ایلان ماسک با عمل به وعده‌ قبلی، الگوریتم توییتر را متن‌باز کرد

شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو توییتر Twitter روی نیم رخ صورت ایلان ماسک در سایه
ایلان ماسک همان‌طور که قبل از تصاحب توییتر وعده داده بود، الگوریتم این شبکه‌ی اجتماعی را متن‌باز کرد.
تبلیغات

توییتر بخشی از کد منبع (سورس‌کد) خود را که تصمیم می‌گیرد کدام توییت‌ها در تایم‌لاین شما نمایش داده شوند، در گیت‌هاب منتشر کرده است. توییتر در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داده که الگوریتم این شبکه‌ی اجتماعی به‌هنگام تعیین توییت‌های صفحه‌ی For You به چه مواردی دقت می‌کند و چگونه سراغ رتبه‌بندی و فیلتر این توییت‌ها می‌رود.

بر اساس گزارش ورج، الگوریتم پیشنهاد محتوای توییتر در سه مرحله عمل می‌کند. این الگوریتم در مرحله‌ی اول بهترین توییت‌ها را از منابع پیشنهادی مختلف جمع‌آوری می‌کند. در مرحله‌ی بعد، این توییت‌ها با بهره‌گیری از یک مدل یادگیری ماشین رتبه‌بندی می‌شوند. الگوریتم در سومین مرحله، توییت حساب‌های بلاک‌شده، توییت‌های مشاهده‌شده و توییت‌هایی را که ایمن نیستند، فیلتر می‌کند. در نهایت توییت‌ها وارد صفحه‌ی For You می‌شوند.

توییتر در توضیح بیشتر می‌گوید که الگوریتم نرم‌افزاری در مرحله‌ی اول به حدودا ۱٬۵۰۰ توییت نگاه می‌اندازد. هدف نهایی توییتر این است که ۵۰ درصد از توییت‌های تایم‌لاین For You مربوط‌به کسانی باشد که آن‌ها را فالو کرده‌اید؛ افرادی که توییتر از آن‌ها به‌عنوان حساب‌های داخل شبکه یاد می‌کند. ۵۰ درصد باقی‌مانده، توییت حساب‌های خارج از شبکه است، حساب‌هایی که توسط شما فالو نشده‌اند.

توییتر می‌گوید سیستم رتبه‌بندی در تلاش است برای افزایش لایک، ری‌توییت و منشن‌های هر توییت بهینه‌سازی شود. الگوریتم نرم‌افزاری توییتر همچنین تلاش می‌کند جلوی نمایش بیش‌از‌حد توییت‌های یک شخص خاص را بگیرد تا توییت افراد مختلف را در صفحه‌ی For You مشاهده کنید. جزئیات دقیق‌تر در کد منبع توییتر که در گیت‌هاب منتشر شده قابل‌رؤیت است. پژوهشگران بررسی این کد منبع را شروع کرده‌اند.

ایلان ماسک قبل از تصاحب توییتر گفته بود که قصد دارد الگوریتم این شبکه‌ی اجتماعی را متن‌باز کند. ۸۳ درصد از کسانی که در نظرسنجی ایلان ماسک شرکت کرده بودند، با این پیشنهاد موافقت کردند.

متن‌بازکردن الگوریتم توییتر بسیار پیچیده‌تر از تصورات ایلان ماسک است
متن‌بازکردن الگوریتم توییتر بسیار پیچیده‌تر از تصورات ایلان ماسک است
مطالعه '5

ایلان ماسک می‌گوید آنچه که در گیت‌هاب منتشر شده تمامی بخش‌های سیستم پیشنهاد محتوا نیست، اما اکثر آن‌ را دربرمی‌گیرد. بقیه‌ی کد منبع این سیستم در آینده منتشر خواهد شد. ماسک می‌گوید که امیدوار است پژوهشگران متفرقه‌ی خارج از توییتر بتوانند با ذکر دلایل منطقی توضیح دهند که چه توییت‌هایی باید به کاربران نشان داده شود. مدیرعامل پرحاشیه‌ی توییتر به دنبال تکرار موفقیتی است که سیستم‌عامل لینوکس در دنیای متن‌باز به آن دست پیدا کرد.

انتشار عمومی کد منبع با متن‌باز کردن آن تفاوت دارد. منظور از متن‌باز شدن کد توییتر این است که کاربران بتوانند تغییرات مدنظرشان را ثبت کنند تا در توییتر اعمال شود. توییتر برای دست‌یابی به این هدف باید تلاش بیشتری انجام دهد و سیستم‌های دقیقی روی کار بیاورد تا از ورود کدهای مخرب جلوگیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات