خرید VPS یا سرور مجازی از مارال هاست

دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر درزمینه علوم کامپیوتر فعالیت می‌کنید، قطعاً نام سرور مجازی را شنیده‌اید. VPS یا Virtual Private Server کامپیوتری مجازی است که در دیتاسنتر قرار دارد.
تبلیغات

منظور از کامپیوتر مجازی این است که کامپیوتر فیزیکی قدرتمندی را با نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به چندین کامپیوتر تبدیل کنیم و در اختیاری افرادی قرار دهیم که به این سیستم نیاز دارند. این سرورهای مجازی برای کارهایی همچون میزبانی سایت‌‌های پربازدید، سرورهای گیمینگ، میزبانی اپلیکیشن‌ها و وی‌پی‌ان استفاده می‌شوند. در این مطلب، شما را با مفهوم سرور مجازی و برخی کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا انتخاب مارال هاست برای خرید vps انتخابی هوشمندانه است.

VPS چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از توضیح سرور مجازی، اجازه دهید کمی راجع به سرور صحبت کنیم. با مثالی ساده شروع می‌کنیم. گاهی برای بازی، جابه‌جایی فایل، ویرایش عکس و... از گوشی خود استفاده می‌کنیم و گاهی هم از لپ‌تاپ یا سیستم دسکتاپ. درهرصورت این فقط شما هستید که در لحظه دارید از سیستم خود (موبایل یا تبلت یا کامپیوتر) استفاده می‌کنید. بااین‌حال، گاهی نیاز است که هم‌زمان چندین نفر به یک سیستم متصل شوند تا مثلاً یک بازی گروهی انجام دهند یا همگی از یک وب‌سایت بازدید و روی آن عکس آپلود کنند یا نظراتشان را به‌اشتراک بگذارند.

اگر تعداد این افراد زیاد باشد (مثلاً ۱,۰۰۰ نفر) و هم‌زمان بخواهند به این سیستم متصل شوند، طبیعتاً قوی‌ترین سیستم‌های خانگی هم قدرت لازم برای پردازش این همه درخواست را ندارند. اگر‌هم این قدرت موجود باشد، اینترنتی که این دستگاه خانگی استفاده می‌کند، سرعت و پهنای باند لازم برای سرویس‌دهی به صدها یا هزاران کاربر را ندارد. همچنین، این کامپیوتر باید به‌طور شبانه‌روزی روشن باشد تا بتواند در هر زمانی خدمات‌رسانی کند. اگر برق قطع شود، باید بلافاصله به باتری‌های مخصوص و تجهیزات برق‌رسانی پشتیبانی متصل شود تا کاربران وقفه‌ای در استفاده خود نداشته باشند.

مکانی که این کامپیوتر در آن واقع شده، باید به‌صورت شبانه‌روزی سیستم سرمایش و جریان مناسب هوا و امنیت کافی داشته باشد. پس مشاهده می‌کنید که کامپیوتر خانگی نمی‌تواند این کارها را انجام بدهد و ما به دستگاهی با شرایط متفاوت نیاز داریم. به این دستگاه سرور اختصاصی می‌گوییم. در این‌جا، منظور ما از سرور همان سرور اختصاصی است؛ کامپیوتری بسیار قوی که به شکل زیر است و درکنار سرورهای دیگر در دیتاسنتر قرار می‌گیرد.

مارال هاست

قیمت سرور اختصاصی (Bare-Metal Server) از ۱۰ میلیون تومان شروع و تا ۵۰۰ میلیون تومان و بیشتر افزایش می‌یابد. بااین‌حال، همان‌طورکه قبلاً گفتیم، برای نگه‌داری و استفاده از سرور به اینترنت پرسرعت و شرایط خاصی نیاز است که این شرایط عموماً فقط در دیتاسنترها وجود دارد. پس نیازی به خرید سرور نیست و شما می‌توانید سرور را با هزینه مشخص به‌صورت ماهانه یا سالانه از شرکت‌های هاستینگ یا دیتاسنترها اجاره کنید.

بسیاری از افراد به سروری اختصاصی با این حجم از قدرت نیاز ندارند و بخش کوچکی از این منابع هم پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها است. این‌جاست که VPS یا سرور مجازی وارد کار می‌شود. با نصب نرم‌افزار مجازی‌ساز روی سرور اختصاصی می‌توان آن را به چندین سرور مجازی تبدیل کرد و به هر‌کدام از این VPS‌ها مقدار مشخصی از منابع هارددیسک و رم و CPU را اختصاص داد.

درواقع با خرید سرور مجازی، شما اکثر امکانات سرور اختصاصی را دراختیار دارید. به‌عنوان مثال، می‌توانید سیستم‌عامل (ویندوز، لینوکس و...) مدنظر خود را روی آن نصب کنید و بسته به نیازتان نرم‌افزارهای دلخواه خود را روی آن نصب کنید. نکته مهم دیگر که احتمالاً تا این‌جا متوجه شده‌اید، این است که منظور از خرید vps در‌حقیقت اجاره ماهانه یا چند‌ماهه آن است.

اگر واقعاً قصد داشته باشید سرور بخرید، باید پس از تهیه و اسمبل قطعات و انجام تنظیمات اولیه، آن را به دیتاسنتر منتقل کنید و بسته به اندازه و تعداد سرورهای خود فضای رک مورد‌نیازتان را از آن دیتاسنتر اجاره کنید که اصطلاحاً به این عمل Colocation می‌گویند. همچنین، می‌توان در شرکت یا سازمان‌ها اتاقی را به همین منظور آماده کرد و سرور را در آن‌‌‌جا قرار داد.

کاربردهای سرور مجازی

سرورهای مجازی به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد، کاربردهای فراوانی دارند و بسیاری از افراد برای مصارف مختلف آن‌ها را تهیه می‌کنند. درواقع با خرید VPS، بسیاری از مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود. در‌ادامه، با اصلی‌ترین کاربردهای سرورهای مجازی آشنا می‌شویم:

۱. خرید سرور مجازی برای وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی پربازدید

در‌صورتی‌‌که با اهداف مختلف سایت شخصی طراحی و راه‌اندازی کرده‌اید، با گذشت مدت‌زمان کوتاه و افزایش تعداد بازدیدکنندگان، متوجه خواهید شد که هاست خریده‌شده پاسخ‌گوی نیاز شما نیست و نمی‌توانید آن‌‌طور که باید و شاید، به بازدیدکنندگان خدمات مطلوب ارائه کنید؛ از‌این‌رو با خرید سرور مجازی، به‌راحتی می‌توانید این مشکل را برطرف سازید.

۲. ارائه سرویس‌های اشتراکی

در بسیاری از موارد، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف چندین شعبه در نقاط مختلف شهر و استان و کشور دارند. بدین‌‌ترتیب برای ارسال و اشتراک انواع فایل، سرویس، برنامه و... به سرور مجازی برای مدیریت داده‌ها و استفاده هماهنگ از سرویس‌ها و برنامه‌های اشتراکی نیاز دارند. بر همین اساس، هنگام خرید سرور مجازی امکان ارائه و اشتراک انواع سرویس برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌ است و به‌راحتی می‌توانند از خدمات متنوع و باکیفیت سرورها استفاده کنند.

۳. راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی

در برخی وب‌سایت‌های بزرگ، به‌دلایل مختلف فایل‌ها و دیتابیس روی یک سرور قرار نمی‌گیرند و از یک سرور مجزا به‌عنوان پایگاه داده استفاده می‌شود. مزایای این کار عبارت‌اند از:

  • نداشتن محدودیت در میزان فضای دیتابیس
  • سرعت بیشتر عملیات دیتابیس به‌دلیل دسترسی به منابع بیشتر
  • تأثیر‌نگذاشتن لود بسیار زیاد سرور اصلی روی دیتابیس
  • امنیت بیشتر، نگه‌داری و به‌روزرسانی آسان‌تر سرور و...

۴. سرور ایمیل برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ

طبق تحقیقات شرکت مک کنزی اند کامپنی ایمیل مارکتینگ تا ۴۰ درصد مؤثرتر از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایی که مخاطبان کمتری دارند، به‌منظور ارسال ایمیل انبوه به مشتریان خود از سرویس‌های ایمیل ابری رایج استفاده می‌کنند. باوجوداین، گاهی به‌دلایل مختلف نظیر هزینه زیاد این سرویس‌ها یا نیاز به استفاده از سرویسی با تنظیمات خاص یا امنیت بیشتر، باید از سرور مجازی به‌عنوان سرور ایمیل استفاده شود. با نصب نرم‌افزار Mail server روی سرور مجازی می‌توان ایمیل خود را از سرور سایت برای دیگران ارسال یا دریافت نمود.

۵. سرور مجازی ویدئو‌کنفرانس

امروزه، بسیاری از آموزشگاه‌‌ها، مدرسه‌ها، شرکت‌‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ برای برگزاری جلسات ویدئویی یا کلاس‌های آنلاین از انواع سیستم‌های ویدئوکنفرانس نظیر آدوبی‌کانکت و بیگ‌بلو‌باتن و جیتسی استفاده می‌کنند. با خرید سرور مجازی و نصب این نرم‌افزارها، به‌راحتی می‌توانید با کمک گرفتن از میکروفون و وب‌کم، جلسات صوتی و تصویری چند‌نفره برگزار کنید. با استفاده از سرور مجازی قدرتمند، شما می‌توانید در یک جلسه آنلاین به‌طور هم‌زمان میزبان صدها نفر باشید.

سرور مجازی کاربردهای دیگری نیز دارد. با خرید سرور مجازی از مارال هاست می‌توانید به‌رایگان از خدمات مدیریت سرور یا نصب نرم‌افزارهای گوناگون برای میزبانی اپلیکیشن‌ها، VPS گیمینگ، تست کد برنامه‌نویسی، سرور مجازی VPN و... بهره‌مند شوید. شاید همچنان کنجکاو باشید که خرید وی‌پی‌اس دیگر چه کمکی به شما می‌کند. برای این منظور، می‌توانید مقاله vps چیست را در بلاگ مارال‌هاست مطالعه کنید.

مارال هاست

خرید VPS از مارال هاست؛ انتخابی هوشمندانه

مارال هاست به‌عنوان یکی از برترین مراکز ارائه خدمات هاستینگ در کشور، به‌دلیل برخورداری از سرورهای مجهز مستقر در ایران و خارج با تکنولوژی‌های روز دنیا و نیروی انسانی متخصص و کارآمد، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات سرور مجازی را با قیمت مقرون‌به‌صرفه به مشتریان خود ارائه می‌کند. به‌همین‌دلیل، خرید vps از این شرکت با ویژگی و خدمات منحصر‌به‌فرد، قطعاً به سود شما خواهد بود.

یکی از دغدغه‌های مشتریان هنگام استفاده از سرور مجازی، نگه‌داری و مدیریت سرور و نصب نرم‌افزارهای موردنیاز و انجام تنظیمات لازم است. در مارال هاست، تمامی خدمات فنی و مدیریت سرور به‌رایگان انجام می‌شود و هزینه جداگانه‌ای برای انجام این خدمات دریافت نمی‌شود. در پایان، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرورهای مجازی Maralhost را به‌صورت تیتروار خدمت شما معرفی می‌کنیم:

  • پشتیبانی ۲۴ ساعته و مدیریت رایگان سرورهای مجازی
  • گارانتی بازگشت هزینه تا ۱۰ روز بعد از ثبت سفارش
  • ایجاد بک‌آپ روزانه در خارج از دیتاسنتر میزبان
  • ارائه گارانتی سرور مجازی به‌صورت VDS (با منابع اختصاصی)
  • پهنای باند نامحدود
  • تحویل آنی سرورهای مجازی
  • چندین لوکیشن‌ داخل و خارج از ایران
  • هارد دیسک SSD و NVMe
  • انتقال رایگان وب‌سایت و محتویات سرور قبلی شما به vps جدید
  • امکان ارتقا و توسعه منابع سرورهای مجازی برحسب نیاز مشتری
  • بهره‌مندی از پنل حرفه‌ای مدیریت سرور vps
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات