بررسی هدفون Audio-Technica ATH-M50x

جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
هدفون M50x آدیو تکنیکا با کیفیت ساخت مناسب و صدای شفاف و حرفه‌ای، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عاشقان موسیقی به حساب می‌آید. با بررسی هدفون Audio-Technica ATH-M50x همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت ژاپنی آدیو تکنیکا را به‌عنوان یکی از نام‌های بزرگ در حوزه‌ی محصولات صوتی می‌شناسیم که به‌خصوص در بازار هدفون‌ها دستی بر آتش دارد. بین تمام هدفون‌هایی که آدیو تکنیکا طی سال‌های اخیر تولید کرده است، هدفون روی گوشی ATH-M50x، یکی از محبوب‌ترین محصولات شرکت ژاپنی به‌شمار می‌آید که به گفته‌ی آن‌ها می‌تواند چک لیست کاربران مختلف از مهندسان صدا تا عاشقان موسیقی و دی‌جی‌ها را تیک بزند.

هدفون ATH-M50x از سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد تا جایگزین هدفون ATH-M50 شود. با وجود شباهت اساسی هر دو مدل با یکدیگر، M50x در برخی جزئیات تغییراتی را به خود دیده است تا خود را برای سال‌ها همچنان در صدر لیست بهترین‌ها نگاه دارد. همین دلایل کافی هستند تا برای بررسی به سراغ هدفون ATH-M50x برویم و ببینیم آدیو تکنیکا برای کاربران چه امکاناتی را تدارک دیده است؛ پس با زومیت همراه باشید.

طراحی هدفون ATH-M50x آدیو تکنیکا

در حالتی که ارتفاع هدبند روی پایین‌ترین حالت ممکن تنظیم شده باشد، با ابعاد ۹ × ۱۷٫۵ × ۱۳ سانتی‌متر، ATH-M50x را باید یک هدفون رو گوشی بزرگ به حساب بیاوریم. وزن هدفون ATH-M50x آدیو تکنیکا، ۲۸۵ گرم است که باعث می‌شود جزو هدفون‌های نسبتاً سنگین طبقه‌بندی شود؛ البته همچنان ۱۰۰ گرم از اپل ایرپاد مکس سبک‌تر است.

هدفون Audio Technica ATH M50X

تقریباً تمام بخش‌های بدنه از جنس پلاستیک است، اما آدیو تکنیکا استفاده از فلز را برای به وجود آوردن کنتراست بصری فراموش نکرده است. لوگوی مثلثی شکل آدیو تکنیکا پشت گوشی‌ها به چشم می‌خورد و دور آن را یک نواری دایره‌ای و باریک فلزی در بر می‌گیرد. کناره‌های لولای چرخان که برای جمع کردن گوشی‌ها به سمت داخل تعبیه شده است نیز از جنس فلز است و حروف R و L برای تشخیص گوشی‌های چپ و راست روی آن‌ها حک شده‌اند. در قسمت بیرونی هدبند نیز نام آدیو تکنیکا و لوگوی آن با فونت بزرگ دیده می‌شود.

با وجود بدنه‌ی پلاستیکی، کیفیت متریال به کار رفته در بدنه‌ی ATH-M50x را مناسب ارزیابی می‌کنیم که نه‌تنها ظاهر هدفون را شیک و زیبا نگاه داشته است، بلکه در‌ برابر ضربه و فشار نیز مقاومت قابل قبولی از خود نشان می‌دهد. طی سال‌های گذشته، ژاپنی‌ها هدفون محبوب خود را در رنگ‌های مشکی، سفید، سورمه‌ای-نارنجی، بنفش-مشکی و نارنجی-مشکی راهی بازار کرده‌اند.

هدفون Audio Technica ATH M50X در دست

اگرچه ATH-M50x در نگاه اول چندان قابل حمل به نظر نمی‌آید، اما مهندسان شرکت ژاپنی مکانیسم تا شدن را برای گوشی‌ها در نظر گرفته‌اند تا حداقل از نظر تبلیغاتی بتوانند روی پرتابل بودن محصول، مانور بدهند. مکانیسم مذکور در دو مرحله، با چرخاندن گوشی‌ها حول خودشان و سپس چرخاندن آن‌ها حول لولایی که روی هدبند تعبیه شده است، به انجام می‌رسد تا در نهایت، هدفون به حالت جمع‌وجورتری در بیاید و در صورتی که نیاز به جای دادن هدفون در کیفتان داشته باشید، به مشکل کمتری بربخورید.

به جز کوچک‌تر شدن هدفون، مزیت دیگر مکانیسم چرخشی گوشی‌ها این است که چنانچه در حین استفاده از هدفون، نیاز به آزاد کردن یک یا هر دو گوش داشته باشید، می‌توانید هر کدام از گوشی‌ها را ۱۸۰ درجه به سمت بیرون بچرخانید و به صدای محیط یا فردی که در حال صحبت با شما است گوش بدهید.

تنظیم ارتفاع هدبند به روش متداول تمام هدفون‌های رو گوشی انجام می‌گیرد و کافی است هدبند را از قسمت تعبیه‌شده در بالای گوشی‌ها، به سمت بالا هدایت کنید. بعد از تنظیم ارتفاع، هدبند کاملاً در جای خود ثابت می‌شود و تنظیمات انجام شده، حتی با در آوردن هدفون از روی سر نیز به هم نخواهد خورد.

اتصال کابل به هدفون Audio Technica ATH M50X

آدیو تکنیکا ATH-M50x به بلوتوث مجهز نشده است و برای اتصال آن به دستگاه مد نظر، باید از کابل استفاده کنید. جک هدفون، زیر گوشی سمت چپ تعبیه شده است. نکته‌ی قابل توجه در مورد جک هدفون ATH-M50x این است که برخلاف اکثر محصولات بازار، با جک ۲٫۵ میلی‌متری طرف هستیم. از سوی دیگر، برای اتصال کابل به هدفون نوعی مکانیسم قفل نیز در نظر گرفته شده است. در واقع برای به اصطلاح چفت شدن کابل، باید آن را در زاویه‌ی درست وارد جک کنید و اندکی بچرخانید تا خط سفید روی کابل با خط سفید جک هدفون هم‌راستا شوند و صدای چفت شدن به گوش برسد.

به خاطر وجود ویژگی‌های ذکر شده، ژاپنی‌ها سه کابل را درون جعبه‌ی ATH-M50x در‌ اختیار قرار می‌دهند که شامل کابل ۲٫۵ به ۳٫۵ میلی‌متری به طول ۱٫۲ متر، کابل ۲٫۵ به ۳٫۵ میلی‌متری سیم تلفنی به طول ۱٫۲ تا ۳ متر و کابل ۲٫۵ میلی‌متری به فول سایز به طول ۳ متر می‌شود. در واقع نمی‌توانید برای هدفون ATH-M50x از کابل‌های معمولی موجود در بازار استفاده کنید که به نوعی برای هدفون آدیو تکنیکا نکته‌ی منفی به حساب می‌آید.

متاسفأنه هدفون آدیو تکنیکا به میکروفن هم مجهز نیست و نمی‌شود از آن برای چت صوتی با دوستان در حین بازی استفاده کرد. از سوی دیگر نبود دکمه‌های کنترلی روی هدفون هم باعث می‌شود که مجبور باشید برای هربار کم و زیاد کردن صدا و همین‌طور متوقف یا عقب و جلو کردن آهنگ‌ها، به گوشی یا کامپیوترتان رجوع کنید.

پدهای هدفون Audio Technica ATH M50X

با قرار دادن هدفون ATH-M50x روی گوش، مهم‌ترین نکته‌ای که توجهتان را به خود جلب می‌کند، نرم بودن پد اطراف گوشی‌ها و همین‌طور پوشش هدبند است که باعث می‌شود از همان ابتدا احساس راحتی کنید. خوشخبتانه هدبند فشار زیادی به سر وارد نمی‌کند و از آن‌جایی که گوشی‌ها هم کاملاً دور گوش را می‌پوشانند، خستگی ناشی از فشار روی گوش و سر به حداقل می‌رسد که می‌تواند برای افرادی که ساعت‌های زیادی را در شرایط هدفون به گوش سپری می‌کنند، خبر بسیار خوبی باشد.

نکته‌ی دیگری که باید در مورد راحتی کاربری هدفون آدیو تکنیکا به آن اشاره کنیم، قابلیت تنفس یا همان Breathability است که میزان گرم شدن گوش در هنگام استفاده از هدفون را می‌سنجد. ازآنجاکه ATH-M50x از نوع پشت‌بسته است، جریان هوا را تا حد زیادی محدود می‌کند بنابراین بعد از دو یا سه ساعت استفاده‌ی ممتد، گرمای نسبتاً قابل‌توجهی را در گوش‌ها و نواحی اطراف آن‌ها احساس خواهید کرد. با این‌ اوصاف، در صورتی که عادت به استفاده ممتد از هدفون دارید، هر دو تا سه ساعت باید برای دقایقی هدفون را کنار بگذارید و به گوش‌هایتان استراحتی بدهید.

عملکرد و کیفیت صدای هدفون ATH-M50x آدیو تکنیکا

هدفون ATH-M50x آدیو تکنیکا از نوع پشت‌بسته (Closed-Back) است. تفاوت این مدل با مدل‌های پشت‌باز (Open-Back) به توانایی بیشتر در کنسل کردن نویز به صورت غیر فعال (Passive) باز می‌گردد. در واقع وجود پوشش در قسمت پشت گوشی، باعث می‌شود که مقدار نویزی که به درون گوشی‌ها راه پیدا می‌کند کمتر شود. از نظر فنی، هدفون‌های پشت‌بسته می‌توانند نویز محیط را تا حدود ۱۰ دسی‌بل کاهش دهند؛ بعلاوه با زیاد کردن صدای موسیقی، اثر نویز بازهم کمتر شده تا تجربه‌ی بهتری از گوش دادن به موسیقی برای کاربر فراهم شود. هدفون‌های پشت‌بسته عموماً ارزان‌تر و متداول‌تر از هدفون‌های پشت‌باز هستند.

هدفون Audio Technica ATH M50X روی گوش

برای تولید صداها، هدفون آدیو تکنیکا از درایورهای نسبتاً بزرگ ۴۵ میلی‌متری استفاده می‌کند که می‌توانند محدوده‌ی پاسخ فرکانسی ۱۵ هرتز تا ۲۸ کیلوهرتز را پوشش دهند. امپدانس هدفون نیز ۳۸ اهم است تا برای کاربرد با دستگاه‌های مختلف قابل حمل یا تجهیزات استودیویی مناسب باشد. پارامتر حساسیت یا همان Sensivity، بلندی صدای هدفون را مشخص می‌کند و مقدار استاندارد برای آن بین ۸۰ تا ۱۲۵ دسی‌بل تعریف می‌شود. حساسیت هدفون آدیو تکنیکا ۹۹ دسی‌بل است؛ بنابراین ATH-M50x بلندی صدای مناسبی را ارائه کند.

برای سنجش عملکرد هدفون ابتدا از آهنگ Bird on a Wire اثر Jennifer Warnes استفاده کردیم. ازآنجاکه آهنگ مذکور، علاوه بر فرکانس‌های بالا در طیف ۱۰ تا ۲۰ کیلوهرتز، فرکانس‌های بم با کوبندگی زیاد را نیز در خود دارد، می‌تواند دید خوبی از عملکرد کلی هدفون به دست دهد. براساس تجربه‌ی ما، آدیو تکنیکا ATH-M50x عملکرد بسیار مطلوبی در پخش فرکانس‌های پایین، میانی و بم دارد. به عبارتی، پاسخ فرکانسی هدفون تا حد خوبی از الگوهای استاندارد پیروی می‌کند و می‌تواند فرکانس‌های مختلف را به درستی پخش کند.

گوش دادن موسیقی با هدفون Audio Technica ATH M50X

از نظر عملکرد در فرکانس‌های پایین، علاوه‌بر قدرت قابل توجه صداها، بیس‌ها با کوبندگی قابل‌توجهی دارند، حضور پررنگ ساب‌بیس به خوبی احساس و میدبیس هم با کوبندگی مناسبی ارائه می‌شود. برای اطمینان بیشتر، از آهنگ Love will find a way اثر Jeff Cascaro استفاده کردیم که می‌توان با توجه به صدای درامز در آن، به عملکرد هدفون در بازه‌ی فرکانسی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هرتز پی برد. در این مورد هم هدفون آدیو تکنیکا عملکرد مناسبی ارائه کرد تا خیالمان را تا حد زیادی از پوشش فرکانس‌های بم راحت کند.

فرکانس‌های میانی حاوی اطلاعات مهمی همچون صدای خواننده و سازهای اصلی هستند و در صورتی که اصطلاحاً نشت صدا از فرکانس‌های بم و پایین به این بخش اتفاق بیفتد،‌ اطلاعات مذکور تا حدی محو و دچار اعوجاج خواهند شد. خوشبختانه با وجود قدرت زیاد فرکانس‌های بم و زیر، مشکلی برای شنیدن واضح صدای خواننده حتی در آهنگ‌های شلوغ‌تر با سازهای الکتریک و درامز نداشتیم.

هدفون Audio Technica ATH M50X

در مقایسه با فرکانس‌های بم و میانی، فرکانس‌های زیر با هدفون آدیو تکنیکا اندکی با دقت کمتری تولید می‌شوند، اما نه در حدی که در شنیدن درست محتوا، خللی به وجود بیاید. در صورتی که صدا را تا آخرین حد زیاد کنید، ممکن است تیزی فرکانس‌های پایین اندکی اذیت‌کننده به نظر برسد و باعث خسته شدن گوش شود.

آدیو تکنیکا می‌گوید که هدفون ATH-M50x می‌تواند برای مانیتورینگ صدا در استودیو گزینه‌ی مناسبی باشد، اما طبق تجربه‌ی ما، با وجود بالانس بودن صداها و پوشش نسبتاً مناسب طیف‌های مختلف فرکانسی، نمی‌توان از آن به‌عنوان مرجع برای پایش صداها استفاده کرد و اگر به‌دنبال یک هدفون حرفه‌ای برای کارهای مانیتورینگ در استودیو هستید، گزینه‌های بهتری را هم می‌توانید در بازار پیدا کنید.

ازآنجاکه هدفون ATH-M50x آدیو تکنیکا به خوبی روی گوش قرار می‌گیرد، حتی در صورت زیاد کردن صدا نیز نشت صدا به بیرون قابل چشم‌پوشی است. بنابراین اگر قصد دارید از هدفون بزرگ آدیو تکنیکا در فضاهای عمومی مثل مترو یا محل کار استفاده کنید، می‌توانید با صدای بلند به موسیقی گوش کنید و خیالتان تا حد زیادی از بابت اذیت نشدن اطرافیانتان راحت باشد.

جمع‌بندی

هدفون ATH-M50x با وجود اینکه در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد، اما همچنان یکی از محصولات پرفروش شرکت ژاپنی آدیو تکنیکا به حساب می‌آید. با وجود کیفیت مناسبی که در قبال پرداخت هزینه‌ای معقول به شما ارائه می‌شود، هدفون آدیو تکنیکا یکی از بهترین گزینه‌های بازار برای گوش دادن به موسیقی و کاربردهای روزمره است. شاید نبود میکروفون را بتوان عیب اصلی ATH-M50x دانست که باعث می‌شود گیمرها اقبال چندانی به آن نشان ندهند. ابعاد نه‌چندان جمع‌وجور، وزن نسبتاً زیاد و اتصال باسیم هم شرایط چندان مناسبی برای استفاده از هدفون در رفت‌و‌آمدهای روزمره یا حین ورزش کردن فراهم نمی‌کند.

لوگوی هدفون Audio Technica ATH M50X

از نظر کیفیت و قدرت صدا و همین‌طور پوشش‌دهی فرکانس‌های مختلف، هدفون آدیو تکنیکا عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند و می‌تواند طرفداران اکثر سبک‌های موسیقی را راضی نگاه دارد. با بیس‌های قدرتمند و کوبنده، پوشش‌دهی فوق‌العاده‌ی فرکانس‌های پایین و شفافیت در فرکانس‌های میانی و بالا، می‌توانید اطمینان داشته باشید که تجربه‌ی لذت‌بخشی از گوش دادن با هدفون ATH-M50x خواهید داشت.

برای مقایسه قیمت هدفون و هدست در فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین مقایسه مشخصات فنی انواع هدفون و هندزفری از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. مجموعه کاملی از هدفون های حرفه‌ای از برندهای مطرح مانند سنهایزر، سونی و ... به هندزفری های سامسونگ، هندزفری شیائومی و ... مناسب برای گوشی همگی در این بخش ارائه شده‌اند.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و بدنه‌ی باکیفیت
  • راحت بودن گوشی‌ها و هدبند
  • عملکرد مناسب در حذف نویز محیط به صورت غیرفعال
  • کابل جدا شدنی
  • عملکرد بسیار خوب در تولید تمام فرکانس‌ها به‌ویژه فرکانس‌های پایینی
  • بیس‌های قدرتمند و کوبنده
  • تفکیک مناسب صداها در بازه‌های مختلف فرکانسی

نکات منفی

  • نبود کلیدهای کنترلی
  • نبود میکروفون
  • وزن نسبتاً زیاد
  • اتصال با کابل‌های اختصاصی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات