌جهرمی: برای توسعه ارتباطات، انحصار مخابرات باید شکسته شود

بحث فیبر نوری و خدمات ثابت موضوع مهمی است که اگر مجلس به مسئله‌ی رفع مشکلات خصوصی‌سازی وارد شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. ما دو بار در مجلس قبلی برای حل این مشکل لایحه‌ای را ارائه کردیم اما به‌دلیل مسائلی موفق به حل این موضوع نشدیم. با حل این مشکل، دیگر بخش خصوصی هم نیاز به پول دولت ندارد، نمی‌توان بر سر راه آن‌ها مانع ایجاد کرد و گفت پیش بروید. یکی از موانع مخابرات ایران است که انحصار ذاتی دارد و اجازه نمی‌دهد شبکه پیش برود. کانال زیرزمینی را واگذار کرده‌ایم در صورتی که این کانال جزو انفال عمومی محسوب می‌شود. ذیل خیابان مربوط به کسی نیست که دولت واگذار می‌کند اما در خصوصی‌سازی واگذار شده؛ بنابراین ابتدا باید این را برگردانند تا مسئله حل شود.

آذری‌جهرمی درمورد اعتراضاتی که به فعالیت اپلیکیشن اینستاگرام در کشور می‌شود نیز سخنانی را بیان کرد. وی گفت: «بحث مهم فضای مجازی و انحصار یک شبکه‌ی اجتماعی خارجی بسیار اهمیت دارد؛ دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به‌جا است و باید روی آن کار کرد. در مرحله‌ی اول ما ورود می‌کنیم اما بقیه هم باید از این وزارتخانه حمایت کنند.»

جهرمی از تبدیل‌شدن اینستاگرام به یک قطب، به‌دلیل سیاست‌های نادرست و خارج‌شدن پلتفرم‌های دیگر از دسترس سخن گفت. وی توضیح داد که این پلتفرم برخی از صفحات مورد حمایت کشور ما را نیز مسدود می‌کنند اما آیا ما نباید عرصه‌ی رسانه‌ی بین‌المللی و حضور اثرگذار و جریان‌‌ساز را ببینیم؟ جهرمی گفت، این یک بعد دیگر ماجرا است.

نظر شما درمورد اعتراضات مطرح‌شده‌ی نمایندگان مجلس به عملکرد وزارت ارتباطات در دوره دوازدهم دولت و پاسخ‌های وزیر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات