بررسی تبلت نکسوس 7، محصول مشترک گوگل و ایسوس

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۱
مطالعه 17 دقیقه
بعد از مدتها انتظار سرانجام تبلت دوست‌داشتنی نکسوس 7 توسط شرکت ایسوس به‌طور رسمی وارد بازار ایران شد. این تبلت شاید از جنبه‌های مختلف فنی انقلابی نباشد، اما به راستی یک قدم بسیار بزرگ رو به جلو در دنیای تبلت است. قدمی که شاید از آیپد جدید هم بزرگتر باشد. نکسوس 7 از هیچ جنبه‌ای حس یک تبلت ارزان‌قیمت 200 دلاری را به کاربر القاء نمی‌کند، از سخت افزار خوب ایسوس گرفته تا سیستم‌عامل بهینه شده گوگل، این تبلت را به یک محصول تمام عیار بدل کرده‌اند. اگر قصد خرید یک تبلت ۷ اینچی را دارید در ادامه مطلب با بررسی فنی و تخصصی زومیت از نکسوس ۷ همراه باشید، تا از کم و کیف آن مطلع شده و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید.
تبلیغات

نکسوس ۷ با وجود قیمت بسیار مناسب ۲۰۰ تا ۲۶۰ دلاریش، از امکانات فراوانی برخوردار است که تا چندی پیش تنها در تبلت‌ها‌ی گران‌قیمت وجود داشتند. از امکانات برجسته این تبلت می‌توان به ترکیب صفحه‌نمایش بسیار با کیفیت و پردازنده قوی آن اشاره کرد که در کنار هم، این محصول را به یک وسیله مناسب برای بازی و سرگرمی تبدیل کرده‌اند. اندروید Beam نیز با استفاده از فناوری NFC در این تبلت قابل استفاده است و شما می‌توانید به‌راحتی و تنها با نزدیک کردن آن به ابزارهای دیگر، فایل‌های خود را به دستگاهی که از این سیستم پشتیبانی می‌کند، منتقل کنید.

تبلت نکسوس ۷ توسط دفتر ایسوس در ایران دراختیار زومیت قرار داده شد.

طراحی و ارگونومی

یکی از مهم‌ترین خصوصیات تبلت‌های 7 اینچی در مقایسه با تبلت‌های 10 اینچی اندازه مناسب‌تر آن‌ها برای نگه داشتن در یک دست و قابل‌حمل‌تر بودن آن‌ها است. شاید این موضوع به بهای از دست دادن فضای کاری شما در صفحه‌نمایش تمام شود، اما این اندازه برای کارهای روزانه بسیار مناسب است و شما لازم نیست که وزن و حجم زیادی را به همراه خود از این سو به آن سو ببرید.

بسته‌بندی این تبلت زیبا و با کیفیت است و لوگوی نکسوس در جلو و لوگوی ایسوس در کنار آن درج شده است. درون جعبه نکسوس ۷، علاوه بر تبلت ۷ اینچی، یک کابل میکرو USB به USB به منظور شارژ و انتقال اطلاعات به کامپیوتر، یک شارژر با پورت USB و یک کاتالوگ کوچک برای شروع استفاده از تبلت وجود دارد.

به‌راحتی می‌توان گفت که این تبلت با اختلاف زیادی، ارگونومیک ترین تبلت است. اندازه مناسب، روکش لاستیکی مانند و بافت نقطه نقطه‌ای پشت آن در کنار لبه‌های خمیده همگی طراحی حساب شده ایسوس و گوگل را فریاد می‌زنند. هیچکدام از تبلت‌های موفق بازار، از آیپد گرفته تا تبلت‌های اندرویدی اینگونه راحت در دست جای نمی‌گیرند و دلیل این امر اندازه مناسب نکسوس ۷ و چسبندگی پشت بدنه آن به دست انسان است. همچنین ضخامت نسبتاً کم 10.45 میلیمتری در کنار وزن بسیار کم 340 گرمی (تقریباً نصف آیپد جدید) به استفاده طولانی مدت این تبلت در شرایط گوناگون کمک می‌کند. به نظر ما این سبک طراحی باید در بقیه تبلت‌ها نیز پیاده شود، چون محصول به خوبی در دست جای می‌گیرد و به‌راحتی سُر نمی‌خورد. اکثر تبلت‌های بازار که از جنس منیزیم ، آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می‌شوند، علاوه بر لبه‌های تیز، سطح لغزنده‌ای نیز دارند.

ای کاش پشت همه تبلت‌ها جنس بدنه نکسوس 7 را داشت. ارگونومی و اندازه مناسب تبلت در کنار جنس جالب پشت آن این محصول را به بهترین شکل در دست شما قرار می‌دهد.

نکته جالب دیگر در مورد ارگونومی، اندازه مناسب این تبلت در انجام بازی‌های مختلف است. از بازی‌هایی که به صورت پورتره اجرا می‌شوند و نیاز به حرکت تبلت با یک دست و دستورها لمسی با دست دیگر دارند، تا بازی‌های اتومبیل رانی که در حالت افقی انجام می‌شوند و نیاز به بکارگیری دو دست برای هدایت اتومبیل دارند، همگی به‌راحتی با این اندازه ، طراحی و وزن قابل بازی‌کردن هستند.

اما اگر اهل مطالعه زیاد یا انجام اموری اداری شبیه به اکسل باشید، تبلت‌های ۱۰ اینچی فضای به مراتب بیشتری را دراختیار شما قرار می‌دهند و لذت استفاده از آن‌ها بسیار بالاتر است:

ipad3 hundaei nexus7 galaxy s2

از لحاظ زیبایی باید گفت که طراحی بسیار ساده، یکپارچه و بدون دکمه جلوی این تبلت و بافت نقطه‌نقطه و بدون دوربین پشت بدنه، بسیار شکیل به نظر می‌رسد. پشت این تبلت نیز از نظر طراحی، مدرن و زیبا است، و دو لوگوی نکسوس در بالا و ایسوس در پایین هماهنگی کاملی با یکدیگر دارند. همچنین محل قرارگیری اسپیکر به طرز هوشمندانه‌ای طراحی شده و بصورت یک خط در وسط لبه پایین تبلت نمایان است. این روش طراحی بهتر از قرار دادن اسپیکر در یک گوشه است و تا حدی به زیبایی تبلت نیز کمک کرده است. نکسوس ۷ شاید زرق و برق تبلت‌های آلومنیومی مانند آیپد یا اینفینیتی ایسوس را نداشته باشد، اما به نظر ما، عملکرد بسیار مهم‌تر از زیبایی است، و نکسوس 7 ایسوس توانسته در عین زیبایی نسبی عملکرد مناسبی نیز داشته باشد.

در نهایت این موضوع را نیز باید متذکر شویم که جنس بدنه تبلت کلا از پلاستیک ساخته شده است ولی جنس پشت آن شباهت زیادی به لاستیک دارد و چسبندگی آن عالی است.

مشخصات فنی و امکانات

  • سیستم-روی-یک-چیپ Tegra 3 انویدیا مدل T30L از نوع چهار هسته‌ای Cortex A9 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز
  • صفحه‌نمایش 7 اینچی IPS با رزولوشن 1280 در 800 تراکم صفحه‌نمایش 213 پیکسل در اینچ
  • یک گیگابایت حافظه موقت (RAM)
  • 8 یا 16 گیگابایت حافظه داخلی
  • باتری 4325 میلی‌آمپرساعت
  • دارای میکروفون، NFC، شتاب‌سنج، قطب‌نما، GPS، ژیروسکوپ
  • پشتیبانی از شبکه WiFi 802.11 b/g/n و بلوتوث
  • ابعاد: 198.5 در 120 در 10.45 میلی‌متر

از نکات منفی این تبلت می‌توان به پشتیبانی نکردن از سیستم MHL یا درگاه HDMI اشاره کرد. از این درگاه برای انتقال تصویر به تلویزیون و دیگر نمایشگرها استفاده می‌شود. نکته منفی دیگر نبود درگاه کارت حافظه میکرو SD است که شاید با وجود فضای محدود دو مدل 8 و 16 گیگابایت، می‌توانست تا حد زیادی آزادی عمل کاربران را بیشتر کند. البته باید توجه داشت این مشکل در صورتی که از سیستم‌های ابری یا استریم محتوای چندرسانه‌ای استفاده کنید، زیاد به چشم نخواهد آمد و شاید شما کمتر، محتوای پرحجم چندرسانه‌ای را در وسیله همراه مانند تبلت ذخیره کنید. البته همه این نکات را باید در کنار کیفیت بسیار بالای قطعات بکار رفته و قیمت بسیار مناسب این تبلت گذاشت تا بتوان قضاوت درستی از آن داشت.

در لبه راست نکسوس،‌ دکمه‌های خاموش و روشن و کم و زیاد کردن حجم صدا و در لبه پایین تبلت پورت میکرو USB و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون قرار دارد. متأسفانه این تبلت فاقد پورت HDMI است.

کیفیت ساخت

همان‌طورکه در بخش قبل ذکر شد بدنه از جنس پلاستیک است و جنس پشت بدنه، لاستیکی به نظر می‌رسد. قطعات بسیار محکم و با دقت در کنار هم مونتاژ شده‌اند و کاملاً حس کیفیت را به شما القا خواهند کرد. دقت ساخت در جای‌جای این تبلت از درگاه‌های ورودی و خروجی گرفته تا لبه‌ها مشخص است. شاید دقت میکرومتری در بدنه‌های فلزی در این بخش دیده نشود، اما نتیجه آن ارگونومی بسیار بهتر است، بنابراین اگر به تبلت به‌عنوان یک وسیله کار نگاه می‌کنید و نه یک وسیله تزیینی، بدنه نکسوس برای شما ساخته شده است. بدنه این تبلت یکپارچه به نظر می‌رسد و با استفاده روزانه و مداوم قطعات بازهم این یکپارچگی را حفظ خواهد کرد، درنتیجه عمر بالایی را می‌توان برای این تبلت تصور کرد و نباید نگران کاهش عمر در اثر استفاده مداوم از آن بود. در هر حال باید گفت که ایسوس در این زمینه واقعا خوب عمل کرده است و همان‌طورکه در ابتدای بررسی ذکر شد، این محصول به هیچ عنوان حس یک تبلت 200 دلاری را به شما منتقل نمی‌کند.

ایسوس ثابت کرد که می‌تواند یک محصول با کیفیت را به قیمت مناسب عرضه کرد، باشد که دیگران نیز درس بگیرند.

کیفیت ساخت کابل اتصال به کامپیوتر و شارژر نیز مناسب است، و ایسوس در این زمینه نیز با وجود قیمت مناسب این تبلت، کوتاهی نکرده است. اگر تصور می‌کنید که علت قیمت مناسب این تبلت استفاده از مواد و قطعات بی کیفیت است، باید به‌طور کل ذهنیت خود را تغییر دهید و دوباره به این موضوع بیاندیشید. از این پس در دنیای تبلت قیمت پایین نشانه کیفیت پایین نیست.

صفحه‌نمایش و صدا

یکی از مشکلاتی که تبلت‌های ارزان‌قیمت معمولاً درگیر آن هستند کیفیت پایین صفحه‌نمایش چه از لحاظ رزولوشن و چه از لحاظ نوع پنل است. چراکه پنل صفحه‌نمایش جزو هزینه‌بر‌ترین بخش‌های یک گجت به شمار می‌رود. وقتی دو تبلت را با قیمت مثلا 300 و 500 دلار مشاهده می‌کنید، اولین موضوعی که به ذهن شما خطور می‌کند این است که صفحه‌نمایش تبلت 500 دلاری بهتر از نمونه 300 دلاری است. اما ایسوس و گوگل نظر دیگری دارند. نکسوس 7 از یک پنل IPS بسیار خوب با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل استفاده می‌کند که تا 400 شمع بر متر مربع روشنایی دارد و در عین حال کنتراست بسیار مناسبی را ارایه می‌کند.

همان‌طورکه در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، زاویه دید این صفحه‌نمایش بسیار مناسب است و باعث می‌شود که کیفیت تصاویر پخش شده از این تبلت در تمام زوایا مناسب باشد. در زوایای بیش از 45 درجه روشنایی تصویر کاهش محسوس خواهد داشت، اما بازهم دقت نمایش رنگ‌ها به خوبی حفظ می‌شود. در این تبلت فیلم‌های HD بسیار شفاف به نظر می‌رسند. صفحه‌نمایش ۷ اینچی نکسوس ۷ تراکم 213 پیکسل در اینچ را ارایه می‌دهد که با وجود اینکه به تراکم رتینا نمی‌رسد، اما بسیار مناسب است و به ندرت این اختلاف تراکم را حس خواهید کرد. لازم است بدانید که این تراکم پیکسل از بسیاری از تبلت‌های موجود در بازار بیشتر است و تقریباً نزدیک به تبلت‌های Full HD ده اینچی (224 پیکسل در اینچ مانند ترنسفورمر پد اینفینیتی) است، بنابراین با این تبلت شفافیت تصویر را از دست نخواهید داد.

viewing-angel

اگر تصور می‌کنید که قیمت 199 دلاری به معنی استفاده از صفحه‌نمایش بی کیفیت است، در اشتباه هستید.

به لطف پنل IPS، صفحه‌نمایش نکسوس ۷ در زمینه تولید دقیق رنگ‌ها نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد، و تنها درمقابل غول دقت رنگ یعنی آیپد جدید کم می‌آورد. اگر این تبلت را در کنار آیپد قرار دهید تا حدی متوجه گرم‌تر بودن طیف رنگ‌ها در نکسوس خواهید شد، که مطمئناً هیچگاه در حالت عادی جلب توجه نمی‌کند. عمق رنگ مشکی در کنار روشنایی بسیار خوب تصویر، کنتراست مناسبی را نتیجه می‌دهد. در کل باید گفت که این صفحه‌نمایش از تمام جهات یک صفحه‌نمایش 7 اینچی با کیفیت است و در تمام کارها از مرور وب گرفته تا تماشای فیلم و کارکردن در اپلیکیشن‌های مختلف نیاز شما را به‌طور کامل برطرف خواهد نمود.

روی صفحه‌نمایش نکسوس ۷،‌ روکش شیشه گوریلا قرار دارد که علاوه بر محافظت از تبلت، به کیفیت صفحه‌نمایش نیز کمک می‌کند (البته گوگل در مشخصات رسمی اعلام شده، به برند گوریلا اشاره نکرده و به ضد خش بودن آن اکتفا کرده است.) این روکش شیشه‌ای انعکاس بسیار کمی دارد و در شرایط مختلف به شما اجازه می‌دهد که از کیفیت بالای نمایشگر خود لذت ببرید. همچنین تا حد زیادی درمقابل خش و ضربه مقاوم است و اثر انگشت به سختی روی آن باقی می‌ماند. به این موضوع توجه داشته باشید که این تبلت در زیر نور آفتاب عملکرد خوبی ندارد و به تبلت‌های درخشانی مانند ترنسفورمر اینفینیتی با پنل +Super IPS نمی‌رسد. البته این بدین معنا نیست که نمی‌توان از نکسوس ۷ در فضای باز و محیط‌های پرنور استفاده کرد، اما کیفیت تصویر در نور زیاد مناسب نیست.

شیشه روی صفحه‌نمایش ضد خش و ضد اثر انگشت است، اما گوگل از نام گوریلا برای آن استفاده نمی‌کند.

در مورد صدا باید گفت که نباید انتظار زیادی از آن داشت، هرچند که در نوع خود به‌عنوان یک اسپیکر تبلت کوچک، خوب عمل می‌کند، اما بازهم برای دیدن فیلم و استفاده از موارد چندرسانه‌ای مختلف استفاده از هدفون را پیشنهاد می‌کنیم. بااین‌حال اگر در فضای کم صدا از این تبلت استفاده کنید مطمئن باشید که اسپیکر‌ها به‌راحتی می‌توانند صدای مورد نیاز را تأمین کنند. کیفیت صدای خروجی هدفون‌ نیز خوب است. شاید نسبت به سیستم‌‌های حرفه‌ای کمی ضعیف‌تر باشد، اما تفاوت آن را حس نخواهید کرد.

دوربین و امکانات چندرسانه‌ای

این موضوع که ایسوس و گوگل برای این تبلت دوربین پشتی در نظر نگرفته‌اند، ضعف به حساب نمی‌آید، چراکه برای بسیاری از خریداران کاهش قیمت بسیار مهم‌تر‌ از عکس گرفتن با تبلت است. دوربین جلوی 1.2 مگاپیکسلی آن نیز کیفیت متوسط و تقریباً مناسبی را برای مکالمه ویدیویی ارایه می‌دهد. گوگل از قرار دادن اپلیکیشن دوربین در این تبلت امتناع ورزیده است و شما به منظور عکس برداری و استفاده اختصاصی از دوربین باید به اپلیکیشن‌های موجود در گوگل پلی مراجعه کنید.

اپلیکیشن گالری در نسخه 4.1 طراحی زیبای دارد و تا حدی شبیه طراحی موزایکی ویندوز 8 است، حتی زمانی که شما روی یک آلبوم کلیک می‌کنید، عکس‌ها (یا موزاییک‌ها) به زیبایی و با انیمیشنی شبیه ویندوز 8 نمایش داده می‌شوند و در تمام صفحه پخش می‌گردند. این سبک بسیار بهینه‌تر و مؤثر از سیستم‌های نسخه‌های گذشته است، چراکه عکس‌ها لب به لب در کنار هم قرار گرفته‌اند و از تمام پیکسل‌های صفحه استفاده می‌کنند.

عملکرد و بازده

شاید گوگل گفته باشد که طراحی و تولید این تبلت تنها چندماه به‌طور انجامیده است اما باید به خاطر داشت که این محصول از سخت‌افزار گرفته تا نرم‌افزار نتیجه ماه‌ها بهینه‌سازی شرکت‌های سازنده شامل انویدیا، گوگل، ایسوس و دیگران است و ترکیب این عناصر در کنار یکدیگر یعنی یک سخت‌افزار قدرتمند و یک سیستم‌عامل بهینه‌ شده، تا حد زیادی خیال کاربر را از عملکرد، قدرت و بازده تبلت، آسوده می‌کند.

ما در زومیت ساعت‌ها با این تبلت کار کرده به انجام آزمایش‌های مختلف پرداختیم و واقعا از روان بودن و سرعت‌ عمل این تبلت لذت بردیم. بازی‌های به‌راحتی در این تبلت اجرا می‌شوند و به لطف پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای انویدیا و بهینه‌سازی‌های انجام شده توسط این شرکت، بازی‌ها با جلوه‌های زیبا و با نرخ فریم بالا اجرا می‌شوند. مثلا بازی مثل Temple Run در زمانی کمتر از 7 ثانیه اجرا می‌شود (به منوی بازی وارد می‌شود) و درون بازی نیز نرخ فریم آن بالاتر از 30 فریم در ثانیه است.

هر برنامه‌ای را به نکسوس 7 بسپارید به سرعت آن را اجرا خواهد کرد و پردازنده چهارهسته‌ای در تمام برنامه‌ها قدرت خود را به رخ می‌کشد.

اپلیکیشن‌های دیگر مانند مرورگرها، و برنامه‌های کاربردی، همگی در کمتر از 2 یا 3 ثانیه به‌طور کامل اجرا می‌شوند و شما به ندرت زمان خود را برای صبر کردن هدر می‌دهید. حرکت بین تمامی اپلیکیشن‌ها نیز کاملاً روان، بدون تأخیر و افت فریم انجام می‌شود و بازهم به ندرت کاهش نرخ فریم یا گیرکردن سیستم عامل مشاهده می‌گردد. هرچند هنوز هم جای بهینه‌سازی وجود دارد و پروژه کره یا Project Butter هنوز نیاز به بهینه‌سازی در مرورگر کروم یا برخی موارد دیگر دارد، اما بازهم این موارد جزیی هستند و در تجربه کاربر تأثیر زیادی ندارند.

مشخصات سیستم-روی-یک-چیپ Tegra 3 T30L تبلت نکسوس 7 :

  • 4 هسته ARM Cortex-A9 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز
  • 1 هسته همراه برای موارد کم مصرف و همگام‌سازی در پس‌زمینه
  • پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای انویدیا با فرکانس 416 مگاهرتز
  • حافظه موقت(RAM) یک گیگابایتی از نوع DDR3L-1333 با پهنای باند بسیار خوب 5.3 گیگابایت در ثانیه

بنچمارک‌های اندازه‌گیری شده برای این تبلت به قرار زیر است:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack Single / Multi (FPS)

Quadrant Standard

NenaMark2 (fps)

Valamo

Nexus 7

10,429

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

11,322

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

11,960

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

Galaxy Tab 8.9

4,884

25.092 /51.00

2,324

نرم‌افزار

سیستم‌عامل این تبلت نسخه 4.1 اندروید یا آبنبات پاستیلی است و امکانات فراوانی را نسبت به نسخه قبلی در خود جای داده است، این امکانات جدید شامل موارد ذیل است:

  • حرکت روانتر در پیمایش منوها (Project Butter)
  • سیستم اطلاع‌رسانی(Notification) جدید با قابلیت‌های بیشتر و امکان انجام برخی امور در همان قسمت اطلاع‌رسانی، مانند پاسخ دادن به یک پیغام یا ایمیل
  • ویجت‌ها با قابلیت تنظیم اندازه
  • صفحه‌کلید مجازی هوشمندتر نسبت به گذشته با امکان تعریف دستی کلمات پیش‌فرض
  • اندروید Beam برای انتقال سریع فایل‌ها یا اتصال امن و سریع به هدست
  • جستجوی صوتی بسیار پیشرفته‌تر با طراحی جدید و نام Google Now که به‌عنوان رقیب سیری به پرسش‌های کاربر پاسخ می‌دهد.
  • اپلیکیشن های گوگل مانند تقویم بهبود یافته‌اند.
  • چیده‌شدن اتوماتیک آیکون‌ها در صفحه خانه همانند iOS
zoomit scr nexus7

تمامی این موارد را در کنار انیمیشن‌های روان و زیبا، کاهش مشکلات نرم‌افزاری و قابل اعتمادتر شدن سیستم‌عامل، قرار دهید تا با یک مجموعه نرم‌افزاری کم نظیر رو‌به‌رو شوید. گوگل این بار یک سیستم‌عامل پخته و بالغ را روانه بازار کرده است و بر خلاف گذشته نکات ریز و درشت بسیاری را برای افزایش کارایی و هم‌زمان زیبایی در نظر داشته است. شما در زیر می‌توانید تعدادی از اسکرین‌شات‌های گرفته شده از رابط کاربری بسیار زیبای اندروید 4.1 را مشاهده کنید.

همچنین برای آشنایی با امکانات تازه اندروید ۴.۱ به مقاله « با آبنبات پاستیلی گوگل بیشتر آشنا شوید: نکات و ترفندهای اندروید ۴.۱ » مراجعه کنید. اندروید از نسخه ۴ به بعد به‌طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند کل رابط کاربری و منوها را فارسی کند. صفحه‌کلید فارسی نیز در این تبلت وجود دارد.

برای دسترسی به دستیار صوتی گوگل باید انگشت خود را از پایین صفحه‌نمایش به بالا بکشید یا دکمه منو اپلیکیشن‌ها را کلیک کرده و نگه دارید. در مورد Google Now باید گفت که به خوبی از پس دستورها و تشخیص جملات شما بر می‌آید، اما نباید انتظار جواب‌های هوشمندانه سیری یا شوخی‌های آن را داشته باشید، همچنین شما نمی‌توانید فعلا سوالات عجیب از دستیار صوتی گوگل بپرسید، مثلا در تستی که انجام دادیم از هر دو نمونه یعنی سیری و Google Now پرسیدیم که بهترین تبلت کدام است؟ که سیری هر بار یک پاسخ متفاوت داد و سؤال را کاملاً متوجه می‌شود. اما دستیار صوتی گوگل یک پاسخ مشخص و براساس اطلاعات بدست آمده از موتور جستجو را ارائه می‌کرد.

در واقع سیستم صوتی گوگل برای انجام کارهای خاص مانند ارسال ایمیل، گزارش آب‌و‌هوا و جستجو طراحی شده است و هنوز محتوای کلام شما را به خوبی سیری تشخیص نمی‌دهد و زمانی که محتوا با کارهای تعریف شده همخوانی نداشته باشد، تنها آن عبارت را در اینترنت جستجو می‌کند. بااین‌حال هر دو این سیستم‌ها به درستی لغات گفته شده از سوی شما را تشخیص می‌دهند. برای مشاهده مقایسه دقیق‌تر دستیار صوتی گوگل با سیری به مقاله «رقابت نزدیک جستجوی صوتی جدید گوگل با سیری اپل » مراجعه کنید.

Google Now برای انجام کار و جستجو آمده است ولی همانند سیری با شما شوخی نمی‌کند و صحبت‌های عجیب شما را درک نمی‌کند.

گوگل پلی در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار اپلیکیشن را در خود جای داده است و هم‌زمان طیف وسیعی از محتوای چندرسانه‌ای از فیلم و سریال گرفته تا کتاب و موسیقی را ارایه می‌کند. بنابراین اگر امکان دسترسی یا خرید از این پلتفرم را دارید مطمئناً به ندرت به اکوسیستم‌های دیگری نیاز پیدا خواهید کرد. در هر صورت اهمیت این موضوع برای ما ایرانی‌ها کمتر است چراکه امکان خرید از این اکوسیستم را نداریم و تنها می‌توانیم به موارد مجانی دسترسی داشته یا به‌دنبال نرم‌افزارهای کرک شده بگردیم. گوگل پلی یک اکوسیستم پخته و رو به رشد است و به‌زودی در موارد مختلف می‌تواند همانند آمازون و اپل لیست کاملی از محتوای چندرسانه‌ای را ارایه کند. اما نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد که هنوز تعداد بسیاری کمی از اپلکیشن‌های اندروید برای صفحه بزرگ تبلت‌ها بهینه شده‌اند و گوگل باید برای تشویق تولیدکنندگان نرم‌افزار در راستای بهینه‌سازی نرم‌افزارهای خود، طرح‌های تشویقی جذابی را در نظر بگیرد. مهم‌ترین برتری آیپد به تبلت‌های اندرویدی نیز در همین اکوسیستم و تعداد نرم‌افزارهای بهینه برای آیپد است.

باتری

نکسوس ۷ با وجود اندازه کوچک (چیزی در حدود نصف آیپد جدید) و وزن کم 340 گرمی (بازهم در حدود نصف وزن آیپد) از یک باتری مناسب 4,325 میلی‌آمپرساعتی برخوردار است. پردازنده تگرا ۳ انویدیا علاوه بر ۴ هسته اصلی دارای یک هسته کم مصرف و کم توان است که در امور معمولی از آن استفاده می‌شود، یعنی زمانی که نیاز به پردازش سنگین وجود ندارد، پردازش امور به تک هسته کم مصرف سپرده می‌شود و زمانی که نیاز به پردازش امور سنگین می‌رسید، ۴ هسته قدرتمند تگرا ۳ فعال می‌شوند. بدین‌ترتیب در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و طول باتری افزایش می‌یابد.

اگر از این تبلت روزی 2 یا 3 ساعت در کارهای متفاوت استفاده کنید، حداقل 3 یا 4 روز نیازی به شارژ نخواهید داشت. زمان استندبای این تبلت بسیار مناسب است (شاید به خوبی تبلت‌های بزرگ‌تر نباشد) اما اگر با این تبلت کاری انجام ندهید باتری آن بین 10 تا 15 روز دوام خواهد آورد.

battery nexus7

در آزمایش پخش ویدئو، شدت روشنایی نمایشگر را روی 50 درصد تنظیم کرده و سپس به‌طور مداوم یک ویدئو 720p با بیت ریت 2 مگابیت در ثانیه را پخش کردیم، پس از حدود ۹:۲۵ دقیقه باتری نکسوس ۷ تخلیه گردید و تبلت خاموش شد. طول عمر ۹ ساعته در پخش ویدئو، بسیار مناسب است و نشان می‌دهد که ادعای گوگل برای پخش 9 ساعت ویدیوی HD کاملاً درست است. باید توجه داشت که شدت روشنایی 50 درصد نکسوس ۷ در محیط‌های بسته، تفاوت زیادی با روشنایی 100 درصد ندارد و تماشای ویدئو در این شرایط کاملاً قابل قبول است.

جمع‌بندی

این تبلت شاید اشکالاتی مانند نداشتن درگاه کارت حافظه، خروجی HDMI یا پشتیبانی نکردن از شبکه نسل سوم یا چهارم را داشته باشد، اما در این بازه قیمتی کمتر تبلتی قادر به رقابت با نکسوس ۷ است. این محصول از نظر تمام جوانبی که در خود جای داده از تجربه سرگرمی و بازی گرفته تا اجرای برنامه‌های گوناگون و مرور وب، بسیار خوب عمل می‌کند و کاربر می‌تواند به‌راحتی بسیاری از کارهای روزانه خود را در این تبلت 7 اینچی 340 گرمی انجام دهد و به لپ‌تاپ‌ها نیازی نداشته باشد. ولی یکی از مواردی که اندروید باید روی آن کار کند توجه بیشتر به تبلت به‌عنوان یک محصول جدا از تلفن هوشمند و ارایه اپلیکیشن‌های بهینه شده برای آن است، که در آینده مطمئناً شرایط بهتر خواهد بود و شما نیز از اپلیکیشن‌های مخصوص تبلت بیشتری لذت خواهید برد. در هر صورت به دلیل رزولوشن بالای تلفن‌های هوشمند، برنامه‌ها به خوبی در هر دو محصول تبلت و موبایل اجرا می‌شوند.

همچنین لازم است بدانید که تفاوت نسبتاً زیادی بین تبلت‌های۱۰ اینچی و تبلت‌های ۷ اینچی وجود دارد، تبلت‌های ۷ اینچی راحت‌تر حمل‌می‌شوند، سبک‌تر هستند و از همه مهم‌تر ارزان‌ترند اما تجربه وب‌گردی، انجام امور اداری در صفحه‌نمایش بزرگ تبلت‌های ۱۰ اینچی بهتر است و این تبلت‌ها فضای به مراتب بیشتری را دراختیار کاربر قرار می‌دهند.

در نهایت اگر قصد خرید تبلت ۷ اینچی را دارید،‌ هیچ محصولی با قیمت ۲۰۰ تا ۲۶۰ دلار چنین امکانات و تجربه‌ای را دراختیار شما قرار نمی‌دهد. در نظر داشته باشید که محصولات نکسوس همواره سریع‌تر از دیگر ابزارهای اندرویدی به نسخه جدید این سیستم‌عامل بروز خواهند شد.

نقاط قوت:

  • سیستم عامل بسیار پخته با رابط کاربری زیبا و امکانات فراوان
  • پردازنده سریع ۴ هسته‌ای و عملکرد بسیار خوب در اجرای تمام برنامه‌ها
  • صفحه‌نمایش با کیفیت و درخشان با رزولوشن HD
  • اندازه مناسب و ارگونومی بسیار خوب برای بازی و سرگرمی
  • چسبندگی پشت بدنه و راحتی استفاده در طولانی‌مدت
  • باتری بسیار مناسب در کارکردهای مختلف از پخش ویدئو تا مرور وب
  • پشتیانی از NFC

نقاط ضعف:

  • حافظه محدود و پشتیبانی نکردن از درگاه کارت حافظه میکرو SD
  • نداشتن مدل پشتیبانی کننده از شبکه نسل چهارم
  • عدم خروجی HDMI
  • اپلیکیشن‌های محدود سازگار با تبلت‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات