جشنواره روز مجردها در چین؛ افت فروش آیفون و افزایش محبوبیت شیائومی و هواوی

جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
 آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس کنار هم
میزان فروش گوشی‌های اپل در جشنواره‌ی روز مجردهای چین، کمتر از فروش گوشی‌های هواوی و شیائومی بود.
تبلیغات

به گزارش رویترز و بر اساس داده‌های تحقیقاتی مؤسسه‌ی کانترپوینت، اپل شاهد کاهش آمار فروش گوشی‌ آیفون در جشنواره‌ی خرید اخیر در چین بوده است. رقبای بومی اپل یعنی هواوی و شیائومی افزایش فروش قابل توجهی را ثبت کرده‌اند.

کانترپوینت اعلام کرد تعداد گوشی‌های فروخته‌شده‌ی اپل طی دو هفته فروش از ۳۰ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۸ تا ۲۱ آبان) چهار درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در مقایسه، حجم فروش گوشی هواوی ۶۶ درصد و فروش گوشی شیائومی ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد.

افزایش فروش گوشی دو برند هواوی و شیائومی در بازه‌ی زمانی یادشده، به رشد پنج درصدی ابعاد بازار موبایل چین نسبت‌به مدت مشابه سال قبل کمک کرد.

فروش چشمگیر گوشی‌های هواوی و شیائومی به رشد بازار موبایل چین کمک کرد

فروشگاه‌های اینترنتی چین مانند علی‌بابا و JD.com آمار دقیق فروش جشنواره‌ی روز مجردها را منتشر نکردند. اگرچه JD.com ارزش حجم معاملات محصولات اپل را اعلام کرد. این میزان در دوره‌ی یادشده از ۱٫۳۹ میلیارد دلار فراتر رفت.

یکی از سخنگویان شیائومی گفت که این شرکت در جریان خریدهای هنگفت به ارزش ناخالص انباشته‌ی بیش از ۳٫۱۵ میلیارد دلار دست یافته است.

تحلیلگران اعلام کرده‌اند که بازار موبایل چین در آستانه‌ی بازگشت به روزهای درخشان است. شرکت تحقیقاتی IDC می‌گوید که انتظار می‌رود پس از ۱۰ فصل کاهش فروش سالانه، شاهد افزایش فروش در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۳ باشیم. چین بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا را دارد و فعالیت در آنجا برای بزرگان صنعت بسیار مهم است.

قبل از برگزاری جشنواره‌ی اخیر، رقابت در بازار موبایل چین افزایش یافت و با تخفیف‌های قابل توجه سایت‌های فروشگاهی چینی روی آیفون‌های اپل در طول جشنواره، بیش‌از‌پیش بالا گرفت.

اپل سری آیفون ۱۵ خود را در اواخر سپتامبر (اوایل مهر) عرضه کرد، تقریبا یک ماه پس از اینکه هواوی گوشی Mate 60 را با پردازنده پیشرفته‌ی اختصاصی دردسترس قرار داد.

سری Mate 60 در چین از حمایت میهن‌پرستانه‌ی قابل توجهی برخوردار شده است. به عقیده‌ی طرفداران، عرضه‌ی میت ۶۰ نشان می‌دهد که هواوی توانسته بر چند سال تحریم که در ابتدا تجارت گوشی‌های هوشمند این شرکت را فلج کرده بود غلبه کند.

پرچمدارهای سری شیائومی ۱۴ در اواخر اکتبر (اوایل آبان) عرضه شدند و مدیرعامل شرکت یعنی لی جون فاش کرد که فروش خانواده‌ی جدید، مرز یک میلیون دستگاه را رد کرده است.

تحلیلگران کانترپوینت عملکرد ضعیف اپل را علاوه بر رقابت با رقبای داخلی، به مشکلات زنجیره‌ی تأمین نسبت دادند که حجم عرضه‌ی مدل‌های جدید آیفون ۱۵ را محدود کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات