بررسی تلفن وان اچ‌تی سی (HTC One)

شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۶
مطالعه 19 دقیقه
خوش‌ساخت ترین گوشی اندرویدی تاریخ چه طور است؟ با بررسی HTC One همراه باشید.
تبلیغات

سال گذشته اچ‌تی‌سی با معرفی سری One شامل دو تلفن One X و One S، تغییرات اساسی در طراحی تلفن‌های خود اعمال کرد. ولی متأسفانه این تلفن‌ها نتوانستند به خوبی رقبای سامسونگی و اپلی‌اش، فروش داشته باشند. اما امسال این کمپانی تایوانی تمام تلاش و هنر خود را روی یک تلفن متمرکز کرده و حاصل آن محصول کم نظیری به نام One است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، لایق عنوان بهترین تلفن هوشمند سال دنیاست. ما در زومیت شانس کار کردن با این محصول فوق‌العاده را داشته‌ایم؛ پس اگر تمایل دارید با نقاط ضعف و قوت «وان» آشنا شوید، این مقاله تخصصی زومیت را از دست ندهید.

اچ‌تی‌سی درست زمانی نسبت به معرفی تلفن وان اقدام کرده که طی دو سال اخیر نتواسته سودی از بازار تماما رقابتی تلفن‌های هوشمند بدست آورد. این کمپانی تایوانی حتی با وجود معرفی تلفن‌های بسیار خوب One S و One X در سال گذشته، بازهم نتوانست به خوبی رقیب کره‌ای خود، فروش داشته باشد. اما اچ‌تی‌سی امسال با یک محصول کاملاً متفاوت، مجددا شانس خود را امتحان کرده است؛ محصولی که تا اینجای کار، نظر کاربران سخت‌گیر امروزی را به خود جلب کرده و کارشناسان و اهالی فن نیز نظر مثبتی نسبت به آن ابراز داشته‌اند. One از جدیدترین فناوری‌های سخت‌افزاری دنیا به همراه یک بدنه با کیفیت فلزی بهره می‌برد و هر‌آنچه که کاربر از یک تلفن هوشمند با کیفیت و لوکس انتظار دارد را یکجا دراختیار او قرار می‌دهد. اما آیا این تلفن ایراداتی نیز دارد؟ آیا وان بهترین تلفن هوشمند دنیا است؟ خواندن مقاله را ادامه دهید تا با وان بیشتر آشنا شوید.

اچ‌تی‌سی در طراحی وان به چهار بخش کلیدی شامل طراحی، صفحه‌نمایش، صدا و دوربین توجه ویژه داشته است. حقیقا وان بهترین تلفن اچ‌تی‌سی از ابتدا تا به امروز است.

طراحی و سخت افزار

در دنیای اندروید که اکثر تلفن‌های هوشمند از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند، اچ‌تی‌سی با تلفن وان، خود را از دیگران جدا کرده و با بکارگیری بدنه فلزی یکپارچه، توانسته سطح جدیدی از زیبایی و کیفیت را وارد دنیای اندروید کند. این تلفن از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار است و انحنای کم لبه‌های آن با دقت بسیار بالایی تراش خورده‌اند. اولین باری که تلفن را در دست می‌گیرید، حتماً شگفت زده خواهید شد. چراکه حس در دست گرفتن یک کالای لوکس و حرفه‌ای در شما القا خواهد شد. اچ‌تی‌سی در ساخت وان از ترکیب فلز و پلی‌کربنات بهره برده است. به جز لبه‌ها که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده‌اند و به رنگ روشن‌تری قابل مشاهده هستند، باقی تلفن از جنس آلومینیوم ساخته شده است.

فوق‌العاده زیبا، خوش ساخت، با کیفیت؛ اما آسیب‌پذیر

بنا به ادعای اچ‌تی‌سی، برش هر دستگاه از تلفن وان، توسط دستگاه CNC و اتصال آن به شاسی، حداقل 200 دقیقه زمان می‌برد؛ اما نتیجه کار، بدنه‌ای بی‌نقص است که هیچ فاصله‌ای بین قسمت‌های مختلف آن وجود ندارد. اگر صاحب یکی از تلفن‌های رایج بازار باشید، احتمالاً متوجه جمع شدن گرد و غبار و اجسام بسیار ریز در فاصله بین صفحه‌نمایش و بدنه یا قسمت اتصال پوشش باتری با بدنه شده‌اید. اما شما در وان هرگز شاهد چنین موضوعی نخواهید بود؛ چون قسمت‌های مختلف دستگاه به شکل بسیار دقیقی به یکدیگر متصل شده‌اند و در واقع فاصله بین قسمت‌های بیرونی دستگاه به اندازه‌ای کم است که با چشم غیر‌مسلح قابل تشخیص نیست.

لبه‌های تلفن دارای انحنای بسیار ظریفی هستند که اگر از نزدیک به آن‌ها نگاه کنید به 200 دقیقه زمانی که اچ‌تی‌سی برای ساخت هر دستگاه اعلام کرده، ایمان خواهید آورد. تراش بدنه و انحناهای ایجاد شده به قدری دقیق و بی‌نقص هستند که از صرف زمان برای نگاه کردن به قسمت‌های مختلف گوشی پشیمان نخواهید شد. لبه‌های منحنی شکل دستگاه به همراه انحنای ایجاد شده در پشت گوشی و همچنین ضخامت مناسب 9.3 میلی‌متری و ابعاد مناسب کلی تلفن، موجب شده‌اند تا وان به شکل بسیار خوبی در دست جای گرفته و از نظر ارگونومی بسیار خوب باشد.

رنگ بدنه دستگاه شباهت زیادی به مک بوک‌های اپل دارد و از نظر کیفیت و دقت در ساخت نیز، وان شباهت‌های بسیاری به آیفون 5 اپل دارد. به‌عنوان مثال انتهای لبه‌های دستگاه که تراش بسیار خوبی نیز خورده‌اند، کاملاً شبیه آن‌چیزی است که در آیفون 5 نیز مشاهده می‌کنیم. لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از بدنه فلزی باعث می‌شود تا دستگاه دربرابر اکثر ضربات احتمالی مقاوم باشد و دچار شکستگی یا آسیب‌های جدی نشود؛ اما این بدین معنا نیست که بدنه وان خش و خط نمی‌پذیرد یا در اثر ضربه دچار فرو رفتگی نمی‌شود. اگر بدنبال یک تلفن مستحکم و ضد ضربه می‌گردید، احتمالاً باید اکسپریا Z سونی را انتخاب کنید.

به دلیل استفاده از بدنه فلزی و باتری بزرگ 2300 میلی‌آمپر ساعتی، وزن 143 گرمی این تلفن، کمی سنگین‌تر از تلفن‌های رایج زیر 5 اینچ بازار است. اما این وزن اصلا آزار دهنده نیست و حتی باعث می‌شود زمانی که آن را در دست می‌گیرید حس بهتری نسبت به آیفون 5 به شما دست بدهد.

روی صفحه‌نمایش 4.7 اینچی Full HD این تلفن، یک محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس نسل دوم کشیده شده است که مانع ایجاد خط و خش روی نمایشگر شده و از آن دربرابر ضربات احتمالی محافظت می‌کند. حاشیه دور نمایشگر بسیار باریک است و همین عامل باعث ایجاد ابعاد مناسب در گوشی شده است.

مشخصات فنی تلفن HTC One

  • پردازنده Snapdragon 600 کوالکام با 4 هسته 1.7 گیگاهرتز Krait 300 به همراه 2 گیگابایت حافظه رم و گرافیک Adreno 320
  • صفحه‌نمایش 4.7 اینچ با رزولوشن 1080p یا 1920 در 1080 پیکسل با تراکم 469 پیکسل در اینچ، از نوع Super LCD3
  • دوربین 4 مگاپیکسل از نوع اولتراپیکسل به همراه سنسور 1/3 اینچ، فوکوس خودکار، فلش LED، قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلو 2.1 مگاپیکسل با قابلیت ضبط ویدئو 1080p
  • شبکه وای-فای با پشتیبانی از استانداردهای a/b/g/n و بلوتوث 4 و NFC و پشتیبانی از Miracast برای انتقال بی‌سیم تصویر از تلفن به تلویزیون
  • ابعاد 137.4 در 68.2 در 9.3 میلی متر، وزن 143 گرم
  • باتری 2300 میلی‌آمپر ساعت
  • قیمت گوشی اچ‌تی وان در بازار کشور با گارانتی 3.2 میلیون تومان / بدون گارانتی 3.0 میلیون تومان

در‌‌‌‌قسمت بالا و پایین نمایشگر 4.7 اینچی که از نوع LCD3 است، دو نوار باریک وجود دارد که پر از حفره‌های یکسان و یک اندازه هستند. به نظر ما این دو نوار باعث جلوه خاص و زیبایی در گوشی شده‌اند، اما برخی نیز نظر متفاوتی دارند و این حفره‌ها را باعث کاهش جذابیت تلفن می‌پندارند. اما یک جفت اسپیکر BoomSound در دل این حفره‌ها جاسازی شده‌ که پخش صدای استریو را مهیا می‌کنند؛ قابلیتی که در کمتر تلفن هوشمندی وجود دارد و حتی بسیاری از تبلت‌های مطرح بازار نیز فاقد خروجی صدای استریو هستند. زمانی که با وان به پخش موسیقی یا تماشای فیلم بنشینید، از صدای خروجی بسیار خوب آن که در نوع خود کم نظیر است، لذت خواهید برد. علاوه بر اسپیکرها در نوار بالا و در زیر یکی از حفره‌ها، چراغ چشمک زن LED وجود دارد که در حالت عادی به هیچ وجه قابل رؤیت نیست؛ اما وقتی اعلانیه جدیدی داشته باشید (مثلا پیامک خوانده نشده یا تماس از دست رفته)، این چراغ کوچک بصورت چشمک زن در می‌آید و شما را مطلع می‌سازد. در قسمت بالای این نوار، لنز دوربین 2.1 مگاپیکسلی قابل مشاهده است. همچنین در سمت چپ دوربین جلو نیز یک جفت سنسور جای داده شده‌ است. در لبه چپ گوشی، اسلات میکرو‌ سیم‌کارت وجود دارد که به کمک یک سوزن، درگاه آن باز می‌شود. درگاه USB / MHL نیز به همراه میکروفون در لبه پایین تلفن قرار دارند.

در نهایت در لبه بالای گوشی درگاه جک 3.5 میلی‌متری هدفون مانند قبل وجود دارد و در کنار آن نیز دکمه پاور قابل مشاهده است. اما یک قابلیت جدید و بسیار جذاب در این بخش اضافه شده و آن هم وجود فرستنده IR در زیر دکمه پاور است. در واقع دکمه پاور هم وظیفه خاموش و روشن کردن دستگاه را برعهده دارد و هم فرستنده اینفرارد است. یکی از قابلیت‌های جذاب تلفن وان نیز وجود همین فرستنده است که امکان کنترل ابزارهای صوتی و تصویری مختلف از جمله تلویزیون و سینمای خانگی و پخش‌کننده‌های مختلف را میسر می‌سازد.

در قسمت پایین صفحه‌نمایش دو دکمه خازنی لمسی وجود دارند که در دو طرف لوگوی HTC جای گرفته‌اند، دکمه سمت چپ Back یا بازگشت به عقب و دکمه سمت راست Home یا صفحه اصلی است. فاصله دکمه‌ها از یکدیگر زیاد هستند و اگر اچ‌تی‌سی قسمت لوگو را نیز به‌عنوان دکمه Home استفاده می‌کرد، کار کردن با گوشی ساده‌تر می‌شد. اما اگر دو بار دکمه هوم را فشار دهید، لیست اپلیکیشن‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شوند و اگر آن را چند ثانیه نگه دارید، سیستم جستجوی Google Now اجرا می‌گردد.

قسمت پشت تلفن از طراحی ساده و جذابی برخوردار است. دو نوار بسیار باریک‌ به رنگ روشن‌تر و از جنس پلی‌کربنات در بالا و پایین گوشی وجود دارند. در وسط تلفن، لوگوی اچ‌تی‌سی به رنگ خاکستری و لوگوی قرمز رنگ بیتس نیز در پایین گوشی قابل مشاهده هستند. لنز و فلش LED نیز در قسمت بالا جای داده شده‌اند.

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از بدنه یکپارچه، هرچند موجب زیبایی و جذابیت دستگاه می‌شود؛ اما امکان تعویض باتری را نیز از کاربر سلب می‌کند. تلفن وان فاقد درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی است؛ اما خوشبختانه اچ‌تی‌سی آن را با حافظه 32 یا 64 گیگابایت عرضه می‌کند که برای اکثر کاربران کافی است.

صفحه‌نمایش

یکی از نقاط قوت کلیدی در تلفن وان، نمایشگر کم نظیر آن است. این تلفن از یک صفحه‌نمایش 4.7 اینچی از نوع S-LCD3 بهره می‌برد که دارای رزولوشن بسیار بالای 1080p یا 1920 در 1080 پیکسل است. این بدین معنا است که تراکم پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش به عدد بی‌نظیر 468 پیکسل در اینچ رسیده است. این صفحه‌نمایش رنگ‌ها را دقیق و طبیعی نمایش می‌دهد. به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی در کالیبره کردن نمایشگر برای نمایش رنگ‌های طبیعی، دقت خاصی را به خرج داده باشد؛ کاری که اپل در آن استاد است و اکثر تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی توجهی به آن نمی‎‌کنند.

البته لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که چشم انسان حتی از فاصله نزدیک قادر به تشخیص این وضوح تصویر نیست و وقتی وان را در کنار آیفون 5 قرار دادیم، حقیقا قادر به تشخیص تراکم بالاتر پیکسل‌ها در وان نسبت به آیفون 5 نشدیم. شاید واقعا نیازی به نمایشگر 1080p برای تلفن‌ها نباشد! اما به هر حال این نمایشگر متون را به شکلی کاملاً خوانا و تصاویر را با وضوح بسیار خوبی نمایش می‌دهد.

صفحه‌نمایش وان زاویه دید خوبی را ارائه می‌کند و چه از زوایای عمودی و چه افقی، تصویر با کیفیت یکسان و قابل قبولی نمایش داده می‌شود، البته هرچه زوایه دید خود نسبت به نمایشگر را افزایش دهید کمی از شدت روشنایی تصویر کاسته می‌شود؛ اما این مقدار محسوس نیست. در وان تفاوت چندانی بین کیفیت تصویر در محیط خارجی و داخلی احساس نخواهید کرد و در تمام شرایط کیفیت تصویر این تلفن مثال زدنی است. شدت روشنایی آن هم نزدیک به 460 نیت اندازه گیری شده است.

عمق رنگ مشکی در این نمایشگر فوق‌العاده است. رنگ مشکی در الگوهای مختلفی که ما مورد بررسی قرار دادیم، کاملاً عمیق نمایش داده شد. ازآنجاکه این نمایشگر قادر به نمایش مشکی عمیق است و از شدت روشنایی بالایی نیز بهره می‌برد، درنتیجه نسبت کنتراست بسیار بالای نزدیک به 1700 به 1 را ارائه می‌کند.

براساس اطلاعاتی که با جستجو در وب بدست آوردیم، صفحه‌نمایش وان ساخت کارخانه ژاپنی Japan Display است؛ اما اچ‌تی‌سی از سامسونگ نیز به‌عنوان تأمین‌کننده ثانویه صفحه‌نمایش مورد نیاز این تلفن، کمک گرفته است.

نکته دیگری که بهتر است مجددا به آن اشاره کنیم نحوه قرارگیری نمایشگر در دل تلفن است. اچ‌تی‌سی به قدری در ساخت بدنه این تلفن دقت کرده که هیچ فضای خالی بین صفحه نمایشگر و بدنه وجود ندارد.

دوربین

اچ‌تی‌سی بر خلاف دیگر تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی، دست به یک اقدام ریسکی زد و به جای افزایش مگاپیکسل دوربین و تبلیغ روی اعداد بزرگ‌تر، به فناوری تازه‌ای به نام اولتراپیکسل روی آورد که در آن به جای افزایش مگاپیکسل‌ها، با کاهش تعداد پیکسل‌ها روبر هستیم. دوربین One تنها 4 مگاپیکسل دارد!

ما در زومیت پیش از این به‌طور کامل و تخصصی به بحث پیرامون این فناوری پرداختیم و توضیحات کاملی را در مقاله «فراتر از مگاپیسکل‌ها: بررسی وضعیت فعلی دوربین تلفن‌های هوشمند، جدیدترین تکنولوژی‌های مرتبط با آن‌ها و آینده دوربین‌های موبایل» ارائه نمودیم. سنسور این دوربین سطحی 3 برابر بزرگ‌تر از سنسور دوربین‌های 13 مگاپیکسلی دیگر گوشی‌ها دارد. در واقع اچ‌تی‌سی در اولتراپیکسل از یک سنسور با ابعاد فیزیکی بزرگ بهره برده که در آن به جای افزایش تعداد پیکسل‌ها، سایز آن‌ها بزرگ‌تر شده است. هر پیکسل در دوربین وان، 330 درصد بیشتر از پیکسل در سنسور تلفن‌های معمولی، فوتون جذب می‌کند. این بدین معنا است که بازده دوربین در محیط‌های کم نور به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و دوربین قادر به ذخیره تصاویر واضح و با نویز کمتر در محیط‌های کم‌نور خواهد بود. اما این تمام تلاش اچ‌تی‌سی برای افزایش قدرت دوربین در عکاسی در نور کم نیست. آن‌ها از لنز 28 میلی‌متری با f/2.0 به همراه لرزش گیر اپتیکال در تلفن وان استفاده کرده‌اند تا همه چیز برای عکس‌برداری قابل قبول در تاریکی میسر شود.

اچ‌تی‌سی در تلفن وان از یک تراشه پردازش تصویر به نام ImageChip 2 نیز بهره برده است. این تراشه وظیفه کاهش میزان نویز عکس، افزایش سرعت فوکوس خودکار و فیلم‌برداری HDR را برعهده دارد.

دوربین 2.1 مگاپیکسلی جلو تلفن وان دارای زاویه عریض 88 درجه و لنز آن دارای f/2.0 است. این دوربین قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p نیز است.

نرم افزار تلفن HTC One کلیه امکانات مورد نظر کاربر از جمله امکان تنظیم میزان ISO تا 1600، عکس برداری پاناروما، تنظیم بالانس سفید، عکس برداری HDR و سیستم تشخیص چهره را ارائه می‌کند و علاوه بر آن فیلترهایی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توان افکت‌های شبیه به برنامه اینستاگرام را به تصاویر اضافه کرد. در رابط کاربری دوربین برای هر کدام از دو حالت فیلم‌برداری و عکس‌برداری، یک دکمه اختصاصی وجود دارد که دسترسی سریع به آن‌ها را میسر می‌کند. برای تغییر وضعیت بین دوربین جلو و عقب نیز تنها کافی است انگشت خود را روی صفحه به سمت پایین بکشید. اما با وجود تمام این امکانات، به نظر ما دسترسی به تنظیمات و قابلیت‌های دوربین به خوبی اپلیکیشن پیش‌فرض خود اندروید 4.1 نیست و رابط کاربری دوربین گوگل کارآمدتر به نظر می‌رسد.

نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین HTC One:

تا اینجای کار تنها در رابطه با امکانات دوربین وان صحبت کردیم و حالا نوبت به بررسی کیفیت و بازده آن رسیده است، ما دوربین 4 مگاپیکسلی وان را از نظر کیفیت عکس و فیلم‌برداری مورد ارزیابی قرار دادیم.

راستش را بخواهید کم بودن تعداد پیکسل‌ها به هیچ وجه بد نیست. یک تصویر کوچک اما باکیفیت (از نظر تعداد پیسکل‌ها) بهتر از یک تصویر بزرگ با وضوح کم است. اما این قانون همیشه حاکم نیست! مثلا اگر قصد داشته باشید بخشی از یک عکس با رزولوشن پایین را جدا کنید، به مشکل بر خواهید خورد؛ چون رزولوشن تصاویر در دوربین وان به مراتب پایین‌تر از دوربین تلفن‌های 8 یا 13 مگاپیکسلی است. اما در عوض سنسور دوربین وان بزرگ‌تر از سنسور دوربین‌های معمولی است و علاوه بر بازده بسیار خوب‌اش در عکس‌برداری در محیط‌های کم‌نور، رنگ‌ها را به شکلی طبیعی ذخیره می‌کند. برای مقایسه بهتر، ما به‌زودی یک مقاله اختصاصی از مقایسه وان با گلکسی اس 3، آیفون 5 و اکسپریا Z منتشر خواهیم کرد تا قیاس بهتری بین آن‌ها صورت پذیرد.

از نظر عکس برداری در نور مناسب نمی‌توان وان را بهتر از دوربین تلفن‌های پرچم‌دار همچون آیفون 5 یا گلکسی اس 3 دانست؛ چون این تلفن‌ها در نور محیطی مناسب تصاویر به مراتب با کیفیت‌تری را نسبت به وان ذخیره می‌کنند و علاوه بر آن از رزولوشن بالاتری نیز برخوردار هستند. اما وقتی نوبت به نور محیطی کم می‌رسد، وان به لطف فناوری اولتراپیکسل بهتر از رقبا عمل می‌کند و تصاویر واضح‌ و روشن‌تری را ذخیره می‌کند. ما شانس این را داشتیم که دوربین وان را با اکسپریا Z سونی، گلکسی اس 3 سامسونگ و آیفون 5 مقایسه کنیم و در نور محیطی مناسب، تقریباً هر سه دوربین نام برده شده، بازده بهتری نسبت به وان داشتند. البته تصاویر گرفته شده توسط این دوربین دقت بالایی دارند و نور سفید نیز در عکس‌ها به خوبی تشخیص داده می‌شود؛ اما اگر به تصاویر نمونه دقت کنید، مخصوصا زمانی که نور خورشید در صحنه حضور دارد، دوربین وان خوب عمل نمی‌کند. البته اگر عکس‌برداری در حالت HDR را فعال کنید، نتیجه کار به مراتب بهتر خواهد شد. اما از HDR برای عکس برداری از اشیاء در حالت حرکت یا عکس‌برداری پشت سر هم (Burst Mode) نمی‌توان استفاده کرد. در برخی از شرایط تصویر HDR ذخیره شده چندان طبیعی به نظر نمی‌رسند.

سرعت عکس برداری وان بسیار خوب است. اگر دست خود را روی دکمه شاتر دوربین نگه دارید، با سرعت بسیار خوبی عکس‌های پشت سر هم گرفته می‌شود (حدود 6 فریم در ثانیه) سپس به کمک قابلیت Best Shot، بهترین عکس گرفته شده به شما پیشنهاد داده می‌شود.

Zoe قابلیت جدیدی است که اچ‌تی‌سی در دوربین وان اضافه کرده است؛ قابلیتی که احتمالاً توسط تراشه اختصاصی ImageSense 2 پردازش می‌شود. وقتی در دوربین وان قابلیت Zoe را فعال می‌کنید هر بار که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، تلفن 20 عکس کامل را در سه ثانیه ذخیره می‌کند که 1 ثانیه آن قبل از فشار دادن دکمه شاتر و دو ثانیه آن پس از فشار دادن آن ذخیره می‌شوند. این قابلیت برای عکس برداری از صحنه‌های ورزشی، بازی بچه‌ها یا حرکات جالب حیوانات جالب است. از طرفی، زمانی که فعال می‌شود، شما یک فریم قبل از اقدام به عکس برداری را نیز از دست نخواهید دارد.

نکته دیگری که وان در آن بهتر از دوربین اکثر تلفن‌های هوشمند عمل می‌کند، عکس‌برداری ماکرو یا فوکوس روی یک سوژه خاص است. لنز این دوربین دارای f/2.0 است و همین موضوع باعث می‌شود تا به خوبی قادر به عمق بخشیدن به سوژه مورد نظر شما باشد.

از نظر فیلم‌برداری وان در رزولوشن 720p قادر به ضبط ویدئو با نرخ 60 فریم در ثانیه و در رزولوشن 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه است. اما نکته جالب توجه در دوربین One، امکان استفاده از حالت HDR در فیلم‌برداری است که به لطفا تراشه ImageChip 2 میسر می‌شود. یک میکروفون در پشت دستگاه قرار داده شده که وظیفه حذف نویز و صداهای اضافی محیط را برعهده دارد. این میکروفون علاوه بر استفاده در زمان مکالمه صوتی، در زمان فیلم‌برداری نیز می‌تواند مؤثر باشد و صدای باد و موارد اینچنینی را به خوبی حذف کند.

وان علاوه بر بکارگیری فناوری اولتراپیکسل و دیافراگم با F/2.0 از یک سیستم ضد لرزش دست اپتیکال یا Optical image stabilization نیز بهره برده است تا دیگر نگران تار شدن عکس‌ها یا لرزش فیلم‌برداری خود نباشید. البته در زمینه فیلم بدون لرزش نباید قدرت بی چون و چرای لومیا 920 را فراموش کرد.

نمونه ویدئو گرفته شده با HTC One

برای جمع بندی بخش دوربین لازم است بدانید که اولتراپیکسل، هنوز جای کار بسیار دارد و اچ‌تی‌سی باید نسبت به بهبود کیفیت آن مخصوصا در عکس‌برداری در محیط‌های پر نور، تلاش کند. در نهایت اگر عکس‌برداری در محیط‌های کم نور را ملاک قرار دهیم وان نسبت به بسیاری از پرچمدارن تلفن‌های هوشمند بهتر عمل می‌کند و تصاویر گرفته شده در شب دارای نویز بسیار کم و وضوح بالایی هستند. اما اگر عکس‌برداری در محیط‌های پرنور را مد نظر قرار دهیم، کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراپیکسل وان پایین‌تر از دیگر تلفن‌های مطرح بازار است. از طرفی لنز بسیار خوب این تلفن برای عکس‌برداری ماکرو و همچنین عمق بخشیدن به تصاویر فوق‌العاده عمل می‌کند.

اسپیکر و هدفون

وان برخلاف اکثر تلفن‌های هوشمند دنیا مجهز به اسپیکر استریو است. اچ‌تی‌سی از یک جفت اسپیکر در این گوشی بهره برده که از آن با نام BoomSound یاد می‌کند. تا زمانی که خودتان از نزدیک صدای خروجی این تلفن را تجربه نکنید، باور نخواهید کرد که خروجی آن چقدر رسا و با کیفیت است. به جرأت می‌توان گفت که تلفن وان حتی نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های رایج بازار، صدای خروجی با کیفیت‌تر و پرحجم‌تری را ارائه می‌کند؛ چه برسد به تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های مجهز به اسپیکر مونو. اما متأسفانه وان فاقد هدفون درجه یک است و هدفونی که به همراه این تلفن ارائه می‌شود از نظر کیفیت نسبت به تلفن‌های پرچم‌دار اکسپریا یا آیفون‌ها، در سطح پایین‌تری قرار دارد. اگر به همراه وان یک هدفون بیتس نیز ارائه می‌شد، آنوقت علاقمندان موسیقی با اطمینان بیشتری نسبت به انتخاب وان اقدام می‌کردند.

نرم افزار

اچ‌تی‌سی برای اولین‌بار در تلفن وان، نسخه 5 رابط کاربری خود را با نام New Sense معرفی کرد. این رابط کاربری روی اندروید 4.1.2 یا آبنبات پاستیلی گوگل نصب شده است. اچ‌تی‌سی در نسخه جدید سنس، تمام تلاش خود را کرده تا یک رابط کاربری ساده، زیبا و شیک طراحی کند و به نظر ما در این راه موفق بوده است. نسل پنجم سنس نسبت به تمام نسخه‌های قبلی سریع‌تر، زیباتر و ساده‌تر است و دیگر خبری از افکت‌های سنگین و ناکارآمد گرافیکی و منوهای سنگین که در نسخه‌های قبلی شاهد آن بودیم، نیست. در عوض همه چیز به شکلی جذاب و دوست‌داشتنی طراحی شده است. در سنس 5 نسبت به نسخه‌های قبلی، تقریباً همه چیز دستخوش تغییر شده است؛ از آیکون‌ها گرفته تا نحوه نمایش منوها و صفحه‌های اصلی، ویجت‌ها و غیره همگی به شکلی ساده و زیباتر شده‌اند.

نحوه چیدمان صفحه‌های اصلی در رابط کاربری جدید اچ‌تی‌سی دستخوش تغییرات جدی شده است. به‌عنوان مثال صفحه اول اصلی به BlinkFeed اختصاص داده شده است که رابط ظاهر آن شباهت بسیار زیادی به ویندوز 8 و نرم‌افزار محبوب خبرخوان فلیپ‌برد دارد. نکته جالب سنس 5 این است که صفحه اول بصورت عمومی اسکرول می‌شود و هرچه به سمت پایین بیشتر اسکرول کنید اخبار بیشتری را مشاهده خواهید کرد. حال اگر صفحه را بصورت عمودی ورق بزنید به صفحه‌های اصلی بعدی منتقل خواهید شد و همان صفحه‌های استاندارد اندروید که امکان قرار‌گیری آیکون و ویجت‌ها در آن وجود دارد، دردسترس شما قرار خواهد گرفت.

اگر اهل خبر خواندن باشید عاشق BlinkFeed خواهید شد

اگر مثل ما به خبر خواندن علاقه دارید و تمایل دارید همیشه به روز باشید، با دیدن صفحه اول سنس 5 و اپلیکیشن فوق‌العاده خوش ساخت BlinkFeed، شگفت زده خواهید شد. BlinkFeed با خبرگزاری‌های مطرح دنیا در ارتباط است و شما می‌توانید اخبار مختلف را براساس شاخه‌های مورد علاقه خود دریافت کنید. اما این اپلیکیشن قادر به اتصال به شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر نیز است و به‌روزرسانی‌های مرتبط با دوستان شما را نیز نمایش خواهد داد. خوشبختانه در قسمت بالای BlinkFeed فضایی وجود دارد که می‌توان یک ویجت را در آن قرار داد که بصورت پیش‌فرض ساعت و گزارش آب‌و‌هوا در آن قرار دارد. کاربر می‌تواند تعریف کند که هر چند دقیقه یک‌بار و زمانی که مثلا به شبکه وای-فای متصل است، اخبار BlinkFeed بروز شوند؛ البته با لمس صفحه و حرکت دست نیز خبرها بصورت دستی بروز می‌شوند.

در وان برخلاف تلفن‌های قبلی اچ‌تی‌سی تنها دو دکمه لمسی خازنی در پایین تلفن وجود دارد و این در حالی است که در تلفن‌های قبلی اچ‌تی‌سی حداقل سه دکمه برای حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل در نظر گرفته شده بود. در وان تنها دو دکمه یکی برای بازگشت به عقب و دیگری برای رفتن به صفحه اصلی در نظر گرفته شده است. البته اگر دکمه خانه یا صفحه اصلی را چند ثانیه نگه دارید، دستیار صوتی Google Now اجرا می‌شود و اگر آن را دو بار پشت سرهم لمس کنید، کار دکمه سوم در ابزارهای رایج اندرویدی یعنی نمایش نرم‌افزارهایی که اخیراً آن‌ها را اجرا کرده‌اید، انجام می‌شود.

یکی از برتری‌های اندروید نسبت به iOS در سیستم اطلاع‌رسانی آن است. شما با کشیدن انگشت از بالای صفحه به سمت پایین با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که در آن علاوه بر نمایش اطلاع‌رسانی‌ها به برخی از تنظیمات پرکاربرد دستگاه نظیر خاموش و روشن کردن شبکه وای-فای یا بلوتوث و کم و زیاد کردن نور صفحه و غیره دسترسی دارید. اچ‌تی‌سی چند قابلیت دیگر را نیز به نوار اعلانیه‌ها اضافه کرده که کار را بازهم ساده‌تر از قبل می‌کنند.

وان دارای قابلیتی به نام Kid Mode است که به کمک آن قادر خواهید تا تلفن خود را به نوعی برای استفاده از کودکانتان محدود کنید. مثلا می‌توانید تعیین کنید تنها تعداد خاصی از اپلیکیشن‌های موجود در تلفن برای فرزند شما فعال شوند و او قادر به دسترسی به بخش‌های دیگر سیستم‌عامل نباشد. در داشبورد مربوط به والدین (Parent Dashboard) یک بخش به نام Storyboard وجود دارد که جالب به نظر می‌رسد. در استوری‌بورد شما می‌توانید به کمک دوربین جلو یک قصه را خوانده و صدا و تصویر خود را ذخیره کنید تا حتی زمانی که در منزل حضور ندارید فرزند دلبندتان بتواند با صدای شما کتاب داستان مورد علاقه خود را گوش کند و علاوه بر آن بتواند تصویر شما را نیز در زمان روایت داستان مشاهده کند!

همان‌طورکه در بخش طراحی و سخت افزار اعلام نمودیم، تلفن وان دارای یک چراغ LED بسیار کوچک است که برای اطلاع‌رسانی کاربرد دارد و هر زمان که پیامک تازه یا تماس از دست رفته‌ای داشته باشید با چشمک‌زدن شما را مطلع می‌کند. در تلفن وان کاربر قادر است تا این چراغ را نیز سفارشی کند و موارد مختلفی را به آن نسبت دهد.

وان دارای فرستنده IR برای کنترل لوازم صوتی و تصویری مختلف است و به کمک یک اپلیکیشن اختصاصی تلفن شما را به یک ریموت-کنترل تمام عیار بدل می‌کند که قادر به کنترل تمام ابزارهای صوتی و تصویری منزل شما است. این اپلکیشن تقریباً از تمام برندهای معتبر تولیدکننده ابزارهای صوتی و تصویری دنیا پشتیبانی می‌کند.

وقتی گوشی را به کامپیوتر وصل می‌کنید، علاوه بر درایو مربوط به حافظه ذخیره‌سازی گوشی، یک درایو دیگر نیز به لیست داریوها در MyComputer اضافه می‌شود که ازطریق آن به‌سادگی قادر به نصب نرم‌افزار HTC Sync Manager خواهید بود. به کمک این نرم‌افزار دسترسی به اطلاعات موجود در گوشی ازطریق کامپیوتر میسر می‌شود. اما مهم‌تر از آن، اچ‌تی‌سی تلاش کرده تا با این نرم‌افزار کاربران تلفن‌های دیگر مبتنی بر اندروید یا iOS را مخاطب قرار دهد و امکان همگام‌سازی اطلاعات آن‌ها با وان را میسر کند. در واقع به کمک Sync Manager شما به‌راحتی قادر خواهید بود تا اطلاعات تماس، تقویم، موزیک، فیلم، تصاویر و موارد دیگر موجود در آیفون قدیمی یا تلفن اندرویدی سابق خود را به وان منتقل کنید.

با وجود پشتیبانی اندروید 4.1 از زبان فارسی اما متأسفانه هنوز تلفن وان از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. حتی نسخه تحت گارانتی پرشین تلکام نیز فاقد زبان فارسی است. امیدواریم در آینده حداقل نسخه‌ای که در داخل کشور عرضه می‌شود، از زبان فارسی پشتیبانی کند. ما برای تایپ فارسی در این گوشی مجبور به فعال کردن صفحه‌کلید عربی شدیم.

قدرت، بازده و کارایی

وان تنها از نظر ظاهری فوق‌العاده نیست. این تلفن از جدیدترین پردازنده 4 هسته‌ای کوالکام یعنی Snapdragon 600 که دارای 4 هسته‌ 1.7 گیگاهرتز Krait 300 است بهره می‌برد و با یک گرافیک Adreno 320 و 2 گیگابایت حافظه رم یکپارچه شده است. این تراشه پس از S4 Pro که در تلفن اکسپریا Z سونی و بسیاری از تلفن‌های برجسته سال 2012 بکار گرفته شده بود، عرضه شده است. S4 Pro از 4 هسته Krait 200 بهره می‌برد. براساس اعلام کوالکام، 600 نزدیک به 15 درصد سریع‌تر از S4 Pro عمل می‌کند. Snapdragon 600 براساس لیتوگرافی 28 نانومتری تولید شده و بصورت طبیعی از شبکه نسل سوم و چهارم مخابراتی پشتیبانی می‌کند. فعلا Snapdragon 600 بهترین تراشه 4 هسته‎‌‌ای دنیا است؛ اما از نظر قدرت و بازده کمی ضعیف‌تر از Octa سامسونگ است.

برای اینکه دید بهتری نسبت به قدرت و بازده تلفن وان داشته باشیم، ما در زومیت زمان زیادی را صرف اجرای بنچمارک‌های مختلف روی این گوشی کردیم تا شما ازطریق جدول پایین بتوانید آن را با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت مقایسه کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Vellamo

CF Bench

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

61.2

2,399

25,390

Xperia TX

7,760

5,810

60.0

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

N/A

2,490

18,185

Nexus 4

15,919

54.0 / 213.0

4,902

56.0

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

N/A

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

49.0

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

10,429

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

11,322

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

11,960

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

اما در دنیای واقعی وان چطور عمل می‌کند؟ راستش را بخواهید هرچه تلاش کردیم تا در زمان استفاده از گوشی تأخیر یا افت فریم در اپلیکیشن یا بازی را موجب شویم، نا امید شدیم! حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل به نرمی هرچه تمام‌تر انجام می‌شود و نرم‌افزارها و بازی‌ها نیز سریع اجرا می‌گردند. حتی اگر تمام صفحه‌های اصلی خود را پر از ویجت‌های مختلف کنید بازهم لگ یا تأخیر در حرکت بین صفحات را شاهد نخواهید بود. این مشکلی است که پیش از این همیشه در تلفن‌های اچ‌تی‌سی شاهد آن بوده‌ایم. حتی در تلفن وان ایکس پرچم‌دار قبلی این شرکت که به سخت‌افزار قدرتمند و کارآمدی تجهیز شده بود، گهگاه شاهد کندی و تأخیر در حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل بودیم. به نظر ما دلیل اصلی این موضوع در طراحی نامناسب رابط کاربری و کدهای پشت قضیه است. اما به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی نیز همچون سامسونگ این بار توجه ویژه‌ای به بخش نرم‌افزار تلفن خود داشته و در سنس 5 همه چیز روان‌تر نمایش داده می‌شوند. مهم نیست که لیست کانتکت‌های شما شامل چند صد نفر باشد یا هزاران پیامک در صندوق پیام‌های خود داشته باشید؛ اسکرول بین آن بدون هیچ‌گونه تأخیر و کندی انجام می‌شود.

اما نکته‌ای که در اجرای بازی‌های سنگین مانند Raging thunder 2 یا Gangstar شاهد آن بودیم گرم شدن غیر معمول پشت گوشی بود. البته این مورد در اکثر تلفن‌های قدرتمند امروزی وجود دارد اما به نظر در وان به دلیل بدنه آلومینومی و شاید عدم پخش صحیح گرما، بیشتر احساس می‌شود.

طول عمر باتری

وان مجهز به یک باتری 2300 میلی‌آمپر ساعتی است که به خوبی از پس تأمین انرژی این تلفن بر می‌آید. در آزمایش پخش ویدئو پشت سر هم، ما یک فیلم با رزولوشن 720p را بصورت متناوب پخش کردیم، در طول این آزمایش شدت روشنایی نور صفحه روی 50 درصد تنظیم شده بود و شبکه وای-فای و 3G نیز غیرفعال بودند. وان توانست در این شرایط زمان بسیار خوب 8:35 دقیقه دوام بیاورد. اما وان در استفاده روزمره چطور عمل می‌کند؟ در یک هفته‌ای که ما در حال آزمایش این تلفن بودیم متوجه شدیم که باتری وان به خوبی از پس یک روز کاری بر می‌آید یک روزی که شامل مکالمه تلفنی، وب گردی ازطریق شبکه 3G و وای-فای و اندکی بازی و عکاسی می‌شود. برای مقایسه بهتر لازم است به این نکته اشاره کنیم که در همین شرایط، تلفن گلکسی اس 2 یک سوم روز را نیز دوام نمی‌آورد؛ مخصوصا اگر اتصال 3G رایتل را برقرار کنید.

جمع بندی

بدون شک، وان از نظر کیفیت ساخت و شکل و شمایل ظاهری در دنیای اندروید بی‌رقیب است و چیزی از آیفون 5 اپل کم ندارد. از نظر بسیاری از کاربران و کارشناسان و برخی از اعضاء تیم زومیت نیز وان زیباترین تلفن هوشمند دنیا تا به امروز است. این تلفن به سخت‌افزار قدرتمند و کارآمدی نیز تجهیز شده و هر آنچه در دنیای اندروید ممکن باشد را برایتان به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کند. اولتراپیکسل شروع بسیار خوبی است و کیفیت عکس برداری با آن در محیط‌های داخلی و کم نور بسیار خوب است؛ اما در محیط‌های پرنور، عکس‌ها کیفیت مطلوبی ندارند.

به نظر ما HTC One در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب‌های اندرویدی به شمار می‌رود. این تلفن از نظر کیفیت ساخت، طراحی ظاهری و مشخصات فنی در سطح بسیار بالای قرار دارد و قیمت جهانی آن نیز نسبت به رقبایش مناسب است. البته متأسفانه این تلفن هنوز در بازار کشور با قیمت بالایی عرضه می‌شود؛ اما امیدواریم تا یک ماه آینده قیمت آن حداقل به 2.5 میلیون تومان برسد.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش 4.7 اینچی با تراکم و رزولوشن فوق‌العاده بالا، زوایه دید وسیع و دقت در نمایش رنگ‌های طبیعی
  • طرای زیبا با بدنه فلزی با کیفیت
  • بازده خوب دوربین در عکس‌برداری در محیط‌های کم نور، داخلی و عکاسی ماکرو
  • پردازنده سریع و بازده خوب در اجرای بازی‌های گرافیکی
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری جذاب مانند BlinkFeed و Zoe و رابط کاربری شیک و کارآمد
  • طول عمر باتری مناسب مخصوصا در استفاده 3G

نقاط ضعف

  • رزولوشن پایین و ضعف در عکس‌بردای در محیط‌های پرنور
  • تغییرات نرم‌افزاری در رابط کاربری بعضا باعث سردرگمی کاربران قدیمی اندروید می‌شود
  • عدم پشتیبانی مناسب از زبان فارسی

این بررسی با کمک امیر اسماعیلی عزیز تهیه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات