دستاورد تاریخی ناسا: ارسال پیام لیزری در فاصله ۱۶ میلیون کیلومتر

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
فضاپیما ماهواره تحقیقاتی ناسا در فضا نمای جلو تاریک
ناسا در حرکتی تاریخی توانست با موفقیت پیام لیزری خود را به فاصله‌ای ۴۰ برابر دور‌تر از ماه ارسال کند.
تبلیغات

با توجه به هدف بشریت برای فرود آمدن در مریخ، یکی از چالش‌هایی که باید بر آن غلبه کرد این است که انسان‌ها بتوانند به‌راحتی و به‌سرعت در فواصل بسیار زیاد ارتباط برقرار کنند. ناسا با ارسال پیام لیزری به فاصله‌ای بیش از ۱۶ میلیون کیلومتر یک گام به حل این چالش نزدیک‌تر شده است.

بر اساس بیانیه‌‌ی منتشرشده از سوی ناسا، در روز‌های اخیر از فضاپیمای سایک که در حال حرکت به سمت کمربند اصلی سیارک بین مریخ و مشتری است، پیامی لیزری دریافت شده است. فضاپیمای مورد بحث هنگام ارسال این پیام در فاصله‌ای بیش از ۴۰ برابر ماه از زمین قرار داشت.

این اولین آزمایش موفقیت‌آمیز سیستم ارتباطات نوری فضایی عمیق ناسا (DSOC) است. این سیستم برای ارسال اطلاعات از نور لیزر به‌جای امواج رادیویی سنتی استفاده می‌کند. آژانس فضایی در واکنش به این موضوع بیان کرده که این دورترین ارتباط نوری برقرار شده از گذشته تاکنون بوده است.

ابی بیسواس، کارشناس پروژه‌ی این سیستم در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی بیان کرد که سیستم‌های زمینی آن‌ها با موفقیت فوتون‌های لیزری ارسال‌شده از سوی فضاپیمای سایک را دریافت کرده‌ و توانسته‌اند برخی از داده‌ها را برای آن ارسال کنند.

فرستنده و گیرنده‌ی یکپارچه با فضاپیمای سایک شامل لیزر مادون قرمز برای ارسال داده‌هایی با سرعت بالا به زمین و دوربین حساس به شمارش فوتون برای دریافت داده‌هایی با سرعت پایین از طرف زمین هستند. داده‌های موجود در فوتون‌ها توسط لیزر رمز‌گذاری می‌شوند و چیزی حدود ۵۰ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسند.

میرا سرینیواسان، سرپرست عملیات DSOC در JPL، مدعی شد که آن‌ها هنوز کار‌های زیادی برای حل این چالش بزرگ پیش رو دارند، اما از اینکه توانسته‌اند برای مدت کوتاهی برخی داده‌ها را ارسال، دریافت و رمزگشایی کنند ابراز خوشحالی کرد و آن را گواهی بر پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه دانست.

فضاپیمای سایک در حال سفر برای بررسی سیارک همنام خود است. این فضاپیما در سال ۲۰۲۹ به مقصد خود خواهد رسید و ۲۹ ماه را به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در آن اختصاص خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات