مهاجرت شگفت‌انگیز حیوانات تانزانیا

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مهاجرت سالانه میلیون‌ها حیوان وحشی در تانزانیا که هر سال در پی آب و غذا این دشت پهناور را می‌پیمایند، یکی از شگفت‌انگیزترین صحنه‌های حیات وحش را خلق می‌کند.
تبلیغات

تانزانیا یکی از بهترین مکان‌های دیدنی حیات وحش و طبیعت زیبا در طول هزاران سال است. سرزمینی با وسعت ۹۴۷.۳۰۳ کیلومتر مربع دارای معروف‌ترین پارک‎های ملی و ذخایر طبیعی در جهان با چشم‌اندازهای متنوع و جمعیت متراکم از حیات وحش مانند پارک ملی سرنگتی و دهانه گورونگورو.

یکی از معروف‌ترین پدیده‌های طبیعت تانزانیا مهاجرت عظیم حیوانات آن است؛ بزرگ‌ترین مهاجرت زمینی که بیش از دو میلیون حیوان برای تغییر زیستگاه خود دست به حرکت و مهاجرت دسته‌جمعی می‌زنند. گله‌ها در جستجوی چمن تازه در مسیری منظم مهاجرت می‌کنند که این حرکت در یک چرخه ثابت بین تانزانیا و کنیا رخ می‌دهد.

آوریل: بهشت حیات وحش

آوریل یکی از زیباترین ماه‌ها برای دیدن تانزانیا است؛ پس از باران فصلی، منطقه‌ی حفاظت‌شده مملو از گیاهان سبز می‌شود و به همین دلیلی گله‌های حیوانات مهاجر اغلب در اطراف مرکز منطقه سرنگتی یافت می شوند. پرسه زدن تعداد زیادی گاومیش‌ آفریقایی در اطراف دشت‌های بی‌پایان،نمایی فوق‌العاده به وجود می آورد. مثل همیشه، حضور گله‌ها بسیاری از شکارچیان را به آن منطقه می‌کشاند. 

بچه شیرها در طلوع آفتاب در دشت بازی می‌کنند

مهاجرت عظیم در تانزانیا
مهاجرت عظیم در تانزانیا1

  تصاویری نادر و منحصربه‌فرد از پلنگ‌های وحشی نر و ماده؛ این پلنگ ها مرموز و منزوی هستند و به‌ندرت با هم دیده می‌شوند

مهاجرت عظیم

گله گاومیش‌های آفریقایی در دشت‌های سرنگتی

شیرهای نر و ماده در گلزارهای منطقه آتشفشانی گورونگورو

منظره غیر معمول با گردش یک فیل بزرگ در میان زمین‌های پوشیده از گل گورونگورو

مهاجرت عظیم

اوت: عبور از رودخانه مارا

در طول ماه مه فصل بارانی به پایان می‌رسد و تانزانیا خشک‌تر می‌شود. گله‌ها جستجوی خود را برای یافتن علف‌های تازه ادامه می‌دهند و به سمت شمال از طریق راه غربی سرنگتی، از رودخانه گرومتی(Grumeti) عبور می‌کنند تا در حوالی ماه اوت به رودخانه‌ی مارا در مرز تانزانیا و پارک ملی ماسای مارا (Masai Mara) درکنیا  می‌رسند. عبور از رودخانه مارا نقطه‌ی اوج در سفر بعدی آن‌ها است.

برخورد گاومیش‌ها و کروکودیل‌ها در این رودخانه‌ها صحنه‌های عجیبی خلق می‌کند. گله‌ها معمولا در چند نقطه در نزدیکی رودخانه جمع می‌شوند و به دنبال مکانی مناسب برای عبور هستند. هنگامی که یکی از آن‌ها اقدام به عبور از رودخانه می‌کند، سایرین نیز از او پیروی می‌کنند.

مهاجرت عظیم
مهاجرت عظیم

گاومیش‌های آفریقایی در حال عبور از رودخانه مارا

شیر نر در زمین‌های خشک دهانه آتشفشانی گورونگورو

کرگدن ها در یک برکه خشک‌شده در سرنگتی

فوریه: فصل زایش

درحوالی ماه اکتبر، پس از گذشت چند ماه بین ماسای مارا و شمال سرنگتی، گله‌ها سفر خود را به جنوب در تانزانیا به سمت قسمت جنوب سرنگتی شروع می‌کنند. در ماه‌های نوامبر و دسامبر، فصل بارندگی کوتاه، تانزانیا را دوباره زنده می‌کند. 

در حول و حوش ماه فوریه، گله‌ها به منطقه Ndutu در جنوب سرنگتی برای گذراندن اوج سفر بعدی (فصل زاد و ولد) می‌رسند. در یک دوره‌ی کوتاه در حدود ۳-۲ هفته در ماه فوریه، تمام گاومیش‌ها بچه‌های خود را به دنیا می‌آورند و روزانه هزاران گوساله به دنیا می‌آیند!

در رویداد بزرگ زایش، وجود تعداد زیادی گاومیش‌ تازه متولدشده در اطراف گله که بیشتر از تعداد شکارچیان است، باعث حفاظت آن‌ها می‌شود. با این وجود هنوز هم برای هر شکارچی، منبع تغذیه آسانی است. دسته‌ی بزرگ از گاومیش‌ها، گربه‌های بزرگ و سایر شکارچیان را در آن منطقه هوشیار می‌کند. قلمرو شیرها در نزدیک گله‌ها، باعث دو برابر شدن شکارشان می‌شود و بسیاری از یوزپلنگ‌ها به آن منطقه کوچ می‌کنند تا از فرصت ورود گوساله‌های درمانده جدید استفاده کنند.

یوزپلنگ ماده بعد از تعقیب و شکار بز کوهی در منطقه Ndutu

مهاجرت عظیم
مهاجرت عظیم

ماده شیر در کمین گورخر در منطقه Ndutu

ماده شیر در حال خوردن شکار خود در منطقه Ndutu

آهوهای نر در حال مبارزه برای غلبه برهم در منطقه Ndutu

آوریل: در خاتمه

چرخه‌ی زندگی سال بعدی و تلاش برای بقا و جستجوی غذا در تانزانیا ادامه دارد.

شیر نر جوان روی صخره Kopi در پارک ملی سرنگتی

غزال‌های نر تامسون در حال مبارزه در پارک ملی سرنگتی

مهاجرت عظیم
مهاجرت عظیم

شیر نر و ماده در پارک ملی سرنگتی

مهاجرت عظیم

یک منظره فوق‌العاده از کرگدن ماده به همراه بچه کرگدن؛ آن‌ها خجالتی هستند و اغلب از فواصل دور دیده می‌شوند

تعدادی فیل در دشت‌های پوشیده از چمن در پارک ملی تارانگایر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات