کامپیوتر مک مجهز به تراشه M1، ویندوز آرم را بهتر از نسل دوم سرفیس ایکس پرو اجرا می‌کند

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اطلاعات منتشرشده، توسعه‌دهنده‌ای با استفاده از ابزار شبیه‌سازی QEMU و وصله‌های سفارشی‌شده، توانسته است ویندوز آرم را در مک‌ مجهز به پردازنده‌ M1 اپل به‌خوبی اجرا کند.
تبلیغات

اپل مهاجرت به پردازنده‌های M1 را به‌صورت رسمی در مراسم One More Thing آغاز کرد و اولین کامپیوتر‌های مک مبتنی بر پردازنده M1، با قدرت و عملکرد مناسبی وارد بازار شدند. کامپیوترهای جدید مک با پردازنده‌ی M1 می‌توانند برنامه‌های مبتنی بر اینتل x86 و آرم ساخته‌شده برای iOS را اجرا کنند؛ اما کاربران مک که برای برخی از نرم‌افزارهای خاص به ویندوز احتیاج دارند، دیگر قادر به اجرای ویندوز به‌صورت بوت کمپ (Boot Camp) نیستند. مدتی پیش کریگ فدریگی (معاون اشد نرم‌افزاری اپل)  به این نکته اشاره کرد که پردازنده‌های اپل سیلیکون و کامپیوترهای مک توانایی اجرای ویندوز دارند و اجرای ویندوز روی این محصولات کاملا به تصمیمات مایکروسافت بستگی دارد. حال توسعه‌دهنده‌ای با استفاده از برخی از وصله‌های سفارشی‌شده در شبیه‌ساز QEMU، موفق به اجرای ویندوز آرم در کامپیوتر مک مجهز به پردازنده‌ی M1 شده و نتایج بسیار مناسبی کسب کرده است.

نبود ویندوز در کامپیوتر‌های مک مبتنی بر پردازنده‌ی M1 به این دلیل است که مایکروسافت مجوز استفاده از ویندوز مبتنی بر آرم را برای محصولات اپل صادر نکرده است و اجازه استفاده از نسخه آرم ویندوز ۱۰ به اپل نمی‌دهد. علاوه‌ بر این، مایکروسافت ماه‌ها پیش به سؤال وب‌سایت The Verge مبنی بر عرضه بوت کمپ Boot Camp ویندوز روی مک‌ پاسخ واضحی نداد و چیز زیادی در این مورد به اشتراک نگذاشت و با این حرکت، تنور شایعات در مورد عرضه نشدن ویندوز به‌صورت بوت کمپ در مک‌ را بیش از هر زمان دیگری داغ کرد. از این زمان کاربران با نرم‌افزارهای سفارشی و ابزارهای شبیه‌سازی تلاش کرده‌اند ویندوز را در مک‌های جدید اجرا کنند و سرانجام یک توسعه‌دهنده موفق به ‌این کار شده است.

اجرای ویندوز آرم در مک M1

طبق گفته‌های وب‌سایت The 8-Bit، توسعه‌دهنده‌ای به نام الکساندر گراف با استفاده از Hypervisor قادر به اجرای ویندوز مبتنی بر آرم بوده و برای این کار از QEMU و وصله‌های سفارشی استفاده کرده است؛ این چهارچوب به کاربران اجازه می‌دهد بدون پرداختن به پسوند‌های هسته، نرم‌افزار را شبیه‌سازی کند. گراف همچنین ادعا می‌کند که شبیه‌ساز اجراشده به عملکرد تقریبا بومی شباهت دارد و به‌صورت کاملا روان کار و برخی از برنامه‌های مبتنی بر زبان x86 را اجرا می‌کند.

شاید عجیب‌ترین بخش این ماجرا عملکرد بسیار خوب ویندوز آرم روی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی باشد؛ طوری که امتیاز بنچمارک گیک‌بنچ از عملکرد بسیار بهتر مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی در مقایسه ‌با نسل دوم سرفیس ایکس پرو حکایت دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که امتیاز کسب‌شده در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی روی شبیه‌ساز QEMU گرفته شده است که خود به‌تنهایی باعث کندی اجرای بعضی از برنامه‌ها و کاهش شارژدهی باتری می‌شود. با این ‌اوصاف، پردازنده‌ی M1 توانسته است عملکردی تحسین‌برانگیز و کم‌نظیر نشان دهد.

امتیاز گیک‌بنچ ویندوز آرم روی مک M1
امتیاز گیک‌بنچ ویندوز آرم روی مک M1

مایکروسافت ممکن است  به‌زودی نسخه‌ی رسمی ویندوز آرم را برای خرید و استفاده در مک‌های مبتنی بر M1 منتشر کند؛ اما جدول زمانی مشخصی برای این امر وجود ندارد و مایکروسافت هنوز هیچ اظهار نظری در این مورد ارائه نداده است. ‌اکنون برای پر کردن جای خالی ویندوز، برنامه‌های جانبی مانند CrossOver و ازطریق شبیه‌ساز، تجربه‌ی برنامه‌های ویندوزی مهیا می‌کنند. از طرفی توسعه‌دهنده‌ی برنامه‌ی Parallels نیز نسخه‌ای از نرم‌افزار مجازی‌سازی ویندوز دردسترس کامپیوتر‌های مک مبتنی بر M1 قرار داده است.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی عملکرد کم‌نظیر پردازنده‌ی M1 در اجرای سیستم‌عامل ویندوز آرم چیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات