لوگو جیمیل بازطراحی می‌شود

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل تصویری از نقشه‌ی فنی لوگو جدید جیمیل برای رسانه‌ها ارسال کرده که احتمالا به‌زودی به ‌مرحله‌ی رونمایی می‌رسد. در لوگو جدید، تأکید کمتری روی پاکت‌نامه دیده می‌شود.
تبلیغات

اواخر تیر امسال، گوگل در اطلاعیه‌ای گفت جیمیل (Gmail) را برای کاربران سازمانی G Suite بازطراحی می‌کند. به‌موجب این بازطراحی، سرویس‌های Chat و Meet و Rooms گوگل به جیمیل اضافه شدند تا بتوان به‌سادگی در یک پلتفرم به همه‌ی آن‌ها دسترسی پیدا کرد. هم‌اکنون، این قابلیت در حال انتشار برای کاربران سازمانی G Suite است و تمامی حساب‌های کاربری شخصی جیمیل اکنون از تب اضافی Meet بهره می‌برند. ظاهرا تغییراتی که گوگل در جیمیل اعمال می‌کند، فعلا قرار نیست به‌اتمام برسند. اهالی مانتین‌ویو با انتشار تیزری جدید به‌صورت غیرمستقیم اعلام کرده‌اند طراحی ظاهری جیمیل به‌زودی دستخوش تغییر می‌‌شود و فرایند تغییرات با آیکون آغاز خواهد شد. 

رسانه‌ی 9to5Google در گزارشی نوشت تصویری از گوگل دریافت کرده که نشان می‌دهد این شرکت به‌احتمال زیاد فرایند کار روی لوگو جدید جیمیل را آغاز کرده است. در نگاه اول، این اتفاق چندان تعجب‌برانگیز نیست؛ زیرا در بهمن ۱۳۹۸ نیز، گوگل لوگو سرویس مپس را متحول و آن را ساده کرد. لوگو جدید گوگل مپس شامل هر چهار رنگ تشکیل‌دهنده‌ی لوگو اصلی شرکت است و همچون علامت سنجاق (برای انتخاب‌کردن مقصد) در داخل خود اپلیکیشن به‌نظر می‌رسد. چند ماه بعد، سرویس گوگل فوتوز تغییراتی ظاهری تجربه کرد و لوگوش بسیار ساده‌تر از قبل شد.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، بسیاری از سرویس‌های گوگل با تغییرات ظاهری مواجه شده‌‌اند تا بیشتر با لوگو اصلی شرکت سازگار باشند. نقشه‌ی فنی مربوط ‌به لوگو جدید جیمیل که برای رسانه‌ها ارسال شده، نحوه‌ی ساخت آن را نشان می‌دهد. در لوگو، به‌وضوح حرف M را شاهد هستیم؛ با‌این‌حال، آیکون پاک‌ ‌نامه به‌طور واضح در آیکون جدید دیده نمی‌شود. از سال ۲۰۱۳ تاکنون، لوگو اصلی جیمیل همچون پاکت ‌نامه به‌نظر می‌رسد؛ اما ظاهر کلی لوگو جیمیل از زمان آغاز به ‌کار این سرویس در سال ۲۰۰۴ تاکنون، تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

در طراحی جدید، لوگو جیمیل تغییرات محسوسی کرده است. ناگفته نماند در لوگو جدید، می‌توانیم رگه‌هایی از پاکت ‌نامه پیدا کنیم؛ اما این عنصر کمتر از قبل در کانون توجه قرار دارد. فضای سفید بالا و پایین بخش مرکزی حرف M به‌گونه‌ای طراحی شده است تا باعث شود ساده‌تر بتوانیم پاکت نامه را در ذهن خود تداعی کنیم. امروزه، بسیاری از آیکون‌های مدرن سیستم‌‌عامل‌های اندروید و iOS پس‌زمینه‌ی شفاف دارند و ظاهرا لوگو جدید جیمیل هم از این قاعده پشتیبانی می‌کند تا جذاب‌تر به‌نظر برسد. لوگو جدید جیمیل صاف است و گوشه‌های خارجی آن بسیار مدورتر از قبل شده‌اند تا با زبان طراحی مدرن گوگل سازگارتر باشد.

نقشه فنی لوگو جدید جیمیل / Google Gmail سفید

تصویری که گوگل برای 9to5Google ارسال کرده است.

حال که بحث به طراحی‌های مدرن رسید، بهتر است بدانید که نقشه‌ی فنی لوگو جیمیل هیچ رنگی ندارد؛ البته شکی نداریم که گوگل لوگو نهایی را به رنگ‌های آبی و سبز و زرد و قرمز مزین خواهد کرد. سرویس جیمیل سال‌ها است که تأکید ویژه‌ای روی رنگ قرمز می‌کند؛ اما رگه‌های رنگ قرمز در دیگر سرویس‌های گوگل بسیار کاهش یافته است. در نسخه‌ی امروزی جیمیل، رنگ قرمز برای گزینه‌ی شناور Compose و نوار پایینی به‌کار می‌رود. 

بررسی چند سال اخیر نشان می‌دهد گوگل، تنها زمانی لوگو را تغییر می‌دهد که قصد داشته باشد تغییرات گسترده‌تری در آن سرویس اعمال کند؛ بنابراین، منطقی است اگر پیش‌بینی کنیم که گوگل بخواهد در ماه‌های آینده، رابط کاربری جیمیل را نیز با تغییرات محسوسی همراه و آن را با آیکون جدید، سازگارتر کند.

برنامه‌هایی که گوگل برای جیمیل در سر می‌پروراند، به تغییرات ظاهری محدود نیستند. اهالی مانتین‌ویو در کنفرانس Cloud Next با محوریت توسعه‌دهندگان، اعلام کردند جیمیل به تب‌های اضافی Chat و Rooms مجهز می‌شود و حتی ازطریق آن خواهید توانست اسناد Docs را ویرایش کنید. تمامی این قابلیت‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند جیمیل از اپلیکیشن‌های سنتی ایمیل‌محور فاصله بگیرد و قابلیت‌های کاربردی بیشتری داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات