راهنمای رصد آسمان شب؛ خرداد ۱۴۰۲

یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کاور مقاله راهنمای رصد آسمان شب خرداد 1402
خرداد امسال، دو سیاره‌ی منظومه شمسی وارد کندوی عسل می‌شوند. در این مقاله، مهم‌ترین رویدادهای نجومی این ماه و چگونگی رصد آن‌ها را مرور می‌کنیم.
تبلیغات

شاید تماشای آسمان شب از میان آلودگی نوری شهر‌ها را غیرممکن بدانید؛ ولی باید یادآوری کنیم که هنوز پدیده‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید و برای دقایقی از تنش‌های روزمره فاصله بگیرید.

برای تماشای بسیاری از این رویدادها به ابزار گران‌قیمت نیاز ندارید و کافی است دست‌کم ۱۵ دقیقه پیش از شروع رصد به پشت‌بام یا هر فضای باز دیگری بروید تا چشم‌هایتان به شرایط تاریکی عادت کند. حتی اگر با صورت‌های فلکی و جهت‌یابی در آسمان شب آشنایی ندارید، جای نگرانی نیست؛ چراکه اپلیکیشن‌های نقشه‌ی آسمان برای گوشی‌های هوشمند با استفاده از حسگرهای موجود در این گجت‌ها، پس از تایپ نام هدف مدنظر، شما را به‌سمت آن هدایت می‌کنند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به قابلیت دید شب مجهز هستند تا با تبدیل تمام نور‌های موجود در صفحه‌نمایش به رنگ قرمز، به حفظ سازگاری چشم‌های شما با تاریکی کمک کنند.

راهنمای نشان‌ها

🟢

دشواری سطح ۱: رویدادهای قابل‌مشاهده با چشم غیرمسلح

🟡

دشواری سطح ۲: رویدادهای قابل‌مشاهده با تلسکوپ کوچک (دهانه‌ی کوچک‌تر از ۱۰۰ میلی‌متر)

🟣

دشواری سطح ۳: رویدادهای قابل‌مشاهده با تلسکوپ بزرگ (دهانه‌ی بزرگ‌تر از ۱۰۰ میلی‌متر)

🔴

هشدار نزدیکی به خورشید: مشاهده‌ی خورشید با دوربین دوچشمی و تلسکوپ بدون فیلتر مناسب به چشمان شما آسیب دائمی می‌رساند.

سه‌شنبه ۲ خرداد: مقارنه ماه و سیاره زهره 🟢

هلال باریک ماه و سیاره‌ی زهره، پس از غروب خورشید در ۲ خرداد، در آسمان نزدیک به یکدیگر قرار می‌گیرند و چشم‌انداز زیبایی می‌سازند.

از ۳۰ دقیقه پس از غروب خورشید، سیاره‌ی درخشان زهره کمی پایین‌تر از ماه، با فاصله ۲ درجه‌ای از آن دیده می‌شود. زهره، این روز‌ها ارتفاع زیادی از افق غربی دارد و از این‌رو شرایط خوبی برای رصد این مقارنه فراهم است.

برای رصد و عکاسی از این مقارنه‌ی زیبا تا ۳ ساعت پس از غروب آفتاب فرصت دارید. تماشای این مقارنه را شدیدا توصیه می‌کنیم.

کاخ آپادانا تخت جمشید آسمان شب صورت فلکی
طرح زمینه برگرفته از کاخ آپادانای تخت جمشید در شهرستان مرودشت، فارس

چهارشنبه ۳ خرداد: مقارنه ماه و سیاره مریخ 🟢

۳۰ دقیقه پس از غروب خورشید در سوم خرداد، هلال ماه در کنار سیاره‌ی مریخ قرار می‌گیرد. سیاره‌ی مریخ، سمت چپ ماه به شکل ستاره‌ای سرخ‌رنگ دیده می‌شود.

اگر علاقه‌مند به دیدن این مقارنه هستید، از تاریک شدن آسمان، تا ۳ ساعت برای رصد آن فرصت دارید.

جمعه ۱۲ خرداد: مقارنه سیاره مریخ و خوشه کندوی عسل 🟡

پس از غروب ۱۲ خرداد، سیاره‌ی مریخ، در میان ستارگان پرشمار خوشه‌ی ستاره‌ای کندوی عسل (M44) جای می‌گیرد.

زیر آسمان تاریک (بدون آلودگی نوری شهرها)، خوشه‌ی کندوی عسل با چشم غیرمسلح دیده می‌شود، ولی در شهر‌ها، باید از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ برای رصد این رویداد استفاده کنید. تضاد رنگ سرخ مریخ با انبوه ستاره‌های خوشه، چشم‌انداز زیبایی را در میدان دید ابزار‌های نجومی ایجاد می‌کند.

مریخ خوشه ستاره ای میدان دید تلسکوپ
نمای مقارنه‌ی مریخ و خوشه‌ی کندوی عسل در میدان دید ۵ درجه‌ای ابزار‌های نجومی

برای رصد این مقارنه، از تاریک شدن آسمان تا ۳ ساعت پس از غروب آفتاب فرصت دارید.

اگر این رویداد نادر را از دست بدهید، باید تا ۲ سال دیگر برای تماشای آن منتظر بمانید.

شنبه ۱۳ خرداد: ماه کامل 🟢

یکشنبه ۱۴ خرداد: بیشترین ارتفاع سیاره عطارد در افق صبحگاهی 🟢🔴

پیش از طلوع آفتاب در صبحگاه ۱۴ خرداد، سیاره‌ی عطارد به بیشترین ارتفاع خود در افق صبحگاهی می‌رسد و در لحظه‌ی طلوع خورشید، تقریبا ۱۳ درجه از افق فاصله دارد. البته مشاهده‌ی عطارد در این زمان به خاطر روشنایی آسمان امکان‌پذیر نیست و ۳۰ دقیقه پیش از طلوع خورشید، آخرین فرصت برای رصد آن پیش از پنهان شدن در روشنایی گرگ‌ومیش است. در این زمان، عطارد تقریبا ۷ درجه بالاتر از افق دیده می‌شود و در صورت وجود افقی بدون موانع زمینی (ساختمان‌ها، درختان و ...) فرصت خوبی برای رصد این سیاره‌ی گریزپای منظومه شمسی است. در این روز، سیاره‌ی عطارد بسیار درخشان بوده و با قدر ظاهری صفر در آسمان می‌درخشد.

پس از این روز ارتفاع عطارد از افق هر روز کاهش می‌یابد و در آسمان به خورشید نزدیک می‌شود و پس از مدتی باید آن را پس از غروب آفتاب جستجو کرد.

شنبه ۲۰ خرداد: مقارنه ماه و سیاره زحل 🟢

دروازه ملل تخت جمشید آسمان شب صورت فلکی
طرح زمینه برگرفته از دروازه‌ی مللِ تخت جمشید در شهرستان مرودشت، فارس

در این شب، سیاره‌ی زحل در فاصله‌ی ۳ و نیم درجه‌ای از ماه در آسمان قرار دارد. برای رصد این مقارنه می‌توانید از نیمه‌شب تا پیش از طلوع آفتاب، ماه را در آسمان بیابید. سیاره‌ی زحل، بالاتر از ماه به شکل ستاره‌ای درخشان دیده می‌شود.

سه‌شنبه ۲۳ خرداد: مقارنه سیاره زهره و خوشه کندوی عسل 🟡

چند شب پس از ملاقات مریخ و M44، این بار سیاره‌ی زهره مهمان این خوشه‌ی ستاره‌ای می‌شود. در میدان دید تلسکوپ، زهره به شکل هلال تربیع (نیم‌دایره)، در کنار ستارگان خوشه دیده می‌شود.

زهره خوشه ستاره ای میدان دید تلسکوپ
نمای مقارنه‌ی زهره و خوشه‌ی کندوی عسل در میدان دید ۵ درجه‌ای ابزار‌های نجومی

می‌توانید این مقارنه زیبا را از تاریک شدن آسمان تا ۳ ساعت پس از غروب آفتاب تماشا کنید.

چهارشنبه ۲۴ خرداد: مقارنه ماه و سیاره مشتری 🟢

کاخ تچر تخت جمشید آسمان شب صورت فلکی
طرح زمینه برگرفته از کاخ تَچَرِ تخت جمشید در شهرستان مرودشت، فارس

در ساعات بامداد ۲۴ خرداد، ماه و سیاره‌ی مشتری در فاصله ۳ درجه‌ای از یکدیگر در آسمان دیده می‌شوند. مشتری به شکل ستاره‌ای پرنور، سمت چپ و پایین ماه قرار دارد. برای رصد این مقارنه، از حدود ساعت ۳ بامداد تا روشن شدن آسمان پیش از طلوع خورشید فرصت دارید.

یکشنبه ۲۸ خرداد: ماه نو 🟢🔴

ماه نو در ساعت ۸:۰۶ یکشنبه ۲۸ خرداد اتفاق می‌افتد؛ ولی دیدن آن در این روز به جز از بخش‌های مرکزی قاره‌ی آمریکا، بسیار دشوار خواهد بود.

نقشه رویت هلال ماه خرداد 1402

یک روز بعد، پس از غروب دوشنبه ۲۹ خرداد، می‌توان هلال ماه را با چشم غیرمسلح از سراسر ایران دید.

چهارشنبه ۳۱ خرداد: انقلاب تابستانی

انقلاب تابستانی، طولانی‌ترین روز سال است و خورشید در این روز به بیشترین ارتفاع خود در آسمان نیمکره‌ی شمالی می‌رسد.

مردم در نقاطی از سیاره‌ی زمین که روی مدار راس‌السرطان قرار دارند، ظهر این روز، خورشید را دقیقا بالای سر خود می‌بینند و اجسام سایه‌ای از خود روی زمین ایجاد نمی‌کنند. در مدار شمالگان، در روز‌های نزدیک به انقلاب تابستانی، پدیده‌ی «خورشید نیمه‌شب» روی می‌دهد که در آن، خورشید تمام ساعات شبانه‌روز بالای افق قرار می‌گیرد.

انقلاب تابستانی، هر ساله در یکی از روز‌های ۳۱ خرداد یا ۱ تیر روی می‌دهد ولی در تقویم به طور ثابت، یکم تیر ماه به عنوان انقلاب تابستانی و ابتدای فصل تابستان در نظر گرفته می‌شود.

۱۰ رویداد برتر نجومی + تقویم نجومی سال ۱۴۰۲
۱۰ رویداد برتر نجومی + تقویم نجومی سال ۱۴۰۲
مطالعه '6

اگر دوست دارید رویداد‌های نجومی این ماه و سال ۱۴۰۲ را روی گوشی خود داشته باشید و برای یادآوری آن‌ها نوتیفیکیشن دریافت کنید، می‌توانید «تقویم نجومی سال ۱۴۰۲ زومیت» را به تقویم گوشی خود اضافه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات