موج دوم کاهش تولید آیفون؛ شایعه یا واقعیت؟

چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
درحالی‌که برخی منابع اعلام می‌کنند تولید آیفون با تهدیدی ناگهانی مواجه‌ شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع چندان با واقعیت همخوانی ندارد.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر، تأمین‌کنندگان و مجموعه‌های مونتاژ گوشی‌های اپل گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد اپل به‌دلیل تقاضای کمتر از حد پیش‌بینی‌شده‌ی بازار، به‌دنبال کاهش تیراژ تولید آیفون است. ناگفته پیداست که چنین تصمیمی کاهش فعالیت و سود این مجموعه‌های تولیدی و مونتاژی نسبتاً کوچک را در پی خواهد داشت.

دراین‌میان، برخی از این تأمین‌کنندگان ادعا می‌کنند این تصمیم اپل برای کاهش تولید، موج دومی هم خواهد داشت. به‌طور مثال، Career Technology، یکی از مجموعه‌های مذکور، صد نفر از کارکنان خود را برکنار کرده است. همچنین، یکی از مونتاژکنندگان ناشناس اپل قصد دارد با کاهش تعداد کارکنان از هزینه‌های خود بکاهد و ازاین‌طریق با کاهش سود ناشی از کاهش تولید آیفون کنار بیاید.

شایان ذکر است که مجموعه‌های بزرگ‌تری نظیر Dialog Semiconductor و TSMC هم هستند که به‌دلیل وسعت استفاده از قطعات آن‌ها در محصولات اپل یا جبران کاهش تقاضای اپل به‌وسیله‌ی تأمین قطعات سایر شرکت‌ها خود را از این زیان‌ها مصون نگه داشته‌اند. باوجوداین، درمجموع می‌توان گفت بررسی نمودار وضعیت فروش Apple در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در وضعیت عجیب و دورازانتظاری قرار ندارد؛ بلکه با تشابه بسیار درمقایسه‌با آمار و سابقه‌ی خود درحال‌حرکت است. دراین‌میان، نمی‌توان فروش کم و پیش‌بینی‌نشده‌ی آیفون ایکس‌آر (iPhone XR) و تأثیرش بر تأمین‌کنندگان را کاملا از معادله خارج کرد. درمجموع، طبیعی است که تولیدکننده‌ی بزرگی نظیر اپل، مدتی پس از عرضه‌ی محصولاتش، تیراژ آن‌ها را به‌دلیل افت هیجان اولیه‌ی بازار کاهش دهد.

نمودار فروش آیفون /  iPhone sales

باید درنظرگرفت که این موضوع به‌معنی تکذیب ادعای برخی تأمین‌کنندگان نیست؛ بلکه نشان می‌دهد افت فعلی تیراژ تولید آیفون‌ها اتفاقی غیرمنتظره و فجیع به‌شمار نمی‌رود و مدتی انتظار کافی است تا با عرضه‌ی محصول جدیدی از خانواده‌ی iPhone، وضعیت دوباره به همان روند شیرین خود بازگردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات