مانیتور کورسیر زنیون فلکس در حالت تخت

بررسی مانیتور Xeneon Flex کورسیر؛ تخت یا خمیده به انتخاب شما

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
کورسیر زنیون فلکس اولین مانیتور دنیا با پنل خم‌شونده به‌حساب می‌آید و می‌تواند نویدبخش فُرم‌فکتوری جدید و البته لوکس برای مانیتورها باشد.
تبلیغات

تا همین چند سال پیش که هنوز گوشی‌های تاشو وارد بازار نشده بودند، تصور این موضوع واقعاً سخت و دور از انتظار بود که نمایشگری دراختیار داشته باشیم که با اراده‌ ما خم و دوباره تخت شود. حالا اسمارت‌فون‌های تاشو آن‌قدر از هر گوشه‌و‌کناری سبز شده‌اند که مفهوم این تکنولوژی را برایمان تا حد زیادی جا انداخته‌اند و دیگر تقریباً به دیدن نمایشگرهای تاشو، حداقل در ابعاد گوشی‌ها عادت کرده‌ایم.

بااین‌حال، دنیای تکنولوژی همیشه پر از شگفتی است. کورسیر با مانیتور زنیون فلکس تکنولوژی پنل‌های خم‌شونده را برای اولین‌بار به دنیای مانیتورها می‌آورد؛ جایی که دیگر از نمایشگرهای شش‌هفت اینچی خبری نیست و صفحه‌ای با ابعاد ۴۵ اینچ، دربرابر چشمانمان تغییر وضعیت می‌دهد. با وجود چنین محصولی، دیگر نیازی نیست برای انتخاب مانیتور در دوراهی پنل تخت یا خمیده سردرگم باشیم؛ البته اگر بتوانیم هزینه‌ محصولی ۲۰۰۰ دلاری را متحمل شویم.

تماشا در یوتیوب

زنیون فلکس تقریباً تمام مشخصه‌های مانیتور گیمینگ‌محتوامحور همه‌چیزتمام را تیک می‌زند. از مجموعه مشخصاتی شامل نمایشگر OLED با وضوح ۱۴۴۰ در ۳۴۴۰ پیکسل (WQHD) و نسبت تصویر عریض ۲۱:۹ و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز، انتظار دیگری جز تجربه‌ بصری منحصربه‌فرد نمی‌توان داشت.

گشتن در بخش محصولات زومیت با مانیتور کورسیر زنیون فلکس

برای شروع صحبت درباره‌ زنیون فلکس، چاره‌ای نداریم جز اینکه ابتدا به‌سراغ اصلی‌ترین خصیصه‌ آن برویم: نمایشگر خم‌شونده. تغییر وضعیت پنل به‌کمک دو بازو در پشت مانیتور و البته دسته‌های تعبیه‌شده در دو طرف نمایشگر انجام می‌شود. با گرفتن دسته‌ها و فشار مانیتور به‌سمت داخل (یعنی به‌سمت خودتان) پنل خم می‌شود و با فشار مانیتور به‌سمت بیرون، نمایشگر را به حالت تخت می‌توانید دربیاورید.

نمایشگر خم‌شونده، تنها بخشی از جذابیت‌های مانیتور ۲۰۰۰ دلاری کورسیر است

به‌لطف دو دکمه که روی دسته‌ها تعبیه شده‌اند، می‌توان آن‌ها را جمع یا باز کرد. درواقع، زمانی‌که به تغییر وضعیت پنل نیاز ندارید، دسته‌ها را به‌سمت داخل فشار می‌دهید تا از دو طرف مانیتور بیرون نباشند و به جایی گیر نکنند و به‌طور‌کلی، مزاحمت کمتری برایتان ایجاد کنند.

دسته‌های دو طرف مانیتور کورسیر زنیون فلکس
دسته‌های دو طرف مانیتور کورسیر زنیون فلکس
پنل پشت مانیتور کورسیر زنیون فلکس
پنل پشت مانیتور کورسیر زنیون فلکس

برای من، حداقل در چند ساعت اول کار با مانیتور، خم و تخت کردن پنل استرس‌زاترین بخش بود و به این فکر می‌کردم که نکند موقع تغییر وضعیت پنل، فشار بیش‌ازحد به آن وارد کنم. خوشبختانه وقتی پنل به‌ حد نهایی وضعیت خود می‌رسد، بازوهای پشتی با تولید صدای «تق»، موضوع را به‌ اطلاع شما خواهند رساند تا بدانید که دیگر نباید فشار بیشتری به آن وارد کنید.

تغییر وضعیت پنل در ابتدا کمی استرس‌زا است؛ اما بعداً به آن عادت می‌کنید

حتماً شما هم موافق هستید که برای مانیتوری با این ابعاد، کیفیت متریال بدنه و به‌خصوص قرص و محکم بودن آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. خبر خوش اینکه کورسیر از این نظر کم‌کاری نکرده و برای مدیریت وزن پنل ۴۵ اینچی و عریض، پایه و بازوی قدرتمندی را در نظر گرفته است.

نمایشگر زنیون فلکس به بازویی قطور و مستحکم متصل است و وزن این مجموعه نیز روی پایه‌ هشت‌شکل نسبتاً عریضی قرار می‌گیرد. حین تغییر وضعیت پنل و با‌توجه‌به فشاری که به آن وارد می‌شود، پایه و بازو استحکام خوبی از خود نشان می‌دهند و مجموعه لق نمی‌زند. به‌جز اینکه می‌توان شیب پنل را بین زوایای ۵- تا ۱۲٫۵ درجه تغییر داد (Tilt)، پایه‌ زنیون فلکس امکان تنظیم‌پذیری بیشتر مثل چرخش یا ارتفاع متغیر را دراختیار قرار نمی‌دهد.

پایه‌ی مانیتور کورسیر زنیون فلکس
تنظیم زاویه مانیتور کورسیر زنیون فلکس

تمام بخش پشتی مانیتور به‌استثنای بازوهای خم‌شونده و بازوی نگه‌دارنده، براق و صاف است و از نورپردازی یا طرح‌های مختلف خبری نیست. البته بدنه‌ بازوی نگه‌دارنده‌ مانیتور، به طرح شبکه‌ای مزین شده است و لوگوِ کورسیر نیز روی آن دیده می‌شود. طرح شبکه‌ای مذکور احتمالاً برای کمک به کاهش وزن مجموعه تعبیه شده است؛ اما زنیون فکلس همچنان ۸٫۸ کیلوگرم وزن دارد و جابه‌جاکردن آن مشکل بزرگی به‌حساب می‌آید.

ازنظر درگاه هیچ کم‌وکسری نخواهید داشت

اکثر درگاه‌های اصلی مانیتور روی ضلع پشتی بازوی نگه‌دارنده به‌صورت عمودی قرار گرفته‌اند. بقیه‌ درگاه‌ها نیز روی همین بازو، اما در ضلع جلو و زیر مانیتور تعبیه شده‌اند.

درگاه‌های پشت

  • دو درگاه HDMI 2.1 با نرخ انتقال ۲۴ گیگابیت‌برثانیه
  • یک درگاه Display Port 1.4
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 1 تایپ C با نرخ انتقال داده ۵ گیگابیت‌برثانیه و پشتیبانی از دیسپلی‌پورت و پاور دلیوری ۳۰ وات
  • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 تایپ A با نرخ انتقال داده‌ ۵ گیگابیت‌برثانیه
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 1 تایپ C (آپ‌استریم) با پشتیبانی از پاور دلیوری
  • درگاه پاور

درگاه‌های جلو

    • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 تایپ A با نرخ انتقال داده‌ ۵ گیگابیت‌برثانیه
    • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون

درکنار درگاه‌های جلو، دکمه‌های منو و پاور و تغییر Input یا ورودی مانیتور نیز تعبیه شده‌اند.

درگاه‌های مانیتور کورسیر زنیون فلکس
درگاه‌ها و دکمه‌های مانیتور کورسیر زنیون فلکس

درواقع، پنل‌های خمیده بخشی از کمان یک دایره هستند و شعاع آن دایره، پارامتر اصلی برای نشان‌دادن میزان خمیدگی مانیتورها به‌حساب می‌آید. بیشترین خمیدگی مانیتور کورسیر 800R است؛ یعنی مانیتور روی دایره‌ای با شعاع ۸۰۰ میلی‌متر جای می‌گیرد. بااین‌حساب، هرچه عدد مذکور کوچک‌تر باشد (یعنی شعاع دایره کمتر باشد)، خمیدگی مانیتور بیشتر خواهد شد.

اتفاقاً بهترین فاصله برای کار با مانیتور نیز مرکز دایره‌ مذکور است. بدین‌ترتیب، اگر سرتان در فاصله ۸۰ سانتی‌متری مانیتور قرار داشته باشد، بهترین تجربه بصری را خواهید داشت. اگر بیش‌ازحد استاندارد نزدیک مانیتور کورسیر نشسته باشید، هم دچار گردن‌درد می‌شوید و هم تراکم پیکسلی مانیتور روی اعصابتان می‌رود.

بازی و تماشای محتوا روی مانیتور کورسیر دریچه‌ای جدید به دنیای لذت بصری باز می‌کند

پنل زنیون فلکس ابعادی برابر با ۴۵ اینچ دارد و برای خودش یک‌ پا تلویزیون به‌حساب می‌آید. تفاوت اصلی مانیتور کورسیر با تلویزیون‌ها به نسبت تصویر عریض و کشیده‌تر ۲۱:۹ آن باز می‌گردد. به‌لطف همین نسبت تصویر، مانیتور کورسیر برای بسیاری از کاربری‌ها گزینه‌ای ایدئال محسوب می‌شود.

ویرایش ویدیو با مانیتور کورسیر زنیون فلکس

تولیدکنندگان محتوا، گرافیست‌ها، تدوینگرها و تریدرها جزو افرادی هستند که می‌توانند بیشترین بهره را از مانیتور کورسیر ببرند؛ چراکه دیگر به ستاپ‌های چندمانیتوری نیازی نخواهند داشت و تمام محتوا و پنجره‌های مدنظرشان را روی همین مانیتور عریض می‌توانند مدیریت کنند.

وضوح WQHD یا ۱۴۴۰ در ۳۴۴۰ پیکسل روی ابعاد ۴۵ اینچ، تراکم پیکسلی ۸۳ پیکسل‌براینچ را به‌دست می‌دهد که به‌خصوص در فواصل نزدیک چندان خوشایند نیست؛ اما در‌صورتی‌که فاصله‌ مناسب را از مانیتور داشته باشید، اذیتتان نخواهد کرد.

فاصله مطمئن را از مانیتور رعایت کنید؛ وگرنه دردهای فیزیکی شدیدی را تجربه خواهید کرد

کورسیر زنیون فلکس قابلیت خم‌شدن را مدیون پنل OLED است. پنل‌های OLED از نوعی بستر خاص در بطن خود استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه‌ خم‌شدن می‌دهد. بااینکه پنل‌های OLED عموماً شفاف هستند و بازتاب محیط را به‌راحتی روی خود نشان می‌دهند، کورسیر برای زنیون فلکس از روکش مات استفاده کرده و به‌نوعی روند متداول را زیر پا گذاشته است.

اگر بررسی‌های زومیت را دنبال کرده باشید، طبعاً با ویژگی‌های پنل OLED به‌خوبی آشنا هستید؛ اما شاید بد نباشد این‌جا هم اندکی درباره‌شان صحبت کنیم. روشنایی پنل‌های OLED از تک‌تک پیکسل‌های تعبیه‌شده تأمین می‌شود تا بتواند عمیق‌ترین رنگ مشکی و بیشترین کنتراست را درمقایسه‌با انواع دیگر پنل ارائه کند. رنگ‌هایی که در پنل‌های OLED می‌بینید، نیز بسیار زنده و شفاف‌تر هستند.

بازی کردن روی مانیتور کورسیر زنیون فلکس

به‌لطف نمایشگر OLED و ۱۰ بیتی که می‌تواند یک‌میلیارد رنگ را نمایش دهد،‌ مانیتور کورسیر زنیون فلکس تقریباً در تمام پروفایل‌های رنگی، نه‌تنها فضاهای رنگی پایه را به‌خوبی پوشش می‌دهد؛ بلکه نزدیک به ۹۰ درصد فضای وسیع Adobe RGB را پشتیبانی می‌کند. خطای رنگ‌ها نیز مقبول است و طراحان گرافیست و تدوینگرها را می‌تواند راضی نگاه دارد.

عملکرد مانیتور کورسیر زنیون فلکس در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Adobe RGB

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Movie

۱۳۴٫۳

۷

۹۶٫۹

۵٫۳

۹۰٫۶

۵٫۴

Game

۱۰۰

۶

۹۶٫۸

۴٫۶

۹۰٫۱

۴٫۸

sRGB

۹۱٫۸

۶

۶۷٫۶

--

--

--

Text

۱۳۲٫۴

۷٫۷

۹۶٫۸

۶٫۶

۸۹٫۸

۶٫۶

Creative

۱۳۴

۷٫۳

۹۷٫۱

۵٫۴

۹۰٫۲

۴٫۴

Standard

۱۰۰

۵

۹۶٫۸

۳٫۹

۸۹٫۹

۴٫۴

HDR

۹۱٫۸

۵٫۵

--

--

--

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

بااینکه روشنایی پنل‌های OLED عالی است، به پای برخی از پنل‌های LCD پرچم‌دار نمی‌رسد. در مانیتور کورسیر از‌نظر روشنایی کم‌‌وکاستی وجود ندارد. در پروفایل‌های SDR، بیشترین روشنایی تصویر به ۸۶۰ نیت می‌رسد. برای وارد‌شدن به حالت HDR باید از منوِ تنظیمات ویندوز، گزینه‌ HDR را فعال کنید. در این شرایط، تمام پروفایل‌های دیگر مانیتور از دسترس خارج می‌شوند. روشنایی نمایشگر در حالت HDR به بیش از ۱۰۰۰ نیت خواهد رسید.

روشنایی عالی و دقت رنگ مناسب، مانیتور لوکس کورسیر را سربلند می‌کند

درکنار مزایای فراوان، مشکل Burn-in یکی از معضلات بزرگی است که گریبان‌گیر پنل‌های OLED می‌شود. مانند بسیاری از مانیتور، زنیون فلکس هم به شیوه‌هایی برای جلوگیری از Burn-in شدن پنل تکیه می‌کند. برای مثال، با استفاده از شیوه Orbit یا Pixel Shift، محتوای به‌نمایش‌درآمده به‌اندازه‌ چند پیکسل جابه‌جا می‌شود تا اثر طولانی‌مدت روی پنل نداشته باشد. کورسیر زنیون فلکس را دربرابر Burn-in شدن گارانتی می‌کند؛ اما شرایط گارانتی بسته به کشور و ناحیه، متفاوت خواهد بود.

مانیتور کورسیر زنیون فلکس از قابلیت‌های متعددی پشتیبانی می‌کند تا بتواند تمام رده‌های کاربری را به مشتری‌های بالقوه‌ خود تبدیل کند. پشتیبانی از استانداردهای Free-Sync و G-Sync باعث می‌شود که با اتصال کنسول های نسل نهم یا PC ازطریق درگاه‌های HDMI 2.1،‌ نرخ نوسازی نمایشگر با نرخ فریم بازی هماهنگ شود و پارگی تصویر به‌وجود نیاید.

برچسب انویدیا روی مانیتور کورسیر زنیون فلکس

قابلیت‌های Picture-by-Picture (تصویر درکنار تصویر) و Picture-in-Picture (تصویر‌در‌تصویر) به کاربر این امکان را می‌دهند که با استفاده از دو ورودی HDMI یا ترکیبی از ورودی‌های HDMI و دیسپلی ‌ورت و USB-C، بتواند هم‌زمان دو تصویر را روی نمایشگر مشاهده کند.

در‌صورتی‌که بیش از یک منبع به مانیتور متصل کرده باشید، سوییچ KVM تعبیه‌شده روی مانیتور به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به چند ماوس و کیبورد،‌ به‌راحتی بین منابع تصویر مختلف سوییچ کنید.

جمع‌بندی

مانیتور زنیون فلکس نه‌تنها محصولی پریمیوم و جذاب از شرکت کورسیر به‌حساب می‌آید؛ بلکه آغازکننده‌ راهی است که امیدواریم در سال‌های آینده به بلوغ برسد و فراگیرتر شود. مانیتوری ۴۵ اینچ که در آنِ واحد خم یا تخت می‌شود و از پنل OLED نیز برای نمایش محتوا بهره می‌برد، مجموعه‌ای کامل است که هرچند گران و دور از دسترس، بازهم هیجان را در وجود هر خوره‌ تکنولوژی شعله‌ور می‌کند.

تماشای ویدیو با مانیتور کورسیر زنیون فلکس

زنیون فلکس برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها گزینه‌ای واقعاً ایدئال است و نیاز به ستاپ‌های چند مانیتوری را کاملاً مرتفع می‌کند. نسبت تصویر کشیده‌ مانیتور مدیریت پنجره‌های متعدد را بسیار آسان می‌کند و برای گیمرها یا عاشقان فیلم و سریال که می‌خواهند خودشان را در محتوا غرق کنند، کم‌وکسری باقی نمی‌گذارد.

قیمت مانیتور کورسیر در زمان نگارش این بررسی حدوداً ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است و با هر متر و معیاری که برای آن در نظر بگیریم، کالایی لوکس تلقی می‌شود. بااین‌حال، اگر کسی حاضر باشد چنین هزینه‌ای را برای مانیتور متحمل شود، بعید است از کار با زنیون فلکس ناامید و دل‌زده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات