وقتی طوفان خورشیدی، آسمان ایران و جهان را رنگ‌آمیزی کرد

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آسمان پرستاره و درختی زیر نور شفق قطبی
به‌لطف طوفان ژئومغناطیسی ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت)، مردم در ایالات متحده و جهان، ازجمله ایران، شانس تماشای نمایشی نادر از شفق‌های قطبی را پیدا کردند.
تبلیغات

شفق شمالی، جمعه‌‌شب ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت) منظره‌ی نادری را برای ساکنان سراسر ایالات متحده و برخی مناطق جهان مثل ایران،‌ آلمان، سوئیس، چین، انگلیس، اسپانیا و کشورهای دیگر فراهم کرد. طوفان خورشیدی قدرتمند باعث شد تا چنین منظره‌‌ی حیرت‌انگیزی در مناطق جنوبی نیز به تصویر کشیده شود. شفق‌های شمالی معمولاً فقط از نواحی شمالی زمین قابل مشاهده هستند؛ اما به‌دلیل قدرت این طوفان خورشیدی خاص، شفق‌های قطبی بسیار دورتر‌ از حد‌معمول در جنوب قابل مشاهده بودند و حتی تا نقاط بسیار جنوبی مثل آلاباما و شمال کالیفرنیا می‌رسیدند که اتفاقی بسیار نادر است.

عکاسان ایرانی نیز تصاویری را از این پدیده‌ی تماشایی در نقاط ایران منتشر کرد‌ه‌اند. در ادامه تصویر شفق قطبی در کویر سه‌قلعه‌ی خراسان جنوبی را به عکاسی آزاد کریمی و حسین نصری و تصویر شفق قطبی برج رِسکِت ساری را به عکاسی فاطمه مرادی، تماشا می‌کنید.

شفق قطبی کویر سه‌قلعه در خراسان جنوبی
کویر سه‌قلعه خراسان جنوبی
عکاس: آزاد کریمی
شفق قطبی کویر سه‌قلعه در خراسان جنوبی
کویر سه‌قلعه خراسان جنوبی
عکاس: آزاد کریمی
شفق قطبی کویر سه‌قلعه در خراسان جنوبی
کویر سه‌قلعه خراسان جنوبی
عکاس: حسین نصری
شفق قطبی برج رِسکِت ساری
برج رِسکِت ساری
عکاس: فاطمه مرادی

همان‌طور که بسیاری از مردم مشتاق طی این رویداد پی بردند، استفاده از اپلیکیشن دوربین گوشی، راهی هوشمندانه و ساده برای دیدن برخی از رنگ‌های شفق است. به‌لطف تمام پردازش‌های جذاب در گوشی‌های مدرن، از جمله حالت low-light، حساسیت دوربین به اندازه‌ای بالا است که بشود برخی از شفق‌های شمالی را در زمان واقعی مشاهده کرد.

در ادامه تعدادی از تصاویر خوش‌رنگ‌ولعابی را که در ایالات متحده از این پدیده ثبت شده است، تماشا خواهید کرد.

شفق قطبی
شفق قطبی
شفق قطبی بر فراز آسیاب
شفق قطبی مردی روی سنگ ها
شفق قطبی
 زوجی در پس زمینه شفق قطبی
درختان زیر نور شفق قطبی
جاده‌ای با نمای شفق قطبی
مردم درحال عکاسی از شفق قطبی
ساختمانی زیر نور شفق قطبی
شفق قطبی
شفق قطبی بالای ساختمانی در فلوریدا
شفق قطبی
شفق قطبی

امیدواریم از تماشای تصاویر شفق قطبی و رنگ‌های جذابش در آسمان لذت برده باشید. دیدگاه شما در مورد این تصاویر چیست‌؟ شما تاکنون شانس تماشای شفق قطبی را داشته‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات