افشاگری بزرگ علیه گوگل: پرداخت صدها میلیون دلار به شرکت‌ها برای جلوگیری از ظهور رقبای گوگل پلی

جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل / Google روی ساختمان شرکت روز روشن درخت
پرونده‌ی جدیدی که به شکایت اپیک گیمز ارتباط دارد، حاوی افشاگری بزرگی است: گوگل صدها میلیون دلار به توسعه‌دهندگان بزرگ اپلیکیشن پول داده تا فروشگاهی اختصاصی برای رقابت با گوگل پلی راه‌اندازی نکنند.
تبلیغات

براساس سندی که پنج‌شنبه در دادگاه ثبت شده، گوگل با توسعه‌دهندگان بزرگ اپلیکیشن «حداقل ۲۴ قرارداد» امضاء کرده است تا آن‌ها را از رقابت با فروشگاه آنلاین گوگل پلی منع کند. در یکی از این قراردادها گوگل موافقت کرده است به اکتیویژن بلیزارد در عرض سه سال حدوداً ۳۶۰ میلیون دلار پول بدهد.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد گوگل پس از مذاکره با شرکت ریوت گیمز (از زیرمجموعه‌های هلدینگ چینی تنسنت و سازنده‌ی بازی محبوب League of Legends)، موافقت کرده است که در عرض یک سال ۳۰ میلیون دلار به این توسعه‌دهنده پرداخت کند.

براساس نوشته‌ی رویترز، جزئيات قراردادهای مالی گوگل در نسخه‌ی جدیدی از پرونده‌ای حقوقی که اپیک گیمز (سازنده‌ی فورتنایت) نخستین بار در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد ذکر شده‌اند. اپیک گیمز در پرونده‌ی موردبحث، گوگل پلی و سیستم‌عامل اندروید را به استفاده از سیاست‌های ضدرقابتی متهم کرد بود.

گوگل می‌گوید پرونده‌ی حقوقی مورد اشاره حاوی جزئیات بی‌اساس و پر از توصیفات نادرست است. غول آمریکایی صنعت فناوری می‌گوید معاملاتی که برای راضی‌نگه‌داشتن توسعه‌دهندگان انجام داده، نشان‌دهنده‌ی رقابت سالم است. ریوت گیمز می‌گوید در حال بررسی جزئیات پرونده است. اکتیویژن به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی پاسخ نداده است.

اپیک گیمز سال گذشته‌ی میلادی پرونده‌ی مشابهی را تا حد زیادی به اپل باخت. سال ۲۰۲۳ حکم استیناف این پرونده اعلام خواهد شد.

گفته می‌شود قراردادهای سنگین گوگل با توسعه‌دهندگان بزرگ اپلیکیشن بخشی از طرحی داخلی تحت عنوان «پروژه‌ی آغوش» است. گوگل در این پروژه بابت ارسال پست در یوتیوب نیز به توسعه‌دهندگان پول می‌دهد یا برای آن‌ها به هنگام تهیه‌ی سرویس‌های ابری و تبلیغاتی تخفیف در نظر می‌گیرد.

قرارداد بین گوگل و اکتیویژن در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (دی و بهمن ۱۳۹۸) بسته شد. پرونده ادعا کرده که مدتی قبل از بسته شدن این قرارداد، اکتیویژن به گوگل گفته قصد دارد فروشگاهی اختصاصی برای اپلیکیشن راه‌اندازی کند.

اسناد همچنین ادعا می‌کنند قرارداد گوگل با ریوت گیمز، با هدف «متوقف کردن تلاش‌های این شرکت برای راه‌اندازی فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن» منعقد شده است. گوگل در آن زمان پیش‌بینی کرده بود که در صورت راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید و مهاجرت توسعه‌دهندگان به آنجا، میلیاردها دلار ضرر کند.

در بخشی از پرونده‌ی دادگاه گفته شده که گوگل می‌دانسته امضاء قرارداد با اکتیویژن باعث می‌شود این شرکت تمامی برنامه‌هایی را که برای راه‌اندازی فروشگاه اختصاصی دارد رها کند. براساس ادعای پرونده، توافق بین گوگل و اکتیویژن موجب افزایش قیمت‌ها و کاهش کیفیت خدمات می‌شود.

گفته می‌شود افزون‌بر موارد یادشده، شرکت‌های دیگری شامل نینتندو و یوبی‌سافت و Calm و Age of Learning نیز با گوگل قراردادهای مشابهی امضاء کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات