نگاهی به تصاویر استیو مک کوری، خالق پرتره دختر افغان

چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کم‌تر کسی پیدا می‌شود که پرتره معروف دختر افغان و غمی که در چهره معصومانه دخترک دیده‌ می‌شد را به یاد نیاورد. با استیو مک‌کوری عکاس این تصویر و سایر عکس‌ها و نگاه شگفت‌انگیزش به جهان بیش‌تر آشنا شویم.
تبلیغات

عکاس‌های کمی وجود دارند که به اندازه استیو مک‌کوری با کارهای به یادمادنی‌اش، شناخته شده‌ باشند. پرتره دختر افغان باعث شناخته شدن و شهرت او در سراسر جهان شد، اما تمام کارهای او، از به یادماندنی‌ترین تا دیده‌نشده‌ترین آن‌ها، از دید فوق طبیعی او در شکار احساسات و به تصویر کشیدن‌ آن‌ها در پرتره‌های منحصر‌به‌فرد حکایت می‌کند.

در ۶ آوریل ۲۰۱۵، نمایشگاهی از چهار دهه فعالیت این هنرمند بزرگ، با جمع‌آوری ۱۵۰ پرتره از کارهای او با نام Oltre lo Sguardo در ویلا رئال دی‌مونزا در ایتالیا برگزار شد. ویدئوی زیر که با حضور استیو مک‌کوری تهیه شده است، از زبان او، اهداف و پروسه کاری، اولویت‌ها و دغدغه‌های او را به عنوان یک عکاس توضیح می‌دهد.

این نمایشگاه توسط انجمن هنری سیویتا (Civita) و سادست 57 (Sudest57) با موضوع «آن‌سوی تفاوت‌ها» برگزار شد. این موضوع با الهام این تفکر استیو مک‌کوری انتخاب شده‌است که عکاسی به ما اجازه می‌دهد فراتر از تفاوت‌هایمان به هم بنگریم و بتوانیم بدون توجه به این‌که از کدام نقطه این جهان آمده‌ایم، با هم ارتباط برقرار کنیم.

مک‌کوری در مصاحبه‌ای با دیزاین‌بوم (DesignBoom) که پیش از برگزاری نمایشگاه صورت گرفت، گفت:

«برای من یک پرتره به معنای ارتباط است. شما به طریقی با یک شخص ارتباط پیدا می‌کنید، دیداری یا احساسی. من همیشه بر این باور بوده‌ام که داستان زندگی آدم‌ها بر روی صورتشان نوشته شده‌است. این شگفت انگیز است، راهی که شما در عکاسی پرتره، برای ارتباط با یک شخص پیدا می‌کنید مانند طی کردن یک مسیر عرفانی است. توضیح دادن در این مورد دشوار است. وقتی آن را درک می‌کنید که با آن روبرو شده‌‌باشید.»

در ادامه می‌توانید تعدادی از کارهای ارائه شده استیو در نمایشگاه ویلا رئالی دی‌مونزا در آپریل ۲۰۱۵ را مشاهده کنید. همچنین برای دیدن آثار بیش‌تر از این عکاس می‌توانید به وبسایت او مراجعه کنید.

عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
عکس استیو مک‌کوری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات