مایکروسافت زبان طراحی فلوئنت دیزاین را به اپلیکیشن‌های موبایل می‌آورد

جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت با هدف افزایش بهره‌وری کاربران، زبان طراحی فلوئنت دیزاین را به اپلیکیشن‌های موبایل خود در دو پلتفرم اندروید و iOS‌ می‌آورد.
تبلیغات

جان فریدمن، قائم‌مقام سازمانی مایکروسافت در واحد پژوهش و طراحی، طی پستی در وب‌سایت مدیوم، از بازطراحی اپلیکیشن‌های موبایل پیشتاز شرکت متبوعش خبر داد. به‌گفته‌ی فریدمن اوتلوک، وان‌درایو، ورد، اکسل و پاورپوینت هم‌اکنون بازطراحی شده‌اند و نسخه‌ی جدید تیمز، یامر و پلنر نیز در راه است. تصمیم مایکروسافت برای بازنگری در طراحی اپلیکیشن‌هایش، تلاش ادامه‌دار این شرکت برای آوردن خدمات و اپلیکیشن‌های بهره‌وری خود به تمام پلتفرم‌های موبایل را نشان می‌دهد.

بازطراحی اپلیکیشن‌ها برای رسیدن به دو هدف انجام می‌شود؛ آوردن زبان طراحی فلوئنت‌دیزاین به دنیای اپلیکیشن‌های موبایل و فراهم‌سازی امکان بهره‌وری سریع برای کاربران موبایل. فریدمن درباره‌ی فرایند طراحی و پژوهش انجام‌شده پیرامون آن توضیح می‌دهد. یکی از دیدگاه‌های گروه پژوهشی مایکروسافت این است که اگرچه افراد روزانه چندین ساعت با گوشی هوشمندشان سپری می‌کنند، انجام هر عملی با گوشی، تنها ۲۰ تا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد. برای بهبود بازه‌های زمانی کوتاه بهره‌وری، مایکروسافت اپلیکیشن‌های موبایل خود را با هدف انجام «میکروتسک‌ها» تغییر می‌دهد.

چندین قابلیت و تغییر برای انجام راحت‌تر وظایف روی گوشی پیاده شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به قابلیت‌های Play My Emails و Read Aloud در اپلیکیشن‌های اوتلوک و ورد اشاره کرد. مایکروسافت همچنین قابلیت‌هایی همچون اسکن اسناد و جداول را با هدف بهبود بهره‌وری به آفیس و وان‌درایو اضافه کرده است.

فلوئنت‌دیزاین چارچوبی از اصول طراحی اپلیکیشن محسوب می‌شود. در ابتدا هدف از آن برای متحول‌ساختن ویندوز ۱۰ بود؛ اما اکنون مایکروسافت فلوئنت‌دیزاین را به اپلیکیشن‌های موبایل خود نیز می‌آورد. اپلیکیشن‌های بازطراحی‌شده‌ی آفیس، المان‌های فلوئنت‌دیزاین را در سراسر تجربه‌ی اپلیکیشن، شامل آیکون، صفحه‌ی اسپلش، سلول‌ها، کارت‌ها، تایپوگرافی، مخاطبان و فهرست فایل‌ها دارند.

مایکروسافت در زمان بازنگری در طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، گروه ۴۰ نفره‌ای از طراحان را برای ایجاد تول‌کیت رابط کاربری موبایل به‌کار گمارد؛ ابزاری که امکان استفاده‌ی راحت‌تر اجزای مشابه را در سراسر اپ‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این ابزارها برای طراحان دیگری که به ساخت اپ‌هایی منطبق بر قواعد مایکروسافت علاقه‌مند هستند، در دسترس قرار می‌گیرند.

فلوئنت دیزاین موبایل

تعداد کاربران اپلیکیشن‌های موبایل مایکروسافت در دو پلتفرم iOS و اندروید روزبه‌روز در حال افزایش است و فریدمن باور دارد که بهره‌گیری اپلیکیشن‌های موبایل از زبان طراحی واحد، به بهره‌وری بیشتر افراد کمک می‌کند. او می‌گوید:

هنگامی که اپلیکیشن‌های موبایل اتصال پیوسته‌ای داشته باشند و حس مشابهی را انتقال دهند، بار شناختی با از بین‌رفتن نیاز به یادگیری مجدد الگوی اپلیکیشن‌ها و ناوبری، کاهش می‌یابد. این موضوع برای ما اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که در حال سرمایه‌گذاری روی سناریوهای بهره‌وری Side-by-Side در آیپد و سرفیس دوئو هستیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات