تیم کوک:‌ سایدلودینگ در نهایت مفهوم آزادی انتخاب کاربران را از بین می‌برد

پنج‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تیم کوک، مدیرعامل اپل، بار دیگر از الزام این شرکت به پذیرش سایدلودکردن اپلیکیشن در آیفون به‌شدت انتقاد کرد و در عین حال گفت اپل به اصل رقابت اعتقاد دارد.
تبلیغات

روز سه‌شنبه تیم کوک، مدیرعامل اپل در کنفرانس سالانه IAPP با محوریت حریم شخصی روی صحنه رفت تا بار دیگر از دغدغه‌های اپل در خصوص سایدلود کردن اپلیکیشن در آیفون صحبت کند.

کوک که حریم خصوصی را «یکی از ضروری‌ترین نبردهای زمان ما» می‌نامد، از شرکت‌هایی که برای درآمدزایی بیشتر، به جمع‌آوری داده‌های کاربران می‌پردازند، به‌شدت انتقاد و آن‌ها را به مزاحم‌های خیابانی دنیای واقعی تشبیه کرد. درمقابل، او مدعی شد که اپل «به حفاظت از افراد دربرابر مجتمع صنعتی جمع‌آوری داده که بر پایه نظارت [بر رفتار کاربران] بنا نهاده شده است، متعهد باقی خواهد ماند.»

کوک در حالی‌که با تشویق پرشور حضار که همگی از متخصصان حوزه‌ی حریم شخصی بودند، روبه‌رو شده بود، حمایتش از قوانین حریم شخصی آمریکا را مشابه با قوانینی که در چند سال اخیر در اروپا به تصویب رسیده است، اعلام کرد؛ اما اضافه کرد که او و اپل عمیقاً درمورد قوانینی که امنیت و حریم شخصی را در جهت دستیابی به هدف دیگری، مثلاً حمایت از رقابت‌گرایی، به خطر می‌اندازند؛ نگران هستند.

کوک اگرچه در صحبت‌هایش از اشاره مستقیم به این قوانین خودداری کرد، منظورش به احتمال زیاد قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا و قانون بازارهای برنامه باز ایالات متحده است که با هدف ضدانحصارگری، اپل را مجبور می‌کنند تا اجازه دهد کاربران آیفون از پلتفرم‌های جایگزین اپلیکیشن نصب کنند یا از سیستم‌های پرداختی غیر متصل به اپل پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای انجام دهند.

البته نسخه‌ی فعلی قانون بازارهای دیجیتال دیگر شامل الزام پلتفرم‌ها به اجازه‌ی سادلود کردن اپلیکیشن‌ها نمی‌شود، اما هنوز نهایی نشده است. این در حالی است که قانون بازارهای برنامه باز همچنان شامل این الزام است و کمیته قضایی سنای ایالات متحده آن را به‌تازگی تأیید کرده، اما هنوز به صحن کنگره نیامده است.

کوک در انتقاد از این قوانین گفت:‌

وجود این قوانین به شرکت‌های تشنه‌ی داده اجازه می‌دهد قوانین حریم شخصی ما را نادیده بگیرند و بار دیگر، کاربران ما را برخلاف میلشان ردیابی کنند. این قوانین همچنین راهی جلوی پای مهاجمان سایبری قرار می‌دهند تا از سد حفاظ‌های امنیتی جامعی که ایجاد کرده‌ایم، رد شوند و در تماس مستقیم با کاربران ما قرار گیرند؛ و ما هم قبلاً دیده‌ایم که این موضوع چقدر دستگاه‌های شرکت‌های دیگر را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار داده است.

کوک برای اثبات حرف خود، کاربران اندرویدی را مثال زد که اپلیکیشن‌های ردیاب کرونای ظاهراً معتبری را از جایی غیر از گوگل‌پلی دانلود و نصب کرده بودند و درنتیجه‌، گوشی‌های هوشمندشان به باج‌افزار آلوده شده بود. او در ادامه گفت:

اگر ما را مجبور کنند اپلیکیشن‌های تأیید نشده را به آیفون راه دهیم، عواقب ناخواسته‌ی آن شدید خواهد بود. و زمانی که ما چنین چیزی را می‌بینیم، وظیفه‌ی خود می‌دانیم که علیه آن صحبت کنیم و از سیاست‌گذاران بخواهیم با ما همکاری کنند تا اهدافی را پیش ببریم که من واقعاً بر این باورم که بین ما مشترک هستند، بدون اینکه لازم باشد در این مسیر حریم شخصی کاربران به خطر بیفتد.

یکی از دغدغه‌های اصلی کوک این است که سایدلود کردن ممکن است آنقدر عادی شود که اپلیکیشن‌های مهم به جای اپ استور که کوک مدعی است امن‌ترین روش دانلود است، فقط از پلتفرم‌های جایگزین قابل نصب باشند. کوک می‌گوید اگر این اتفاق بیفتد، مفهوم آزادی انتخاب کاربران از بین می‌رود، چون ممکن است احساس کنند حتماً باید اپلیکیشن‌ها را سایدلود کنند و بدین ترتیب درمعرض حملات هکرها قرار بگیرند.

تیم کوک: اپل به اصل رقابت اعتقاد دارد

کوک همچنین تلاش کرد به حضار اطمینان خاطر بدهد که «اپل به اصل رقابت اعتقاد دارد.» بااین‌حال، هیچ راه‌حل جایگزینی برای آن دسته افرادی که از کنترل مطلق اپل بر اپ استور نگران‌اند، ارائه نداد. ناتوانی کاربران به نصب اپلیکیشن از پلتفرم‌هایی غیر از اپ استور به اپل امکان داده تا هزینه‌های گزافی از توسعه‌دهندگان دریافت کند یا آن‌ها را ملزم به رعایت قوانین غیرمنصفانه کند.

این اولین بار نیست که یکی از مدیران اپل روی صحنه می‌رود تا دربرابر جمعیت زیادی از حضار از قوانینی که در جهت حمایت از رقابت‌ و مبارزه با انحصارگری وضع شده‌اند، انتقاد کند و آن‌ها را تهدیدی برای امنیت و حریم شخصی کاربر بداند. کریگ فدریکی، مدیر اجرایی اپل نیز در کنفرانس Web Summit 2021 گفته بود مأموریت اپل این است که به مردم امکان بدهد آنچه از نظر این شرکت بهترین است، انتخاب کنند. او در انتقاد شدید از سایدلود کردن گفته بود:

سایدلودکردن بهترین دوست مجرمان سایبری است و وادار کردن ما به اضافه‌کردن این ویژگی به آیفون، مثل این است که در صنعت بدافزار، تب طلا راه بیندازیم. این قانون ممکن است هر کاربر آیفون را به دام کلاه‌برداران حرفه‌ای بیندازد که مرتب در تلاش‌اند آن‌ها را فریب دهند.

تابه‌حال، هیچ‌یک از مدیران اپل اشاره‌ای به انگیزه‌ی احتمالی دیگر اپل برای مبارزه با سایدلودینگ نکرده‌اند: اینکه سایدلودینگ توانایی این شرکت را برای دریافت بخشی از درآمد فروش هر اپلیکیشن در اپ‌استور با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند.

شما درباره الزام اپل به پذیرش سایدلودکردن اپلیکیشن در آیفون چه نظری دارید؟ آیا وضعیت همان‌طوری که اپل نشان می‌دهد خطرناک است یا اینکه نگرانی اپل بیشتر جنبه منفعت شخصی دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات