نیسان ماکسیما در گذر زمان

شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
وقتی که نام ماکسیما می‌آید یاد چه چیزی می‌افتید؟ به نظر جواب مشخص است. همان خودرویی که در ایران سال‌ها جز لوکس‌ترین اتومبیل‌ها بود و هنوز هم طرفداران زیادی دارد.
تبلیغات

در پایگاه‌های خرید و فروش خودرو مثل دیوار اگر ماکسیما را جستجو کنید به همین نتیجه می‌رسید که ماکسیما جز لوکس‌ترین اتومبیل‌ها است.

اما تاریخ ماکسیما به طور کل چیز دیگری است. ماکسیما نام محصولی از کارخانه‌ی نیسان است که  حیات پرفراز و فرودی داشته و تا به حال هشت نسل متفاوت از آن به بازار ارائه شده است. آخرین مدل ماکسیما که همان نسل هشتم است، همین دو سال پیش به بازار آمد. با ظاهری عضلانی و جذاب که قرار است پرچمدار خودروهای چهاردر اسپرت نیسان باشد.

اما اصل ماجرا برمی‌گردد به بیست و شش سال پیش که نسل اول ماکسیما به بازار آمد و از سال ۱۹۸۱ تا سال ۱۹۸۴ در بازار خودرو خودنمایی می‌کرد. این‌گونه بود که ماکسیما راه خود را آغاز کرد. خودرویی که در ابتدا به صورت تخصصی برای بازار ژاپن در نظر گرفته شده بود.

نسل دوم ماکسیما در سال ۱۹۸۵ جای خود را در دل طرفداران نیسان باز کرد: تنها نسلی از خودروی ماکسیما که شکل استیشن آن هم ارائه شد. طراحی داخلی و خارجی نسل دوم ماکسیما با تغییرات زیادی همراه بود و همین اتفاق باعث شد که نام ماکسیما بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد و نیسان در ارائه‌ی نسل‌ها بعدی ماکسیما مصمم‌تر شود. در نسل دوم ماکسیما، شرکت نیسان بخشی از جدیدترین تکنولوژی‌های آن زمان خود در زمینه فنی مانند موتور V6 توربو چارجر را ارائه کرد.

نسل سوم ماکسیما اواخر دهه هشتاد میلادی (سال ۱۹۸۹) به بازار آمد و تا ۵ سال در بازار خودروهای سدان نیسان می‌درخشید. نسل سوم با موفقیت‌های زیادی روبرو شد و در بازار بزرگ آمریکا، با تصاحب عنوان دومین سدان پرفروش ژاپنی، قابلیت‌های خود را ثابت کرد.

نسل چهارم ماکسیما بر اساس پلتفرم نسل سوم ارائه شد و تغییرات چندانی در ظاهر آن مشاهده نمی‌شد؛ اما همین نسل توانست در رده بندی مشهور «جایزه‌ی جهانی Ward» مقام بهترین موتورِ خودروی سدان را نصیب خود کند. جایزه‌ی وارد (Ward) از جایزه‌های قدیمی صنعت خودرو است که همه ساله بهترین موتور خودروها را در کلاس‌ها متفاوت اعلام می‌کند.

دیوار

نسل پنجم ماکسیما همان نسلی است که از کنار آن ماکسیمای معروفی که ما می‌شناسیم به دنیا آمد. این نسل از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ تولید شد. خودرویی که طراحی‌اش در سال ۱۹۹۷ در آمریکا و استودیوی لاخولا انجام پذیرفت و از دل همین طراحی، ماکسیمای محبوب ایرانیان به عنوان یکی از خودروهای لوکس نیسان با نام A33 در سال ۱۹۹۸ به علاقه‌مندان خودرو معرفی شد. تولید ماکسیما در ایران از سال ۱۳۸۳ آغاز و تا سال ۱۳۹۳ در کارخانه‌ی پارس خودرو ادامه داشت.

نسل ششم ماکسیما یکی از محبوب‌ترین نسل‌های آن است. خودرویی با طراحی دگرگون شده و زیبایی چشمگیر. خودرویی که توانست در بازارهای جهانی و کشورهای مختلف رکورد خوبی را ثبت کند و آبروی زیادی برای کمپانی نیسان دست و پا کند. این نیسان از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۰۸ سردمدار خودروهای سدان نیسان بود.

نسل بعدی نسل هفتم است. این نسل هم اکنون از خط تولید خارج شده و جای خود را به نسل آخر ماکسیما، یعنی نسل هشتم سپرده است که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم. نسل هفتم ماکسیما البته همچنان در بازار خودروی کشورهای غربی از اتومبیل‌های محبوب به شمار می‌آید. این خودرو در پلتفرم خود از طراحی نسل چهارم نیسان آلتیما و نسل دوم نیسان مورانو بهره می‌برد و از جهاتی شبیه به خودروهای اینفنیتی‌جی و اینفینیتی‌اِم بود.

دیوار

نیسان طی حدود این سی سال، سرمایه‌گذاری زیادی روی پروژه‌ی ماکسیما داشته و با استمرار تولید ماکسیما، این مدل از نیسان تبدیل به یکی از نمونه‌های معروف این کمپانی ماشین‌سازی ژاپنی شده است. باید ببینیم که آیا در سال‌های آینده ماکسیماهای نسل جدید به بازار خودروی ایران راه می‌یابند یا خیر. فعلاً با همین مدلی که از ۱۵ سال پیش در بازار است دلمان خوش است.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات