حجم تولید آیفون در کارخانه بزرگ چین احتمالاً ۳۰ درصد افت می‌کند

دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
منبعی آگاه می‌گوید به‌دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت چین درقبال ویروس کرونا، احتمالاً ماه آینده شاهد کاهش ۳۰ درصدی حجم تولید آیفون در کارخانه‌ی شهر ژنگژو خواهیم بود.
تبلیغات

خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌نقل از منبعی آگاه می‌نویسد به‌دلیل افزایش محدودیت‌های مربوط به سیاست کووید صفر در چین، ممکن است ماه آینده‌ی میلادی حجم تولید آیفون‌های اپل در یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های دنیا ۳۰ درصد کاهش یابد. فاکسکان با نام رسمی هون‌های پرسژن اینداستری، در تلاش است به‌منظور جبران افت ۳۰ درصدی، حجم تولید آیفون را در یکی دیگر از کارخانه‌هایش واقع در شهر شنژن چین افزایش دهد.

کارخانه‌ی اصلی فاکسکان در شهر ژنگژو در مرکز چین حدوداً ۲۰۰٬۰۰۰ نیروی کار دارد و به‌دلیل اقدامات سخت‌گیرانه‌ی چین برای مهار ویروس کرونا، به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته است. گزارش‌های تأییدنشده می‌گویند هفته‌ی قبل شماری از کارگران از کارخانه‌ی یادشده فرار کرده‌اند. گفته می‌شود فاکسکان از حدوداً دو هفته پیش، ورود به سالن‌های غذاخوری را ممنوع و اعلام کرده است که کارگران باید غذا را در آسایشگاه بخورند. در واکنش به این اتفاقات، افرادی که مدعی شدند کارگر کارخانه‌ی شهر ژنگژو هستند، از سیاست‌های فاکسکان انتقاد کردند.

در همین حین، رویترز به‌نقل از منبع آگاه دیگری می‌نویسد بسیاری از کارکنان کارخانه‌ی ژنگژو همچنان با تمام توان مشغول کارند و فرایند تولید ادامه دارد. احتمال کاهش تولید آیفون در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های فعال در بازار لوازم الکترونیکی مصرفی قرار است فصل شلوغی در پیش داشته باشند. اپل در فصل پایانی سال میلادی که با دوران تعطیلات مصادف می‌شود، فروش رضایت‌بخشی تجربه می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، افت تولید آیفون خبر خوشی نیست.

روز گذشته، فاکسکان در بیانیه‌ای گفت که شرایط را تحت کنترل دارد و به‌زودی ازطریق سایر کارخانه‌هایش، حجم تولید را افزایش می‌دهد تا اپل از این اتفاق متضرر نشود. ارزش سهام فاکسکان در پایان روز یکشنبه ۱٫۴ درصد افت کرد. گفتنی است اپل به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی پاسخ نداده است.

فاکسکان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی آیفون‌های اپل است و ۷۰ درصد از آیفون‌هایی را مونتاژ می‌کند که در بازارهای جهانی فروخته می‌شوند. ۴۵ درصد از کل درآمد فاکسکان نتیجه‌ی تولید آیفون برای اپل است. فاکسکان در هند نیز برای اپل گوشی می‌سازد؛ اما همچنان کارخانه‌ی فعال در ژنگژو بیشترین خروجی تولید را دارد. ترندفورس، یکی از مؤسسه‌های سرشناس ناظر بر بازار موبایل، در گزارشی می‌گوید با وجود عملکرد بسیار موفق آیفون در بازار، اپل در فصل اول سال ۲۰۲۳ حجم تولید این گوشی را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این امر پیش‌بینی اپل از کاهش تقاضا به‌‌دلیل افزایش تورم است.

در ابتدا انتظار می‌رفت حجم تولید آیفون در فصل اول سال آینده‌ی میلادی ۵۶ میلیون دستگاه باشد؛ اما احتمالاً اپل حجم سفارش را به ۵۲ میلیون دستگاه کاهش می‌دهد. تولید ۵۲ میلیون دستگاه نشان‌دهنده‌ی افت ۱۴ درصدی تولید آیفون درمقایسه‌با فصل اول ۲۰۲۲ خواهد بود. ترندفورس در بخش دیگری از گزارشش می‌گوید اپل قصد دارد مجموع تولید آیفون را در سال ۲۰۲۲ به ۲۴۰ میلیون دستگاه برساند که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۲٫۸ درصدی درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات