لینوکس 6.2 با پشتیبانی از پردازنده M1 اپل منتشر شد

سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
نمایی از مک بوک پرو M1 Max روی میز
جدیدترین نسخه‌ی لینوکس، اجرای این سیستم‌عامل محبوب را روی کامپیوترهای نسل جدید اپل امکان‌پذیر می‌کند.
تبلیغات

لینوکس ۶٫۲ روز گذشته در دسترس قرار گرفت و لینوس توروالدز گفت این نسخه شاید به اندازه‌ی نسخه‌ی ۶٫۱ جذاب نباشد، اما یک‌سری قابلیت‌های جالب دارد. بر اساس نوشته‌ی ZDNet، نسخه‌ی جدید لینوکس به‌صورت رسمی از پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra پشتیبانی می‌کند.

به هنگام رونمایی تراشه‌های رده‌بالای سری M1 اپل، توروالدز گفته بود که تمایل دارد لینوکس را روی کامپیوترهای مجهزبه این پردازنده‌ها اجرا کند: «با این‌حال مشکل اصلی من با M1 به تراشه‌ی گرافیکی مربوط می‌شود. تا زمانی که اپل درها را باز نکند، این پردازنده هیچ پشتیبانی‌ای از لینوکس ارائه نخواهد داد.»

توروالدز در اواسط سال ۲۰۲۲ گفت پس از مدت‌ها انتظار نسخه‌ی آرم لینوکس به‌لطف نرم‌افزار Asahi Linux آماده‌ی استفاده در کامپیوترهای مجهزبه M1 است، اما لینوکس تاکنون به‌طور مستقیم از پردازنده‌های اپل پشتیبانی نمی‌کرد.

در حال حاضر پشتیبانی لینوکس از پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد، اما احتمالا به‌زودی از این مرحله خارج می‌شود. انتظار می‌رود لینوکس ۶٫۲ به کرنل اصلی اوبونتو ۲۳٫۰۴ تبدیل شود و سپس به فدورا ۳۸ نیز راه پیدا کند. لینوس توروالدز اوایل اردیبهشت سال آینده لینوکس ۶٫۳ را در دسترس قرار خواهد داد.

توروالدز گفته است که پشتیبانی از لینوکس ۶٫۱ تا حداقل پایان سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت. بهبودهای اعمال‌شده در لینوکس ۶٫۲ به‌زودی به لینوکس ۶٫۱ راه پیدا خواهند کرد.

به‌لطف همکاری شرکت‌های اینتل و گوگل و رد هت و ای ام دی، لینوکس ۶٫۲ یک‌سری قابلیت‌های جدید دارد. یکی از مهم‌ترین تغییرات، اضافه شدن پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی سری Intel Arc و پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی Nvidia RTX 3000 (با معماری Ampere) از طریق کد متن‌باز Nouveau است.

لینوکس ۶٫۲ از قابلیت Call Depth Tracking برای بهبود عملکرد در کامپیوترهای قدیمی دوران پردازنده‌های Skylake اینتل بهره‌مند است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات