پایان پروژه اندروید وان با شکست نوکیا

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد پروژه‌ی اندروید وان در گوشی‌های نوکیا هم به پایان خود نزدیک شده است؛ اما آیا نوکیا به‌روزرسانی‌های آینده را سریع‌تر منتشر خواهد کرد؟
تبلیغات

در سال ۲۰۱۴، گوگل سیستم‌عامل اندروید وان را رونمایی کرد. این غول موتورهای جست‌وجو هندوستان را به‌عنوان بستری برای آزمایش عملکرد اندروید وان برگزید و تصمیم گرفت با همکاری تولیدکنندگان محلی گوشی‌های هوشمند مجهز به این سیستم‌عامل را به قیمت ۱۰۰ دلار تولید و عرضه کند. این آزمایش با گذشت زمان کوتاهی از زمان راه‌اندازی سیستم‌عامل اجرا شد و براساس اطلاعات موجود، گوگل و شرکایش نتوانستند جهش و استقبال معناداری مشاهده کنند.

سخت‌افزار نه‌چندان قوی با موج اول سیستم‌عامل اندروید وان همراه شد و درنهایت، گوگل تصمیم گرفت این برنامه را خاتمه دهد. در سال ۲۰۱۷، مجددا اندروید وان راه‌اندازی شد؛ اما در این مرحله، گوگل به برندهای مشهورتری همانند موتورولا و شیائومی روی آورد و هدفش از این کار تمرکز روی گوشی‌های میان‌رده بود. شیائومی می ای ۳ نشان‌دهنده‌ی موج جدیدی از گوشی‌های هوشمند میان‌رده مجهز به سیستم‌عامل اندروید وان بود. این گوشی‌های هوشمند به سخت‌افزار قدرتمند مجهز بودند و نرم‌افزارهای کاربردی و به‌روزرسانی‌های زودهنگام را هم نوید می‌دادند.

پس از گذشت سه سال از معرفی مجدد سیستم‌عامل اندروید وان، می‌توان گفت ابتکار عمل دچار تغییراتی شده است. نوکیا، تنها برندی است که همچنان به عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند مبتنی‌بر سیستم‌عامل اندروید وان در سال ۲۰۲۰ ادامه می‌دهد. برای مثال، گوشی موتو جی پرو (Moto G Pro) به اندروید وان مجهز است؛ اما به‌صورت محدود در بازارها وجود دارد. شیائومی هم پس از تجربه‌ی Mi A3، تصمیم گرفت اندروید وان را کنار بگذارد. این شرکت همواره با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مشکل داشت و گوشی‌های مجهز به اندروید وان نتوانستند حتی به آمار فروش گوشی‌های مجهز به رابط کاربری MIUI نزدیک شوند.

اگر به‌دنبال خرید گوشی اندروید وان در سال ۲۰۲۰ هستید، باید یکی از مدل‌های نوکیا را انتخاب کنید. این شرکت سعی کرد کارش را با مدل نوکیا ۷ پلاس (Nokia 7 Plus) قدرتمندانه آغاز کند؛ اما حتی با معرفی مدل جدید Nokia 8.3 5G هم موفقیت را نتوانست تجربه کند.

نوکیا و عملکرد ضعیف آن در آپدیت سیستم عامل اندروید 11

بزرگ‌ترین عامل شکست نوکیا نه به سخت‌افزار، بلکه به ارائه‌ی به‌موقع به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری باید مرتبط است. گوگل بیش از دو ماه قبل اندروید ۱۱ را معرفی کرد؛ اما هنوز به‌روزرسانی آن حداقل برای یکی از گوشی‌های نوکیا هم منتشر نشده است. در روز اول، نسخه‌ی اصلی و پایدار اندروید ۱۱ به گوشی‌های پیکسل رسید و پس از یک ماه، برای گوشی‌های وان پلاس ۸ و ۸ پرو منتشر شد.

سامسونگ قرار است به‌روزرسانی رابط کاربری One UI 3.0 را در گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۰ (Galaxy S20) و گلکسی نوت ۲۰ (Galaxy Note 20) آن هم قبل از پایان سال عرضه کند. دراین‌میان، حتی اوپو هم متعهد شده است نسخه‌ی پایدار اندروید ۱۱ را تا دسامبر دراختیار گوشی‌های سری Find X2 قرار دهد. در همین حال، نوکیا جدول زمانی به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را به‌اشتراک‌ گذاشته است که نشان می‌دهد تا پایان سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۱، به‌روزرسانی سیستم‌عامل برای گوشی‌های نوکیا ۸.۳، نوکیا ۲.۲، نوکیا ۵.۳ و نوکیا ۸.۱ منتشر خواهد شد.

همان‌طورکه در گوشی‌های نوکیا و چندین‌بار هم در گوشی‌های شیائومی و موتورولا مشاهده کردیم، گوشی‌های اندروید وان فقط فایل به‌روزرسانی را به‌موقع دریافت نمی‌کنند. نوکیا ۳.۱ و ۵.۱ اکتبر ۲۰۲۰ و دقیقا یک ماه پس از انتشار اندروید ۱۱ به اندروید ۱۰ مجهز شدند. این اقدامات را می‌توان دقیقا برخلاف ایده‌ی بنیادی اندروید وان دانست و ناکامی نوکیا در این زمینه نشان‌دهنده‌ی لزوم تجدیدنظر در برنامه‌های مدنظرش بوده است. البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم که گوگل باید برای وادارکردن تولیدکنندگان به به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ اندروید گوشی‌هایشان بیشتر تلاش می‌کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات