مقایسه‌ ارتباط ماهواره‌ای اسپیس ایکس و تی موبایل با خدمات اضطراری ماهواره‌ای آیفون 14

جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
درحالی‌که مدت‌ها است شرکت اسپیس ایکس با همکاری تی موبایل به‌دنبال فراهم‌کردن سرویس ارتباط ماهواره‌ای است، اپل امسال امکان برقراری ارتباط اضطراری ماهواره‌ای را در آیفون ۱۴ فراهم کرد؛ اما تفاوت این دو سرویس در چیست و کدام‌یک گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود؟
تبلیغات

اپل در رویداد Far Out اعلام کرد که سری گوشی‌های آیفون ۱۴ به ارتباط ماهواره‌ای مجهزاند. پیش‌تر نیز اسپیس ایکس و تی موبایل از عرضه‌ی ارتباط ماهواره‌ای برای همه‌ی گوشی‌های مجهز به فناوری 5G خبر دادند. حالا سؤال این است که تفاوت این سرویس‌ها در چیست؟ کدام بهتر است؟ و آیا می‌تواند تصمیم شما برای خرید مدل گوشی را تغییر دهد یا خیر؟

ارتباط ماهواره‌ای موبایلی

برقراری ارتباط ماهواره‌ای بسیار دشوار است. استفاده‌ی سرویس‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای مثل استارلینک از ترمینال‌های عظیم روی زمین و آنتن‌های بزرگ در فضا برای برقراری ارتباط با آن‌ها بی‌دلیل نیست. رویکرد اسپیس ایکس و اپل برای ارائه‌ی خدمات اینترنت ماهواره‌ای کاملاً متفاوت است. سرویس مشترک اسپیس ایکس و تی موبایل از صدها آنتن فضایی برای دریافت و ارسال سیگنال به گوشی‌های معمولی مجهز به مودم 5G استفاده می‌کند. درست است که چنین روشی به زیرساخت‌های پیشرفته‌تری در فضا نیاز دارد؛ ولی بهره‌مندی از آن ازطریق گوشی‌های فعلی نیز ممکن است.

باوجود اینکه اپل به‌دلیل همکاری تی موبایل با اسپیس ایکس در زمینه‌ی فضایی دست برتر را ندارد، همکاری‌اش با گلوبال‌استار توانسته‌است امکانات لازم را برایش فراهم کند. گلوبال‌استار ماهواره‌هایی در مدار دارد که کاربران می‌توانند ازطریق آنتن جدید تعبیه‌شده در آیفون ۱۴ به آن‌ها متصل شوند. برای انجام این کار لازم است کاربران گوشی را به‌سمت یکی از ماهواره‌ها هدایت کنند تا اتصال برقرار شود.

مقایسه‌ی خدمات ماهواره‌ای اپل و اسپیس ایکس

درحالی‌که اسپیس ایکس و اپل هر دو خدماتشان را جهت مقاصد امدادی در مناطق دورافتاده ارائه می‌کنند، سرویس اسپیس ایکس می‌تواند برای افراد معمولی در شرایط خطر کاربرد بسیار بیشتری داشته باشد. زمانی که این سرویس عرضه شود، امکان ارسال پیام‌های متنی ازطریق ارتباط ماهواره‌ای فراهم می‌شود. همچنین، در آن زمان ممکن است امکان برقراری تماس صوتی نیز به‌وجود آید.

درهمین‌حال، اپل ارتباط ماهواره‌ای خود را صرفاً به قابلیتی برای مواقع اضطراری محدود کرده است و امکان برقراری تماس‌ یا ارسال پیام‌های معمولی وجود ندارد. درعوض، پس از تلاش ناموفق برای تماس با خدمات امدادی و انتظامی، گزینه‌ای برای ارسال پیام اضطراری ازطریق ماهواره دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. در چنین مواقعی، باید به تعدادی سؤال روی صفحه درباره‌ی موقعیت اضطراری خود جواب دهید؛ سپس، پیام موردنظر به‌همراه شناسه‌ی پزشکی، مخاطبان اضطراری، موقعیت و درصد شارژ باتری گوشی با یکی از مراکز امدادی به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر آن مرکز از پیام متنی پشتیبانی نکند، اپل مراکز تماسی دارد که ازجانب شما پیامی صوتی ارسال می‌کند. همچنین، اپل از به‌روزرسانی موقعیت ازطریق ماهواره در Find My پشتیبانی می‌کند.

ارتباط ماهواره‌ای آیفون 14

دسترسی‌پذیری خدمات

تماس اضطراری SOS ماهواره‌ای اپل از نوامبر ۲۰۲۲ با ارائه‌ی یک به‌روزرسانی iOS 16 برای آیفون ۱۴ فعال می‌شود. از طرف دیگر، ایلان ماسک در رویداد معرفی اعلام کرد که اولین نسخه‌ی سرویس ماهواره‌ای آن‌ها اواخر ۲۰۲۳ دردسترس قرار می‌گیرد. بااین‌حال، زمان‌بندی اعلام‌شده بیش‌ازحد خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد و ارتقای سرویس مذکور به زمان بیشتری نیاز دارد.

سرویس هشدار اضطراری ماهواره‌ای اپل فقط در ایالات متحده آمریکا و کانادا دردسترس است. این درحالی است که سرویس‌دهی اسپیس ایکس و تی موبایل به ایالات متحده، هاوایی، بخش‌هایی از آلاسکا، پورتریکو و آب‌های سرزمینی محدود است. همچنین، اسپیس ایکس و تی موبایل در رویداد معرفی خدمات ماهواره‌ای خود از تمایلشان به همکاری با سایر اپراتورهای جهان برای بهره‌مندی از تجهیزات آن‌ها برای گسترش پوشش خدماتشان خبر دادند. اگر این همکاری‌ها شکل بگیرند، پوشش خدمات آن‌ها به سایر کشورها نیز گسترش می‌یابد. گفتنی است اپل نیز به افزایش سطح پوشش خدمات خود در خارج از آمریکای شمالی ابراز علاقه کرده است.

مقایسه‌ی ماهواره‌های گلوبال‌استار و استارلینک

ماهواره گلوبال استار

اپل برای ارائه‌ی خدمات ماهواره‌ای خود با گلوبال‌استار همکاری می‌کند؛ شرکتی که با بهره‌مندی از ۲۴ ماهواره در مدار پایینی زمین خدماتی مرتبط با گوشی‌های ماهواره‌ای و ارتباطات داده‌ای کم‌سرعت ارائه می‌کند. ماهواره‌های گلوبال‌استار سیگنال‌های دریافتی را مجدداَ منتقل می‌کنند تا ایستگاه زمینی بتواند آن‌ها را دریافت کند.

ماهواره‌های گلوبال‌استار مانند آینه‌های فضایی یا آنتن‌های خمیده سیگنال‌ها را از ۸۰ درصد سطح زمین جمع‌آوری می‌کند. ماهواره‌های ما ازطریق فناوری CDMA سیگنال‌های مشتریان را به آنتن‌های زمینی منتقل می‌کنند؛ سپس، سیگنال‌ها ازطریق شبکه‌ی محلی ارسال می‌شوند.
فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس

تی موبایل و اسپیس ایکس از نسل دوم ماهواره‌های استارلینک این شرکت استفاده می‌کنند که بسیار بزرگ‌ترند و سال آینده با راکت‌های استارشیپ به فضا پرتاب می‌شوند. راکت مذکور هنوز به مدار نرسیده است و ارسال ماهواره‌های بزرگ‌تر V2 به فضا نیز برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای ضروری است که با راکت‌های فعلی فالکون ۹ امکان‌پذیر نیست. ماهواره‌های V2 آنتن‌هایی اضافی با ابعاد ۲۵ مترمربع دارند که به‌طور ویژه برای برقراری ارتباط با گوشی‌های کوچک و کم‌مصرف 5G طراحی شده‌اند. اگرچه استارلینک به فراهم‌کردن اتصال سریع برای مناطق دورافتاده مشهور شده است، این موضوع در برقراری ارتباط سلولار صدق نمی‌کند؛ چراکه به گفته‌ی ماسک، آن‌ها تنها پهنای‌باندی در حدود دو تا چهار مگابیت در هر منطقه‌ی سلولی دارند که ممکن است هزاران نفر در آن ساکن باشند.

اسپیس ایکس در بلندمدت می‌تواند پوشش‌دهی خود را به مناطق دورتری نیز توسعه دهد؛ مناطقی که از ایستگاه‌های زمینی فاصله‌ی بسیار زیادی دارند. ماهواره‌های مذکور می‌توانند ازطریق لیزر با هم ارتباط برقرار کنند و نیازی به ارسال اطلاعات به ایستگاه زمینی وجود ندارد. بنابراین، امکان انتقال سیگنال‌ها بین ماهواره‌ها تا زمان رسیدن به یکی از ماهواره‌های متصل به ایستگاه زمینی وجود دارد.

ماهواره‌ی V2 اسپیس ایکس

رقابت؟

فعلاً نمی‌توان رقابتی بین سرویس تی موبایل و اسپیس ایکس و خدمات ماهواره‌ای اپل متصور بود. ازآنجا که زمان زیادی تا عرضه‌ی سرویس اسپیس ایکس باقی مانده است، نمی‌تواند در تصمیم افراد برای خرید گوشی موردنظرشان تأثیرگذار باشد. در بلندمدت نیز، خرید و استفاده از آیفون مانع بهره‌مندی از خدمات تی موبایل و اسپیس ایکس در آینده نمی‌شود؛ بنابراین، امکان بالقوه‌ی استفاده‌ی هم‌زمان از ارتباط ماهواره‌ای اسپیس ایکس و خدمات تماس اضطراری SOS اپل وجود دارد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، حتی در توییتر از گفت‌وگوهای امیدوارکننده‌ای با اپل خبر داد؛ ولی نحوه‌ی همکاری این شرکت با اپل هنوز مشخص نیست. درهر‌صورت، درحال‌حاضر ارتباط ماهواره‌ای فراهم شده است و به‌جای خرید تلفن‌های ماهواره‌ای، می‌توان با استفاده از آیفون ۱۴ از هر نقطه‌ای از آمریکا تماس اضطراری برقرار کرد که طی یک تا دو سال این قابلیت در تمامی گوشی‌ها دردسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات