دو فروشگاه اپل در تهران پلمپ شد؛ زنگ خطر برای فروشگاه‌های برندهای دیگر

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس اظهار نظر رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، دو فروشگاه اپل در تهران که مرتبط با شرکت‌های مدعی نمایندگی محصولات اپل در تهران بودند، پلمپ شد. این کار به دلیل عدم تمدید مجوز واردات غیر مستقیم و ابطال آن صورت گرفته است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

غلامحسین کریمی خراسانی رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی از پلمپ شدن دو فروشگاه مدعی نمایندگی گوشی‌های آیفون خبر داد. او در این مورد گفت: «این دو فروشگاه در گذشته مجوز نمایندگی غیرمستقیم برای محصولات اپل را داشتند که مجوز آنها اکنون باطل شده است.»

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی افزود: «سازمان صنعت، معدن و تجارت این اختیار را دارد که درباره‌ی مجوز صادره تحقیق و در صورت لزوم آنها را باطل کند. همچنین مقرر شد از فعالیت دیگر واحدهای عرضه‌کننده گوشی‌های آیفون جلوگیری نشده و برخورد تنها با فروشگاه‌های این دو شرکت مدعی نمایندگی انجام شده است.»

کریمی خراسانی توضیح داد: «با آغاز طرح ربجیستر کردن گوشی موبایل از اول مردادماه، درباره‌ی تمام برندهای گوشی موبایل که شماره سریال ثبت شده نداشته باشند، امکان برخورد وجود دارد و فروشگاه‌های عرضه‌کننده نمی‌توانند هیچ برندی را بدون ثبت در سامانه‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه کنند. در صورت عدم ثبت امکان برخورد با فروشگاه‌های متخلف وجود دارد.»

به نظر می‌رسد اجرای طرح رجیستر کردن موبایل به زودی در کشور اجرا می‌شود و در این راستا علاوه بر کارنکردن گوشی‌های ثبت نشده در سامانه‌ی مورد نظر، با شرکت‌ها و فروشگاه‌های متخلف برخورد خواهد شد.

هر گوشی تلفن همراه دارای کد ۱۵ رقمی منحصر به فرد با نام IMEI است که با استفاده از آن می‌توان گوشی را در شبکه رجیستر یا آن را ردیابی کرد. این کد دارای مشخصاتی از جمله شرکت و کشور تولیدکننده‌ی گوشی است. کد IMEI شبیه به شناسه‌ی MAC در رایانه‌ها یا دستگاه‌های متصل به شبکه است.

در طرح رجیستر موبایل، IMEI گوشی‌هایی که از طریق گمرک وارد کشور می‌شوند ثبت شده و می‌توانند در شبکه‌ی اپراتورهای تلفن همراه کشور فعالیت کنند. گوشی‌هایی هم که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، نمی‌توانند در شبکه‌های موبایل کشور فعال باشند.

این طرح پیش از این در سال ۸۵ اجرا شد و پس از کمتر از یکسال، به دلیل مشکلات موجود در سر راه اجرا و راه‌های ساده دور زدن در سال ۸۶ متوقف شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات