هواوی Harmony OS 2.0 را برای گوشی های هوشمند و دستگاه‌های دیگر معرفی کرد

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 هواوی رسما معرفی شد. طبق گفته‌ی هواوی، کیت توسعه‌ی نرم‌افزار هارمونی OS جدید تا دی‌ماه امسال برای گوشی‌های هوشمند دردسترس قرار می‌گیرد.
تبلیغات

هواوی همان‌طور که چند روز پیش اعلام کرده بود، امروز کنفرانس آنلاین بسیار مهمی برای رونمایی محصولات جدید برگزار کرد. در بخشی از مراسم مهم هواوی، مدیرعامل شرکت، جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل هارمونی OS را معرفی کرد که با نام هارمون اواس ۲ (Huawei Harmony OS 2.0) شناخته می‌شود.

هواوی در مراسم خود رسما تأیید کرد که نسخه‌ی بتای کیت توسعه‌ی نرم‌افزار Harmony OS 2.0 قرار است از امروز یعنی ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۰ شهریور ۱۳۹۹) برای ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و برخی از محصولاتی که شرکت چینی برای صنعت خودرو می‌سازد، دردسترس قرار بگیرد. هواوی همچنین می‌گوید نسخه‌ی بتای کیت توسعه‌ی نرم‌افزار هارمونی OS جدید در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) برای گوشی‌های هوشمند منتشر خواهد شد. 

ریچارد یو، مدیرعامل گروه تجاری مصرف‌کننده‌ی هواوی، در جریان برگزاری کنفرانس امروز گفت:‌ «ممکن است از آغاز سال آینده، گوشی‌های هوشمندی را با هارمونی OS مشاهده کنیم». مراسم امروز که در حقیقت کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی موسوم‌به HDC به‌حساب می‌آید، به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و به‌طور معمول روی مبحث نرم‌افزار تمرکز دارد. در جریان برگزاری همین مراسم در سال گذشته بود که پلتفرم هارمونی OS معرفی شد.

مدتی پیش گزارشی ازسوی یکی از رسانه‌های چینی مبنی‌بر عرضه‌ی گوشی هواوی با سیستم‌عامل هارمونی OS در سال ۲۰۲۱ منتشر شد که نمی‌توانستیم به‌طور کامل به آن اطمینان کنیم. بااین‌حال در پی انتشار آن گزارش و گزارش‌‌های مشابه، فردی به نمایندگی از هواوی با انتشار توییت جدیدی گفت گوشی‌های مجهز به پلتفرم جدید هواوی را سال آینده در بازار مشاهده خواهیم کرد تا شبهات موجود از بین بروند.

نقشه راه سیستم عامل هارمونی او اس 2 / HarmonyOS 2 هواوی

هواوی همچنین در جریان برگزاری مراسم توسعه‌دهندگان، نقشه‌ی راه پروژه‌ی اوپن‌هارمونی (OpenHarmony) را نیز منتشر کرد که جزئیاتش در تصویر بالا قابل‌مشاهده هستند. درواقع هواوی ازطریق این پروژه قصد دارد رویکرد متن‌باز خود را برای هارمونی OS در پیش بگیرد و اقدامی تقریبا مشابه AOSP انجام دهد. هواوی می‌گوید که از امروز به‌بعد، پروژه‌ی متن‌باز موردبحث از توانایی پشتیبانی از دستگاه‌هایی که دارای ۱۲۸ کیلوبایت تا ۱۲۸ مگابایت حافظه‌ی رم هستند، برخوردار است.

گوشی‌های مجهز به هارمونی OS «ممکن است» سال آینده از راه برسند

همچنین طبق گفته‌ی شرکت چینی، پروژه‌ی اوپن‌هارمونی تا فرا رسیدن آوریل ۲۰۲۱ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) و اکتبر ۲۰۲۱ (مهر و آبان ۱۴۰۰) از دستگاه‌هایی با حافظه‌ی رم بیشتر هم پشتیبانی خواهد کرد. چینی‌ها رسما اعلام کردند محدودیت حافظه‌ی رم در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) به چهار گیگابایت می‌رسد و در ماه اکتبر ۲۰۲۱ (مهر و آبان ۱۴۰۰) محدودیت به‌طور کلی برداشته می‌شود. هواوی درکنار این‌ها اعلام کرد که تا پیش از فرارسیدن اکتبر ۲۰۲۱ (مهر و آبان ۱۴۰۰) سیستم‌عامل هارمونی OS را به‌طور کامل باز خواهد کرد. 

هواوی در کنفرانس HDC به برخی از قابلیت‌هایی که نسخه‌ی جدید هارمونی OS ارائه می‌دهد اشاره کرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به رابط کاربری تطبیق‌پذیر بر اساس ابعاد صفحه‌نمایش دستگاه مقصد اشاره کنیم. سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 همچنین دارای قابلیت‌‌های امنیتی بهبودیافته است و قابلیتی تحت عنوان AI Audiovisual برای تشخیص هوشمندانه‌تر صدا دارد. هواوی همچنین می‌گوید سیستم‌عامل موردبحث می‌تواند امکان انتقال داده را در بین چند دستگاه فراهم کند. طبق گفته‌ی هواوی، هارمونی OS جدید با سرعت بیشتری فرایند خواندن و نوشتن از راه دور را انجام می‌دهد و نسبت‌به Samba و Spotlight سیستم‌عامل iOS به‌شکلی سریع‌تر جست‌و‌جو انجام می‌دهد. 

قابلیت چند نمایشگری هارمونی او اس 2 / HarmonyOS 2 هواوی

هواوی طی چند سال گذشته تلاش کرده است روی امکان استفاده از چند صفحه‌نمایش مانور دهد و ظاهرا می‌خواهد در سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 به‌شکلی ویژه روی این قابلیت تمرکز کند. یک مثال از این قابلیت که در بالای این پاراگراف قابل‌مشاهده است، تلویزیون هوشمندی را با وب‌کم به‌تصویر می‌کشد که برای حضور در کلاس ویدئویی از آن استفاده می‌شود و پنجره‌ی مربوط به معلم و دانش‌آموز در آن به‌چشم می‌خورد. در همین حین دانش‌آموز از تبلت برای دریافت مطالب درسی استفاده می‌کند.

تصویر اصلی مقاله، یکی از گوشی‌های هواوی را با فروشگاه آنلاین اپ‌گالری نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات