اینستاگرام در حال آزمایش ابزار هوش مصنوعی تخمین سن کاربران ازطریق اسکن چهره است

پنج‌شنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اینستاگرام در حال‌ آزمایش ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که می‌تواند با اسکن چهره‌ی افراد، سن آن‌ها را شناسایی و تأیید کند.
تبلیغات

اینستاگرام مشغول آزمایش روش‌های جدیدی برای تأیید سن کاربران است که ازجمله می‌توان به ابزار هوش مصنوعی این پلتفرم اجتماعی اشاره کرد که با همکاری شرکت دیگری به‌ نام Yoti ساخته شده است. این ابزار فقط با اسکن چهره‌ی افراد می‌تواند سن آن‌ها را تخمین بزند.

درحال‌حاضر، حداقل سن رسمی برای ثبت‌نام در اینستاگرام ۱۳ سال است؛ اما این شرکت تا سال‌ها تلاش چندانی برای اجرای این قانون نکرد. این شبکه‌ی اجتماعی تا سال ۲۰۱۹ حتی به‌ خود زحمت نمی‌داد سن افراد را هنگام ثبت‌نام دریافت کند، چه رسد به‌ اینکه بخواهد سن آن‌ها را تأیید کند. بااین‌حال، این پلتفرم اجتماعی پس از مواجهه با انتقاد کارشناسان حفظ حریم‌ خصوصی و ایمنی کودکان، ویژگی‌های بیشتری برای تأیید سن و روش‌هایی برای جداکردن کاربران جوان از کاربران بزرگ‌سال معرفی کرده است.

به‌گزارش ورج، اینستاگرام درحال‌حاضر فقط زمانی‌ از کاربران درخواست می‌کند سنشان را تأیید کنند که نوجوانان سعی بکوشند تاریخ تولد خود را ویرایش کنند تا آن را ۱۸ سال یا بیشتر نمایش دهند. کاربران می‌توانند برای تأیید سن خود از تصاویر کارت‌های شناسایی مختلف استفاده کنند. کاربران ایالات متحده از امروز دو گزینه‌ی اضافه‌ی جدید در این‌ زمینه دراختیار خواهند داشت: یکی ضمانت اجتماعی و دیگری تخمین سن با هوش مصنوعی.

در روش ضمانت اجتماعی، اینستاگرام از سه دنبال‌کننده‌ی کاربر درخواست می‌کند که سن او را تأیید کنند. سن این دنبال‌کنندگان باید بیش از ۱۸ سال باشد و آنان سه‌ روز فرصت دارند تا به درخواست این شبکه‌ی اجتماعی پاسخ دهند. روش تخمین سن با هوش مصنوعی نیز شامل ارسال ویدئویی سلفی برای شرکت Yoti است که از سیستم‌های یادگیری ماشینی برای تخمین سن افراد بهره می‌برد.

سیستم Yoti را در وب ازطریق این پیوند می‌توانید امتحان کنید. فراموش نکنید که این شرکت اعلام کرده است هیچ‌یک از داده‌هایی که با آن به‌اشتراک می‌گذارید، ذخیره نخواهد کرد. اعداد به‌دست‌آمده از این آزمایش براساس سال، میزان خطای تخمینی سنی Yoti را برای محدوده‌های سنی و رنگ پوست و جنسیت‌های مختلف نشان می‌دهد.

نتایج عملکرد سیستم تخمین سن Yoti

داده‌ها نشان می‌دهند که سیستم Yoti برای صورت‌های زنانه و افرادی با پوست تیره‌تر دقت کمتری دارد و دقت تخمین‌های آن برای افراد کوچک‌تر از ۲۴ سال تا ۲٫۵ سال کاهش می‌یابد. بااین‌حال، اگر این ابزار تخمین‌های گسترده‌ای درباره‌ی سن کاربران ارائه دهد، دقتش بهبود خواهد یافت. تجزیه‌وتحلیل نهادی غیرانتفاعی از سیستم Yoti در سال ۲۰۲۰ نشان داد که تشخیص سن افراد ۱۸ تا ۲۵ ساله با فناوری‌های این شرکت تا ۹۸٫۸۹ درصد درست است.

هنوز مشخص نیست که دقت عملکرد فناوری Yoti درباره‌ی نوع استفاده‌ی اینستاگرام چقدر خواهد بود یا این سیستم واقعاً برای استفاده در چنین سناریویی به‌اندازه‌ی کافی ایمن است یا خیر. به‌عنوان مثال، فقط با نگه‌داشتن عکس‌ها درمقابل وب‌کم، می‌توان نسخه‌ی نمایشی تحت‌وب Yoti را فریب داد و مشخص نیست چه‌ چیزی می‌تواند جلو فرد کوچک‌تر از ۱۸ سال را از تکرار همین روش بگیرد.

ابزار تخمین سن مبتنی‌بر هوش مصنوعی Yoti، تنها نمونه در این‌ زمینه نیست؛ چراکه سال گذشته اینستاگرام از سیستم‌های خودکار برای جست‌وجوی کاربرانی استفاده کرده است که سنشان کمتر از محدوده‌ی قانونی بود. این ابزارها اطلاعاتی مثل پست‌های تولد کاربران و سن گروه‌های دوستی آن‌ها را بررسی می‌کنند؛ بنابراین، مثلاً اگر کاربری ادعا کند ۲۰ ساله است؛ اما پست‌هایی درباره‌ی جشن‌ تولد ۱۷ سالگی‌اش ارسال کند، حساب کاربری او پرچم‌گذاری خواهد شد و ممکن است مجبور شود سنش را دوباره تأیید کند.

اینستاگرام می‌گوید مشغول کار روی اضافه‌کردن نقاط داده‌ی جدید به این سیستم است و حتی آزمایش‌ ابزار تجزیه‌وتحلیل زبان را آغاز کرده است که براساس نحوه‌ی تایپ کردن افراد، مشخص می‌کند آیا کاربر بزرگ‌سال است یا نوجوان.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات