استخراج رمزارز چیا اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی را در ۴۰ روز خراب می‌کند

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اس اس دی ADATA XPG SX6000 Lite از نمای جلو در دست چپ
بر اساس آمار، کشت (استخراج) رمزارز چیا می‌تواند عمر اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی را در ۴۰ روز به پایان برساند. درایوی این‌چنینی در حالت عادی پنج تا ۱۰ سال کار می‌کند.
تبلیغات

چیا (Chia) رمزارز جدیدی است که خود را به‌عنوان جایگزین بیت کوین و دوستدار محیط زیست معرفی می‌کند؛ چون استخراج چیا برخلاف بیت کوین از طریق حافظه‌های ذخیره‌سازی انجام می‌شود (طبق آمار، مصرف انرژی بیت کوین در هر سال بیشتر از کل سوئد است). این ادعا که چیا دوستدار محیط زیست به‌حساب می‌آید شاید چندان اهمیت پیدا نکند؛ چون محبوبیت چیا باعث شده است کم‌کم شاهد کمبود حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی HDD و SSD در بازار باشیم. استخراج چیا طول عمر این درایوها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

آن‌طور که تک‌اسپات می‌نویسد، چیا برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات فضا و اثبات زمان استفاده می‌کند؛ اما رمزارزی مانند بیت کوین متکی‌ بر الگوریتم اثبات کار است و اتریوم 2 از الگوریتم اثبات سهام بهره می‌گیرد. به کسانی که چیا استخراج می‌کنند، «کشت‌گر» گفته می‌شود. کشت‌گران چیا می‌توانند بخش استفاده‌نشده از حافظه‌ی ذخیره‌سازی سیستم را به استخراج این رمزارز اختصاص بدهند.

محبوبیت چیا به نفع تولیدکنندگان حافظه‌ی ذخیره‌سازی تمام می‌شود، چون فروش آن‌ها را بالا برده است. البته شماری از تولیدکنندگان نظیر گلکس گفته‌اند استفاده از حافظه‌ی ذخیره‌سازی با هدف کشت چیا باعث باطل شدن گارانتی می‌شود. گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، به دلیل این مسئله می‌پردازد.

به ادعای وب‌سایت چینی Fast Technology، کشت مداوم چیا روی اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی که در حالت عادی پنج تا ۱۰ سال کار می‌کند، می‌تواند عمر آن را به تنها ۴۰ روز کاهش بدهد. در این بازه‌ی زمانی ۲۶۵ ترابایت داده روی درایو ۵۱۲ گیگابایتی نوشته می‌شود.

درایوهایی که ظرفیت بیشتری دارند برای مدت‌ طولانی‌تری دوام می‌آورند؛ اما کشت چیا عمر آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد. در کشت چیا، اس اس دی یک ترابایتی حدود ۸۰ روز دوام می‌آورد و درایو دو ترابایتی عمرش به ۱۶۰ روز می‌رسد. در گزارش Fast Technology به مدل دقیق این حافظه‌های ذخیره‌سازی اشاره نشده است.

قیمت رمزارز چیا از زمان عرضه (در هفته‌ی گذشته) تاکنون، از نگاه CoinMarketCap

قیمت پایین SSD بدین معنی است که کشت‌گران چیا می‌توانند به‌سادگی درایوهای خراب‌ را دور بریزند و درایو جدید خریداری کنند و این موضوع برای محیط زیست ضرر دارد. کشت‌گران همچنین می‌توانند NVMe SSD بسیار بادوام TeamGroup را که به‌طور ویژه برای کشت رمزارز تولید می‌شود، خریداری کنند. این درایو دارای دوام ۱۲۰۰۰TBW است و با گارانتی ۱۲ ساله عرضه می‌شود؛ اما قیمت ۸۰۰ دلاری برای مدل دو ترابایتی احتمالا باعث می‌شود افراد زیادی سراغ خریداری آن نروند. 

رمزارز چیا سرانجام دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته عرضه شد و از آن زمان، دوران درخشانی سپری نکرده است. قیمت این رمزارز در هنگام عرضه به ۱۸۰۰ دلار رسید؛ اما در عرض چند روز شاهد افت قیمت آن به حدود ۶۰۰ دلار بودیم. این رمزارز اکنون شرایط را اندکی بازیابی کرده است و با قیمت حدود ۱۱۰۰ دلار معامله می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات