سامانه پیامکی رمز دوم پویا (هریم) از ۱۶ دی برای دو بانک فعال می‌شود

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
مطالعه 4 دقیقه
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد از دوشنبه ۱۶ دی، دکمه‌ی دریافت پیامکی رمز دوم برای مشتریان بانک ملت و پارسیان ظاهر خواهد شد.
تبلیغات

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با انتشار توییتی اعلام کرد از بامداد دوشنبه ۱۶ دی دکمه‌ی دریافت پیامکی رمز دوم در صفحات پرداخت ظاهر می‌شود و در گام نخست اجرای این طرح، مشتریان دو بانک ملت و پارسیان می‌توانند رمز دوم را به‌صورت پیامکی دریافت کنند.

از بامداد دوشنبه ۱۶ دی دکمه‌ی دریافت پیامکی رمز دوم در صفحات پرداخت ظاهر می‌شود و در گام اول مشتریان بانک‌های ملت و پارسیان رمز دوم خود را پیامکی دریافت خواهند کرد.

سامانه‌ی هدایت رمز یک‌بارمصرف (هریم) را بانک مرکزی ارائه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد با زدن یک دکمه در صفحه‌ی پرداخت، رمز دوم پویا را ازطریق پیامک دریافت کنند. بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود سرویس پیامکی برای دریافت رمز دوم پویا (سامانه‌ی هریم) از هفته‌ی دوم دی سال جاری آغاز به کار خواهد کرد و بانک‌ها تا آخر دی به‌تدریج به این سامانه خواهند پیوست.

بانک مرکزی این طرح را برای آن دسته از مشتریانی ارائه داده است که از گوشی‌ هوشمند استفاده نمی‌کنند یا امکان نصب اپلیکیشن بانکی را به‌دلیل قدیمی‌بودن سیستم‌عامل گوشی خود ندارند. با استفاده از سامانه‌ی هریم دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن‌های متعدد و جداگانه برای هر بانک نیست و ارسال پیامک حاوی رمز دوم هزینه‌ای برای مشتری به‌همراه نخواهد داشت و رایگان است.

رمز پویای پیامکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

رمز پویای پیامکی چند ویژگی مهم دارد که به‌اختصار به‌شرح زیر است:

  • ارائه‌ی رایگان به‌وسیله‌ی تمامی بانک‌ها
  • فعال‌سازی سریع و آسان ازطریق خودپرداز و اینترنت بانک و مراجعه به یکی از شعب بانک عامل
  • دارای اعتبار ۱۲۰ ثانیه‌ای از زمان ارسال درخواست با فشردن کلید درخواست رمز در صفحات پرداخت اینترنتی
  • دریافت رمز مطابق با اطلاعات صفحه‌ی پرداخت و سوءاستفاده‌ناپذیر با سرقت
  • حداکثر تعداد مجاز ارسال درخواست رمز پویا در یک صفحه‌ی پرداخت پنج بار است
  • هدایت مشتری به صفحه‌ی تراکنش ناموفق با دریافت‌نکردن رمز پویای پیامکی با پنج مرتبه ارسال درخواست

 نحوه‌ی استفاده از رمز پویای پیامکی از سامانه هریم

سامانه هریم

براساس الزامات و پیاده‌سازی‌های انجام‌شده، پس از تکمیل فیلد شماره‌‌کارت، مشتری پیغام «مشتری گرامی، چنانچه ازطریقی مانند برنامه‌ی کاربردی موبایلی، رمز پویای خود را دریافت کرده‌اید، نیازی به فشردن دکمه‌ی درخواست رمز پویا نیست. درادامه، رمز پویای خود را درقسمت رمز دوم کارت وارد کنید» را مشاهده خواهد کرد. سپس مشتری به دو روش می‌تواند تراکنش را انجام دهد. در روش اول، ازطریق اپلیکیشن ارائه‌شده‌ی بانک یا ازطریق کد دستوری ارائه‌شده‌ی بانک مدنظر، رمز دوم پویا را دریافت و در فیلد مربوط به رمز دوم وارد می‌کند. اگر هنوز با نحوه‌ی فعال‌سازی رمز دوم پویا آشنا نیستید، می‌توانید با مطالعه‌ی راهنمای دریافت رمز پویا (رمز دوم یکبار مصرف) برای همه بانک‌ها از مراحل دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف بانک‌ مدنظر خود مطلع شوید. در روش دوم، کاربر می‌تواند رمز دوم پیامکی را ازطریق سامانه‌ی هریم دریافت کند. برای این کار باید روی دکمه‌ی درخواست رمز پویا ازطریق هریم کلیک کند.

در تصویر فوق که در الزامات هریم شاپرک منتشر شده است، شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت سامانه‌ی هریم را با عنوان دکمه‌ی «درخواست رمز پویا» در بخش‌های نیازمند به رمز دوم اضافه می‌کنند که ثانیه‌شمار دارد و از زمان ارسال درخواست مشتری ۲ دقیقه یا ۱۲۰ ثانیه اعتبار دارد. با فشردن این دکمه، در‌صورتی‌که بانک صادرکننده‌ی کارت به سامانه‌ی هریم متصل شده باشد، بانک صادرکننده رمز یک‌بار مصرفی را تولید و به شماره‌تلفن اعلام‌شده‌ی مشتری به‌صورت پیامکی ارسال می‌کند که مشتری با واردکردن آن در کادر رمز دوم و ارائه‌ی سایر اطلاعات کارت، تراکنش را انجام می‌دهد. در این بخش پیام «مشتری گرامی، درخواست شما به بانک صادرکننده ارسال شد. درصورت صحت اطلاعات واردشده، رمز پویا ازطریق پیامک به شماره‌تلفن همراه تأیید‌شده‌‌ی شما ارسال خواهد شد» را دریافت خواهد کرد؛ اما اگر مشتری رمز دوم پویای پیامکی را فعال کرده باشد و بانک به سامانه‌ی هریم متصل نشده باشد، پیامی با عنوان «مشتری گرامی، بانک صادرکننده‌ی کارت شما در روزهای آتی به سامانه‌ی ارسال رمز پویا متصل خواهد شد» دریافت می‌کند.

براساس الزامات اعلام‌شده‌ی شاپرک، زمانی‌که مشتری روی دکمه‌ی درخواست رمز پویا کلیک می‌کند، رمز ارسال می‌شود؛ ولی اگر به هر دلیلی رمز ارسال نشد، مشتری باید تا اتمام مهلت زمان ارسال رمز، یعنی ۱۲۰ ثانیه، منتظر بماند و سپس در این زمان، پیام دریافت مجدد رمز پویا را مشاهده می‌کند که با فشردن دوباره‌ی دکمه رمز پویا برای کاربر ارسال می‌شود. حداکثر تعداد مرتبه‌ی مجاز در ارسال درخواست رمز پویای پیامکی برای صفحه‌ی پرداخت برنامه کاربردی موبایلی، پنج مرتبه است؛ اما اگر مشتری نتواند رمز پویای پیامکی را دریافت و آن را در کادر رمز دوم پس از پنج‌بار درخواست ارسال رمز وارد کند، دارنده‌ی کارت به صفحه تراکنش ناموفق هدایت می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات